Gå til innhold
Hundesonen.no

Langline


Wheaten terrier

Recommended Posts

vi bruker gjerne langline på hunder vi er usikker på om innkallingen sitter(sånn som småen f.eks.) og kommer nokk til å gjøre det på Astrix første gang han får løpe løs i skogen, siden vi ikke kjenner han så godt enda.

Har ikke hatt slike turer enda, men han klarer nå fint å holde seg i nærheten når han er løs her hjemme, da er det verre med Småen som løper til nærmeste lyd hun hører så hun får ikke gå løs her hjemme lengre, for hun løper ned mot barneskolen(ikkeat det er så farlig når det er kveld da, men det er jo litt verre når hun gjør det forde at hun hører inger der nede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en slags langlinje til og begynne med,for han brydde seg ræva om hvor jeg var, hørte ikke når jeg ropte heller, prøvde å gjemme meg, men d var ikke så intressant. var mer gøy å sitte å se irundt seg og høre alle lydene :D men om det har noe med at jeg begynte med det eller alderen det vet jeg ikke :? han er ganske flink nå da. hvis jeg er på steder der jeg er litt redd for han, har jeg en boks med noen godbiter i og rasler, da kommer han alltid!! mn vil ikke at han kommer bare når jeg har den heller.. men altså er ikke avhengig av langline, iallefall ikke ennå :( holder på å trene ennå da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om langline? Synes du det er et supert hjelpemiddel som du nesten er avhengig av eller greier du deg fint uten?

(Ps. Har jeg postet et slikt innlegg før? Var ikke helt sikker... :wink: )

Langline er et kjempeflott hjelpemiddel når man skal lære innkalling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok prøve det. Om ikke flexi-line. I visse tilfeller må jo langline være helt utrolig klønete?  :oops:  Som for eks. i ulent trerreng med masse trær osv?

det finnes ikke noe klønete ute i terenget om du har en line som ikke henger seg fast i trær og røtter og slikt(det har vi).

når vi bruker langline så bruker vi sele på hunden så den slipper å snuble i den(siden den da ikke henger ned i fra halsbåndet). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har bedre kontroll over henne når jeg bruker langline når vi er på tur i skogen f.eks. hun får løpe som hun vil men samtidig har jeg kontroll... Vil ikke fortsatte sånn hele tiden, skal kutte den ut etterhvert som jeg føler jeg har bedre kontroll på henne... Men jeg ser på det som et godt hjelpemiddel, selv om det fint går å lære uten langline også, men jeg tror det blir enklere for meg med... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal nok prøve det. Om ikke flexi-line. I visse tilfeller må jo langline være helt utrolig klønete? :oops: Som for eks. i ulent trerreng med masse trær osv?

Om du går til fjells og ikke stopper opp og surrer rundt selv så henger den fint bak der den :wink: Jeg har vært på tur med 4-6 hunder på en gang, alle med langline, gikk veldig bra det :lol: Langline er veldig bra, bruker det mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker langline når vi er i skogen. Fram til vi får en ordentlig sikker innkalling vil jeg bruke det så Tinka kan få føle seg fri samtidig som jeg har mulighet til å stoppe henne om hun skulle springe for å hilse på noen. Og det er ingen problemer med at langlina setter seg fast - hvis den er glatt glir den bare pent og pyntelig rundt lyng, busker og kratt uten problemer. Jeg kjøpte et tau til 35 kroner på IKEA og satte på krok selv. Mye billigere, men fungerer like bra som hvilken som helst annen langline. Dessuten er den knæsj blå så jeg ser den i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline er smart på hunden man ikke har kontroll på :lol:

Jeg tror jeg har døve hunder jeg :? Nena pleier å gå løs, Oscar går i langline men hører på meg, men kan stikke og siden han har så pubertetsfakter føler jeg det er mest ansvarlig å ha han i langline så han kan være løs men at jeg samtdig har en viss kontroll på han, i dag måtte Nena også gå i langline fordi hu er i første pubertetsperiode og er blitt kronisk døv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...