Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har råd om hva jeg kan gjøre?


istroe

Recommended Posts

Har en del problemer med oppførselen til Oskar på 4 år.

Han er en ganske grei hund, med noen negative sider. Dette er min første hund som jeg har mest ansvar for.

Oskar er en grei hund å ha med å gjøre inne(som regel), men når pappa drar ut så begynner han å bjeffe hele tiden. For alt og ingenting. Har prøvd om å be han om å bli "stille", men det funker ikke. Har også prøvd flaskemetoden(sprute vann), han sluttet med bjeffingen de første gangene, men så fant han ut at han kunne springe huset rundt å bjeffe. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har prøvd å forklar pappa at han må hjelpe meg med lydigheten, men han sier bare at han tester grensene min. Det er jeg fullstendig klar over. Prøver å sette han på plass, men han stikker bare av eller så ser han bare domt på meg :D Har lenge hadd lyst til å melde meg på kurs med Oskar, men må vente til jeg har kjørt opp.

Et annet problem er når vi er ute å går turer. Før så kunne han gå forbi andre hunder uten problemer, men det siste året har han begynnt å reagere på fremmede hunder. Han begynner å hisse seg opp og deretter så ser det ut som han har tenkt å hoppe på hunden. Jeg må jo holde han igjen å si at dette er ikke lov! Men han gir seg ikke. Jeg har prøvd å stoppe å be han bli stille, mens jeg snakker med eieren til andre hunden, for å vise han at de ikke er farlige.. Men da må ikke andre hunden røre på seg, for da starter bjeffinga igjen. Har også prøvd å gå bestemt forbi andre hunder, funker heller ikke. Har også prøvd å be han om å sitte stille når det går hunder forbi oss, det funker heller ikke. Noen lar jo hunden sin gå ganske nærme Oskar, når jeg prøver å trene han til å ikke hisse seg opp på fremmede hunder! Når han var mindre så var vi på utstillingstreninger/sosialtreninger, men det har blitt mindre av dette de siste årene :/ Jeg synes ikke det er artig å gå turer med han noe mer. Noen som har råd?

Bruker også å gå løs med han, men bare i områder rundt huset vårt. Før gikk jeg løs med han nesten overalt, men har sluttet å stole på han på grunn av oppførslen mot fremmede hunder. Han hører ikke på meg når jeg ber han om å komme til meg, at han skal på plass eller at han skal stå der han er. Han har blitt "døv"... Har prøvd å gjemme meg, men han gidder ikke å lete, han skal først gjøre seg ferdig med det han gjør.. men det er ikke sikkert at han kommer når han er ferdig med det han holder på med heller.... Han har rett og slett ikke respekt for meg noe mer, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! :D

Men ellers så er han en toppers hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder utvikler seg hele tiden, og en hund på fire år er noe helt annet enn en hund på to år: De har mer vilje, sterkere lyster og drifter, mer selvsikkerhet/selvstendighet og så videre.

Kanskje du hadde grei lydighet på ham da han var yngre, men at det ikke var "nok" nå når han er blitt voksen mann? Når vi sier at hunder "må ha respekt", har vi lett for å tenke at de må høre på oss fordi "eller så"... Det fungerer, det også, men du kan kanskje si at du har et handikap - siden faren din, som er stor og mann, kanskje har mer naturlig autoritet enn du, som er yngre, som ikke er "hovedeier" etc., og så tar hunden ut endel ting på deg.

Har sett det på par som har hatt hund sammen også; den strengeste hører hunden mest på, mens den er ulydig overfor den som oppfører seg hyggelig og ålreit og mykere. Men hadde sistnevnte hatt hunden alene, ville det kanskje gått bedre - da hadde hunden bare hatt den atferden å forholde seg til.

Kanskje hunden deres "bare" er ulydig, kanskje den også er usikker på å møte andre hunder - eller at den bare har det i seg å være gneldrete, selv om den ikke er usikker. Det er umulig å si. Men jo bedre forhold og kontakt du får til den, og kan by den noe den ønsker - lek, mat, frihet - jo større er sjansen for at den vil interessere seg for å samarbeide; hunder gjør det som lønner seg for dem.

Men hvis du bor i Trondheim, så hadde jeg funnet et bra sted å gå et kurs - kanskje noen her har noen tips. Da kan folk se hunden og gi deg råd ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...