Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har råd om hva jeg kan gjøre?


istroe

Recommended Posts

Har en del problemer med oppførselen til Oskar på 4 år.

Han er en ganske grei hund, med noen negative sider. Dette er min første hund som jeg har mest ansvar for.

Oskar er en grei hund å ha med å gjøre inne(som regel), men når pappa drar ut så begynner han å bjeffe hele tiden. For alt og ingenting. Har prøvd om å be han om å bli "stille", men det funker ikke. Har også prøvd flaskemetoden(sprute vann), han sluttet med bjeffingen de første gangene, men så fant han ut at han kunne springe huset rundt å bjeffe. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Har prøvd å forklar pappa at han må hjelpe meg med lydigheten, men han sier bare at han tester grensene min. Det er jeg fullstendig klar over. Prøver å sette han på plass, men han stikker bare av eller så ser han bare domt på meg :D Har lenge hadd lyst til å melde meg på kurs med Oskar, men må vente til jeg har kjørt opp.

Et annet problem er når vi er ute å går turer. Før så kunne han gå forbi andre hunder uten problemer, men det siste året har han begynnt å reagere på fremmede hunder. Han begynner å hisse seg opp og deretter så ser det ut som han har tenkt å hoppe på hunden. Jeg må jo holde han igjen å si at dette er ikke lov! Men han gir seg ikke. Jeg har prøvd å stoppe å be han bli stille, mens jeg snakker med eieren til andre hunden, for å vise han at de ikke er farlige.. Men da må ikke andre hunden røre på seg, for da starter bjeffinga igjen. Har også prøvd å gå bestemt forbi andre hunder, funker heller ikke. Har også prøvd å be han om å sitte stille når det går hunder forbi oss, det funker heller ikke. Noen lar jo hunden sin gå ganske nærme Oskar, når jeg prøver å trene han til å ikke hisse seg opp på fremmede hunder! Når han var mindre så var vi på utstillingstreninger/sosialtreninger, men det har blitt mindre av dette de siste årene :/ Jeg synes ikke det er artig å gå turer med han noe mer. Noen som har råd?

Bruker også å gå løs med han, men bare i områder rundt huset vårt. Før gikk jeg løs med han nesten overalt, men har sluttet å stole på han på grunn av oppførslen mot fremmede hunder. Han hører ikke på meg når jeg ber han om å komme til meg, at han skal på plass eller at han skal stå der han er. Han har blitt "døv"... Har prøvd å gjemme meg, men han gidder ikke å lete, han skal først gjøre seg ferdig med det han gjør.. men det er ikke sikkert at han kommer når han er ferdig med det han holder på med heller.... Han har rett og slett ikke respekt for meg noe mer, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! :D

Men ellers så er han en toppers hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder utvikler seg hele tiden, og en hund på fire år er noe helt annet enn en hund på to år: De har mer vilje, sterkere lyster og drifter, mer selvsikkerhet/selvstendighet og så videre.

Kanskje du hadde grei lydighet på ham da han var yngre, men at det ikke var "nok" nå når han er blitt voksen mann? Når vi sier at hunder "må ha respekt", har vi lett for å tenke at de må høre på oss fordi "eller så"... Det fungerer, det også, men du kan kanskje si at du har et handikap - siden faren din, som er stor og mann, kanskje har mer naturlig autoritet enn du, som er yngre, som ikke er "hovedeier" etc., og så tar hunden ut endel ting på deg.

Har sett det på par som har hatt hund sammen også; den strengeste hører hunden mest på, mens den er ulydig overfor den som oppfører seg hyggelig og ålreit og mykere. Men hadde sistnevnte hatt hunden alene, ville det kanskje gått bedre - da hadde hunden bare hatt den atferden å forholde seg til.

Kanskje hunden deres "bare" er ulydig, kanskje den også er usikker på å møte andre hunder - eller at den bare har det i seg å være gneldrete, selv om den ikke er usikker. Det er umulig å si. Men jo bedre forhold og kontakt du får til den, og kan by den noe den ønsker - lek, mat, frihet - jo større er sjansen for at den vil interessere seg for å samarbeide; hunder gjør det som lønner seg for dem.

Men hvis du bor i Trondheim, så hadde jeg funnet et bra sted å gå et kurs - kanskje noen her har noen tips. Da kan folk se hunden og gi deg råd ut fra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...