Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten hund med flaks!


jaktlykke

Recommended Posts

I dag tidlig på vei til jobb møtte jeg på en liten og forkommen strihårsdachs. Alldeles alene gikk den langs den smale veien og jeg holdt nesten på å kjøre på ham. Så jeg stoppa og ropte på ham - det var ingen eier i nærheten og her er det både smalt og traffikert så tidlig om morgenen.

Det er farlig å vandre gatelangs for sånne småtasser så jeg bestemte meg for å lokke ham til meg og se etter om han hadde noe telefonnr på halsbåndet sitt. Jeg hadde ikke samvittighet til å bare kjøre i vei og overlate ham til skjebnen (skolebussen f.eks). Da jeg ropte på ham så ble han stående og vente på meg - han var tydeligvis ikke i form nei. Tok sjansen på å løfte ham opp og bar han inn i bilen der jeg begynte å leite etter navn og nr. Da ser jeg jo at her har det skjedd saker og ting. Blod og skrubbsår oppå hodet og under øyet og det rant blod ut rumpa. Han har nok fått seg en solid smell fra en bil og da er det jo helt uaktuelt å la ham bli igjen der. Så bustebarten får fint bli med på jobb og underveis blir han meldt inn til både politet, lensmann i bygda og NRK Hordaland med håp om at en fortvila eier hører på og sakner bisken sin.

Samtidig snakker jeg med veterinæren og avtaler å kjøre ham dit. Skitt samma at jeg er kun på 6 dagen på ny jobb da jeg "skulker" unna en times tid for å være den barmhjertige samaritan (Jobben min heter jo ResQ, så da passa det vel fint at jeg var på et "rescue"-oppdrag :) ).

I alle fall. Bikkja ble avlevert veterinær som fant skade på bekkenet og hofta men heldigvis ingen brudd. Ultralyd viste heller ingen tegn på innvendige skader. Masse TLC og smertestillende vil nok få krabaten på beina igjen og da jeg ringte til veterinæren utpå ettermiddagen så var hund og eier gjenforent :) .

Av en eller annen grunn er jeg utrolig happy for at jeg stoppa og gjorde noe i stedet for å bare tenke "jaja, ikke mitt problem".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eieren ringte meg nå i kveld for å takke. Han fortalte at dette var en omplasseringshund som de hadde overtatt da den var 6 år gammel (nå var han 8 år). Han var snill som dagen var lang og hadde et kjempefint gemytt. Det merka jeg jo når han var så tillitsfull mot meg og fant seg i at en fremmed tok ham i fanget og undersøkte ham for skader. Han sa ikke et pip men bare fant seg i det - det var akkurat som om han skjønte at jeg ville ham vel.

Han fortalte videre at hofta hadde vært delvis ut av ledd og at han hadde fått en smell i hodet siden det blødde ut øret. Men hunden var vel installert hjemme nå med tepper og smertestillende og med masse god omsorg så kom han til å bli frisk igjen :) .

Han tilbød seg å betale meg, noe jeg sa blankt nei til. For jeg håper inderlig at andre ville gjort det samme hadde det vært en av mine hunder det gjaldt.

Hunden hadde stukket av bare en halvtime før jeg kom. Og det var tilfeldig at jeg kom på å få meldingen inn på radioen; på vei til veterinæren hører jeg om en annen hund i bergensområdet som er påkjørt og hvor eieren savner hunden sin. Da tenkte jeg at jeg må jo ringe til NRK Hordaland og få dem til å ta med min melding også... det er jo bare trafikkmeldinger som skal inn men siden de hadde tatt med den andre hunden så gjorde de et unntak og tok med "min" også. Bare minutter ettter at meldingen ble lest opp så ringte det folk til eierne med opplysninger om hva som hadde skjedd :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...