Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrepoliti


Trixi28

Recommended Posts

Jeg er absolutt for dyrepoliti i Norge! ;)

Men, jeg bare lurer, hvordan skal du få det til? Du må vel ha godkjenning, kunnskap osv for å starte dyrepoliti?

;) alt det som du nevte der har jeg fått, men jeg må drive med litt overtaling av myndighetene på korfor vi trenger det her til lans å det er ikke altid lett :P

Hvilken kunnskap besitter du som skal gjøre deg i stand til å agere som dyrepoliti ? Og hvilke instanser er det som godkjenner en søknad om dette da ? Og hva eksakt er det man godkjenner for å være dyrepoliti ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det er endel tvilere er inne ,men oki...det er ytringsfrihet her til lands så alle har lov å si sin mening..... for deres del håper jeg dere ser ting anneledes på saken dersom den nye lov forslaget fra myndighetene for gjenommslag......da tror jeg dere fort ser ting anneledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilket lovforslag er dette?

lov forslaget fra myndighetene går ut på at "politiet kan avlive hund/kjæledyr dersom det ser farlig ut" og da kan vi jo selv tenke oss hvilken raser dette blant annet vil ramme...osv...... dette ble sakt på nyhetene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lov forslaget fra myndighetene går ut på at "politiet kan avlive et hund/kjæledyr dersom det ser farlig ut" og da kan vi jo selv tenke oss hvilken raser dette blant annet vil ramme...osv...... dette ble sakt på nyhetene

Er ikke det allerede vedtatt da? Hundeloven fra 2004 tror jeg det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lov forslaget fra myndighetene går ut på at "politiet kan avlive hund/kjæledyr dersom det ser farlig ut" og da kan vi jo selv tenke oss hvilken raser dette blant annet vil ramme...osv...... dette ble sakt på nyhetene

mitt firma vil jobbe for at denne lov forslaget ikke blir satt i live av myndighetene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har hva å gjøre med å opprette et dyrepoliti?

Regner med at du sikter til denne: http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/H...html?id=489852

Mye bra her, som ser ut til å skulle dekkes av mattilsynet (i samarbeid med dyrevernet), som dermed forhåpentligvis får mere penger. Hurra! :P

Høringsbrevet sier blant annet:

"Departementene har ingen konkrete planer om endringer i tilsynsmyndighet, men peker i høringsnotatet både på argumenter som taler for videreføring og argumenter som taler for endring av dagens tilsynsmodell."

(som tilsynsmyndighet nevner de tidligere i brevet mattilsynet i samarbeid med dyrevernsnemder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det allerede vedtatt da? Hundeloven fra 2004 tror jeg det var?

der står det at de kan avlive hunden dersom hunden har gjort skade på menneske eller fare for at den vil gjøre det igjen .....ser du forsjellen..etter den gjeldene loven ..... må det taes en sakelig og nøye vudering mens i den nye lov forslaget trenger de ikke det lenger .... dersom en rottwailer bjeffer på meg og politiet er tilfeldig der å ser det kan de etter den nye lovforslaget ta rottwailere å få den avlivet for de de synes/tror den er farlig.

det er endringene i korte trekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med den gamle loven er jo at politiet har mulighet til å avlive dyr (hund eller ku eller whatever) som kan utgjøre en umiddelbar fare for omgivelsene. Det er ikke snakk om at politiet skal løpe rundt og plaffe ned amstaffer og blandingshunder, noe de hverken har hjemmel, tid eller penger til...

der står det at de kan avlive hunden dersom hunden har gjort skade på menneske eller fare for at den vil gjøre det igjen .....ser du forsjellen..etter den gjeldene loven ..... må det taes en sakelig og nøye vudering mens i den nye lov forslaget trenger de ikke det lenger .... dersom en rottwailer bjeffer på meg og politiet er tilfeldig der å ser det kan de etter den nye lovforslaget ta rottwailere å få den avlivet for de de synes/tror den er farlig.

det er endringene i korte trekk

Jeg tror du har bodd litt for lenge i usa, vennen min. :P

Dobbeltpost brug siteringsfunktionen mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der står det at de kan avlive hunden dersom hunden har gjort skade på menneske eller fare for at den vil gjøre det igjen .....ser du forsjellen..etter den gjeldene loven ..... må det taes en sakelig og nøye vudering mens i den nye lov forslaget trenger de ikke det lenger .... dersom en rottwailer bjeffer på meg og politiet er tilfeldig der å ser det kan de etter den nye lovforslaget ta rottwailere å få den avlivet for de de synes/tror den er farlig.

det er endringene i korte trekk

Det der ble vedtatt i 04.... En hund som virker truende kan avlives på stedet. Altså: det ER allerede loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til at personen som visstnok skal starte dyrepoliti i Norge ikke har satt seg inn i basic regelverk som gjelder for hunder, og dessuten at vedkommende unngår spørsmålene som blir stilt som handler om hvordan han har tenkt til å få i gang dette/hvor ressursene kommer fra/hva slags godkjenning man må ha for å starte noe sånt/hva slags kunnskaper det er han allerede er i besittelse av som gjør ham egnet til å starte opp dyrepoliti. Men det er mulig det bare er jeg som stusser litt på det, altså... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for dyrepoliti, om dette er mulig å få til, og om det er mulig å få ressurser nok til å drive det skikkelig, og ikke halvveis.

Er veldig nysgjerrig på hvordan du har tenkt å sette dette ut i livet.. Har du fått med deg flere personer som kan hjelpe deg.

Om dette skal være noe som skal rekke over hele landet, skal det nok noen millioner til... Hvor skal du få det fra?

Ikke for å kritisere, men det virker nokså umulig slik det er nå...

Ja, til dyrpoliti, om det kan drives fullt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til at personen som visstnok skal starte dyrepoliti i Norge ikke har satt seg inn i basic regelverk som gjelder for hunder, og dessuten at vedkommende unngår spørsmålene som blir stilt som handler om hvordan han har tenkt til å få i gang dette/hvor ressursene kommer fra/hva slags godkjenning man må ha for å starte noe sånt/hva slags kunnskaper det er han allerede er i besittelse av som gjør ham egnet til å starte opp dyrepoliti. Men det er mulig det bare er jeg som stusser litt på det, altså... :P
Du er ikke den eneste som stusser på det.. Jeg tenker alltid det samme når folk unngår å svare på konkrete spørsmål, men heller ror seg bort..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter:

Du skriver at du allerede har fått godkjenning til å starte opp virksomhet som "dyrepoliti" men at du må bruke tid for å overtale myndighetene til å skjønne at vi trenger det her til lands...?

Hvem er det som har godkjent virksomheten? Og HVA har de godkjent? Hvor får du pengene fra? Hva slags kunnskaper har du? ( skal du kunne gjøre noe må du ha hjemmel i loven - har du det?). Dyrebeskyttelsen er en slik organisasjon som baserer seg på frivillighet og de har absolutt ingen myndighet til å gripe inn. Det er det kun Dyrevernsnemndene som har. De kan bruke politiet som backup når de skal hente dyr hos personer som er voldelige/psykisk ustabile osv. I tillegg har de lovverket i ryggen.

Hvem har du i ryggen når ikke myndighetene er med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker vel som om det er et gigantisk luftslott.............når trådstarter har godkjenning, men trenger bare klarsignal fra myndighetene, hvem i all verden har gitt godkjenning da?(naboen???????) Trodde at det var kun myndighetene som kunne gi en slik godkjenning hmmm skeptisk <_<

På mange måter er det bra at det er politiet som kan avlive hunder som er en potensiel fare, og jeg kan ikke huske at det direkte har florert med slike saker i media, om det hele tatt har skjedd.

For å frata politiet en slik rettighet vil vel kreve en grunnlovs endring, med andre ord vil det da være trådstarters lakrispoliti som skal stoppe politiet i sitt grunnlovsfestede rett og plikt.

Siden jeg stillte velbegrunnede spørsmål tidligere i tråden uten å ha fått noe som helst svar, anser jeg dette temaet som et direkte fantasi innlegg, uten noe rot i virkeligheten.

Men for all del, klarer du å besvare alle spørsmål på en troverdig måte, og at du i tillegg forteller hvilken kompetanse du har så kanskje folk tar deg seriøst. Så langt har vel det minnet om svada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASPCA er en frivillig organisasjon, som drives ut fra veldedig innsats. Fra hjemmesiden:

"The ASPCA was founded in 1866 as the first humane organization in the Western Hemisphere. The Society was formed to alleviate the injustices animals faced then, and we continue to battle cruelty today. Whether it’s saving a pet who has been accidentally poisoned, fighting to pass humane laws, rescuing animals from abuse or sharing resources with shelters across the country, we work toward the day in which no animal will live in pain or fear. Come and join us in the fight to end animal cruelty"

Med andre ord: Det er 142 års erfaring og fartstid som gjør at de kan drive som de gjør idag.

Ser man på Animal Planet, vil man også få med seg at det er ulike utgangspunkt i ulike delstater; i New York later "dyrepolitiet" til å ha større myndighet enn i andre stater som det vises film fra, der må de ha med seg politibetjenter ut på oppdrag - slik det også er i England, på RSPCA ("In the frontline").

Det later også til å være ulik bakgrunn på "dyrepolitiet". Noen er EAMTs, altså "akuttdyrepleiere", siden det er store stater med store avstander og mange dyr trenger hjelp raskt. Mange steder har de virkelig imponerende utstyr, ikke minst når de skal ta hånd om større husdyr. Det handler også om å ha solid bakgrunn til å vurdere ulike tilfeller; om det ER mishandling, overgrep, vanskjøtsel eller ikke - en tynn hest er ikke bare en tynn hest.

Dette har også Dyrevernalliansen påpekt behovet for her til lands: Ekspertise, for eksempel på atferd. Man har ønsket seg fylkesdyrevernnemner istedetfor kommunale, både fordi det ikke er så lett å ta fatt på naboens dyrehold og fordi man trenger bedre ekspertise.

Dyrevernalliansen har også snakket om det manglende rettslige vern, og dårlige lovgivning, som gjør at det er nær umulig å få gjort noe. En "samler" som dømmes i en kommune, til å miste retten til dyr (som dama i Bergen med myndene), kan bare flytte til et annet sted og begynne på nytt - det finnes ikke noe sentralt register. Det tar, som Belgerpia vel? pekte på, evigheter å få "bestemt" noe - så tiden går og går og går. Her er det ikke mange hastevedtak; dyrene er gjerne sjøldaue på båsen før noen "oppdager" det og rykker inn på gårdsbruk der stakkars bønder "sliter mentalt" og knapt straffes for å forårsaket ufattelige lidelser.

http://www.dyrevern.no/Emner/forbruker_og_...ov_og_rett/4272

også denne er interessant: http://www.dyrevern.no/Emner/forbruker_og_...3/Artikler/1456

Det er MYE å sette seg inn i, og det blir ganske naivt å sjele til USA og hva man får til der - hvor vi høyst sannsynlig, som allerede nevnt, bare ser LITT og da gjerne de gode historiene, og hvor man også har lang, lang erfaring for å komme dit. Å samle inn penger til dyrevernformål har i Norge liksom vært noe for bløthjertede dyrevennlige barn og unge eller for eldre damer - tenk litt selv hva man ser for seg når man sier "dyrebeskyttelsen". De mer radikale dyrevernerne er mer for dyrs rettigheter, ikke alltid for å hjelpe i enkelttilfeller. I USA har man sterk støtte fra voksne - ofte kjente, profilerte mennesker også, skuespilleren Glenn Close har for eksempel en egen blogg der hun legger ut om hund og dyr og aktivt støtter omplasseringsorganisasjoner, leste jeg nylig et sted. Slikt hjelper på å dra inn penger og PR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi som mener at Canis er ett møkkaforum for drittunger vi skal ikke få lov til å diskutere dette?

Men vennen da! For vi har jo aldri vært drittunger :P For øvrig enig i at en ikke kan forvente å få bestemme hvem som skal ytre seg i en tråd! Ja til "dyrepoliti" men med offentlig godkjenning!! Ikke noe sånn der låvevirksomhet på egenhånd liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om drive norges svar på amrikanske ASPCA ,og vil høre folks meninger om dette om dere synes det er på tide norge får slik eller om vi ikke trenger det her til lands,( ALLE SOM IKKE HAR NOE SERIØST Å KOMME MED BES HOLDE SEG UNNA :D )

synes du burde gjenomføre planen om og bli dyrepoliti, håper du får støtte fra staten til det.

er mange dyr (hunder) som lider her til lans også.

lykke til med planene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...