Gå til innhold
Hundesonen.no

Saarloos Wolfhound


jeanette-k

Recommended Posts

Hvorfor valgte du din med sin rases særtrekk?

*Dobbelpost, bruk siteringsfunksjonen. Mod Miriam*

Okeeei, du vil være vanskelig ja,

nå er ikke Boxeren sine spesielle rasetrekk sære som din rases, derfor var det nysgjerrigheten som lurte og siden vi pratet om din rase i denne tråden så trodde jeg kanskje de med rasen ville utdype seg, men så klart, ingen trenger å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Okeeei, du vil være vanskelig ja,

nå er ikke Boxeren sine spesielle rasetrekk sære som din rases, derfor var det nysgjerrigheten som lurte og siden vi pratet om din rase i denne tråden så trodde jeg kanskje de med rasen ville utdype seg, men så klart, ingen trenger å svare.

Jeg er litt usikker på hvilken rase du mener jeg har, men jeg antar at folk som velger Saarloos gjør de samme vurderingene som alle andre som kjøper hund - uten at jeg vet hva det måtte innebære for den enkelte. At man ikke får svar fra Saarloos-eiere kan jo bero på at de ikke deltar her. Tross alt finns det bare en håndfull Saarloos i Norge og at eierne skulle være spesielt opptatt av å diskutere på hundesonen tror jeg neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har lest linken og sitter igjen med ett litt delt inntrykk: 1. Hva er vitsen med å ha en SW, etter beskrivelsen der så er det jo en (det jeg vil kalle på godt norsk) "møkkahund". 2. Hvis dette er korrekt (noe jeg tviler litt på); Hvorfor er disse hundene så anderledes enn alle andre hunder inkl ulvehybrider med inntil 25% ulv, noe Runar Næss mener at de er nærmest.. Eller er dette atter ett forsøk på å gjøre en rase så spesiell, med så rasespesifikke typer at folk føler seg enda mer spesielle ved å eie en slik?

Jeg bare undrer.. Og håper at Rick med nicket Miacis som da etter sigende eier (minst) ett eksemplar av rasen kommer på banen å svarer.. Så der tok du feil PO (for en gangs skyld :ahappy: ), det er noen på norske fora med SW..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har lest linken og sitter igjen med ett litt delt inntrykk: 1. Hva er vitsen med å ha en SW, etter beskrivelsen der så er det jo en (det jeg vil kalle på godt norsk) "møkkahund". 2. Hvis dette er korrekt (noe jeg tviler litt på); Hvorfor er disse hundene så anderledes enn alle andre hunder inkl ulvehybrider med inntil 25% ulv, noe Runar Næss mener at de er nærmest.. Eller er dette atter ett forsøk på å gjøre en rase så spesiell, med så rasespesifikke typer at folk føler seg enda mer spesielle ved å eie en slik?

Jeg har sett endel slike, og etter min mening er de langt fra så spesielle som noen ønsker å framstille dem som. Jada, de er blant annet mer tilbakeholdne eller likegyldige ovenfor fremmede enn mange andre raser, og er ikke den rasen jeg selv ville valgt - men det er det jammen mange andre raser som heller ikke er :ahappy:

Jeg bare undrer.. Og håper at Rick med nicket Miacis som da etter sigende eier (minst) ett eksemplar av rasen kommer på banen å svarer.. Så der tok du feil PO (for en gangs skyld :D ), det er noen på norske fora med SW..
Shit :hyper: At jeg ikke visste det - mener jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kände mig manad att registrera mig som användare här så nu finns det i alla fall finns två Saarloos ägare här på forumet! :lol: (Rick med nicket Miacis har 2 SWH med) Någon av oss kanske kan ge svar på de frågor som ställs?!

Vi har tre Saarloos och valde rasen för att den föll oss i smaken och passar oss på många sätt. Precis som att min granne har valt Boxer för att den rasen passar henne, svårare än så är det faktiskt inte även om det kan vara svårt att få andra att förstå det.

Vi bor inte heller mitt ute i skogen med våra hundar utan i stan och det fungerar hur bra som helst.

Ninni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kände mig manad att registrera mig som användare här så nu finns det i alla fall finns två Saarloos ägare här på forumet! :wub: (Rick med nicket Miacis har 2 SWH med) Någon av oss kanske kan ge svar på de frågor som ställs?!

Vi har tre Saarloos och valde rasen för att den föll oss i smaken och passar oss på många sätt. Precis som att min granne har valt Boxer för att den rasen passar henne, svårare än så är det faktiskt inte även om det kan vara svårt att få andra att förstå det.

Vi bor inte heller mitt ute i skogen med våra hundar utan i stan och det fungerar hur bra som helst.

Ninni

Hei Ninni! Kunne du utdypet det jeg har merket ovenfor? Hvorfor passer akkurat denne rasen dere? Hva vil du si er den beste egenskapen hos rasen? :wub:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ninni! Kunne du utdypet det jeg har merket ovenfor? Hvorfor passer akkurat denne rasen dere? Hva vil du si er den beste egenskapen hos rasen? :wub:

Ja, jag kan ju försöka. :wub:

Vi ville ha en ganska stor hund och av en ras som inte hade något speciellt användningsområde. Alltså ingen jakt, vakt, bruks eller draghund utan mer "bara" en sällskapshund. En livskamrat som med lätthet kunde följa med på långpromenader, fjällvandringar, fisketurer och andra äventyr. En hund av en ras som inte var känd för eller hade rykte om sig att vara aggressiv gentemot andra hundar eller människor samt fungerade bra med barn.

Att rasen ändå generellt är ganska frisk och har hög medellivslängd gav många + med.

Jag skulle ljuga om jag sa att utseendet inte spelar någon roll. Både Saarloos wolfhond och Ceskoslovensky Vlcak har ett utseende som tilltalar mig mycket, och som så många andra vill jag ha en hund som är vacker i mina ögon.

Bästa egenskapen.....*funderar*...svår fråga. Jag tycker det är helheten som gör den till vad den är och det är helheten jag har fastnat för.

Men deras otroligt tydliga kropps språk är absolut en av de bättre egenskaperna! Att de knyter så starka band till sin/sina ägare är för mig en annan. (det kan vara negativt ibland med naturligtvis) Sen är våra SWH väldigt duktiga på att få mig att ödmjuk böja mig inför det faktum att jag har mycket kvar att lära när det gäller hundar... :)

Ninni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil spørre PO om en ting jeg: Du skriver det ikke er rasen du selv ville valgt deg, og det er jo en fair ting. Men er ikke (dette kan jeg nada om da, derfor jeg spør) TU og SW ganske like raser? Hva er forskjellen ved dem som gjorde at du valgte en TU isteden for en SW? Og hvorfor ble ikke SW også forbudt når TU ble det?

Ninni: Det er slik som de fleste velger rase det. :wub: Og utseende har veldig ofte en medvirkende årsak til at man velger å lære mer om en rase. Og om man har to hunder med samme egenskaper så faller valget som oftest på den man finner mest attraktiv utseendemessig. Det er flotte hunder, rent utseendemessig. Har aldri truffet en så jeg kan ikke si noe om andre egenskaper.

Men hvordan er jaktinnstinktet hos SW? Kan du ha dem løs? Er de vanskelig å få husrene? Er de vanskelige å dressere? Kan de læres til å være alene hjemme? Er de så fryktelig spesielle som mange skal ha det til? Noen som vet antall individer av SW i Norge? Hvordan er det med HD på rasen? Ble den ikke laget for å få en friskere "schäfer" uten kjent problematikk som f.eks HD? Men, så hevdes jo at ulver også har HD?

Masse spørsmål. Nysgjerrig jeg se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninni: Det er slik som de fleste velger rase det. :wub: Og utseende har veldig ofte en medvirkende årsak til at man velger å lære mer om en rase. Og om man har to hunder med samme egenskaper så faller valget som oftest på den man finner mest attraktiv utseendemessig. Det er flotte hunder, rent utseendemessig. Har aldri truffet en så jeg kan ikke si noe om andre egenskaper.

Men hvordan er jaktinnstinktet hos SW? Kan du ha dem løs? Er de vanskelig å få husrene? Er de vanskelige å dressere? Kan de læres til å være alene hjemme? Er de så fryktelig spesielle som mange skal ha det til? Noen som vet antall individer av SW i Norge? Hvordan er det med HD på rasen? Ble den ikke laget for å få en friskere "schäfer" uten kjent problematikk som f.eks HD? Men, så hevdes jo at ulver også har HD?

Masse spørsmål. Nysgjerrig jeg se.

Jo, de har stark jaktinstinkt! Vi har inte våra SWH lösa om det inte är på inhägnat område, vi bor ju i stan och där är det inte direkt lämpligt att ha dom lösa om man säger så. Det finns gott om skog runt omkring här men där finns även väldigt mycket rådjur, älg, harar och ekorrar så för de vilda djurens skull är det koppel eller långlina som gäller, än så länge.

Min personliga erfarenhet är att de tar längre tid innan de blir rumsrena. Våra tre blev rumsrena vid 11 månader, 1år och tiken vid 1½-2års ålder. Hon hade sitt första löp när hon var 1år 4 månader och efter det började det gå åt rätt håll.

Jämför man SWH med vår schäfer/rottweiler/labrador blandning så är de OTROLIGT mycket svårare att dressera, eller i alla fall att dressera på samma sätt. De tröttnar fort på upprepningar och kan vara svåra att motivera. Envisa är de med och väldigt intelligenta. De hittar snabbt egna lösningar på problem och lär sig massa saker alldeles på egen hand, tyvärr är det ju mest saker det INTE ska lära sig som fastnar fort. :wub: Nu har jag börjat lite med shaping och det verkar vara en metod som passar SWH mer.

Det går att lära dom att vara ensamma hemma men de lider i större utsträckning än andra raser av separationsångest vilket man bör vara medveten om. (självklart skiljer det från individ till individ som med alla andra raser) Sällskap av en annan hund underlättar massa om man ska lämna dom ensamma.

Jo, jag skulle faktiskt vilja påstå att de ÄR så speciella som folk påstår...

HD finns men är inte ett så stort problem, PRA/catarakt är större problem!

Ninni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninni: Kjempe masse tusen takk for svar.

Spennende å lære om nye raser. Nå vet man med sikkerhet, dersom man hadde undret seg, at SW ikke er en rase som vil passe meg. :wub:

Det er også kjempe fint med raseeiere som svarer ærlig og ikke glorifiserer hunderasen de har.

Igjen Ninni: Tuen takk for svar :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Beklager at jeg trodde at SW gikk med i dragsuget sammen med TU.... va'kke meningen

SW er ett klassisk eksempel på hvor vanskelig det er å lage en ny rase, for dette er virkelig en "ny rase" som ble skrekkelig feil i forhold til hva som var det opprinnelige målet med å lage rasen.

Målet var en friskere og bedre brukshund enn schæferen - den skulle ha alt schæferen manglet - og dette skulle være den ultimate brukshund - resultatet er en rase som er totalt ubrukelig til absolutt alt egentlig.

Det er mulig de egner seg som turkompis - men om man ser på målgruppen som ønsker seg en turkompis så er vel neppe SW det man vil anbefale disse, jeg ville i alle fall aldri anbefale SW til noen som bare vil ha en familiehund å gå tur med. Vil man ha en turkompis så sier det seg selv at man ikke er interessert i å slite for å få hunden til å fungere i hverdagen, da vil man ha ett enkelt hundehold der det meste går av seg selv og i så måte er SW neppe ett godt valg.

Nei - uff, dette blir negativt ..... og før noen da kommer hostende å sier at man ikke burde si noe om man ikke kjenner rasen så kan jeg nevne at jeg faktisk har kjent flere SW - hvor eier var en svært erfaren hundemann - spesielt sosiale var de ikke, men vennlige var de og vakre - men der stoppet det. Tror vel også eier av disse stemplet de som totalt ubrukelig i all type hundesport fordi reservertheten satte begrensninger for det meste..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg vil spørre PO om en ting jeg: Du skriver det ikke er rasen du selv ville valgt deg, og det er jo en fair ting. Men er ikke (dette kan jeg nada om da, derfor jeg spør) TU og SW ganske like raser? Hva er forskjellen ved dem som gjorde at du valgte en TU isteden for en SW? Og hvorfor ble ikke SW også forbudt når TU ble det?

Vel, det var ikke noe negativt i utsagnet om at SW ikke er "min" type hund. Etter min mening er det himmevid forskjell mellom de to rasene - jeg ville ha en generell brukshund noe SW etter min mening ikke er - til det er den for sky og avstandssøkende. Jeg vet ikke om jeg er helt enig med Ninni m h t den svært høye jaktlysten - men jeg kjenner ikke rasen godt nok til å ha noen sterk formening om det. En perifer bekjent av meg lar sine løpe fritt uten problemer og andre jeg har sett går godt sammen med andre hunder, barn og voksne på relativt store samlinger. Ellers finns det endel hjemmesider med info om rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var ikke noe negativt i utsagnet om at SW ikke er "min" type hund. Etter min mening er det himmevid forskjell mellom de to rasene - jeg ville ha en generell brukshund noe SW etter min mening ikke er - til det er den for sky og avstandssøkende. Jeg vet ikke om jeg er helt enig med Ninni m h t den svært høye jaktlysten - men jeg kjenner ikke rasen godt nok til å ha noen sterk formening om det. En perifer bekjent av meg lar sine løpe fritt uten problemer og andre jeg har sett går godt sammen med andre hunder, barn og voksne på relativt store samlinger. Ellers finns det endel hjemmesider med info om rasene.

Många av de jag känner som har SWH har sina lösa med utan större problem. I och för sig jagade kompisens SWH efter en grävling ganska nyligen och blev biten av den och det är delvis sånt jag gärna vill undvika så gott det går. Både för hundarnas och de vilda djurens skull...

Våra hundar är ganska lätta att "kontrollera" om man går med dom en och en, går vi med 2,3 eller 4 blir det helt annorlunda. Då kan de få för sig att cyklister, joggare och katter (som de inte bryr sig om annars) är något man ska jaga efter. <_<

Ninni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Til PO: Takk for svar :)

En TU (eller skrives det TSU?) er da en mer arbeidshund enn hva en SW er. Har du noen formening om hvorfor? Er ikke begge rasene hovedsaklig blanding mellom schäfer og ulv?

TSU = TsjekkoSlovakisk Ulvehund.

For å sitere fra min egen hjemmeside ;)

Grensevaktens kennel - z Pohranicni stráže avlet metodisk for at blandingshundene skulle bli like hundeaktige, dresserbare og arbeidsglade som schäfere og like sunne og friske som ulver. Man brydde seg ikke om utseeende og det forekom ingen tilfeldige parringer. Blandingshundene ble trent for arbeid og deretter testet. De som ikke besto testene ble avlivet. Det samme ble hundene med mest "ulve-natur" (mest uavhengige og sky) fordi de var ubrukelige som tjenestehunder. Dog forble genene deres i populasjonen og bidrar til individuelle variasjonet innen rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til PO: Takk igjen for svar. Avlen har vært mer målrettet enn hos SW da. Spennende hunder. Pene også. Hvordan er in i forhold til jakt og slik? Den er, går jeg ut fra, mindre sky enn en SE? Hvordan er TSU å få renslig? Er det en hund man kan la være hjemme med god (så god man kan ha for en hund alene hjemme) eller har den stor seperasjonsangst den også?

Hadde rasen vært lov i landet, er det en rase du hadde skaffet deg en til av slik du kjenner rasen? Siden den ble brukt som grensehund, så har den kanskje mer vaktinnstinkt enn en SW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Til PO: Takk igjen for svar. Avlen har vært mer målrettet enn hos SW da. Spennende hunder. Pene også. Hvordan er in i forhold til jakt og slik? Den er, går jeg ut fra, mindre sky enn en SE? Hvordan er TSU å få renslig? Er det en hund man kan la være hjemme med god (så god man kan ha for en hund alene hjemme) eller har den stor seperasjonsangst den også?

Hadde rasen vært lov i landet, er det en rase du hadde skaffet deg en til av slik du kjenner rasen? Siden den ble brukt som grensehund, så har den kanskje mer vaktinnstinkt enn en SW?

Denne siden, til tross for en elendig layout og manglende oppdatering gir etter min mening en god beskrivelse av det meste rundt SW. Når det gjelder TSU vil du kanskje finne denne siden interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til PO: Takk for linker. Er ikke så stiv i engelsk, men klarte da stotre meg gjennom siden om SW.

Interessant lesning. Også interessant lesning om TSU. Og masse fine bilder. Kan ikke være gammel den jenta som går lp med hunden?

Tar jeg veldig feil om jeg mener at en dansk dame (kennel bon vitalis) hadde en TSU for 10-12 år tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Til PO: Takk for linker. Er ikke så stiv i engelsk, men klarte da stotre meg gjennom siden om SW.

Interessant lesning. Også interessant lesning om TSU. Og masse fine bilder. Kan ikke være gammel den jenta som går lp med hunden?

Tar jeg veldig feil om jeg mener at en dansk dame (kennel bon vitalis) hadde en TSU for 10-12 år tilbake?

Jeg tror Hanicka var ca 10 år? Skal undersøke om bon vitalis så sender jeg deg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på trynet at den "varianten" som ifølge folk her er enklest å jobbe med er blitt forbudt,mens den som kanskje ikke er helt med på ting og tang er lovlig.Det er vel litt ulogisk?!

Jeg trodde også begge var forbudt!Hmm..Merkelig at det ble gjort slik...Noen som vet om SW noengang var vurdert?

ISåfall hvilke kvaliteter har den som gjør at den ikke kom med?I forhold til TSU?

Synd at TSU er forbudt,det er helt nydelig rase,og jeg ser ikke hvorfor den ene skal bli mens den andre må gå.

I mitt hode tyder det på at de som driver med disse forbudene ikke har helt peiling.Feilen blir kanskje at om man stiller spørsmål med det så "kommer de på" å ta med den andre også.Høh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...