Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten burfrustrasjon

Mari

Recommended Posts

Selv fikk jeg sjokk første gangen jeg observerte hunden min gjennom webcamera mens jeg var på jobb. Jeg visste at han ikke fant på noe 'tull', men graden av passivitet syns jeg var forferdelig. Han ligger og venter og venter og venter - flytter seg litt og legger seg ned for å vente enda mer. Det er ingen angst i denne ventingen, men en total passivisering. Jeg hadde syns det var bedre om hunden tok seg litt friheter når den allikevel hadde leiligheten for seg selv. Ta leverposteiboksen som står fast på kjøkkenbenken, rive i filler dopapirrullen eller i hvert fall en liten snar tur oppi sofaen.

Hallgren snakker om at det er naturlig for hunder å slappe av når resten av flokken tar seg en hvil. Jeg tror de fleste hunder også slår seg av når de er alene og uten noen flokkmedlemmer tilstede som inviterer til aktivitet, men å si at de trives slik time etter time blir i mine øyne feil. Denne avknappen bør hunder klare å finne uten et bur til hjelp så sant de føler seg trygge i det hjemmet de har og trives med det livet de er gitt, men videre hyggelig er det ikke å se på gjennom et webkamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 143
  • Created
  • Siste svar
akkurat som dere skriver at alle hunder har det ille i bur og blir presset inn i bur osv.. dere er jo heller ikke interresert i å diskutere, men kun sverte burbruk.. Du gidder ikke en gang prøve å forstå det jeg har skrevet over om mitt burbruk..

Og forresten, jeg bruker aldri bur når jeg selv er hjemme, så er vel ikke mitt eget burbruk jeg forsvarer. Jeg prøver, i motsetning til deg, og sette meg inn i begge sider av saken..

Først og fremst: Jeg diskuterer ikke ditt burbruk. Jeg kan ikke se at jeg har nevnt ditt burbruk ett eneste sted.

Jeg vil gjerne se deg bruke "aktiv rase"-argumentet mot meg, slik du gjør med Mrs Powers her *flir* Men for å svare på det du skriver her - du mener seriøst at din burelskende "ligger 4 timer frivillig i bur"-hund er glad i buret sitt, til tross for at hun ikke kan fordra det når du kjører bil?

Jeg har brukt bur sjøl, bare for å ha sagt det. Da vesla her var liten, var hun en smule destruktiv når hun var alene hjemme - og JEPP!, hun satt i bur av rein skjær latskap, jeg er så lite borte at destruksjon når man er alene ikke var noe jeg gadd å bruke mye energi på. Målet var dog alltid at hun skulle kunne være ute av buret etterhvert, når hun sluttet å ødelegge ting når hun kjeda seg.

Nå er hun straks 17 mnd gammel, og sitter ikke i bur mer annet enn i bilen. De (hundene) er dog stengt i gangen når jeg er borte, for å begrense et evt skadeomfang OM hun skulle finne på å være destruktiv igjen når hun kjeder seg. Buret står for øyeblikket på soverommet med åpen dør (i mangel av et bedre sted å putte det), og det skjer sjeldent at de legger seg der frivillig når de har andre alternativer. Merkelig nok, i og med at begge er burvante fra før av, og ikke sier et lite kvekk engang om jeg skulle finne på å stenge de inne der?

Hvis du ikke ser forskjellen på å ha hunden innestengt i et rom og innestengt i et bur, så har ikke jeg tålmodighet nok til å forklare deg det. Problemet med bur er og at det blir mer "normalisert" - og atter en gang i en sånn diskusjon, den gangen jeg var ung og fikk min første hund (og det ER ikke mer enn 16 år siden), så var det knapt bur å oppdrive i vanlige dyrebutikker. Hadde de inne, så var de svinedyre. I dag så selges bur i "valpepakka", de koster like mye eller mindre enn hundesenger, og det reklameres over en lav sko hvor kjekke de er både til renslighetstrening og passivisering av valper med raptus og tenner som klør - og det er SÅ kjekt med en "trygg hule" for den lille usikre osv osv.

Og folk har de "bare" i buret om natta - da skal de jo sove allikevel - og om dagen - for de trenger ikke å gå rundt i hele huset da? Og bare denne "bare"-bruken utgjør 2/3 av døgnet. Så skal man ha de i bur når man dusjer, lager mat eller setter på en maskin med tøy i tillegg, når ungene leker, når man vil se på tv i fred, og 5 min nå og 10 min da, DET skader jo ikke en hund.. Så blir kanskje totalen til slutt at bikkja sitter i et halvstort bur i 20 av døgnets 24 timer..

Nei, jeg har ikke store problemer med å forstå hvorfor folk velger å bruke bur - jeg har som nevnt gjort det sjøl. Men å romantisere det og forsvare det med at HUNDEN trenger buret sitt, den klarer jeg ikke å svelge! Det blir rett og slett for teit å fremstille det som noe man gjør for hunden sin skyld :glare:

Flere som har sett dem annonsene ja... "Valpene leveres med bur av type Atlas 10".. :glare:

Ellers så sa vel du alt jeg ville si 2ne.

Jeg har selv måtte bruke bur på en hund i 3 mnd og hunden var inni der over 12 timer i døgnet. Så jeg har sett hva som hender med en hund som blir så passifisert, studert at den prøver å finne seg en bra stilling uten å finne det osv osv Etter det så fikk jeg bur laaaangt opp i halsen. (Denne hunden hadde en alvorlig skade i bakbenet)

Jeg har selv en litt aktiv rase som fort kan bli destruktiv av kjedsomhet. Men jeg bruker ikke bur aktivt i valpeperioden uansett (har bur i bilen jeg ellers står ingen klar).

Dem fleste her inn har antagelivis ett burbruk som ikke er noen fare for hunden, men vi har alle sett eksemplene på ikke vante hundefolk som beskriver en helt annen verden i hjemmet. Og jeg har hatt folk på kurs som forteller at oppdretter anbefaler det pga rasen er så aktiv. Da snakker vi om en planet jeg ikke vil ha folk på og heller ikke vil være på selv.

Du skal ikke bruke bur bare for å bruke det! Det skal være en god årsak, ikke bare at du "tror" valpen kan finne på det og det, eller du vet at moren til valpen fant på sånn og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker bur jeg også.. Jeg bruker bur når Loke er redd hjemme (altså en gang i året, på nyttårsaften), da lukker jeg ikke buret, men han får gjemme seg i det om han ønsker. Og det ønsker han. Når smellene er over går buret over til å være et ikkested for hunden, men kattene derimot elsker å ligge oppå det så det står fremme enda. Jeg bruker også bur på utstilling hvis jeg skal være der lenge, med mindre jeg har muligheten tl å legge han i bilen. Dette fordi Loke ønsker det, han er ikke helt komfortabel i lengden på slike steder og prøver å snike seg inn i alle bur som ligner på hans. Stort sett ligger han i buret og sover eller titter rundt seg med burdøren oppe, skal jeg kjøpe mat eller på do så lukker jeg døren. Til sammen tilbringer han vel 8 timer i bur i året tipper jeg :( Er jeg på besøk og han maser bruker jeg " gå og legg deg" komandoen. Fungerer like fint som et bur egentlig og er ikke så slitsom å drasse med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen burfantast. Jeg bruker kun bur når vi kjører bil, eller vi er ute på ett eller annet og hunden trenger en fast plass der. Altså når vi er på tur (lengre) så er liksom buret "plassen" til hunden min om du skjønner. Det er den faste trygge plassen. Men i hjemmet benyttes ikke bur under noen omstendigheter da det står i bilen og det er IKKE behov for det.

Men jeg har en kompis. Han bruker bur på krapylet når han er på jobb. Ingen ønskelig situasjon selvfølgelig, men han gjør det. Hvorfor? Fordi hunden hans gjør alt den IKKE skal når han er borte. Hunden er gråschäfer av typen 7mnd. Den raserer alt den kan komme over, og er det ikke noe å komme over, spiser den seg gjennom gipsveggene. Dette har resultert i 3 hull i stueveggen! Blir en liten jobb å fikse vet jeg. Han bruker hunden MYE når han er hjemme med hunden, og da benyttes ikke buret, bare når han er borte. Han har virkelig prøvd, men hunden gjør ALDRI noe galt i samme kategori når han er hjemme.

Hva gjør man da? Eller la meg spørre. Når er det forsvarlig å bruke bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har en kompis. Han bruker bur på krapylet når han er på jobb. Ingen ønskelig situasjon selvfølgelig, men han gjør det. Hvorfor? Fordi hunden hans gjør alt den IKKE skal når han er borte. Hunden er gråschäfer av typen 7mnd. Den raserer alt den kan komme over, og er det ikke noe å komme over, spiser den seg gjennom gipsveggene. Dette har resultert i 3 hull i stueveggen! Blir en liten jobb å fikse vet jeg. Han bruker hunden MYE når han er hjemme med hunden, og da benyttes ikke buret, bare når han er borte. Han har virkelig prøvd, men hunden gjør ALDRI noe galt i samme kategori når han er hjemme.

Sånn var min BC-snuppe og. Hun har tatt flere dører, skap, litt av sengen, gulvet, vegger.. Osv. Jeg synes sånt er noe man faktisk må være forbredt på at kan skje når man kjøper seg valp. Hunden ble ikke puttet i bur, jeg stod opp to timer tidligere for å gå en skikkelig tur med henne før jeg dro avgårde, sprayet alt med ikke-bite spray, og la frem ting det var lov til å ødelegge. På en uke snudde det, og nå kan hun være alene hele arbeidsdager uten noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burdebatten KAN aldri bli svart/hvit, da flertallet av oss som roper "varsko" for økende burbruk faktisk både har og bruker bur selv. Og jeg kan faktisk ikke se noen motsetninger i det heller...

Det er ikke burbruk som "passiviserende oppbevaring ved behov" som er temaet - for DA kunne man trekke inn bruk av bånd på tur, etc, også.

Det er heller ikke snakk om at vi (som er imot en viss type burbruk) dermed mener at alle hunder i hele verden må hele tiden få bevege seg rundt hele livet med åpne dører heller. DET er jo fullstendig utopisk å tro.

Problemet er jo at dette behovet ser ut til å øke så kraftig, og at fler og fler ser det som helt normalt at en hund må tilbringe deler av sitt liv i et bur for å ha det godt med seg selv. Og det er DEN innstillingen vi vil til livs.

Og at folk på gata, de i dyreforretningen, oppdretteren, IKKE anbefaler bur til hunden FØR alle andre muligheter er utprøvd for å få bukt med "problemet" hunden har.

For hvis det ikke er noe problem som gjør at hunden "må" ha bur - så er det jo i alle fall ingen grunn å bruke det, eller?

Jeg har selv flere bur enn hunder hjemme... Alle hundene mine er fullstendig komfortable med å tilbringe LANG tid i bur, og ingen av dem nekter på noen måte å både sove, slappe av, spise eller drikke inne i burene sine.

På utst.helgene våre er de i bur flesteparten av døgnets tider - dels pga all kjøringen (bilbur), dels inne på selve utstillingen (for at JEG skal slippe å stå og holde 2-3-4 stk i bånd hele dagen), også har vi bur inne i camp.vognen flere av dem må være i på natten.

Så jo, mine hunder tilbringer ganske mange timer i bur gjennom året.

Men det er slett ikke ensbetydende med at jeg synes det er greit at mine valpekjøpere synes bur er såååå fint å bruke hver natt, når de må på butikken, på jobb, etc, etc. Det er faktisk ikke det.

Når mine hunder ligger i bur er jeg stort sett i nærheten (bil, på utstilling, camper) - og da fungerere jo burene som en "latmanns-legg-deg-og-bli-der". På samme måte som om man hadde bundet dem fast på samme sted.

Buret jeg har stående på kjøkkenet blir relativt flittig brukt av de fleste av mine hunder - som soveplass for den eldste, under lek av de to yngste, for å finne trygg plass å spise godis/bein av den yngste, etc.. De liker buret, de.

Men å stenge de inne i hvert sitt når man forlater flokken ser jeg absolutt ingen grunn for - selv om det av og til stjeles noe fra benken, et og annet stolbein har blitt smakt på, og knottene på kjøkkenet er rimelig "flisete"..

Takler man ikke slikt bør man faktisk være flinkere på å trene hunden sin til å la være, eller ta konsekvensen å faktisk ikke ha en hund.

Man kan ikke bruke buret som en "av og på knapp" hver eneste dag (eller natt) - og samtidig bedyre hvor fantastisk fint det er for HUNDEN.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG for burbruk og bruker buret hele tiden! :(

Men nå skal det jo også sies at buret er liggeplassen til hundene og de går inn og ut av det som de vil, har aldri stengt de inne i det og tror jeg aldri kommer til å behøve å gjøre det.

Enste gangene de er innestengt i bur er når vi kjører bil.

Ønsker man en hund i bur, bør man heller kjøpe seg en undelat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har jeg heller ikke sagt noe på.. Men hunder er forskjellige av natur.. Jeg vil heller ha en vilter rase, enn en rase som er stor, treig, og kjedelig..

Du vil altså ha en rase (av helt personlige, og egoistiske grunner) - som du ikke kan holde uten å putte hunden DU har valgt i bur. DET synes JEG er forkastelig - det blir som å skaffe seg en engelsk setter fordi man synes den er pen, og aldri gå tur med den fordi man sitter i rullestol.

Man ser forøvrig ikke på "overvåkningsfilmer" om bikkja "trives" - sitter den å skriver brev til deg når den er løs og ber om å få bli lagt i buret sitt, muligens???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel mer i at folk gjerne "bare" har den i buret når dem er på jobb. Også viser det seg plutselig at hunden er der når du er i dusjen, når du lager middag, når du må i kjelleren for å sette på en maskin osv osv osv Det blir mange 2-10min med bur tid iløpet av dagen da.

Dette tror jeg ikke er ett tilfelle for de fleste hunder her inne, og generelt sett i landet(I USA sikkert ja).. Altså, så klart finnes det noen som bruker bur på den måten, og det kan bare ikke forsvares, det er jo helt forferdelig.. Men synes det blir feil å legge alle burbrukere under en kam, for det store flertallet tror jeg ikke bruker buret så mye som du skriver her. I så fall synes jeg det er fælt!

Med burbrukere mener jeg da alle som bruker bur på en eller annen måte, enten det er i bil, på utstilling eller når man er på jobb. Klart, det finnes alltid en annen løsning enn å bruke bur, men det behøver ikke nødvendigvis å bety at denne løsningen er best.. Eller at en annen løsningen er oppnåelig for eierne(evt. i en periode)..

Det er ikke alle her som prøver å forsvare burbruk, men som faktisk bare prøver å vise, på en hyggelig måte, at det finnes en annen side av burbruk som ikke behøver å være så forferdelig som noen skal ha det til. Men selvsagt, flere sider vil det alltid være av denne saken. Vi har de som er totalt i mot burbruk, de som er veldig for det, og de som er midt i mellom. Jeg tror det er mange som ligger midt i mellom her - at bur ikke skal misbrukes, men at det kan brukes som et hjelpemiddel så lenge hunden ikke tar skade av det eller plages av det. Og da får jeg håpe at alle klarer å se det hvis buret plager hunden..

Dem fleste her inn har antagelivis ett burbruk som ikke er noen fare for hunden, men vi har alle sett eksemplene på ikke vante hundefolk som beskriver en helt annen verden i hjemmet. Og jeg har hatt folk på kurs som forteller at oppdretter anbefaler det pga rasen er så aktiv. Da snakker vi om en planet jeg ikke vil ha folk på og heller ikke vil være på selv.

Du skal ikke bruke bur bare for å bruke det! Det skal være en god årsak, ikke bare at du "tror" valpen kan finne på det og det, eller du vet at moren til valpen fant på sånn og sånn.

Ja, veldig enig i dette!

Dette mener jeg, og det har jeg prøvd å få frem tidligere, at er en grunn til å kunne bruke bur. Det er jo ikke noe man foretrekker, men når man har prøvd å hjelpe hunden på flere måter før, og ikke har råd til atferdskonsulent(evt. med det første), ja da kan buret brukes om det hjelper for hunden(og eieren!). Og At buret er såpass stort at hunden kan bevege seg i det, strekke seg så lang den er, det hjelper på. Men som jeg også har sagt tidligere, sitter hunden i buret noen timer om dagen når du er på jobb, da fortjener og bør hunden få oppmerksomhet og bli godt aktivisert resten av dagen.. Jeg klarer ikke å se at hunden har vondt av det! Det er en løsning for oss mennesker ja, men noen ganger må det til(uansett om vi ønsker det eller ikke) - og det ser ikke jeg problemet med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å være enda mer ute med teskjeen: Nei, Helle, det handler ikke om at du har sett med video- eller webkamera at hunden din oppfører seg på en måte som du tolker dit du vil. Det er fremdeles ikke noe annet enn en tolkning eller et ønske om hva du vil se. Du VET ikke, du bare ser på hundens atferd og tolker det i en retnng eller en annen - en hund som du selv har lært og formet.

Og slik jeg leser din beskrivelse, så sliter hunden din med å være alene hjemme når du går fra den løs uten bur - da mener du den uler og leter etter deg. Tror du virkelig at denne følelsen av å være forlatt vips! går over, bare fordi du putter hunden din i bur - eller kan det faktisk være at den gir opp, siden den ikke er i stand til å lete etter deg, innesperret som den er, og blir liggende og ha den samme frykten for å være forlatt?

Skjønner du forskjellen? Torunns gjør helt klart det, kanskje hun kan forklare det bedre?

vel, hun klarer i alle fall å slappe bedre av i bur.. hun ligger ikke å ser apatisk ut, men sover litt, leker litt og spiser litt.. Ja, jeg tolker selvsagt adferden hennes, det er jo det alle gjør, ingen VET 100% sikkert.. Kanskje jeg har tvunget det på henne, at hun må være rolig i bur, eller kanskje hun rett og slett syns det er bedre og ikke ha så sinnsykt stor plass å passe på.. Er en del hunder som er stresset når de er aleine i hele huset, men om de blir satt i et rom, eller får mindre av leiligheten og passe på så slapper de bedre av..

Uansett hva det er, så vil jeg si at for min hund så er det bedre å ligge i bur, enten roligheten er påtvunget eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne se deg bruke "aktiv rase"-argumentet mot meg, slik du gjør med Mrs Powers her *flir* Men for å svare på det du skriver her - du mener seriøst at din burelskende "ligger 4 timer frivillig i bur"-hund er glad i buret sitt, til tross for at hun ikke kan fordra det når du kjører bil?

Jeg har brukt bur sjøl, bare for å ha sagt det. Da vesla her var liten, var hun en smule destruktiv når hun var alene hjemme - og JEPP!, hun satt i bur av rein skjær latskap, jeg er så lite borte at destruksjon når man er alene ikke var noe jeg gadd å bruke mye energi på. Målet var dog alltid at hun skulle kunne være ute av buret etterhvert, når hun sluttet å ødelegge ting når hun kjeda seg.

Nå er hun straks 17 mnd gammel, og sitter ikke i bur mer annet enn i bilen. De (hundene) er dog stengt i gangen når jeg er borte, for å begrense et evt skadeomfang OM hun skulle finne på å være destruktiv igjen når hun kjeder seg. Buret står for øyeblikket på soverommet med åpen dør (i mangel av et bedre sted å putte det), og det skjer sjeldent at de legger seg der frivillig når de har andre alternativer. Merkelig nok, i og med at begge er burvante fra før av, og ikke sier et lite kvekk engang om jeg skulle finne på å stenge de inne der?

Hvis du ikke ser forskjellen på å ha hunden innestengt i et rom og innestengt i et bur, så har ikke jeg tålmodighet nok til å forklare deg det. Problemet med bur er og at det blir mer "normalisert" - og atter en gang i en sånn diskusjon, den gangen jeg var ung og fikk min første hund (og det ER ikke mer enn 16 år siden), så var det knapt bur å oppdrive i vanlige dyrebutikker. Hadde de inne, så var de svinedyre. I dag så selges bur i "valpepakka", de koster like mye eller mindre enn hundesenger, og det reklameres over en lav sko hvor kjekke de er både til renslighetstrening og passivisering av valper med raptus og tenner som klør - og det er SÅ kjekt med en "trygg hule" for den lille usikre osv osv.

aktiv rase var kanskje feil ord, hyperaktiv var kanskje mer riktig..

Er en vesentlig forskjell på et lite bilbur og et stort bur vil jeg si ja.. Er glad hun er rolig i buret hjemme, i biltur overlever jeg spetakkel. Hun vil helst sitte på fanget å se ut, eller stå i pasasjersetet og se ut vinduet.

Jeg ser selvsagt forskjellen på å ha hunden i et eget rom enn et bur, men jeg syns ingen av delene er verdens undergang, så lenge rommet eller buret er stort nok. Men jeg lurte på hva dere mente var forskjellen.. Det virket som at noen av dere mener at det ikke er størrelsen på buret som er problemet, men at hunden ikke får gå nøyaktig der den vil, derfor spurte jeg da hva som var forskjellen med å stenge den inn på et rom enn å ha den i bur.. Det jeg reagerer mest på ved burbruk, er folk som har store hunder som settere ol, i mindre bur enn min Dvergpinscher har. Der er de i alle fall 8 timer hver dag, kanskje etter tur om den har blitt våt, og gjerne også om natten. Dette er alt for mye. Slik burbruk er jeg absolutt imot. Jeg er også enig med at bur bør brukes minst mulig, og at veldig mange forsvarer med dårlige argumenter..

MEN jeg ser også positive sider med burbruk, bil, utstilling, skjerming fra omgivelser, veterinær, ro-trening osv. Til dette bruket trenger ikke nødvendigvis buret og være så stort. Jeg skjønner også de som har hunden i bur når den er aleine hjemme, men da bør buret enten være ett rom, eller buret bør være veldig stort.

Trygg hule har det alltid vært for min hund, et lite atlas 20 bur, men da med døren åpen. I dag eier jeg 3 bur til hunden min, et atlas 20 bur som brukes som hule inne, et hjemmealeine bur 2 kvm, og et atlas30 bilbur/utstillingsbur. Hjemmealeine buret står som oftest åpent, og blir daglig brukt av min hund. Er skjeldent hun er der inne 4 timer frivillig, men hender det også.

Tror ikke jeg gidder å skrive mer i denne debatten, men jeg kan si meg enig i at bur er noe som bør brukes minst mulig, og det har jeg også ment hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil altså ha en rase (av helt personlige, og egoistiske grunner) - som du ikke kan holde uten å putte hunden DU har valgt i bur. DET synes JEG er forkastelig - det blir som å skaffe seg en engelsk setter fordi man synes den er pen, og aldri gå tur med den fordi man sitter i rullestol.

Man ser forøvrig ikke på "overvåkningsfilmer" om bikkja "trives" - sitter den å skriver brev til deg når den er løs og ber om å få bli lagt i buret sitt, muligens???

ja, jeg hadde ventet på dette innlegget. altid koselig mer spydige og sarkastiste innlegg..

Hvem er det som ikke velger rase av personlige grunner?? Mine personlige grunner var at jeg ville ha en liten rase. En rase som var aktiv og livlig, og en rase som var lettlært, leken og veldig eierkjær, og en rase som kunne brukes til LP og AG. Det har jeg også fått..

Syns ikke det er ille å putte hunden min i bur toppen 6 timer i uken, nei.. Hun har det strålende på alle mulig andre måter.. Trener aktivt sammen, går lange turer, får flere fjellturer i uken, springer masse løs osv..

Så din sammenligning kan du rett og slett kunne ut. Vet ikke om du syns det er morsomt å være slem, eller om du rett og slett bare er slem, stakkars deg uansett..

Om en hund leker, sover, spiser, og slapper av tolker jeg det i alle fall ikke som at den har det helt for ******.. Kanskje hun ikke har det optimalt, men grusomt har hun det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke er ett tilfelle for de fleste hunder her inne, og generelt sett i landet(I USA sikkert ja).. Altså, så klart finnes det noen som bruker bur på den måten, og det kan bare ikke forsvares, det er jo helt forferdelig.. Men synes det blir feil å legge alle burbrukere under en kam, for det store flertallet tror jeg ikke bruker buret så mye som du skriver her. I så fall synes jeg det er fælt!

Med burbrukere mener jeg da alle som bruker bur på en eller annen måte, enten det er i bil, på utstilling eller når man er på jobb. Klart, det finnes alltid en annen løsning enn å bruke bur, men det behøver ikke nødvendigvis å bety at denne løsningen er best.. Eller at en annen løsningen er oppnåelig for eierne(evt. i en periode)..

Det er ikke alle her som prøver å forsvare burbruk, men som faktisk bare prøver å vise, på en hyggelig måte, at det finnes en annen side av burbruk som ikke behøver å være så forferdelig som noen skal ha det til. Men selvsagt, flere sider vil det alltid være av denne saken. Vi har de som er totalt i mot det, de som er veldig for burbruk, og de som er midt i mellom. Jeg tror det er mange som ligger midt i mellom her - at bur ikke skal misbrukes, men at det kan brukes som et hjelpemiddel så lenge hunden ikke tar skade av det eller plages av det. Og da får jeg håpe at alle klarer å se hvis buret plager hunden..

Du skriver veldig godt, jeg er helt enig i det du skriver.. ^_^

Jeg prøver ikke å forsvare mitt burbruk, selv om dere tolker det sånn, men prøver å vise, på en hyggelig måte, at det finnes en annen side av burbruk som ikke behøver å være så forferdelig som noen skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aktiv rase var kanskje feil ord, hyperaktiv var kanskje mer riktig..

Jeg er forholdsvis sikker på at de ikke er mer aktive enn belger, schæfer, BC o.l. Det var det jeg mente med at jeg skulle likt å se deg bruke det som et argument mot meg - at du har en aktiv rase.

Er en vesentlig forskjell på et lite bilbur og et stort bur vil jeg si ja.. Er glad hun er rolig i buret hjemme, i biltur overlever jeg spetakkel. Hun vil helst sitte på fanget å se ut, eller stå i pasasjersetet og se ut vinduet.

Okay, du syns det er greit å begrense plassen hennes når hun er alene hjemme pga trygghet (enten det bare er en følelse hunden din har, eller et reelt behov for å beskytte), mens i bil så kan hun sitte løs? Hva skjer med hunden din om du bråbremser? Eller kræsjer? Det blir litt søkt for meg at man burer hunden inne hjemme, mens man lar være å gjøre det når man faktisk burde.. Da faller trygghets-argumentet bort.

MEN jeg ser også positive sider med burbruk, bil, utstilling, skjerming fra omgivelser, veterinær, ro-trening osv. Til dette bruket trenger ikke nødvendigvis buret og være så stort. Jeg skjønner også de som har hunden i bur når den er aleine hjemme, men da bør buret enten være ett rom, eller buret bør være veldig stort.

Det er litt av greia mi ihvertfall, folk trenger ikke flere argumenter FOR å bruke bur.. Snarere tvert i mot, skal man førstes bruke bur, så bør man ha litt dårlig samvittighet for det, og man bør ha tenkt igjennom om det egentlig er nødvendig, og om det ikke er noen annen måte å gjøre det på - særlig når det er snakk om hele netter og hele arbeidsdager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

la meg se om jeg har fått med meg alt, Helle.

Hunden din ligger i en trekasse du har snekret og som står i gangen. Når du forteller om slikt ser jeg da altså for meg en helt tett kasse, som ett hundehus. Du sier også at du har videofilmet henne i dette buret, og du ser at hun sover litt og leker litt ikke sant? Har du sånn svindyrt nattkamera som du har klart å feste i kassen hennes så du får filmet henne? Bare lurer jeg.

Hva jeg mener om burbruk er alt sagt i tråden. Ingen av mine hunder bruker bur, men så er det jo ikke pincher heller :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere hunder som både tilbringer dagen når mor og far er på jobb, OG natten i bur. Det blir minimum 15-16 av døgnets 24 timer, og ja, dette er også såkalte "hundemennesker" som bruker hundene sine ellers... Og JA, dette kaller jeg ett problem, og burmisbruk.

At noen FOR EN PERIODE benytter bur til hunden når den er alene hjemme, kan jeg ha en viss forståelse for (i enkelte tilfeller), men da skal målet være å få den ut derfra så fort som mulig (altså som ett treningsredskap).

Burbruk om natten har jeg absolutt INGEN forståelse for. Vi er da i samme hus som hunden, så de store skader kan ikke skje (en tisseflekk er ingen stor skade). De aller fleste hunder som har fått det de trenger av fysisk fostring om dagen SOVER om natten (selv om de ikke nødvendigvis sover på samme plassen hele natten igjennom).

Utifra tidligere diskusjoner om burbruk på sonen, så er det også brukere her som holder hund på denne måten.

Det er ingen menneskerett å ha hund, og jeg mener vel i bunn og grunn at man ikke har fortjent å ha hund, om man ikke klarer å legge ting litt til rette. Man bør ikke anskaffe seg valp om man tror gulvet blir ødelagt av en tisseflekk, eller om man ikke har råd til at en kommode kanskje får noen fine tannmerker. Man bør heller ikke anskaffe seg hund, om man ikke har tid og mulighet til å gjøre den trygg alene, før man reiser fra den.

Som Aya sier lenger opp, man må faktisk ta med "litt svinn" i beregningen når man anskaffer seg valp/hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forholdsvis sikker på at de ikke er mer aktive enn belger, schæfer, BC o.l. Det var det jeg mente med at jeg skulle likt å se deg bruke det som et argument mot meg - at du har en aktiv rase.

Okay, du syns det er greit å begrense plassen hennes når hun er alene hjemme pga trygghet (enten det bare er en følelse hunden din har, eller et reelt behov for å beskytte), mens i bil så kan hun sitte løs? Hva skjer med hunden din om du bråbremser? Eller kræsjer? Det blir litt søkt for meg at man burer hunden inne hjemme, mens man lar være å gjøre det når man faktisk burde.. Da faller trygghets-argumentet bort.

Jeg har forresten BC også, og tør påstå at om DPen hadde vært på størrelse med en BC så hadde aktivitetsnivået vært omtrent likt.. DPen krever kortere turer rett og slett fordi den er mindre og blir mer sliten av den grunn.. Men nå var det ikke det denne tråden handlet om..

har jeg sagt at hunden min sitter løs i bilen?? nei, hun sitter i bur, les det jeg skriver før du quoter :( Jeg skrev at hun, om hun fikk bestemme, vil sitte på fanget eller i setet ved siden av.. Har henne selvsagt i bur..

la meg se om jeg har fått med meg alt, Helle.

Hunden din ligger i en trekasse du har snekret og som står i gangen. Når du forteller om slikt ser jeg da altså for meg en helt tett kasse, som ett hundehus. Du sier også at du har videofilmet henne i dette buret, og du ser at hun sover litt og leker litt ikke sant? Har du sånn svindyrt nattkamera som du har klart å feste i kassen hennes så du får filmet henne? Bare lurer jeg.

Hva jeg mener om burbruk er alt sagt i tråden. Ingen av mine hunder bruker bur, men så er det jo ikke pincher heller :(

har jeg sakt at jeg har snekret en helt tett kasse som du kaller det?? Det er sprinkler smarten :( I og med at jeg har lysene på i huset når hundene er alleine hjemme trenger man ikke dyrt kamera for å klare å filme..

Jeg har forresten heller ikke pincher :( , men jeg eier en BC også :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg sakt at jeg har snekret en helt tett kasse som du kaller det?? Det er sprinkler smarten :( I og med at jeg har lysene på i huset når hundene er alleine hjemme trenger man ikke dyrt kamera for å klare å filme..

Jeg har forresten heller ikke pincher :( , men jeg eier en BC også :(

Når du sier snekret kasse i gangen så ser jeg for meg ett hundehus alla det min far hadde ute til sine polarhunder. Jeg røyker, jeg er ikke smart, så ikke kall meg det er du snill.

Lite viste jeg at DP trenger kortere turer enn en bc for de blir fortere slitne. Fullstendig OT men det er ren skjær pisspreik! En DP er da virkelig ingen pinglehund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier snekret kasse i gangen så ser jeg for meg ett hundehus alla det min far hadde ute til sine polarhunder. Jeg røyker, jeg er ikke smart, så ikke kall meg det er du snill.

Lite viste jeg at DP trenger kortere turer enn en bc for de blir fortere slitne. Fullstendig OT men det er ren skjær pisspreik! En DP er da virkelig ingen pinglehund?

jeg har IKKE sakt at jeg har snekret en kasse i gangen, jeg har sakt at jeg har laget et bur selv..

Og jeg har aldeles ikke sakt at dp er en pinglehund.. Men jeg vil tørre å påstå at en DP trenger mindre tur i lengde enn en BC ja.. En DP kan klare seg to dager uten langtur, men en BC vil gå litt på veggen..

Det sier seg selv at en hund som er mindre blir fortere sliten enn en hund som er større (om begge er bygget på samme måte, lette i kroppen osv), rett og slett fordi den har mindre bein, må løpe mer og fortere for å holde samme tempo som BCen.. At en DP ikke klarer samme strekning har jeg ikke sagt noe som helst på, og at de ikke vil det har jeg heller ikke sakt noe på..

Nå kritiserer 2ne og spør om jeg skal sammenligne en DP med bla BC, og når jeg gjør det og sier at jeg ikke har sakt at den trenger mer tur enn en BC, så hyler du ut om at jeg snakker Pisspreik??? Har du lang er faring med DP eller??

Jeg har BÅDE Border Collie og Dvergpinscher, så vet litt om begge rasene..

Men nå gidder jeg rett og slett ikke dette mer, for nå er dere, i alle fall du, bare ute etter å ta meg på det jeg skriver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BÅDE Border Collie og Dvergpinscher, så vet litt om begge rasene..

Men nå gidder jeg rett og slett ikke dette mer, for nå er dere, i alle fall du, bare ute etter å ta meg på det jeg skriver..

Nei det er det du opplever, for i utgangspunktet stilte jeg deg ett spørsmål. At du følte at jeg gikk i strupen på deg for være din egen sak. Det har blitt sagt til deg tidligere i tråden at du ikke skal ta alt så til deg, oppleves bare som om du faktisk føler du må forsvare noe.

Hva du har i huset er meg revnende likegyldig, men fant påstanden om at de ikke trenger like mye litt merkelig. En bc flyr ikke på veggen etter to døgn uten tur, i hvert fall ikke de jeg kjenner :(

edit:

Har du lang er faring med DP eller??

Ikke annet enn de min bestemor omga seg med, som var med på lange rideturer og hang i skjørtene hennes daglig. Holder det som erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda. Ikke igjen?

Syns ikke Helle har noe å forsvare sånn egentlig. Syns Milli høres ut som hun har en flott liten "leilighet" ! Emma har flere ting som kan minne om bur som vi bruker når vi reiser og de kaller foreldrene mine for "hybelene til Emma" siden hun er så lita og alt blir så stort.. Jeg kunne sikkert hatt Emma løs under mye av reisen jeg også, men så liker jeg enkle løsninger jeg også, og syns "buraktige ting" ikke er noe ille så lenge det ikke blir brukt på gal måte.

Foreldrene mine har en cavalier, og de har blitt anbefalt bur av oppdretteren på det varmeste.. Så lille cavalier har sovet i buret sitt siden hun kom til foreldrene mine, og der er hun når de er på jobb også. Nå skal de visst begynne å se om de kan ha henne utenfor buret, men det er faktisk bare fordi jeg har mast om det.. De syns buret er kjempe flott, og lille cavalier er jo så glad i buret sitt.

Hunden til foreldrene mine har det ikke vondt i det hele tatt på noen måte, men hun er mange timer i bur om dagen. Hun er utrooolig aktiv ellers, og jeg tror det muligens kan ha noe med det å gjøre... At hun er så energifull fordi hun hviler så mye og ligger "passiv" i buret såppass mange timer. Dette pratet jeg med foreldrene mine om, og de nølte litt, men var enig i at de kunne prøve om ikke så lenge etter de har fått valpesikret en del av huset hvor hun kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det du opplever, for i utgangspunktet stilte jeg deg ett spørsmål. At du følte at jeg gikk i strupen på deg for være din egen sak. Det har blitt sagt til deg tidligere i tråden at du ikke skal ta alt så til deg, oppleves bare som om du faktisk føler du må forsvare noe.

Hva du har i huset er meg revnende likegyldig, men fant påstanden om at de ikke trenger like mye litt merkelig. En bc flyr ikke på veggen etter to døgn uten tur, i hvert fall ikke de jeg kjenner :(

edit:

Ikke annet enn de min bestemor omga seg med, som var med på lange rideturer og hang i skjørtene hennes daglig. Holder det som erfaring?

Om du leser gjennom skrivemåten din en gang til, så kanskje du skjønner hvorfor jeg reagerer som jeg gjør?? Men er jo også folk som har en sarkastisk/frekk måte å snakke på, jeg er ikke så vandt til det jeg..

Dette er ikke måten jeg stiller et spørsmål til folk på i alle fall.. Men for å svare på det helt så normale spørsmålet ditt, nei DP er ingen pinglehund selvsagt.. Er alle hunder som har mindre aktivitetsbehov enn BC en pinglehund?

greit da, så kan vi konkludere med at en DP er en rase som krever like mye som en BC da.. Eller??

PS; hva en hund liker og hva en hund krever er en annen sak.. Jeg snakket om minimums grensen.. Vil påstå at en BC er en rase som har veldig stort aktivitetsnivå, mens en DP har stort aktivitetsnivå..

Hva en DP liker og ønsker er en annen sak.. Min elsker å være på fjelltur, og i skogen, og kunne nok, om hun fikk bestemme vært ute og løpt 24 timer i døgnet.. DP er en rase som er kjent for å ikke kjenne sin egen begrensning når det gjelder tur, og er viktig å være ekstra obs på å begrense dem på tur ol (snakker langtur her, ikke noen timers skogstur). Er tilfeller med DPer som har sprengt seg, fordi de er turbo i hodet, og løper og løper og løper.. Jada, dette gjelder sikkert en del andre raser ogås, men DPen er kjent for det..

Føler dette blir litt for OT, og gidder ikke forsvare meg.. Har sakt hva jeg syns om burbruk, og det får holde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når synes du forholdene i et hus er så ille at et BUR er nødvendig ? Men tanke på hule-diskusjoenen altså...

Herrejemini, du leser virkelig kreativt! Eller er du bare ute etter en opphetet diskusjon?

Et hus har mange rom, og vi mennesker tar det for gitt at vi kan gå fra ett rom til et annet etter ønske og behov. Hvis en person absolutt vil spille høy musikk eller se en bråkete film i tv-stua, kan man trekke seg tilbake til et annet rom. Det kan derimot ikke hunder. Men de har nøyaktig samme behovet for å f.eks. ta seg en høneblund mens resten av familien ser på Chuck Norris på tv.

Jeg vokste opp i et digert hus med få dører. Hunden vår, en dalmatiner-jente, hadde sitt faste "hi" på vaskerommet, i en trang krok under arbeidsbenken - det minst trafikkerte rommet i hele huset, stort sett. Dit trakk hun seg tilbake hvis hun ville sove mens resten av familien drev med ikke-sove-ting. Det var helt og holdent hennes eget valg. Det var minst 4-5 andre steder i huset hun kunne ha valgt, men den åletrange, hi-lignende kroken på vaskerommet, i stummende mørke, var hennes favoritt-sovested. Der var hun i fred, samtidig som hun hadde kort vei til kjøkkenet - husets mest benyttede rom.

Forholdene i et hus behøver ikke å være "ille" i det hele tatt for at en hund ønsker å ligge på et uforstyrret sted. I løpet av mitt 40 års "hundeliv" har jeg lagt merke til at mange hunder liker å ha sine egne hvilesteder under bord, i hjørner, i andre rom - eller i sine private bur. Felles for alle disse hundene er at de har prioritert avskjermede, små gjemmesteder som kun brukes av dem, og som er uforstyrrede og dunkle, samtidig som at de ikke er langt unna der folk flest befinner seg.

Jeg blir litt oppgitt over alle de hundefolkene som går i harnisk så fort de hører ordet "bur". Et bur er ikke nødvendigvis et fengsel! I mitt hundehold er buret synonymt med et flyttbart hundesoverom, et fristed som jeg kan ta med alle steder, og hvor hundene vet at de kan være uforstyrret. Det er altså ikke nødvendigvis slik at "forholdene i et hus er så ille at et BUR er nødvendig". :glare:

Det ligger vel mer i at folk gjerne "bare" har den i buret når dem er på jobb. Også viser det seg plutselig at hunden er der når du er i dusjen, når du lager middag, når du må i kjelleren for å sette på en maskin osv osv osv Det blir mange 2-10min med bur tid iløpet av dagen da.

Tror du, i fullt alvor, at dette er et utbredt problem i vanlige, norske hushold? At folk faktisk stapper hundene i bur så snart de forlater rommet i 10 sekunder? Det virker litt søkt når folk argumenterer mot all bruk av bur, basert på en innbilning om at vanlige folks burbruk innebærer så mye som det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...