Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere kull på likt?


Fantasia

Recommended Posts

Nå er ikke jeg oppdretter, men kan tenke meg at det kommer an på veldig mange faktorer. I utgangspunktet vil jeg tro at det er enklere å ha et kull i slengen enn flere, men det kan sikkert være grunner til å ha to eller tre kull samtidig:

- alderen på tispe/hanhund tilsier at det er best å ha kull nå enn senere

- man trenger bare å ta ekstra fri fra jobb en gang i stedet for to

- det er lenge til løpetidene kommer sånn at valpene blir født på vår/sommer igjen (noe som jeg tror underletter både jobb og sosialisering av valpene mye)

- hanhunden man ønsker å bruke er ikke tilgjengelig neste gang, av en eller annen grunn

Sikkert flere mulige grunner, men vil jo i utgangspunktet tro at det er flere ulemper ved en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ett par som har hatt to kull samtidig, men det krever dobbel så mye av deg.

Det krever bedre plass (første tiden skilles tispene helt og det er ingen garanti for at dem går sammen med den andre tispen og valpene), at du mer eller mindre konstant er med valpene. Du bruker dobbelt så mye penger, dobbelt så mye aviser må samles inn osv osv

Den ene oppdretteren jeg kjener bestemte seg for aldri mer å gjøre det, hun følte rett og slett at hun ikke fikk noe kvalitetstid med kullene og det ble så mange individer at hun liksom ikke ble kjent med personligheten til vær valp.

Men om det er to personer om dette og dem kan ta ett kull hver, og forholdene ligger til rett for det så ser jeg ikke noe problem i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har hatt to kull samtidig. Men da var det dvergpuddel kull og storpuddel kull, og storpuddeltispen var førstegangs mor. Tilsammen hadde hun da 4 ( :icon_redface: ) valper! 3 dverger og 1 stor! Men hvis hun hadde satset på å ha to storpuddelkull samtidig, så hadde jeg synes det var litt amisiøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har også hatt 2 kull samtidig, ene kullet ble født 2-3 uker seinere enn det andre.. Tror det er fordi løpetidene kommer samtidig på hundene hennes. Uansett, så er det er rase som ikke får mange valper på en gang, så tror hun maks har hatt 7-8 valper av gangen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdreteren til min hund TROR jeg skal ha 2 valpekull samtidig til sommeren men detter er jo 3 søsken som har denne kennelen sammen så han ene har flyttet til ølen nå skal ha valper og hun andre som bor i egersund skal også ha valper til sommeren ^_^ off blir ikke bra for meg og se små svare dotter <_< så det blir jo ikke mer arbeid for dem. men som bardmand sier er det mangen grunner men vet om en oppdretter av tibber som hadde mangen kull samtidig tror det var ca 5 kull men en ca 1 ukes mellomrom mellom hvert kull og dette syntes ikke jeg hørtes så bra ut menmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville aldri ha hatt to kull på en gang hvis jeg hadde vært oppdretter - nok å konsentrere seg om en kombinasjon, en parring, en drektig tispe, et kull, en valpekasse osv osv... Men det er jo selvsagt avhengig av kullets størrelse hvor "greit" det er å ha to kull på en gang. Det er bittelitt forskjell på å ha tjue flat-valper og fire chihuahua-valper på en gang. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flat oppdretter har omtrent alltid 2 kull, tror jeg til og med har sett h*n ha 3 (altså 3 kull hjemme samtidig fordi det 1 ikke er levert før det 3 er født)

Joda, jeg undrer meg hvordan han får sosialisert og kost med alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter hadde 2 store valpekull ved aussier samtidig. Det ene kullet var en tjuvparring, som forøvring ikke gjorde så mye, da oppdretter skulle parre disse hundene uansett, bare at det egentlig skulle skje ved neste løpetid. Det andre kullet som Yippie er fra var planlagt og valpene ble født 2 uker før neste kull. Oppdretteren sa at hun aldri skulle ha to valpeskull samtidig igjen... Det var visst minst dobbelt så mye jobb...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha 2 (eller 3) papillonkull samtidig er ikke noe problem. Papilloner får jo veldig små kull. Av 3 papillonkull får du kanskje like mange som et vanlig flat- kull.. Men jeg ville bare hatt et kull om gangen, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha 2 (eller 3) papillonkull samtidig er ikke noe problem. Papilloner får jo veldig små kull. Av 3 papillonkull får du kanskje like mange som et vanlig flat- kull.. Men jeg ville bare hatt et kull om gangen, uansett.

Jojo.. Greit med 2 kull på engang.. men 3 blir litt i det høyeste laget synes nå jeg... Uansett rase, og selv om hvert kull skulle få 1 valp hver.

Min mening da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo.. Greit med 2 kull på engang.. men 3 blir litt i det høyeste laget synes nå jeg... Uansett rase, og selv om hvert kull skulle få 1 valp hver.

Min mening da

hvorfor egentlig? Om det skulle komme 3 valper tilsammen? Skjønnte ikke helt det jeg, så fint om du forklarer.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo.. Greit med 2 kull på engang.. men 3 blir litt i det høyeste laget synes nå jeg... Uansett rase, og selv om hvert kull skulle få 1 valp hver.

Min mening da

Jeg snakker om flatkull her. Mulighet for 30 valper om du er "uheldig".

Denne oppdretteren har også hatt noen parringer jeg har satt litt tvil til iht til innavl etc. Men jeg har ikke så mye peil på slikt at jeg skal uttale meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest Belgerpia

Har to kull nå med tre ukers aldersforskjell - 10 valper totalt - ikke det store antallet, men det er ikke bare å smelle dem sammen i en mølje når man skal ha kvalitetstid med de liksom.

Hadde det ikke vært for to enestående valpekjøpere som har bodd her siden første kullet var født hadde jeg aldri i verden hatt to samtidig.... Snilleste jentene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 2 ES kull samtidig, det ene var en tjuv parring.

Heldigvis var det plass nåkk for vi fikk til sammen 15 valper.

Tispene fødte med bare 3-4 dagers mellomrom, har eget valpe rom som vi delte i 2 i de første ukene.

Heldigvis kom tispene overens så etter at de var fylt 5 uker var alle valpene i samme kasse.

Synet av en så stor flokk med 5 uker gamle valper som kommer galoperende over plen er litt av et syn :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...