Gå til innhold
Hundesonen.no

Flere kull på likt?


Fantasia

Recommended Posts

Nå er ikke jeg oppdretter, men kan tenke meg at det kommer an på veldig mange faktorer. I utgangspunktet vil jeg tro at det er enklere å ha et kull i slengen enn flere, men det kan sikkert være grunner til å ha to eller tre kull samtidig:

- alderen på tispe/hanhund tilsier at det er best å ha kull nå enn senere

- man trenger bare å ta ekstra fri fra jobb en gang i stedet for to

- det er lenge til løpetidene kommer sånn at valpene blir født på vår/sommer igjen (noe som jeg tror underletter både jobb og sosialisering av valpene mye)

- hanhunden man ønsker å bruke er ikke tilgjengelig neste gang, av en eller annen grunn

Sikkert flere mulige grunner, men vil jo i utgangspunktet tro at det er flere ulemper ved en slik løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ett par som har hatt to kull samtidig, men det krever dobbel så mye av deg.

Det krever bedre plass (første tiden skilles tispene helt og det er ingen garanti for at dem går sammen med den andre tispen og valpene), at du mer eller mindre konstant er med valpene. Du bruker dobbelt så mye penger, dobbelt så mye aviser må samles inn osv osv

Den ene oppdretteren jeg kjener bestemte seg for aldri mer å gjøre det, hun følte rett og slett at hun ikke fikk noe kvalitetstid med kullene og det ble så mange individer at hun liksom ikke ble kjent med personligheten til vær valp.

Men om det er to personer om dette og dem kan ta ett kull hver, og forholdene ligger til rett for det så ser jeg ikke noe problem i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har hatt to kull samtidig. Men da var det dvergpuddel kull og storpuddel kull, og storpuddeltispen var førstegangs mor. Tilsammen hadde hun da 4 ( :icon_redface: ) valper! 3 dverger og 1 stor! Men hvis hun hadde satset på å ha to storpuddelkull samtidig, så hadde jeg synes det var litt amisiøst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren min har også hatt 2 kull samtidig, ene kullet ble født 2-3 uker seinere enn det andre.. Tror det er fordi løpetidene kommer samtidig på hundene hennes. Uansett, så er det er rase som ikke får mange valper på en gang, så tror hun maks har hatt 7-8 valper av gangen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdreteren til min hund TROR jeg skal ha 2 valpekull samtidig til sommeren men detter er jo 3 søsken som har denne kennelen sammen så han ene har flyttet til ølen nå skal ha valper og hun andre som bor i egersund skal også ha valper til sommeren ^_^ off blir ikke bra for meg og se små svare dotter <_< så det blir jo ikke mer arbeid for dem. men som bardmand sier er det mangen grunner men vet om en oppdretter av tibber som hadde mangen kull samtidig tror det var ca 5 kull men en ca 1 ukes mellomrom mellom hvert kull og dette syntes ikke jeg hørtes så bra ut menmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville aldri ha hatt to kull på en gang hvis jeg hadde vært oppdretter - nok å konsentrere seg om en kombinasjon, en parring, en drektig tispe, et kull, en valpekasse osv osv... Men det er jo selvsagt avhengig av kullets størrelse hvor "greit" det er å ha to kull på en gang. Det er bittelitt forskjell på å ha tjue flat-valper og fire chihuahua-valper på en gang. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flat oppdretter har omtrent alltid 2 kull, tror jeg til og med har sett h*n ha 3 (altså 3 kull hjemme samtidig fordi det 1 ikke er levert før det 3 er født)

Joda, jeg undrer meg hvordan han får sosialisert og kost med alle sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter hadde 2 store valpekull ved aussier samtidig. Det ene kullet var en tjuvparring, som forøvring ikke gjorde så mye, da oppdretter skulle parre disse hundene uansett, bare at det egentlig skulle skje ved neste løpetid. Det andre kullet som Yippie er fra var planlagt og valpene ble født 2 uker før neste kull. Oppdretteren sa at hun aldri skulle ha to valpeskull samtidig igjen... Det var visst minst dobbelt så mye jobb...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha 2 (eller 3) papillonkull samtidig er ikke noe problem. Papilloner får jo veldig små kull. Av 3 papillonkull får du kanskje like mange som et vanlig flat- kull.. Men jeg ville bare hatt et kull om gangen, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha 2 (eller 3) papillonkull samtidig er ikke noe problem. Papilloner får jo veldig små kull. Av 3 papillonkull får du kanskje like mange som et vanlig flat- kull.. Men jeg ville bare hatt et kull om gangen, uansett.

Jojo.. Greit med 2 kull på engang.. men 3 blir litt i det høyeste laget synes nå jeg... Uansett rase, og selv om hvert kull skulle få 1 valp hver.

Min mening da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo.. Greit med 2 kull på engang.. men 3 blir litt i det høyeste laget synes nå jeg... Uansett rase, og selv om hvert kull skulle få 1 valp hver.

Min mening da

hvorfor egentlig? Om det skulle komme 3 valper tilsammen? Skjønnte ikke helt det jeg, så fint om du forklarer.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo.. Greit med 2 kull på engang.. men 3 blir litt i det høyeste laget synes nå jeg... Uansett rase, og selv om hvert kull skulle få 1 valp hver.

Min mening da

Jeg snakker om flatkull her. Mulighet for 30 valper om du er "uheldig".

Denne oppdretteren har også hatt noen parringer jeg har satt litt tvil til iht til innavl etc. Men jeg har ikke så mye peil på slikt at jeg skal uttale meg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Guest Belgerpia

Har to kull nå med tre ukers aldersforskjell - 10 valper totalt - ikke det store antallet, men det er ikke bare å smelle dem sammen i en mølje når man skal ha kvalitetstid med de liksom.

Hadde det ikke vært for to enestående valpekjøpere som har bodd her siden første kullet var født hadde jeg aldri i verden hatt to samtidig.... Snilleste jentene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 2 ES kull samtidig, det ene var en tjuv parring.

Heldigvis var det plass nåkk for vi fikk til sammen 15 valper.

Tispene fødte med bare 3-4 dagers mellomrom, har eget valpe rom som vi delte i 2 i de første ukene.

Heldigvis kom tispene overens så etter at de var fylt 5 uker var alle valpene i samme kasse.

Synet av en så stor flokk med 5 uker gamle valper som kommer galoperende over plen er litt av et syn :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...