Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeleker


lise og bajas

Recommended Posts

jeg fikk beskjed om å legge bort valpens leker da de ikke skulle lære seg å hærje inne.

gjorde dette, men da er han stadig på jakt etter noe annet å leke med. nå er lekene tatt frem og valpen er lykkelig og leker seg lenge helt alene.

hva mener dere? lager jeg ris til egen bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leker, tyggebein og sånt liggende framme til mine hunder - også når de er valper. Klart bedre at de leker med de, enn skoene mine, fjernkontrollen til TV'n eller mobilen, liksom.. (Synes også det er fint at valpen kan sysselsette seg selv litt, og ikke bare mase på meg.. ha ha ha!)

Men de får ikke lov til å herje inne fordet - men ligge stille og tygge/gnage på tingene sine, eller litt rolig lek med hverandre. Ikke løping og lekeslossing og sånt innendørs - da blir de sluppet ut til værste iveren har lagt seg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lekene til mine hunder liggende fremme til fri disposisjon, det være seg valper eller voksne hunder. Det hender det ligger et og annet plysjdyr fremme, men that's it. Lekene tar jeg frem når jeg skal leke sammen med hunden. Ligger det leker fremme blir de fort kjedelige og "døde", dermed kan hunden fort miste interressen for lekene sine, noe som i mitt tilfelle ikke er ønskelig. Derfor foretrekker jeg annen aktivitet for hunden framfor å herpe leker som ligger strødd overalt i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hunden min hadde vært så mye mer gjenstandsinteressert om hun ikke hadde hatt leker liggende rundt i huset - leker må uansett gjøres spennende, utenom sprettballer, det er stort sett kult uansett. Det som går an å gjøre selvsagt, er å ta bort lekene og erstatte dem med tyggebein. Min erfaring er at valper ikke blir liggende og tygge på dem hele tiden, ikke engang Tinka gjorde det, selv om hun i dag nekter å gå fra et tyggebein hvis hun har begynt å tygge på det. Å ha tyggebein liggende rundt i huset gjør at valpen har underholdning om den kjeder seg (men rolig underholdning!), samtidig som det gjør det veldig greit å tilby noe lovlig tyggbart framfor sko, buksebein og armer.

Jeg tror ikke det spiller så stor rolle hva man gjør, egentlig. For meg fungerer/har det fungert bra å ha leker liggende rundt i huset, hun tar sjelden av, og om hun gjør det så er det ikke så farlig - hun har ikke og har ikke hatt noe problem med å roe seg uansett. Dessuten er de lekene hun har liggende i huset helt annerledes enn de vi bruker som belønning på trening, dermed oppstår det ikke noen situasjon hvor belønnings-lekene blir ubetydelige selv om de ligger i huset og det ikke skjer noe rundt dem hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper bør ha noen leker framme, for å forhindre at feks. tannkløe går utover interiør, men jeg ville skillt mellom de lekene som konstant ligger framme og de lekene som brukes, eller skal brukes under trening og som belønning. Med mindre du har en hund som synns det er råkult selv om den er der hele tiden eller du ikke ha ambisjoner om å trene hunden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde leker framme da min hund var valp, og det funket utmerket. Hun holdt seg opptatt ved å leke med dem i tillegg til tyggebein osv. Dette gjorde at hun slapp å ødelegge våre ting når kløen i tennene ble for store. Synes valper bør få leke jeg, men selvfølgelig ikke herje. Hun har fortsatt leker liggenede i ei kurv, som hun kan ta ut når hun vil. Hun har alltid vært glad i å leke, så det har aldri vært noe problem å bruke leking som belønning. Leker som frisbee, ball osv får hun imidlertig bare leke med ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leker framme nesten hele tiden, både til valp og voksne. Et stort utvalg av alt fra tyggebein til knuter, og hundene får sysselsette seg selv med de år de ønsker. Jeg har aldri hatt problemer med at lekene blir "døde" eller at de mister interessen for de. Men det trur jeg har en sammenheng med hvor mye drifter det er i en hund også. Kan forøvrig bruke lekene de har inne som belønning på trening, uten at de er noe dårligere kvalitet for hundene for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tror jeg at jeg velger å ha lekene fremme.... han storkoser seg når han kan ligge på gulvet å gnage på knuter ,baller, grisebein osv...har også en gummisnorkel som han bruker når han skal ut å snorkle( hehe) den elsker han, ser litt arti ut da.

dessuten er hans store lidenskap å gjemme beina sine på de lureste plasser. han glemmer gjerne hvor han har lagt dem og snuser derfor rundt over alt i huset, leeenge før han triumferende kommer med det i munnen.

siste nytt er å gjemme ting i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken blir enda mer gira på lekene når hun har lekt med de selv en stund faktisk! Men da har jeg vel en hund som er unik der...

Jeg har leker framme nesten hele tiden, både til valp og voksne. Et stort utvalg av alt fra tyggebein til knuter, og hundene får sysselsette seg selv med de år de ønsker. Jeg har aldri hatt problemer med at lekene blir "døde" eller at de mister interessen for de. Men det trur jeg har en sammenheng med hvor mye drifter det er i en hund også. Kan forøvrig bruke lekene de har inne som belønning på trening, uten at de er noe dårligere kvalitet for hundene for det.

Haha, kanskje Frøken har mye "drifter" da?? ;)

*Dobbelpost, bruk siterings-/redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? Leste et sted at den ble brukt til musejakt og småfugljakt før i tiden (utrolig nok). Hun er helt gal på kaninene, greier ikke å styre seg og løper som f*** etter de. Driver å river i flesket/skinnet til den ene kaninen, når jeg ikke ser på. (Den kaninen har sinnsykt mye løst skinn, bare så folk vet det). Sier nei til henne når hun gjør det, men varer ikke lenge før hun begynner igjen. :rolleyes:

Papillon med mye drifter ja. Skulle vel nesten ikke trodd det pga størelsen og det "skjøre" utseendet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma har ei pappeske som har blitt stappfull av leker ettersom tiden har gått.. ALT ligger ikke oppi der hele tiden, noe ligger på hylla i gangen, noe i lommene i jakka og noe ligger strødd rundt omkring der vi går tur. ;) Min erfaring er at doruller, skittentøy og slike ting ikke er like interessant lengre når hun har andre ting å spise på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? Leste et sted at den ble brukt til musejakt og småfugljakt før i tiden (utrolig nok). Hun er helt gal på kaninene, greier ikke å styre seg og løper som f*** etter de. Driver å river i flesket/skinnet til den ene kaninen, når jeg ikke ser på. (Den kaninen har sinnsykt mye løst skinn, bare så folk vet det). Sier nei til henne når hun gjør det, men varer ikke lenge før hun begynner igjen. :rolleyes:

Papillon med mye drifter ja. Skulle vel nesten ikke trodd det pga størelsen og det "skjøre" utseendet...

En hund er en hund, og drifter har ingenting med verken størrelse eller utseende på hunden å gjøre. Slik jeg kjenner papillonen så er det en god del hund i lite format, og masser av drifter i toppen på den...Da var det nok OT-snakk for i dag :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...