Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hun være parret?


mbakkevold

Recommended Posts

Utrolig pinlig å måtte stille et slikt spørsmål, sier mye om hvor fersk hundeeier jeg er, men syns allikevel jeg må ha svar på dette...

I går klarte Tina i et uoppmerksomt øyeblikk å komme seg løs, noe som resulterte i et forsvinningsnummer på 2-3 timer. Vil tro at dette er plenty av tid for en løpsk tispe å finne seg en frier, men tingen er at jeg er vanvittig usikker på dette med løpetid. :)

De siste ukene har hun drevet å slikket seg mye bak, og jeg syns hun er mer urolig inne, vil ut hele tiden. Det som gjør meg så usikker er at jeg ikke har sett en dråpe blod, noe jeg garantert hadde fått med meg ettersom hun bor inne, sover i seng med oss, osv. Kan det være at hun slikker i seg alt blodet selv? Eller kan hun ha løpetid uten blod? Eller har hun ikke løpetid i hele tatt? Mulig dette er helt opplagt for mange, men kjenner jeg får litt hetta med tanke på blandingsvalper ut på nyåret en gang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På blandingstispa mi så jeg aldri noe blod. Hun var ekstremt nøye på å vaske seg (og om ikke hun gjorde det gjorde den kastererte hannhunden min det :glare: ) Det eneste tegnet på løpetid var en ekstremt hoven vulva og mye slikking egentlig.

Hvordan ser hun ut der bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er variasjoner i blødningen og hovenheten til hunden.

En forholdsvis sikker måte å sjekke på er å ta bomullsdott og press den mot vulva. Hold den der en stund (1min bør være nok) så kan du se om det blir noe blod på den.

Evt om hun har en fast ligge plass hvor hun sover så legger du ett hvitt laken der. En og annen dråpe bør være mulig å "skvette" ut når hun sover.

Altenative er å rett og slett få en vet. til å uversøke henne om du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser ut som før i grunn. Det vil si, jeg syns hun hovnet opp da hun var rundt 6-7 mnd (10 mnd nå), men hun er like hoven nå som da. Det har ikke vært noen endring de siste mnd for å si det sånn.

Det er variasjoner i blødningen og hovenheten til hunden.

En forholdsvis sikker måte å sjekke på er å ta bomullsdott og press den mot vulva. Hold den der en stund (1min bør være nok) så kan du se om det blir noe blod på den.

Evt om hun har en fast ligge plass hvor hun sover så legger du ett hvitt laken der. En og annen dråpe bør være mulig å "skvette" ut når hun sover.

Altenative er å rett og slett få en vet. til å uversøke henne om du er usikker.

Jeg har tatt den testen med bomull et par ganger, men uten resultat...

Dobbelpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, hun kan ha løpetid - eller ikke.. Og hvis hun har løpetid, og dette tilfeldigvis er de dagene hun "står" i løpetiden (dvs de dagene hun kan/vil befruktes) så er det klart at hun har hatt mer enn god nok tid til å parre seg med både 1-2 eller 3 beilere. Men det er endel "hvis'atte, om'atte" her da - mye tilfeldigheter som skal klaffe.

Jo, en veterinær kan sjekke om tispen i det hele tatt har løpetid, og om hun da evt er i brunst ("står"). Men det enkle er ofte det beste - kjenner du noen med en hannhund i nærheten?

Gjerne en godt voksen hannhund som omgås med mange hunder - så eieren vet hvordan han er rundt løpetisper? F.eks. en avlshannhund, uansett rase?

Dette vil i alle fall kunne fortelle om tispen er i løpetid eller ikke - og hvis hun ikke er dèt, er det ingen fare for blandingsvalper i hvertfall.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, hun kan ha løpetid - eller ikke.. Og hvis hun har løpetid, og dette tilfeldigvis er de dagene hun "står" i løpetiden (dvs de dagene hun kan/vil befruktes) så er det klart at hun har hatt mer enn god nok tid til å parre seg med både 1-2 eller 3 beilere. Men det er endel "hvis'atte, om'atte" her da - mye tilfeldigheter som skal klaffe.

Jo, en veterinær kan sjekke om tispen i det hele tatt har løpetid, og om hun da evt er i brunst ("står"). Men det enkle er ofte det beste - kjenner du noen med en hannhund i nærheten?

Gjerne en godt voksen hannhund som omgås med mange hunder - så eieren vet hvordan han er rundt løpetisper? F.eks. en avlshannhund, uansett rase?

Dette vil i alle fall kunne fortelle om tispen er i løpetid eller ikke - og hvis hun ikke er dèt, er det ingen fare for blandingsvalper i hvertfall.

Lykke til!

Susanne

Takk for svar!

Treneren fra det forrige kurset jeg gikk på sa at hennes hannhund var en racer på å kjenne igjen løpetisper, så jeg tror jeg tar en telefon til henne! Er nok mye lettere enn å spore opp en veterinær på 2. juledag... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Vel, 3. juledag gir jo lett tilgang til veterinær, så da ville jeg nok tatt hunden under armen og fått henne ned dit for å sjekke henne. OG gi henne en p-sprøyte hvis hun faktisk er i brunst, to be on the safe side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...