Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan hun være parret?

mbakkevold

Recommended Posts

Utrolig pinlig å måtte stille et slikt spørsmål, sier mye om hvor fersk hundeeier jeg er, men syns allikevel jeg må ha svar på dette...

I går klarte Tina i et uoppmerksomt øyeblikk å komme seg løs, noe som resulterte i et forsvinningsnummer på 2-3 timer. Vil tro at dette er plenty av tid for en løpsk tispe å finne seg en frier, men tingen er at jeg er vanvittig usikker på dette med løpetid. :)

De siste ukene har hun drevet å slikket seg mye bak, og jeg syns hun er mer urolig inne, vil ut hele tiden. Det som gjør meg så usikker er at jeg ikke har sett en dråpe blod, noe jeg garantert hadde fått med meg ettersom hun bor inne, sover i seng med oss, osv. Kan det være at hun slikker i seg alt blodet selv? Eller kan hun ha løpetid uten blod? Eller har hun ikke løpetid i hele tatt? Mulig dette er helt opplagt for mange, men kjenner jeg får litt hetta med tanke på blandingsvalper ut på nyåret en gang... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På blandingstispa mi så jeg aldri noe blod. Hun var ekstremt nøye på å vaske seg (og om ikke hun gjorde det gjorde den kastererte hannhunden min det :glare: ) Det eneste tegnet på løpetid var en ekstremt hoven vulva og mye slikking egentlig.

Hvordan ser hun ut der bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er variasjoner i blødningen og hovenheten til hunden.

En forholdsvis sikker måte å sjekke på er å ta bomullsdott og press den mot vulva. Hold den der en stund (1min bør være nok) så kan du se om det blir noe blod på den.

Evt om hun har en fast ligge plass hvor hun sover så legger du ett hvitt laken der. En og annen dråpe bør være mulig å "skvette" ut når hun sover.

Altenative er å rett og slett få en vet. til å uversøke henne om du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ser ut som før i grunn. Det vil si, jeg syns hun hovnet opp da hun var rundt 6-7 mnd (10 mnd nå), men hun er like hoven nå som da. Det har ikke vært noen endring de siste mnd for å si det sånn.

Det er variasjoner i blødningen og hovenheten til hunden.

En forholdsvis sikker måte å sjekke på er å ta bomullsdott og press den mot vulva. Hold den der en stund (1min bør være nok) så kan du se om det blir noe blod på den.

Evt om hun har en fast ligge plass hvor hun sover så legger du ett hvitt laken der. En og annen dråpe bør være mulig å "skvette" ut når hun sover.

Altenative er å rett og slett få en vet. til å uversøke henne om du er usikker.

Jeg har tatt den testen med bomull et par ganger, men uten resultat...

Dobbelpost mod. Einstein&Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, hun kan ha løpetid - eller ikke.. Og hvis hun har løpetid, og dette tilfeldigvis er de dagene hun "står" i løpetiden (dvs de dagene hun kan/vil befruktes) så er det klart at hun har hatt mer enn god nok tid til å parre seg med både 1-2 eller 3 beilere. Men det er endel "hvis'atte, om'atte" her da - mye tilfeldigheter som skal klaffe.

Jo, en veterinær kan sjekke om tispen i det hele tatt har løpetid, og om hun da evt er i brunst ("står"). Men det enkle er ofte det beste - kjenner du noen med en hannhund i nærheten?

Gjerne en godt voksen hannhund som omgås med mange hunder - så eieren vet hvordan han er rundt løpetisper? F.eks. en avlshannhund, uansett rase?

Dette vil i alle fall kunne fortelle om tispen er i løpetid eller ikke - og hvis hun ikke er dèt, er det ingen fare for blandingsvalper i hvertfall.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ja, hun kan ha løpetid - eller ikke.. Og hvis hun har løpetid, og dette tilfeldigvis er de dagene hun "står" i løpetiden (dvs de dagene hun kan/vil befruktes) så er det klart at hun har hatt mer enn god nok tid til å parre seg med både 1-2 eller 3 beilere. Men det er endel "hvis'atte, om'atte" her da - mye tilfeldigheter som skal klaffe.

Jo, en veterinær kan sjekke om tispen i det hele tatt har løpetid, og om hun da evt er i brunst ("står"). Men det enkle er ofte det beste - kjenner du noen med en hannhund i nærheten?

Gjerne en godt voksen hannhund som omgås med mange hunder - så eieren vet hvordan han er rundt løpetisper? F.eks. en avlshannhund, uansett rase?

Dette vil i alle fall kunne fortelle om tispen er i løpetid eller ikke - og hvis hun ikke er dèt, er det ingen fare for blandingsvalper i hvertfall.

Lykke til!

Susanne

Takk for svar!

Treneren fra det forrige kurset jeg gikk på sa at hennes hannhund var en racer på å kjenne igjen løpetisper, så jeg tror jeg tar en telefon til henne! Er nok mye lettere enn å spore opp en veterinær på 2. juledag... ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Vel, 3. juledag gir jo lett tilgang til veterinær, så da ville jeg nok tatt hunden under armen og fått henne ned dit for å sjekke henne. OG gi henne en p-sprøyte hvis hun faktisk er i brunst, to be on the safe side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
    • Tror også det er individuelle forskjeller som nevnt under, men alle blandingshundene jeg kjenner har mer typisk "setter"-pels enn cocker  Mye glattere på ryggen, mindre pels under magen/beina og krever mindre pelsstell, men røyter en del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...