Gå til innhold
Hundesonen.no

Azawakh


Ahadi
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, anna120 skrev:

Neste hund skulle være en mynde som kunne brukes til utstilling og være en god venn, og Azawakhen er jo en sjelden rase som virkelig interesserer meg. Vi fikk et tilbud om denne flotte frøkna, fra flotte foreldre med bra gemytt. med et så bra gemytt som fra dette kullet, skal man lete lenge etter, da mange andre oppdrettere som jeg har fått med meg avler på halvville hunder med det sterke vokter gemyttet, der hunden helst er uopnåelig for fremmede. 

Jeg kunne tenkt meg å hjelpe til i avlen med Azawakher med godt gemytt. Men det er jo noen år til enda, så vi får se. 

Fin! Fra Ludde?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, anna120 skrev:

Neste hund skulle være en mynde som kunne brukes til utstilling og være en god venn, og Azawakhen er jo en sjelden rase som virkelig interesserer meg. Vi fikk et tilbud om denne flotte frøkna, fra flotte foreldre med bra gemytt. med et så bra gemytt som fra dette kullet, skal man lete lenge etter, da mange andre oppdrettere som jeg har fått med meg avler på halvville hunder med det sterke vokter gemyttet, der hunden helst er uopnåelig for fremmede. 

Jeg kunne tenkt meg å hjelpe til i avlen med Azawakher med godt gemytt. Men det er jo noen år til enda, så vi får se. 

Kanonfin valp :wub: 
Kan jeg spørre hva du mener med å hjelpe til i avlen med azawakher med godt gemytt? 
Uten å ha lest rasestandard, og med lite rasekunnskap, så mener jeg å huske at disse skal være svært utilgjengelige for fremmede. 
Er det dette man mener man skal endre på? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, anna120 said:

Neste hund skulle være en mynde som kunne brukes til utstilling og være en god venn, og Azawakhen er jo en sjelden rase som virkelig interesserer meg. Vi fikk et tilbud om denne flotte frøkna, fra flotte foreldre med bra gemytt. med et så bra gemytt som fra dette kullet, skal man lete lenge etter, da mange andre oppdrettere som jeg har fått med meg avler på halvville hunder med det sterke vokter gemyttet, der hunden helst er uopnåelig for fremmede. 

Jeg kunne tenkt meg å hjelpe til i avlen med Azawakher med godt gemytt. Men det er jo noen år til enda, så vi får se. 

Høres ut som en gjennomtenkt avgjørelse :wub: 

1 hour ago, Shokata said:

Kanonfin valp :wub: 
Kan jeg spørre hva du mener med å hjelpe til i avlen med azawakher med godt gemytt? 
Uten å ha lest rasestandard, og med lite rasekunnskap, så mener jeg å huske at disse skal være svært utilgjengelige for fremmede. 
Er det dette man mener man skal endre på? 

Nå kjenner ikke jeg til azaen noe særlig men problemet på mange mynder er jo at de blir utilgjengelig pga redsel og kan respondere med agressjon i pressa situasjoner. Så hvertfall på saluki foretrekker jeg min som er oversosial enn de som er mer "korrekte" men faktisk redd folk. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Nå kjenner ikke jeg til azaen noe særlig men problemet på mange mynder er jo at de blir utilgjengelig pga redsel og kan respondere med agressjon i pressa situasjoner. Så hvertfall på saluki foretrekker jeg min som er oversosial enn de som er mer "korrekte" men faktisk redd folk. 

 

Kan selvfølgelig se den (hvem søren har lyst på redde hunder?), men har man ikke da allerede feila et sted?
Eller har man bare pynta på realiteten i rasestandarder som beskriver reserverte hunder (ev. utilgjengelige), som gjerne også nevner at redsler er diskvalifiserende feil? 
Igrunn en annen diskusjon, som hører hjemme i en annen tråd enn en rasetråd :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Shokata said:

Kan selvfølgelig se den (hvem søren har lyst på redde hunder?), men har man ikke da allerede feila et sted?
Eller har man bare pynta på realiteten i rasestandarder som beskriver reserverte hunder (ev. utilgjengelige), som gjerne også nevner at redsler er diskvalifiserende feil? 
Igrunn en annen diskusjon, som hører hjemme i en annen tråd enn en rasetråd :) 

Lag gjerne en tråd om det, for det er et spennende tema

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kommer fra Ungarn. 

Azawakher flest er usikre og redde, og kan svare med sterk aggresjon (utagering), men noen er også direkte tøffe og utagerende. Mange oppdrettere avler videre på dette og beholder rasen sjelden, og sier at det kun er en hund for de med masse erfaring og har høystatus. Folk flest vil ikke ha en sånn hund. Og sånn beholder de den sjeldne rasen for seg selv. Uten mye konkurranse. 

Men det er også azawakher med godt gemytt der ute som kommer fra oppdrettere som tenker mer på temperamentet og avler frem miljøsterke og trivelige hunder. Men det er få av dem. 

En azawakh som er utilgjengelig for fremmede er greit, så lenge det ikke er på grunn av redsel osv. Litt utilgjengelige er vell litt mynder flest. 

Spør gjerne om dere lurer på noe mer, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan. Er ganske ny i myndemiljøet men har prøvd å satt meg godt inn ? 

 

C3E2BF9B-56C2-4926-820A-02DF3A156FAA.jpeg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, anna120 skrev:

Hun kommer fra Ungarn. 

Azawakher flest er usikre og redde, og kan svare med sterk aggresjon (utagering), men noen er også direkte tøffe og utagerende. Mange oppdrettere avler videre på dette og beholder rasen sjelden, og sier at det kun er en hund for de med masse erfaring og har høystatus. Folk flest vil ikke ha en sånn hund. Og sånn beholder de den sjeldne rasen for seg selv. Uten mye konkurranse. 

Men det er også azawakher med godt gemytt der ute som kommer fra oppdrettere som tenker mer på temperamentet og avler frem miljøsterke og trivelige hunder. Men det er få av dem. 

En azawakh som er utilgjengelig for fremmede er greit, så lenge det ikke er på grunn av redsel osv. Litt utilgjengelige er vell litt mynder flest. 

Spør gjerne om dere lurer på noe mer, så kan jeg prøve å svare så godt jeg kan. Er ganske ny i myndemiljøet men har prøvd å satt meg godt inn ? 

 

C3E2BF9B-56C2-4926-820A-02DF3A156FAA.jpeg

Flott tispe! :) Spennende, siden aza er en av mine absolutte favoritter eksteriørmessig men etter å ha fulgt litt med på sidelinjen i flere år, har jeg aldri ‘tatt sjansen’ på å få meg en. Reservert er en ting og jeg liker og foretrekker reserverte hunder men det er langt fra å være reservert og være redd/ aggressiv.. Som du selv sier, så later det til at endel ‘unnskylder’ dnslags mentalitet av diverse årsaker..

En annen ting er hvor kombatibel rasen er med andre hunder. Her tenker jeg ikke først og fremst fremmde hunder men hunder i egen flokk. Etter som jeg har fått med meg så kan det være høyst variabelt.. For egen del er det helt uaktuellt md en hund som ikke fungerer i blandet flokk( begge kjønn) . Når jeg sier fungerer, så mener jeg at hundene uten problemer kan være sammen uten noen form for adskillelse/ bur, også når man ikke er tilstede selv. 

Flott om du utdyper litt mer hva din oppdretter tenker om disse tingene bl.a :)  Tilsist, gratulerer med flott hund! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Superspennende! Håper du holder oss oppdatert, for jeg gleder meg til å se utviklingen av valpen!

Jeg er også et medlem av "Aza-fans" på sidelinjen, har alltid elsket rasens utseende (mynder generelt er jo bare :wub:), men aldri seriøst tenkt tanken å noengang dele hus med en azawakh. Ene og alene på grunn av at jeg alltid har hørt de er så nervøse og redde for folk, og kan være aggressive på grunn av det.

Men dersom det ikke stemmer for alle, så ønsker jeg absolutt å høre mer om det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...