Jump to content
Hundesonen.no

Billappen


tm100021

Recommended Posts

Hvor mye må jeg regne med å bruke på lappen? Jeg kan ingen ting... Jeg har mopedførerbeviset, og trodde jeg da hadde det med trafikalt grunnkurs i boks, men neida... Har også fått beskjed jeg må ta den på nytt?

Og hva er det jeg MÅ ha? Altså for å få lappen godkjent?

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen, mod Emilie*

Link to comment
Share on other sites

Hm.. det har kommet mange nye teite regler det siste året ;)

For å begynne å øvelseskjøre med bil, må du ha et lite teorikurs (ny regel).

Langkjøring, mørkekjøring, glattkjøring, (førstehjelpskurs?) er vel en del av pakka du MÅ ha.

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører ;)

jeg er skikkelig amatør og lat. Har KUN teorien igjen, og det var jeg hatt i noen år nå. Har strøket et par ganger, og sist gang fikk jeg 2-4 feil over. Før der igjen fikk jeg EN feil over to ganger på rad.

Blir meget deprimert av å stryke :P Nå skal jeg prøve igjen til vinter/høst og prøve å lese litt. Nå må jeg legge til at ting som jeg ikke brenner for går inn øret og ut det andre. En smule kons.problemer :)

Teorien i seg selv er også dyr. rundt 350 kroner(rett meg vist jeg tar feil), og det er syv feil. Og kun ETT alternativ er rett (slik var det da jeg tok den tidligere i år -og strøyk).

www.vegvesen.no kan gi deg svar på det meste tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Regn mellom 25 000 og 30 000 dersom du aldri har kjørt før (om det blir mindre er det bare en bonus). Gjennomsnittsantallet for timer som IKKE er obligatoriske er 30 i Rogaland. Hver time varer tre kvarter, og koster ca 500 (iallefall her). Nå er jeg sånn at jeg ikke gidder å gå til han som tilbyr halve prisen, men som har masse misfornøyde kunder, for jeg vil lære å bli en trygg sjåfør. Kunne i likhet med deg, ingenting før jeg begynte. Som Maria sier så er kjøreopplæringen delt i fem deler. Del 1 er trafikalt grunnkurs, del 2 er innledende kjøreopplæring og tekniske ferdigheter (gire, bremse, svinge, bruke lysene riktig- altså det rent tekniske ved kjøringen). Trinn 3 er at du skal kunne kjøre i trafikken. Rundkjøringer, trafikkregler, glattkjøring og forbikjøring. Når du er ferdig med trinn 3 skal du kunne kjøre i by og på land. Trinn fire er langkjøring og kartkjøring (hele trinn fire koster ca 6500 her), og på trinn 5 er det oppkjøring. På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet. Mørkekjøring og glattkjøring koster rundt 3500, forbikjøring ca 2500, oppkjøring blir vel et par tusen, og alle teorikursene koster endel- men jeg synes faktisk det er verdt det. Bruk tid og finn en skole som har godt rykte!

Det obligatoriske:

Trafikalt grunnkurs (inkludert mørkekjøring+førstekhjelp)

Veiledningstimene

Glattkjøring (sikkerhetskurs på bane)

Forbikjøring

Langkjøring

Karttur

+ diverse teorikurs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Link to comment
Share on other sites

Så kommer kjøretimene i tillegg. Er du flink å kjøre slipper du unna med mange timer, er du dårlig *le* eller læreren pirkete må du ha mange timer = mange tusenlapper som flyr ut igjennom vinduet mens du kjører :)

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

Jeg har også hadde mopedlappen, og da slapp jeg å gå hele det trafikale grunnkurset, men måtte likevel ta førstehjelp og mørkekjøring. Hvis du har noen (erfarne) å øvelseskjøre med i tillegg til å ta kjøretimer sparer du jo en del penger...Det hadde jeg, men likevel brukte jeg ca 20 000.

Det fantes tidligere en overgangsordning der de med "mopedlappen" ervervet gjennom det gamle systemet slapp hele det trafikale grunnkurset utenom mørkekjøringsdemo og førstehjelpskurs. Denne overgangen er nå avsluttet, og ALLE som skal ha førerkort første gang må ha kurset.

På slutten av hvert trinn har man en veiledningstime med kjørelærer, som bestemmer om du kan bli flyttet opp. Derfor hjelper det ikke å bare bestille det obligatoriske- du kommer ikke videre før du behersker alt som er på det punktet.

Dette er ikke helt riktig, selv om jeg skulle ønske jeg kunne holde igjen elever som ikke er gode nok... *le*.

En veiledningstime er, som ordet tilsier, noe som skjer i samråd med eleven. Læreren sitter faktisk ikke og bestemmer noe som helst. Hvis man har kjørt ferdig en veiledningstime, kan ikke læreren nekte eleven å gå videre. Vi kan selvfølgelig anbefale...og hvis det er skikkelig ille - nekte å kjøre med personen. Heldigvis hører majoriteten av elever på oss, da. Men loven sier altså noe annet :)

Link to comment
Share on other sites

Lappen er dyyyr! Har foreløpig brukt 5-10 tusen, og jeg har ikke tatt noen av de obligatoriske timene eller teoriprøven (selv om den ikke koster så mye da). Jeg har regnet å bruke ca. 20000 da jeg får øvd veldig mye hjemme (kjører hver dag). :)

Link to comment
Share on other sites

hva er karttur??? Det har jeg aldri hørt om.

Når det snakkes om karttur er dette noe som ble innført for et par år siden, som er en ny del av det som tidligere var kjent som TS-pakken (langtur med forbikjøring) På denne turen skal elevene selvstendig planlegge og gjennomføre en selvvalgt rute. (Altså finne frem til et bestemt mål med kart.)

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan lage en liste over alt jeg MÅ ha for å kunne ta lappen? Jeg har nettopp snakket med litt forskjellige oppdrettere rundt her, som har sagt de skal øvelseskjøre med meg:p

Det du trenger er:

Før øvingskjøring:

Trinn 1 Trafikalt grunnkurs (3 kvelder med teori, 1 kveld med førstehjelp, 1 kveld med mørkekjøringsdemonstrasjon) 17 timer.

Under øvingskjøring:

Trinn 2 1 veiledningstime (teknisk nivå) 45 minutter

Trinn 3 Sikkerhetskurs på bane (glattkjøring) 4 timer (tar ofte hele dagen, fordi man må kjøre til banen og tilbake)

1 veiledningstime (trafikalt nivå) 45 minutter

Trinn 4 Sikkerhetskurs på veg (teori om ulykker og risiko, forbikjøring, langkjøring, selvstendig landevegstur og refleksjon og oppsummering) 13 timer

= 36 timer obligatorisk opplæring

Teoriprøve

Oppkjøring

I tillegg, om du ikke allerede har gjort det, må du fylle ut søknad om førerkort for å kunne ta teoriprøve og oppkjøring hos vegvesenet. Søknadsskjema får du hos trafikkskolene.

Lykke til :)

Red: Tenkte jeg skulle ta med våre priser, så du får et lite hint om hva det vil koste deg. Prisene varierer selvfølgelig mye fra landsdel til landsdel...

Trafikalt grunnkurs inkl. mørkekjøring: 3400,- (mørkekjøring MÅ du ha før øvingskjøring nå i den mørke årstiden)

Veiledningstimer og kjøretimer: 550,- hver

Sikkerhetskurs på bane: 3850,-

Sikkerhetskurs på vei del 1 (forbikjøring og langtur) 4100,-

Sikkerhetskurs på vei del 2 (planlegging og gjennomføring av tur med kart) 3000,-

Oppkjøring 2100,-

Gebyr til biltilsynet ved oppkjøring 720,-

Gebyr til biltilsynet ved teoriprøve 335,-

Utstedelse av førerkort 200,- (+ 65,- for bilde, dette kan du ta når du tar teoriprøven)

Link to comment
Share on other sites

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Link to comment
Share on other sites

Her i drammen koster kjøretimene 500kr.

Hittil har jeg (kremt, mamma) brukt tjue tusen, og jeg har heller ikke øvelseskjørt veldig mye. Du må nok regne med å bruke mellom 20-25000 kr.

Vi har betalt alt, unntatt teoriprøven. det må man betale på biltilsynet selvsagt når man skal ta prøven. Har kun oppkjøring og teori igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er 13 timer som er obligatoriske (+ evt. trafikalt grunnkurs) lærte jeg av min kjøreskole. Hvis du har mopedlappen, så ville jeg sjekket en gang til om du må ta kurset, for det tror jeg nemlig ikke du trenger?

Jeg bor i en liten by, og her koster hver time 570 kr nå :)

Uansett må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon fra det trafikale grunnkurset. Det er få igjen som rammes av overgangsregler, men hvis hun har førerkort klasse m146 av nyere dato, så slipper hun selvfølgelig trafikalt grunnkurs, for da har hun allerede hatt det. Er det et eldre førerkort må hun ha førstehjelp og mørkekjøringsdemonstrasjon før oppkjøring, men hun kan øvelseskjøre uten det. Hvis hun har mopedførerbevis kode M145 (den gamle modulen) må hun ha hele det trafikale grunnkurset.

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet skaff deg en som har hatt lappen i over 5år (?) og start og kjør!

Takk of lov at jeg gjorde alt i starten med pappa, slapp og bli flau (nei, clutch og gass og kathrine var ikke heelt venner :) ) og sparte sikkert 10 kjøretimer på å lære start og stopp og litt kjøring.

Forresten, forhør deg litt om trafikalt grunnkurs, mitt diskuterte vi i hvertfall litt på, venninna mi satt flere timer å snorka mens en mann skravlet for seg selv...

Personen må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år og være selv over 25 år.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

ja ikke sant..

man kan starte å undre seg over reglene hihi

Link to comment
Share on other sites

kunne ha øvelseskjørt jeg..

har hatt lappen sammenhengende i 5 år..

men så var det det der med å være over 25 år da...

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Tror ingen av foreldrene mine vil anbefale det videre, la meg si det sånn: De har hatt sine stunder hvor de helst ville vært et annet sted :closedeyes:

hihi... jeg er ikke skvetten av meg :) hihi...

tror jeg har vært med på mere "utrygge" ting

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde omtrent ikke tatt i en bil før jeg begynte med lappen. Men jeg øvelseskjørte MYE med pappa underveis.

Lappen min kostet ca 23 000, og da kunne jeg ABSOLUTT ikke kjøre før jeg begynte. Da kostet en time 450 kr og steg til 475 mens jeg holdt på (nå er vel timene oppi over femhundrelappen for 45 min)

Men det å kunne øvelseskjøre med noen er GULL verdt.

PS. Nå ble lappen min billigst mulig pga jeg sto på både teori og oppkjøring på 1. forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Syns det er litt morsomt egentlig, dette med at man må være 25 år. Jeg var ferdig utdannet trafikklærer da jeg var 23 år, og kunne ta penger for å kjøre rundt med folk...figures.

Kanskje det har noe med at du har tatt en utdannelse? Bare litt sånn villt gjetta så regner jeg med at du har fått litt mer kunnskap om å lære opp andre til å kjøre bil, enn hva den gjennomsnitlige 23 åring rundt om i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Må bare si jeg reagerer litt på det der, for "pirkete" MÅ vi nemlig alle være. Trafikkulykker er et stort problem, og vi trafikklærere er med på å gjøre den jobben som staten kaller nullvisjonen.

Jeg utdanner ikke folk til førerkort, jeg prøver å utdanne dem til trafikanter.

*klippet*

Godt å høre noen sette ord på det! Hører ikke annet enn folk som sutrer over hvor dyrt det er å kjøre opp, og hvor mange timer læreren "tvinger" dem til å ha! :)

Dere som synes det er så fryktelig dyrt å kjøre opp; ja, det koster dere en del penger der å da, men har dere tenkt på at dette er en investering som gjøres én gang? Hva med pengene dere for eksempel legger igjen hos frisør? Har dere tenkt på at en kjøreskole har store utgifter til reparasjon av bil, bensin, bomring, lønn til lærere, materiell, lønn til kontordame, telefonutgifter, husleie, annonsering, osv osv. Faren min er daglig leder på kjøreskole, jeg jobber der selv og jeg vet så alt for godt hvor lite de faktisk sitter igjen med av penger. Av en kjøretime til 450kr, så er det faktisk ikke såå mange kroner de sitter igjen med. I tillegg er faren min på jobb til 19. hver kveld omtrent, uten å tjene mer på kveldstid. Jeg blir bare så utrolig provosert over at alle mener at det å kjøre opp er så fryktelig dyrt. Et eksempel; en elev ved kjøreskolen var av samme oppfatning. Helt til hun fortalte at hennes mann tjente over 3500 i timen for å hjelpe folk med datatrøbbel. I denne prisen hadde han ingen utgifter til kontordame, bil, bensin osv. Han skulle heller ikke lønne noen andre enn seg selv..

Anbefaler dere å øvelseskjøre så mye dere overhodet kan. Ikke bare for å spare penger, men å kjøre bil krever faktisk årelang trening. Du er ikke verdensmester i det du har lappen i hånden ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Aha, takk for utfyllende svar! Kanskje jeg skal prøve ut dibaq da, gir diverse brusk som tygg så det burde gå fint. Eller prøve med farmina. Dyrere for, men man gir vel kanskje mindre mengder av det? Valpen her vokste enormt fort på vom, men vet jo ikke om det var pga. maten eller tilfeldig, valper vokser jo fort. Var såpass at hundeluftere i nabolaget kommenterte på veksten 😅
    • Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...