Gå til innhold
Hundesonen.no

Vann om natten

bulldogmamma

Recommended Posts

Han er heller ikke uttørket om morningen, derfor ser jeg ingen vits i å fortsette med vannskåla.

Nå er det liksom en viss forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet også da...

Hunder dævver ikke av å ikke få mat hver dag heller - men vi GIR dem mat, sant ? Kanskje ikke fordi de TRENGER det, men fordi vi synes det er dyreplageri å IKKE gi dem, sant ? De må jo ha MULIGHETEN til å spise om de er sultne - samme som med vann- det er greit at de har MULIGHETEN til å drikke om de har behov for det. Det er liksom visse essensielle ting her i livet jeg synes det er stygt å nekte et levende vesen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 141
  • Created
  • Siste svar

Her står vannskåla alltid fremme men jeg synes ikke det burde være noe katastrofe om den ikke gjør det.

Har en sønn som tisset i senga en periode.

Vi fikk beskjed av helsesøster om å la være å gi han noe

å drikke etter kl:18.00 på kvelden for å slippe våt seng hver natt.

Er det da så ille at noen ikke gir valpen sin vann om natta for å unngå uhell?

Har ikke hatt valp selv men tror nok jeg hadde gjort det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

6 sider om vann om natten faktisk...........

Vel, mine hunder har aldri hatt tilgang til vann om natten - unntaket er når de sover i kennelen. Inne fjerner jeg vannskålen for de som ligger i gangen, på soverommet har jeg aldri hatt vann. Allikevel ingen av våre hunder som noen gang har vært hysterisk tørste hverken i løpet av natten eller når vi står opp om morningen. Hvorfor jeg fjerner vannskålen til de som sover i gangen? Vel - den ene av dem mener at alle skåler bør være tomme når hun er "ferdig" med dem, og siden hun aldri har hatt plass til fem liter vann i magen slik at hun får tømt den så forsøker hun å grave den ned (mulig hun venter på dårligere tider eller noe :) ) og resultatet er at soveromsgangen blir forvandlet til basseng og damene får faktisk ikke noe tørt sted å sove - for fem liter vann er ****** mye vann (og ja, den er stort sett alltid fyllt helt opp) - så vann i gangen er uaktuelt faktisk.

Og sånn har vi alltid hatt det - valper har jeg alltid i bur om natten og de har aldri vann i buret - stakkars - det er i grunnen rart at de overlever hos meg når jeg tenker etter....... Tenk det - bur og ikke vann faktisk - onde meg...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to voksne hundene her har vann om natten. De har tilgang til hele huset (utenom soverom og badet) og jeg fyller vann skåla når de har fått kvelds. Lille valpen sover i bur om natten og hun har ikke vann. Ikke har jeg spessielt vondt av henne heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har hundene mine inne om natten ordner jeg en skål med isbiter. Da får hunden(valpen) vann om natten men ikke like fort og kanskje ikke like mye men den får vann..

Jeg syns det er noe alle som har hund bør få bestemme selv, fordi de kjenner hunden sin og vet hva selv den trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle virkelig ønske at alle hundeeiere faktisk VET hva hundene sine trenger i enhver sitasjon, jeg...

Personlig vet jeg ikke om noen mine får lyst på vann på natten, "glemmer å drikke" når de blir tilbudt det, eller bare helt enkelt liker lyden... Ergo tar jeg det sikre for det usikre - og lar de ha tilgang til det.

Neppe fordi de vil verken lide av å ikke ha det - men hvorfor nekte de bare "fordi"..?

Og som Siri er inne på - hundene mine ville neppe lide noe særlig (og helt sikkert ikke dø) av å bare få mat annenhver dag heller - men likevel serverer jeg det til dem endel oftere..

Hvorfor skal vi hele tiden lete etter (for oss) den enkleste eller mest lettvinte måten, det som medfører minst arbeid - og så gjennomføre dette og så rettferdiggjøre dette med en million med unnskyldninger?

Dette gjøres selvsagt også fullstendig hensynsløst ovenfor våre medskapninger...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg skulle virkelig ønske at alle hundeeiere faktisk VET hva hundene sine trenger i enhver sitasjon, jeg...

Personlig vet jeg ikke om noen mine får lyst på vann på natten, "glemmer å drikke" når de blir tilbudt det, eller bare helt enkelt liker lyden... Ergo tar jeg det sikre for det usikre - og lar de ha tilgang til det.

Neppe fordi de vil verken lide av å ikke ha det - men hvorfor nekte de bare "fordi"..?

Og som Siri er inne på - hundene mine ville neppe lide noe særlig (og helt sikkert ikke dø) av å bare få mat annenhver dag heller - men likevel serverer jeg det til dem endel oftere..

Hvorfor skal vi hele tiden lete etter (for oss) den enkleste eller mest lettvinte måten, det som medfører minst arbeid - og så gjennomføre dette og så rettferdiggjøre dette med en million med unnskyldninger?

Dette gjøres selvsagt også fullstendig hensynsløst ovenfor våre medskapninger...

Susanne

Ja uff - og ikke bare det...... men vi tvinger dem til å være innendørs nesten hele døgnet, vi har dem i bånd og tvi vøre, vi avler dem sånn at de faktisk ikke omtrent kan gå - eller med så mye pels at de ville lide vanvittig om de ikke ble børstet regelmessig (og ganske mange missliker den biten) ........... Og eksteriør og pels er avlet frem helt ukritisk fordi VI synes det er pent liksom - drit å dra i om det er funksjonelt eller hva bikkjedyra selv mener om saken - VI har bestemt at det skal være sånn og da skal det det........ - hmmm..... ja - når du sier det sånn på den måten så må jeg nok innrømme at det å "frarøve" hunden mulighet til å drikke vann om natten - det er et vanvittig overgrep som vi i grunnen burde holde oss for gode for...... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja uff - og ikke bare det...... men vi tvinger dem til å være innendørs nesten hele døgnet, vi har dem i bånd og tvi vøre, vi avler dem sånn at de faktisk ikke omtrent kan gå - eller med så mye pels at de ville lide vanvittig om de ikke ble børstet regelmessig (og ganske mange missliker den biten) ........... Og eksteriør og pels er avlet frem helt ukritisk fordi VI synes det er pent liksom - drit å dra i om det er funksjonelt eller hva bikkjedyra selv mener om saken - VI har bestemt at det skal være sånn og da skal det det........ - hmmm..... ja - når du sier det sånn på den måten så må jeg nok innrømme at det å "frarøve" hunden mulighet til å drikke vann om natten - det er et vanvittig overgrep som vi i grunnen burde holde oss for gode for...... :D

Beklager, men nå synes jeg du høres ut som en snurt fjortis ! Kanskje den dårlige samvittigheten gnager litt likevel ? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Beklager, men nå synes jeg du høres ut som en snurt fjortis ! Kanskje den dårlige samvittigheten gnager litt likevel ? :rolleyes:

Nope - ikke litt engang - jeg blir bare en smule oppgitt over holdningen til enkelte her - den er direkte teit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - ikke litt engang - jeg blir bare en smule oppgitt over holdningen til enkelte her - den er direkte teit

Er det teit å vise empati overfor de dyrene VI har dratt inn i hus ? Og legge forholdene best mulig tilrette for dem, tatt i betraktning alle begrensninger vi uansett må sette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er merkelig at en tråd om VANN om natta skal bli så mange sider lang, og at det argumenteres i god burdiskusjon-stil pga tilgang til vann om natta.. Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt, jeg..

Ja, jeg er ganske sikker på at jeg veit hva mine hunder trenger til enhver tid, jeg tilbringer stort sett hele døgnet med dem jeg. Som nevnt tidligere i tråden her og, så er jeg oppe MINST to ganger hver natt, og da har de faktisk tilgang til vann ikke bare rett før vi legger oss og rett etter at vi har stått opp, men også disse to gangene, og det har fortsatt ikke skjedd at de har vært tørste når vi kommer fra soverommet, de pleier rett og slett ikke å drikke vann om natta - da klarer jeg å konkludere med at det ikke er behov for vann på soverommet jeg, til tross for at jeg ikke har spurt dem. Mulig det gjør meg til dyremishandler, det får så være..

Ang. dette med mat - nei, de trenger neppe mat så ofte som annenhver dag heller, om man skal tro spisevanene til huskyen jeg hadde, men han fikk tilbud om mat hver dag han, allikevel (akkurat som at jentene jeg har nå har tilbud om å drikke vann opptil flere ganger i løpet av en natt, uten at de benytter seg av det). Om jeg derimot skulle gå etter spisevanene til jentene, så burde hunder ha fri tilgang til mat hele tiden - mat er for dem mye viktigere enn vann, nemlig, det spiser de HVER gang de har muligheten til det. Dog får de bare mat 2 ganger om dagen, til tross for at de oppfører seg som om de ikke har sett mat på minst en uke begge gangene de får tilbudet om det i døgnet. Det er vel kanskje ikke bra det heller, at jeg har restriksjoner på foret?

Det har ikke noe med "å gjøre ting så enkelt for meg som mulig" at vi ikke har vannskål på soverommet, jeg bare ser ikke poenget når den aldri blir drukket av om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det liksom en viss forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet også da...

Hunder dævver ikke av å ikke få mat hver dag heller - men vi GIR dem mat, sant ? Kanskje ikke fordi de TRENGER det, men fordi vi synes det er dyreplageri å IKKE gi dem, sant ? De må jo ha MULIGHETEN til å spise om de er sultne - samme som med vann- det er greit at de har MULIGHETEN til å drikke om de har behov for det. Det er liksom visse essensielle ting her i livet jeg synes det er stygt å nekte et levende vesen...

Jeg syns IKKE det er NØDVENDIG å UTHEVE annen hver SETNING.

Jeg skjønner POENGET fordi... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Er det teit å vise empati overfor de dyrene VI har dratt inn i hus ? Og legge forholdene best mulig tilrette for dem, tatt i betraktning alle begrensninger vi uansett må sette ?

*ler* Ja - det er helt klart mangel på empati som gjør at jeg ikke gir bikkjene vanntilgang om natten :D

Nå sier ikke jeg at folk som gir bikkjene sine vann om natten er teite, men jeg synes det er teit å fremstille det som om enhver som ikke gir hunden vann om natta er på grensen til dyremisshandler - og nå også mangler empati........ (det er liksom så sjarmerende)

Men da vet jeg jo det liksom.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns IKKE det er NØDVENDIG å UTHEVE annen hver SETNING. Jeg skjønner POENGET fordi... :D

Du må gjerne vise meg hvor jeg uthever annenhver SETNING...

Men da vet jeg jo det liksom.........

Ja, jeg synes faktisk ikke det er videre sympatisk å nekte levende vesener drikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får vann om natten her, og ofte er det nesten tomt på morgenen, de er på sitt eget hunderom på natta.

Men da de var valper fikk de noen dl vann i skålen,syns ikke de skulle ha fulle vannskålen da, ofte ble det da drukket mye mer enn det de trengte om de "ikke hadde noe annet å gjøre".

Etter at de ble både stuerene og vandt med å være for seg selv natterstid får de full vannskål og friskt vann til natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... de færreste menneske barn og babyer har fri tilgang på drikke hele døgnet. Er det da like grusomt som å nekte en hund tilgang til vann på natta? Joda, barnet mitt får litt vann om han våkner på natta og er tørst, men hundene får også tilbud om vann eller ut og tisse om de er urolige på natten. (men det er de aldri).

Er det verre å begrense vann tilgangen til en hund enn til ett lite barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses så mye det er å skrive om tilgang på vann om natten :S

Her i huset har det egentlig aldri vært noe issue med vann. Men jeg husker godt fra når Sofus var valp da ble det sagt på de alle kursene vi deltok på og hos vet, at har man en valp som sliter med å holde seg så dropper en vann om natten FOR å hjelpe hunden til å minimalisere tissetabbene sine. Jeg må si at jeg finner dette som en meget fornuftig regel.

Valpen/hunden vil jo da ha tilgang til vann hele dagen igjennom- når den skjønner at vannet forsvinner (hvis en tar det bort), så vil jo valpen/hunden helt fint venne seg til dette? Det er jo tross alt det samme argumentet vi bruker på en hund som sliter med matrutinene. At eier skal være konsekvent og fjerne maten etter så og så lang tid, så vil hunden etterhvert spise det den får, når den får det.

Etter at Sofus har blitt husren (noe som er waaaaay back), så har jeg ikke tenkt mer på dette "dilemmaet" (tydeligvis siden det er så mange tanker omkring dette emnet)- og av ren latskap står vannet fremme fordi, jeg er såpass vimsete at jeg fint kunne glemt å gi ham det neste morgen.

Men dette er da virkelig opp til alle og enhver? Hvis en har en hund med problemer med å holde seg natten igjennom, da fjerner en vannet og gir mat på et tidligere tidspunkt for å minimalisere hundens sjanse til å gjøre feil? Vil vi ikke alle gjøre disse justeringene? Det er jo som alt annet i hundeholdet, vi er i forkant for at hunden klare å gi best mulig adferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes faktisk ikke det er videre sympatisk å nekte levende vesener drikke...

At drikke ikke er tilgjengelig 24/7 er vel ikke det samme som at man "nekter dem drikke"?

Få/ingen levende landvesener har - eller trenger - tilgang på drikke hvert sekund av livet.

Det viktige er vel at de får i seg nok - og ikke hvor mange timer de har tilgang på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At drikke ikke er tilgjengelig 24/7 er vel ikke det samme som at man "nekter dem drikke"?

Få/ingen levende landvesener har - eller trenger - tilgang på drikke hvert sekund av livet.

Det viktige er vel at de får i seg nok - og ikke hvor mange timer de har tilgang på det?

:lol: jepp! jeg er helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er forskjellig fra hund til hund, som dere sier,

her har hundene fått nytt vann om kvelden, og det har alltid vært vann i skåla om morgenen.

men hunden "sprang" mot vannet og skulle drikke mens jeg så på.. liksom.

har ikke tenkt over det egentlig, men har bare gitt vann.

Nå sover de i gangen, kan gå oppe og nede, stort nok område.

Har ikke hund akurat nå, men ønsker meg en :ahappy:

Ps, kattene mine har og vann om natten, hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det jeg egentlig reagerer på er at man nekter en liten valp muligheten til å drikke FOR Å FÅ DEN TØRR om natta (for å SLIPPE å stå opp)... Det er like tåpelig som å putte den i bur for å gjøre den sturerein, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke det er noe rett eller galt svar på dette spørsmålet.

Akkuratt som oss mennesker er hunder forskjellige.

Noen hunder har bruk for å ha tilgang til vann hele tiden, mens for andre hunder er det helt likegyldig.

Jeg synd det viktigste er å finne ut av som passer din hund best. Så får vi bare godta det at disse skapningene er forskjellige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det jeg egentlig reagerer på er at man nekter en liten valp muligheten til å drikke FOR Å FÅ DEN TØRR om natta (for å SLIPPE å stå opp)... Det er like tåpelig som å putte den i bur for å gjøre den sturerein, etter min mening.

Jeg synes du er litt vell...ja, hva skal jeg si, kan du ikke heller prøve å komme med tips til trådstarter isteden for å hakke på alle de som ikke har vann til hundene sine om natten, det må da få være en privatsak, å man er ikke dyreplager selv om man ikke har vann, eller om hunden er i bur. Jeg tror du mangler å vite den delen at hunder kan faktisk TRIVES selv om de ikke har vann å er i bur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg veldig enig i... Om man har en valp man VET drikker om natta, fjerner man ikke vannet for å få den tørr.. De færreste hunder drikker av kjedsomhet, de drikker fordi de er tørste. Og har man vært tørst sjøl, uten å ha tilgang på drikke, vet man hvor kjipt det er...

Min hund har som tidligere nevtn ikke vann tilgjengelig om natten. Det har vel bare blitt sånn, da han ligger på soverommet med meg, og døra er igjen. Men han klarer fint å vekke meg OM han er tørst. Det har skjedd at jeg har våknet av en hund som skraper på døra og løper til vannskåla når jeg åpner. Om han IKKE er sammen med meg (alene hjemme, ligger i stua, bilen etc) og ikke kan gjøre seg forstått, har han ALLTID tilgang på vann.

Det er vel sjelden noen fast greie med hvor vidt de drikker om natta eller ikke... Av og til er det jo ting som gjør at man tørster mer enn andre ganger. Varme, mat, godis etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...