Gå til innhold
Hundesonen.no

Hyene!


dualknot

Recommended Posts

Skrevet
Da må du kjøpe 3 tispehyener da, så du får de eksotiske papyenene!

Kanskje vi skal søke om eget kennelnavn? Sammarbeide om å få frem raseptypiske Papyener. Da blir vi rike da! :P

JA :P Det var lurt! Slutter og jobbe etter nyttår, så det hadde vært fint med litt ekstra cash! :P

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg avler kun flekkede og blue merle-hyener, da noe annet er uansvarlig med tanke på sykdommer. Men om dere virkelig vil anskaffe dere slike usunne og ustabile hyener, så okey, det er ikke jeg som skal betale veterinæren!

Skjerp dere! Hyener er ikke accesories!

Og om dere tror jeg skriver opp noen som anskaffer seg hyene bare fordi den er rååååsa på valplista, så glem det!

Kennel HyenHearts tar kun imot seriøse anvendelser!

Skrevet

Jeg vil bare bemerke at hyene ikke er medlem av hundefamilien, men derimot er nærmere beslektet katten. Spranget fra Ulv til hyene vil nok dermed være ganske stort hva gjelder atferd :).

Skrevet
dette hyene greiene er vell tull? du kan vell ikke ha hyene i Norge.

Selvfølgelig er det ikke tull. Det har jo blomstret med oppdrettere av Hyener i det siste. Har også hørt at diverse etater og "vesen" slik som vannverket, veivegesenet og trafikketaten vurderer å ta de i bruk. Hyenen er jo egentlig avlet for slike tjenester!

Skrevet
Har en tispe jeg skal sette i avl til neste år, om du er interessert. Har trent bitearbeid og IPO med henne. Importert fra Australia. Hun heter Australian Hunter's Almost Dangerous (Nana til hverdags) Hun gjør det bra. Kommer fra rene linjer med IPO/bitearbeid som formål. Far kommer fra Os ved Bergen der han bor med sin "far" Klaus Jallarud. Hyenens navn er Hills of Fame's DramaKing of Hollywood.

Rene linjer her også.

Begge foreldre er fine familiehyener og flinke til å jobbe. Makan til jobbvillige hyener skal du lete lenge etter.

Vet om rene IPO/bitearbeid-oppdrettere, men vil anbefale å holde deg unna desse, da de driver nokså ekstrem innavl på foreldre med HD grad D og flere øye- og nyresykdommer.

Ta kontakt om du er interessert!

Vil gjerne ha etter din tispe, men er litt usikker på faren. Hollywood-linjene er overrepresentert når det gjelder svake underkjever og små skaller. Synes ofte også de har tendenser til "skuespill". Later som om de er tøffe, men trekker seg når de blir satt på prøve.

Har undersøkt litt og vet at det kommer en ny 4-årig hann-import fra Kenya rett over nyttår; "Giant Blue Hunter of CANI ne`BAL". Eier er M.A.Choman som bor i Kvin(n)esdal. Jeg har sett video av dyret og nærbilde av armene som han har bitt, og blitt meget imponert. Det dyret kan virkelig bite!!

Dersom du skal bruke han på tispa di, så ønsker jeg definitivt en valp! Har også flere venner her inne, som er interessert i den kombinasjonen. 3 av de slipper ikke ut før om 1 år, men om valpene blir leveringsklare før det, så er det ikke noe problem; de fikser ett eller annet. :wink:

Guest Per Olav
Skrevet
Selvfølgelig er det ikke tull. Det har jo blomstret med oppdrettere av Hyener i det siste. Har også hørt at diverse etater og "vesen" slik som vannverket, veivegesenet og trafikketaten vurderer å ta de i bruk. Hyenen er jo egentlig avlet for slike tjenester!

På mine trakter kryr det av dem. Mange har tilogmed lært å gå på to og kamuflerer seg som ordentlige mennesker.

Skrevet
Vil gjerne ha etter din tispe, men er litt usikker på faren. Hollywood-linjene er overrepresentert når det gjelder svake underkjever og små skaller. Synes ofte også de har tendenser til "skuespill". Later som om de er tøffe, men trekker seg når de blir satt på prøve.

Har undersøkt litt og vet at det kommer en ny 4-årig hann-import fra Kenya rett over nyttår; "Giant Blue Hunter of CANI ne`BAL". Eier er M.A.Choman som bor i Kvin(n)esdal. Jeg har sett video av dyret og nærbilde av armene som han har bitt, og blitt meget imponert. Det dyret kan virkelig bite!

Dersom du skal bruke han på tispa di, så ønsker jeg definitivt en valp! Har også flere venner her inne, som er interessert i den kombinasjonen. 3 av de slipper ikke ut før om 1 år, men om valpene blir leveringsklare før det, så er det ikke noe problem; de fikser ett eller annet. :wink:

Har hørt om de Hollywood-greiene, men jeg kan forsikre deg om at denne hyenen er bra. Har møtt han selv, og han er veldig bra. Han har ikke rene Hollywood-linjer, da de nå vil avle bort genene som gir den type hoder og oppførsel. Jeg holder mye kontakt med dem. De har som sagt sluttet avlen på dårlige dyr, og har fått inn nytt blod. Bl.a. HicleHyen's Real Stuff, som er far til denne hannen. Mor er Dilonio's Born to be free. Meget gode linjer altså.

Men den hannen virker spennende. Regner med han er sunn og frisk og HD-fri?

Skal vurdere ham nøye på mitt neste kull på henne, til neste år.

Edit; Hva vennene dine angår, så selger jeg ikke hyener som beskyttelse, men som familiedyr, og jeg akter ikke å selge valper til noen som er i fengsel.

Skrevet
På mine trakter kryr det av dem. Mange har tilogmed lært å gå på to og kamuflerer seg som ordentlige mennesker.

Jepp, har hørt om de linjene. Stamfar tll disse er:

N-SV-Fin-INT BHCH, Toll III. Kam IV. P-BOT x 4

Canisus Kattikismus Homo-Sapiensis. Eller bedre kjent som i det daglige, om. BØTEFRANS!

Lurer på om dette kan bli det nye nå altså

Skrevet
Edit; Hva vennene dine angår, så selger jeg ikke hyener som beskyttelse, men som familiedyr, og jeg akter ikke å selge valper til noen som er i fengsel.

Sitter da ikke i fengsel!. Selv om noen sammenligner det. Forskjellen er vel fargen på fangevokternes frakker; her er de hvite...

Ønsker meg et aktivt familiedyr. Har tenkt på Malle, men synes den er blitt for vanlig. Ønsker meg noe nytt og spennende, noe som ikke alle andre har! Det gjør meg ingenting å bli beglodd på åpen gate, for å si det sånn.

Skrevet
Sitter da ikke i fengsel!. Selv om noen sammenligner det. Forskjellen er vel fargen på fangevokternes frakker; her er de hvite...

Ønsker meg et aktivt familiedyr. Har tenkt på Malle, men synes den er blitt for vanlig. Ønsker meg noe nytt og spennende, noe som ikke alle andre har! Det gjør meg ingenting å bli beglodd på åpen gate, for å si det sånn.

Åååå.. Men da så.

Venter "utstillingskull" nå i februar og "IPO-kull" til høsten, om du vurderer hyene seriøst. Men de er krevende dyr, og noe du burde tenke nøye gjennom.

Uten en fast oppdragelse kan de bli direkte livsfarlige.

Skrevet

Jeg vil helst ha fra showlinjene. Jeg har ikke nok erfaring til de brukslinjene føler jeg.. Uansvarlig av meg og ta fra de linjene da.

Skal vel takle en hyene når jeg har en illsint papillon (men MÅ være fra showlinjer da jeg har tenkt å stille også! )

Skrevet

Litt OT; men de bildene var utrolig triste... ufattelig at folk tar ville dyr inn i byen... tragisk!

Sier jeg som vurderer å kjøpe en av Weatentass :)

Skrevet
Kan man ha Hyene til kjæledyr? Har jeg aldri hørt om ;P Eller er det en rase?

Niks, vi bare tuller :)

Trådstarter har lyst på både ulv og hyene, men jeg trur hybelkanin er et bedre alternativ jeg gitt ;) Christine her inne driver hybelkaninoppdrett, jeg skal sponse henne med et par avlsdyr før neste vasking.

Skrevet
Noen som vet hvor man får tak i gode hyenebånd? PetShopGirls?

Enten det eller jernvaren :) Ifg de bildene trenger du både en halvmeter tykk kjetting og en nokså massiv munnkurv..

Jeg trur frresten en hyene ville vært dødskul i et camofarget ezydog halsbånd ;)

Skrevet
Noen som vet hvor man får tak i gode hyenebånd? PetShopGirls?

PetShopGirls selger mange fine halsbånd, men de har en tendens til å være litt små.

Det finnes få, for ikke å si ingen butikker med hyenebånd, men retrieverkobbel fungerer fint på mine hyener. Til utstilling kan du bruke helt vanlig hundeutstillingsbånd, men sørg for at det er av den tykke typen!

Skrevet
Niks, vi bare tuller ;)

Trådstarter har lyst på både ulv og hyene, men jeg trur hybelkanin er et bedre alternativ jeg gitt ;) Christine her inne driver hybelkaninoppdrett, jeg skal sponse henne med et par avlsdyr før neste vasking.

Jeg har meget flotte hanner til parring (hybelkaniner), de har laang stam tavle.. De har den fine gusje gråe fargen : o)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...