Gå til innhold
Hundesonen.no

Altspisende Decoy liker IKKE råfor...

Tore

Recommended Posts

Synes dette er så fasinerende og rar at jeg starter like godt en tråd om det... :D

Decoy, det største matvraket av en tollertulling som spiser absolutt alt han kommer over uten å tenke på at det skal ut igjen, Mandariner, majones, dopapir, nøtter, plommer, madrassbiter, gress, lønnsslipp, plastikk, ketchup, mobilladderledninger alt går ned uten et tygg som om det kulle vært trøfler med sjokoladestrø...

Men når han blir servert en saftig klatt med rått vitaminisert hakket kjøtt (det er ikke V&H eller NP) så griner han på nesa å viker unna....... :lol:

Buster derimot feirer jul & bursdag hver dag han får det servert, han som står lenge å tygger forpellets uten særlig entusiasme...

En liten film som virker i noen mediaavspillere...

http://spor.se/film/decoy_vs_raafor.wmv

Første gang jeg har sett en hund som synes pellets er mye bedre en råfor, åsså at det skulle være altspisende Decoy... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har sett en hund som synes pellets er mye bedre en råfor, åsså at det skulle være altspisende Decoy... :)

Mitt tips er å la det ligge. Kjenner igjen reaksjonen i fra de første gangene hunden min fikk rått kjøtt. Maten forsvant gjerne i løpet av natten eller neste dag. Til å begynne med virket det som om han var litt forvirret over det hele. (Forer med tørrfor, men gir rått kjøtt når det passer seg sånn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Torunns: kan hende hunden bare synes det er uvant og ikke er helt sikker på hva den skal gjøre.

Husker godt da jeg begynte å råfore mine. Det ble servert råe hønestykker og de to yngste kastet seg over maten med liv og lyst, men eldstemann, som kom spurtende mot matkoppen sin som vanlig, bråsoppet tvert da han oppdaget hva som lå der. Mer forvirret og fornærmet ansikt skal du lete lenge etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hårballen tvinger det jo i seg bare så buster ikke skal få det, han beskytter det også om buster skulle komme for nærme... :)

Merkelig hund, er nok bare at det er uvandt...

Han har ikke fått mere vom heller på noen dager nå, bare ser på buster som kaster det i seg... Så må han selv knaske i seg tørre forkuler.... :rolleyes:

Blir sikkert vandt etterhvert ja, var bare så overaskende første gangen, en hund som spiser absolutt alt som om det er favorittmaten skulle ikke spise råfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tinka fikk V&H for første (og hittil eneste) gang (gratisprøve), rynka hun på nesen og var skeptisk. Hun er jo riktignok sannsynligvis en av de mest griske og matglade hundene som vandrer rundt her på jorda, så hun måtte jo spise det, men det var litt ekkelt sånn til å begynne med. Da hun kjente smaken ble det fort favorittmaten hennes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får han da? Ble litt nysgjerrig nå.... ^_^

hyssst, hemmelig... :closedeyes:

98% opptagningsevne mot V&H som har 96?%, å litt mere fett en V&H...

Men neste gang bestiller vi med mindre fett, er nok ment litt mot aktive trekkhunder det vi fikk denne gangen...

Det er også hakket i stede for kvernet, så det er faktiske biter å tygge på mot V&H som ligner mere på grøt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det er ikke så lett å si hva vi forer med når produktet ikke har noe navn.. :) Å ikke kan kjøpes av dødlige (vi er nemmelig udødlige)

Men foret ser ut til å være meget bra, å skulle noe ikke være optimalt for vår hund, kan man bare endre på innholdet før man bestiller, vi skal prøve mindre fett neste gang...

Blokkene er tynne nok til at det er bare å kaste de på bakken så går den i mange biter, mot v&h som må tines litt før den hugges eller sages sunt...

Ja å prisen er meget folkelig... 1000kr for 100kr... :barfy: Mot v&h som er 2500kr for 100kg... 150% prisforskjell det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i så fall i stor skala da, :barfy:

Produktet er så "stabilt" produsert at de har fått det testet med tanke på opptaksevne å slikt på samme måte som v&h...

Men ja, er litt spennende å teste det, synes også det er en fordel at det er faktiske kjøttstykker å varierende konsistens på foret, mot v&h som blir bare en kjøttgrøt uten tyggemotstand...

Edit: Nå høres det neste ut som jeg prøver å snakke stygt om V&H, men vi elsker V&H.! :)

Men nå prøver vi dette ukjente som er merkelig bra også sett opp mot v&h...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg høres det ut som kjøttblandinger man kan få fra ulike utsalg... PÅ rudshøgda vet jeg mange hundekjørere har fått tak i slike kjøttblandinger. Mye billigere enn V&h (var nede i 4-5 kr kg sist mot 10 kr kg for v&h), så det er jo kjekt. Problemet der er fryseplass... *sukk* gleder meg til å få stort hus med eget fryserom:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i så fall i stor skala da, :(

Produktet er så "stabilt" produsert at de har fått det testet med tanke på opptaksevne å slikt på samme måte som v&h...

Men ja, er litt spennende å teste det, synes også det er en fordel at det er faktiske kjøttstykker å varierende konsistens på foret, mot v&h som blir bare en kjøttgrøt uten tyggemotstand...

Edit: Nå høres det neste ut som jeg prøver å snakke stygt om V&H, men vi elsker V&H.! :(

Men nå prøver vi dette ukjente som er merkelig bra også sett opp mot v&h...

Ser det på ingen måte som negativt om V&H, men ble bare veldig intressert:)

Kunne godt tenke meg å begynne med BARF selv, men det er utrolig mye arbeid å sette seg inn i, og ikke minst drive med, samt at det krevet mye større fryseplass en V&H. Og V&H funker jo som bare det, kunne dog ønsket meg litt mer fett i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenke meg å begynne med BARF selv, men det er utrolig mye arbeid å sette seg inn i, og ikke minst drive med, samt at det krevet mye større fryseplass en V&H. Og V&H funker jo som bare det, kunne dog ønsket meg litt mer fett i det.

Hvorfor vil du begynne med BARF hvis du allerede råfôrer ..? Hva forventer du skal være forbedringen ved å bytte til grønnsaks-holdig diett? Hvis du ønsker mer fett i V&H så er det jo bare å tilsette det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du begynne med BARF hvis du allerede råfôrer ..? Hva forventer du skal være forbedringen ved å bytte til grønnsaks-holdig diett? Hvis du ønsker mer fett i V&H så er det jo bare å tilsette det.

BARF er bare en annen type råforing hvor man kan lage sin egen miks. (BARF= Bones and Raw Meat). Du kan stort sett velge hva du vil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkene er tynne nok til at det er bare å kaste de på bakken så går den i mange biter, mot v&h som må tines litt før den hugges eller sages sunt...

Ja å prisen er meget folkelig... 1000kr for 100kr... ;) Mot v&h som er 2500kr for 100kg... 150% prisforskjell det...

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvor i all verden bor du om du betaler 2500,- for 100 kg V&H i blokker?? Svalbard ;)

Hvis du betaler dette tror jeg du blir grundig lurt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg nysgjerrig! Hvor i all verden bor du om du betaler 2500,- for 100 kg V&H i blokker?? Svalbard ;)

Hvis du betaler dette tror jeg du blir grundig lurt...

jeg betaler 20 kr for 1 kg V&H.. Jeg har ikke funnet det billigere i bergen. Det er uansett billigere enn å fore med tørrfor..

Noen som vet om det går an å få tak i V&H billigere enn det i bergen? Jeg vil ha pølsene, de er så praktiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg betaler 20 kr for 1 kg V&H.. Jeg har ikke funnet det billigere i bergen. Det er uansett billigere enn å fore med tørrfor..

Noen som vet om det går an å få tak i V&H billigere enn det i bergen? Jeg vil ha pølsene, de er så praktiske ;)

Bare for å poengtere det; det er blokkene som er nevnt tidligere i tråden, og disse har en billigere kilopris enn pølsene.

Selv må jeg betale 26 kr for en kilo pølser. Jeg vil helst ha blokker, men så stor fryser har jeg ikke gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...