Gå til innhold
Hundesonen.no

Det værste som kan skje?

Recommended Posts

Skrevet

Hjerteorm!!

Så et program om det på tv en gang. En innvollsorm, hvit og klissete og lang, som er ihjertet, og vokser og vokser slik at hjertet blir deformert og lite effektivt... tilslutt slutter det å virke!

HELDIGVIS fins det ikke slikt i Norge!!

Eller så syns jeg det er grusomtmed hunder som blir påkjørt, og ikke dør momentant, og må derfor fraktes til dyrlegei smerte hel**te, og så avlives... for en slutt på livet...

Skrevet

Tror det værste må være magedreining og Wobbler i mine øyne.. Snakk om panikk hvis hunden får magedreining! og så her som det ikke er dyrleger tilstedet så ofte. Uff.. for et senario.. Og wobbler.. stakkars hund!

Og HD er nok sikkert ikke så godt nei det heller.. Går rundt og har vondt av å bevege seg..

Ja at hunden blir pluselig skadet og knekker noe eller noe sånnt må være skrekkelig! Jeg håper jeg ikke får oppleve noe alvorlig ulykke med hunden..

Skrevet
Alt så kan gjør at bebien min får vondt.. *Grr*

er med på den!

en ting jeg er veldig redd for er på ferga når jeg skal hjem til mamma.. den er på ca 1 time og det er totalforbudt å ha me hunden opp. da tenker jeg ofte på: hva om vi grunnstøter o.l.. hva med hunden da... er vel ingen sjangs om å få hente hunden heller.. huff det syns jeg er skremmende...

Skrevet
Tror det værste må være magedreining og Wobbler i mine øyne.. Snakk om panikk hvis hunden får magedreining! og så her som det ikke er dyrleger tilstedet så ofte. Uff.. for et senario.. Og wobbler.. stakkars hund!  

Og HD er nok sikkert ikke så godt nei det heller.. Går rundt og har vondt av å bevege seg..

Ja at hunden blir pluselig skadet og knekker noe eller noe sånnt må være skrekkelig! Jeg håper jeg ikke får oppleve noe alvorlig ulykke med hunden..

Den siste Schäferen min hadde magedreining, hun holdt på å dø.. Kom til vetrinærhøyskolen og ble opperert m en gang, kirurgen hodt på å gi opp under operasjonen, men HELDIGVIS fortsatte han og hun klarte seg!!!! :P Han sydde fast magesekken hennes i bukhulen sånn at det ikke skulle skje igjen. Hun fikk 2 dilitasjoner (som det heter på fagspråket) oppblåsninger for oss normale dødlige.. :wink: Det samme skjer som i en dreining men magen dreier seg ikke, "bare" blåser seg opp.. Helt jævelig og smertefult for hunden.. :P Hun fikk begge 2 i løpet av samme uke.. En på søndag og en på onsdag.. Var HELT sikker på at jeg kom til å miste henne da, fy f... det var grusomt, men hun levde i ca 3/4 år etter det. Ikke noen tvil om at det tok på kroppen hennes, hun ble gammel etter det.. 10 1/2 år ble hun... Savner henne... :)

Så jeg tror det må være det mest grusome jeg har opplevd med hundesykdommer..

Nei huff, denne tråden var ganske negativ syns jeg.. Vil heller fokusere på alt det som gleder meg med hunden min jeg da... :P

Skrevet

Huff, det lyder ganske så skrækkeligt. Stakkels hund og stakkels dig.

Jeg ved ikke rigtig hvad det værste der kunne ske er.... bliver helt utilpas bare ved tanken, men hjerteorm måske, kender til nogen, der mistede deres hund fra den ene dag til anden p.g.a. det. Eller forgiftning kanske, hvor hunden har det rigtig vondt. Uff, bliver helt trist nu. :)

Skrevet

Hva er Wobbler?

Skrevet
Det værste ville nok vært rabies.... Det er en fæl, fæl sykdom!  :P

Ja, tenkte på det samme! Rabies må være en av de aller verste!!! :P

Hunden blir vel helt forandra, gjør ting det ellers ikke ville gjordt, og etter hvert dødd av sykdommen, pluss at den ville være en stor frae for andre både mennesker og dyr... *grøsse* :)

Skrevet

wobbler er (kort fortalt i stikkord) en nervesykdom (nerver i klem) som gjør at bla.hunden kan få problemer med å bevege seg orntilig. De kan virke "fulle" og sjangler omkring. Noen må også bæres ned trapper ol. Lammelser i bakpart og bakbein eller generellt lammelse. Har bare sett ille tilfeller av dette, og det så helt fælt ut. Finnes forskjellige grader av det da, og noen ser man det bare litt på hunden. Det er ikke mye man kan gjøre med dette hvis hunden har blitt rammet. andre må bare tilføye hvis det er noe. Fant ingen liker om dette.

Skrevet

er litt usikker, men det er store hurtigvoksende hunder som er utsatt. Dobermann og grand danoise er to raser som er "plaget" med dette. Det står under sykdommer i rasebeskrivelsen/standaren, om rasen din er utsatt for dette.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...