Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyking i hundemiljø

Roza

Recommended Posts

Nå har jeg hostet meg gjennom denne 18 (!) sider lange diskusjonen om røyking. Og etter såpass stor innsats føler jeg meg berettiget til å skrive noen linjer, uansett om tråden er "gammel" eller ikke.

Jeg er en røyker. Når jeg røyker, prøver jeg alltid å være hensynsfull. Jeg tenker alltid på hvor vinden driver, selv om jeg er ute og går tur sammen med noen, og jeg prøver å plassere meg slik at røyken ikke siver bort på vedkommende ikke-røyker (og derfor føler jeg det ubehagelig når de flytter seg etter meg!). Jeg flytter meg fra buss-skur, selv om jeg var der først hvis jeg føler for å ta en røyk. Jeg blåser aldri noen i ansiktet. Selv om jeg røyker i bilen vår, gjør jeg ikke det når vi har passasjerer (som ikke gjør det samme). Jeg prøver så godt jeg kan å flytte meg unna inngangsdører, og ikke blåse røyk inn ventilasjonssystem. Jeg flytter meg bort fra en gruppe jeg "er med" hvis jeg vil ta meg en røyk og jeg vet det finnes folk der som ikke røyker og som ikke har sagt det er ok at jeg gjør det. Jeg går generelt unna andre folk; voksne som barn, hvis jeg skal ta meg en røyk.

Når jeg kjøper røyk, betaler jeg vanvittige summer i skatter og avgifter. Det er helt i orden for meg. Jeg ser på det som forhåndsbetaling til staten; til jeg må på sykehus grunnet røykingen min.

Jeg har absolutt ingen planer om å bli gammel. Jeg har bestemt meg for å ikke bli noe eldre enn 70 år, max 75 avhengig av psyken/helsa. Og her kommer jo røyken fint inn i bildet.. :) Røyking er noe som er skadelig for kroppen, det vet folk nå, og det utnytter jeg. Men å si at min røyking skader andre folk, vil jeg ha meg frabedt på det aller sterkeste! Det verste de opplever (så sant de ikke røyker selv, men da er de untatt fra loven), er dårlig røykeånde.. Knappest noe man dør av. :rolleyes:

Ellers; siden mitt argument FOR at jeg røyker antageligvis ikke stemmer for så mange andre, så kan jeg jo dra inn i alle fall tre ting som er positivt med røyking, rent helsemessig:

i linken Teddy (?) la ved på en av de tidligere sidene, stod det at man minket sjansen for Parkinsons (helsegevinst 1). En lege (!høyt utdannet sak!) fortalte at den sikreste måten å unngå tynntarmsbetennelse på (en meget, meget smertefull tilstand), var å røyke. Faktisk ble det "på bakrommet" anbefalt de som hadde fått diagnosen å ta seg noen røyk, kanskje røyke i en periode. (Helsegevinst nr 2) En mage/tarm-spesialist jeg snakket med (lege denne karen også), kunne meddele at det beste middelet for regelmessig avføring var en kaffekopp og en røyk... (Helsegevinst nr 3 når man vet at så mange plages med nettopp dette.) I tillegg har jeg hørt at man de to minuttene etter en røyk, har høyere IQ enn ellers, men det har jeg ikke hørt fra noen leger, så det tar jeg med en klype salt. Det ville evt vært helsegevinst nr 4.

Og siden det kun er snakk om å øke eller minke sjansen for at noe skjer, så ser jeg ikke hvorfor disse argumentene FOR røyk ikke skal tas med i en evt videre diskusjon.

Forøvrig vil jeg si at jeg var en av klassens "stjerner", ingen i min "krets" røykte, eller røyker for den saks skyld. Det eneste "miljøet" jeg kom inn i, var å bli kjent med min nåværende ektefelle, noe som kanskje er verdt å røyke litt for..? :)

Gammel tråd...men jeg kan ikke la være å kommentere Huldra's innlegg her.. :D

For det første.. At du tar hensyn til andre når du røyker, er da bare naturlig...siden det rett og slett er uhøflig å IKKE ta hensyn..

At du betaler vanvittige summer i skatter og avgifter er helt i orden for meg også.. ...og noe må jo disse sykepleierene ha å sysle med når de først har valg dette yrket.. :rolleyes:

Din røyking kan faktisk skade andre...det finnes folk som er overfølsomme og/eller allergiske mot sigarettrøyk.

Tenk på luktesansen til hunden din..hun synes sikkert ikke det er noe særlig behagelig at du røyker rundt henne, enten det er i bilen eller hjemme...eller andre steder for den saks skyld. Dårlig røykeånde er til å spy av ! ;)

Å satse på å bli 70-75 år er optimistisk for en røyker. :P

At røykere har mindre sjanse til å få Parkinson er jo fint.. Er det fordi at lungekreften tar dem lenge før..?

Hva er verst..? Å ha tynntarmsbetennelse en tid, eller å sakte bli kvalt av lungeemfysem (Kols)..?

Hvis du har treg avføring, vil jeg anbefale kli og/eller svisker som et sunnere alternativ mot forstoppelse.. Funker utmerket. :P

At røykere får høyere IQ i 2 minutter synes jeg er helt topp! Kanskje kan de bruke de 2 minuttene etter hver røyk til å tenke på å slutte å røyke..? logik.png

Hvis røyken var en medvirkende årsak til at du traff mannen din, så er jo det bittelitt romantisk...men nå er dere jo godt gifte, så da trenger du ikke røyken til det formålet lenger.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 390
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia
Gammel tråd...men jeg kan ikke la være å kommentere Huldra's innlegg her.. :)

For det første.. At du tar hensyn til andre når du røyker, er da bare naturlig...siden det rett og slett er uhøflig å IKKE ta hensyn..

At du betaler vanvittige summer i skatter og avgifter er helt i orden for meg også.. ...og noe må jo disse sykepleierene ha å sysle med når de først har valg dette yrket.. :rolleyes:

Din røyking kan faktisk skade andre...det finnes folk som er overfølsomme og/eller allergiske mot sigarettrøyk.

Tenk på luktesansen til hunden din..hun synes sikkert ikke det er noe særlig behagelig at du røyker rundt henne, enten det er i bilen eller hjemme...eller andre steder for den saks skyld. Dårlig røykeånde er til å spy av ! :)

Å satse på å bli 70-75 år er optimistisk for en røyker. :D

At røykere har mindre sjanse til å få Parkinson er jo fint.. Er det fordi at lungekreften tar dem lenge før..?

Hva er verst..? Å ha tynntarmsbetennelse en tid, eller å sakte bli kvalt av lungeemfysem (Kols)..?

Hvis du har treg avføring, vil jeg anbefale kli og/eller svisker som et sunnere alternativ mot forstoppelse.. Funker utmerket. ;)

At røykere får høyere IQ i 2 minutter synes jeg er helt topp! Kanskje kan de bruke de 2 minuttene etter hver røyk til å tenke på å slutte å røyke..? logik.png

Hvis røyken var en medvirkende årsak til at du traff mannen din, så er jo det bittelitt romantisk...men nå er dere jo godt gifte, så da trenger du ikke røyken til det formålet lenger.. :P

....... foreslår at de som plages av røyking holder seg unna folk som røyker så kan vi røykere være sosiale og hyggelige med hverandre. Da slipper du dårlig røykeånde vet du..... og vi slipper sure tryner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge vi tar hensyn til hverandre så må folk gjøre som de lyster spør du meg.

jeg er en situasjonsrøyker . det vil si at når jeg røyker kunn i selskap med andre som røyker,kunn i pausene på jobb(ute) på kaffebesøk hos venner(sosialt ute), på sjøen i båt og på travbanen (utenfor stallen).

røyker aldri sammen med barna eller folk som ikke røyker selv.

røyker ikke hjemme.

ikke i bil eller yrkesbilen min.

jeg startet å røyke veldig tidlig men har aldri røkt mye,men har ikke lyst å slutte helt. kan godt være uten røyk i ukesvis men så fort en slik røykesituasjon dukker opp må jeg ha en røyk . hehe...

sært!!

men jeg plager aldri noen med røykinga mi heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....... foreslår at de som plages av røyking holder seg unna folk som røyker så kan vi røykere være sosiale og hyggelige med hverandre. Da slipper du dårlig røykeånde vet du..... og vi slipper sure tryner

Herregud...her har vi jo løsningen jo...og SÅ enkelt da dere..!! :P

At ingen har tenkt på det før..? :P

Var det i en 2-minutter etter en røyk at du kom på dette..? :P

Forresten så er det ikke jeg som er en SGT.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Herregud...her har vi jo løsningen jo...og SÅ enkelt da dere..! :P

At ingen har tenkt på det før..? :P

Var det i en 2-minutter etter en røyk at du kom på dette..? :P

Forresten så er det ikke jeg som er en SGT.. :P

Ja, løsningen er forsvinnende enkel - liker man ikke røyk så kan man bare holde seg vekk fra røykere.

Rart egentlig, det er forundelig mange røykemotstandere som fotfølger røykere........ Ser det ofte på utstilling f.eks. - ikke røykere (som også uttrykker sin missnøye mot røyking, hevder allergi eller sympati for røykeloven) de fotfølger røykerne ut av hallene når det er på tide med nikotin. Og står lett i røykblåsten og skravler av hjertens lyst.

Er det sånn at ikke røykere mangler venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løsningen er forsvinnende enkel - liker man ikke røyk så kan man bare holde seg vekk fra røykere.

Rart egentlig, det er forundelig mange røykemotstandere som fotfølger røykere........ Ser det ofte på utstilling f.eks. - ikke røykere (som også uttrykker sin missnøye mot røyking, hevder allergi eller sympati for røykeloven) de fotfølger røykerne ut av hallene når det er på tide med nikotin. Og står lett i røykblåsten og skravler av hjertens lyst.

Er det sånn at ikke røykere mangler venner?

Jepp...vi fotfølger dere fordi dere er så kule...og vi har ingen venner vi... :P

(hihi...sannheten er at vi synes det er så himla festlig med de 2 minuttene med LITT høyere IQ.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke røyker her, og stolt av å aldri ha prøvd engang.

Eneste problemet er at jeg liker lukten av en tent røyk :P

Det som er problemet med røykere da, er ikke å holde seg vekk fra dem når de røyker, men de stinker jo røyk i flere timer etter at de tok seg en røyk, og de kan dekke ganske mye land iløpe av den tiden.

Så hva gjør man da?

Skal ikkerøykere gå av bussen fordi dere lukter så sinnsykt ille? Enn andre plasser da? f.eks i køer til diverse ting.

Må vi være de som straffes fordi dere stinker?

Er akkorat det samme som med bønder, lukta henger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hallo. Er det bare de som lukter roser og fioler som skal få ferdes i samfunnet?

Hva med bleieunger? De stinker! Våte hunder med lang pels? De stinker. Eldre mennesker med inkontinens? De stinker. Alle de som ikke eier personlig hygiene? De stinker. Alle som har vært på stranden en fin sommerdag? De stinker. Alle som ikke eier begrensning når de har på seg parfyme? De stinker. Alkoholikere? De stinker. Vært på nachspiel? Stinker. Spist en dårlig curry? Stinker. Har hvitløk i maten? Stinker. Spist vanlig rå løk? Stinker. Vært på trening? Stinker. Psykisk utviklingshemmede med dårlig kontroll over kroppen og dens utslipp? Stinker.

Moralen er: er du ikke et vanlig oppegående menneske som vasker deg med Lano og ikke innehar noen laster kan du ferdes hvor du vil?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke røyker her, og stolt av å aldri ha prøvd engang.

Eneste problemet er at jeg liker lukten av en tent røyk :P

Det som er problemet med røykere da, er ikke å holde seg vekk fra dem når de røyker, men de stinker jo røyk i flere timer etter at de tok seg en røyk, og de kan dekke ganske mye land iløpe av den tiden.

Så hva gjør man da?

Skal ikkerøykere gå av bussen fordi dere lukter så sinnsykt ille? Enn andre plasser da? f.eks i køer til diverse ting.

Er det mulig? Så bønder bør holde seg hjemme de og? Sammen med alle de andre som LinKr nevnte? Hva med deg selv når du har vært ute å blitt litt småsvett? holder du deg laaangt unna offentligheten for å ta hensyn eller? Løper gjennom buskas og snarveier for å unngå folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg holder meg faktisk unna folk når jeg stinker, til jeg har fått dusjet.

Har vært i fjøset for deretter å tatt buseen hjem, folk liker det ikke.

Slike ting er en valgsak.

Bleieunger har ingen valg, vi har alle vært der.

Se forskjellen på selvvalgt og ikke da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så folk skal holde seg hjemme fra stranden en varm sommerdag hvis de ikke har andre alternativer enn å ta bussen hjem? Alle kjenner jo odøren i en butikk en varm ettermiddag på sommeren når alle strandløvene skal innom og kjøpe med seg grillmat på vei hjem f eks..

Spiser du noengang hvitløk Sigrid? Da antar jeg du aldri drar i butikken neste dag? Jeg jobbet i sin tid i butikk og vet at det er langt ifra bare røykere, bønder og bleieunger som stinker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg holder meg faktisk unna folk når jeg stinker, til jeg har fått dusjet.

Har vært i fjøset for deretter å tatt buseen hjem, folk liker det ikke.

Slike ting er en valgsak.

Bleieunger har ingen valg, vi har alle vært der.

Se forskjellen på selvvalgt og ikke da!

Om jeg hadde vært i stallen og skulle komme meg hjem uten bil,ja da hadde jeg tatt buss med GOD samvittighet! Det får da være måte på hvor mye hensyn man skal ta! Skulle jeg kanskje ventet til kvelden,og tatt en lite befolket nattbuss,for å skåne noen sarte neser? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare at folk reagerer på lukten.

Du som har vært i stallen, hva om en som er hyperallergisk mot hest også vil ta din buss, men ikke kan det fordi lukten av deg er nok til å få allergisk reaksjoner?

Er det da rett at den som er allergisk må vente på ny buss når han/hun ikke kan noe for allergien?

Sier ikke at de som lukter ikke kan gjøre det samme som andre, bare at det går an å ta hensyn.

(ta det for det det er, ikke for å lage mer diskusjoner rundt det jeg sier nå da, har hodepine og gidder ikke forsvare meningene mine i hytt å gevær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva gjør man da?

Ærlig talt. Nå synes jeg du synker litt lavt. Det her er jo direkte diskriminering.

Fei for din egen dør! Sikkert mye du gjør som plager folk også. F.eks det innlegget ditt her.

Poenget er vel at så lenge man ikke blir direkte utsatt for røyken så har man liten grunn til å klage...

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret til dere som plages av oss illeluktende røykere, stalljenter, bønder, hvitløksspisende arobicinstruktører, folk med funksjonshemminger, bleiebarn og utlendinger med andre matvaner osv osv, er at dere bør holde dere unna oss! Sett dere et annet sted på bussen! Gå av! Kjør bil! Kjøp en neseklype! Det driter JEG i, for LUKT har aldri drept noen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret til dere som plages av oss illeluktende røykere, stalljenter, bønder, hvitløksspisende arobicinstruktører, folk med funksjonshemminger, bleiebarn og utlendinger med andre matvaner osv osv, er at dere bør holde dere unna oss! Sett dere et annet sted på bussen! Gå av! Kjør bil! Kjøp en neseklype! Det driter JEG i, for LUKT har aldri drept noen!

:P:P:P Veldig enig! Kanskje også få seg ett liv, så de slipper å irritere seg så inderlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare at folk reagerer på lukten.

Du som har vært i stallen, hva om en som er hyperallergisk mot hest også vil ta din buss, men ikke kan det fordi lukten av deg er nok til å få allergisk reaksjoner?

Er det da rett at den som er allergisk må vente på ny buss når han/hun ikke kan noe for allergien?

Sier ikke at de som lukter ikke kan gjøre det samme som andre, bare at det går an å ta hensyn.

(ta det for det det er, ikke for å lage mer diskusjoner rundt det jeg sier nå da, har hodepine og gidder ikke forsvare meningene mine i hytt å gevær).

Beklager, men seriøst er man hyperallergisk så kan en dessverre ikke forvente at alle skal ta hensyn til en! Det betyr at en må ordne sin egen transport selv. Man kan ikke kreve at folk slutter med parfymer, hårspray, hårskum, deodorant, røying, røkelseforbruk, hobbyer (riding osv) eller slutter å benytte seg av offentlig transport hvis en lukter noe av det som er nevnt (og andre ting seff.. men hvor sette grensen?) ?! Vil man ha en god hverdag- så MÅ man sørge for den selv. Ikke tro at andre skal ordne opp for en!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk tar hensyn fra de tenner røyken, til de slukker den, så bryr jeg meg fint lite om deres personlige hygiene.

En ikkerøyker kan faktisk stinke mer enn en som røyker..det kommer an på kroppslukten og hygienen deres.

Jeg synes ikke det er særlig festlig å sitte ved en som stinker på bussen...uansett om det er av røyk, fjøs eller fulle bleier...men that's life...verden er full av lukter...deilige og alldeles grusefulle.. <_< Hvitløk lukter jo godt da.. :P

Jeg synes bare at folk bør ta hensyn til hverandre...og ellers gjøre så godt de kan.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :P

Som sagt tidligere; jeg røyker ikke, og jeg liker ikke røyk. Likevel har jeg ingenting imot røykere; jeg tåler å stå i "røyken", men om det blir for ille klarer jeg å flytte meg noen meter altså... Det er vel grenser for mye hensyn folk skal være nødt til å ta? Eller skal jeg kanskje kreve at man hugger ned alle trær fordi jeg har pollenallergi? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass oppegående er vel folk flest, at de klarer å flytte seg hvis en lukt skulle bli for ille? Nå har det seg faktisk sånn at jeg hater, inderlig hater lukten av mandarin. Jeg priser meg lykkelig over at sesongen nå er over, men da den var på det verste, klarte jeg å flytte meg hvis jeg ikke taklet mer. Hvis jeg satt på forelesning, og noen i nærheten begynte å spise mandarin, så holdt jeg meg diskre (?) for nesen med genseren, eller så flyttet jeg meg i pausen. Og jo, det kan sammenlignes med røykelukt, fordi røykelukt skader like mye som mandarinlukt. Likevel skjønner jeg at noen syns mandarin er godt, og ikke plages av lukten, og de må få lov å spise det selv om det er andre folk til stede. Jeg går heller ikke bort til de og kjefter på de for at de er så dumme at de finner på å spise mandarin i nærheten av meg..! DE kan jo ikke vite at jeg synes det stinker død og fordervelse og holder på å brekke meg og holder pusten til jeg blir blå, og derfor er det JEG som flytter meg. Man må pinade meg ta ansvaret for eget velbefinnende selv! Man kan ikke forvente at andre automatisk og intuitiv skal skjønne at du synes ting lukter vondt. Noen syns faktisk at røyk lukter godt, så jeg fikk litt bakoversveis en dag da noen ba meg røyke i bilen deres (de røykte ikke selv), fordi det luktet så godt av en innrøykt bil... :P Ikke engang jeg syns det, men her er da poenget mitt: vi er forskjellige!

Og kommer det noen på bussen som lukter stall, sniffer jeg inn og drømmer meg tilbake til den tiden jeg var mye i stallen.. sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest alle kommentarene her. (Det var jo evig mange! Kom bare halveis!) Men jeg vil bare si en ting: Det er ekstremt mange som forsvarer det de gjør gæærnt med at det finnes "verre" ting. "Kanskje jeg røyker, men mange bruker parfyme og hårspray" osv.. Du kan ikke rettferdigjøre en ting ved at det finnes en annen ting som er like ille! Da får vi jo aldri forbedret noe.

Røyking foran inngangene er jo noe man faktisk kan gjøre noe med!

Når det er sagt så vil jeg også si at det er feigt å si at man velger å røyke. Man har tatt det valget tidligere ja, men mange er så avhengige at det ikke er så lett å slutte. Alle har jo tatt idiotiske valg når de var yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen syns faktisk at røyk lukter godt, så jeg fikk litt bakoversveis en dag da noen ba meg røyke i bilen deres (de røykte ikke selv), fordi det luktet så godt av en innrøykt bil... :lol: Ikke engang jeg syns det, men her er da poenget mitt: vi er forskjellige!

Og kommer det noen på bussen som lukter stall, sniffer jeg inn og drømmer meg tilbake til den tiden jeg var mye i stallen.. sukk..

Dette blir litt ot, men det handler fortsatt om tobakksrøyk da. Og litt om hest.

Min bestemor flyttet fra gården vår og til et eldresenter et par tre år før hun døde. Der bodde hun i leilighet som hun selv rådde over, men fikk hjelp til det hun trengte. Hun trivdes godt, men jeg kan tenke meg hun lengtet hjem til tider. For når jeg kom på besøk så var ordren etter at kaffen var skjenket: "Og nå tenner du deg en røyk altså, for da blir det så hjemmekoselig lukt her." Damen hadde aldri røkt selv i sitt 90-årige liv, men lukta likte hun for det.

Hennes bror, altså min gammelonkel, bytta fra pipe til sigaretter da han var 96, for da var fingrene så stive at han ikke greide å stappe pipa lenger. :P

Og lukt av hest og stall får også fram et minne. Da jeg var fjortis, måtte vi til nærmeste by for å gå på kino. Jeg og venninna mi ble bedt med like etter en barbaktur på hesten. Vi kunne ikke hjem for å skifte, for det var litt risky å spørre om lov. Så derfor dro vi rett fra stallen. Omtrent 15 minutter ut i filmen hører vi rundt oss: " Sniff sniff, i synes det lukte bone her i". Vi snek oss ut da filmen var slutt, røde i fjeset, og med rompa inntil veggen så ingen skulle se fartsstripene på innsida av låra og skjønne hvem "bonene" var.

Men jeg synes hest og stall lukter godt da. Bone som jeg er. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...