Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette er klikkertrening


tuppetroll

Recommended Posts

Sånn til opplysning så tok jeg klikkertrener utdannelsen med Thale som er meddommer på Hundeskolen. Hun jobber som instruktør i Oslo Hundeskole, altså Geir Marring sin hundeskole, og hun viste i aller høyeste grad forståelse for klikkertrening og hundetrening generellt. Dyktig og kjempehyggelig dame! Jeg får ikke opp videoen, men antar han sier noe som Tuppe synes er idiotisk, men jeg ser ikke at det skal være relevant for programmet Hundeskolen hva en av dommerene mener/kan om en metode som er omstridt og det allerede finnes flere tolkninger av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg lurer også på hva dere syns var så galt? Det eneste jeg tenkte over var dette med at å klikke feil eller klikke for mye ikke gjorde noe (og hva gjør egentlig dette, annet enn at du forsterker feil ting og forsinker din egen trening), men ellers var det da ikke noe spes å påpeke? eller er jeg like "dum" som geir Marring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel i grunn et typisk eksempel på å bruke klikker i treningen, uten å snakke så mye om klikkertrening....

Å klikke feil i ny og ne er vel ingen stor katastrofe, så jeg skjønner ikke helt hvorfor folk henger seg så innmari opp i det....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sekvensen burde vel heller hete "dette er en klikker og slik kan man bruke den", for dette var ikke en introduksjon om klikkertrening.

Det der med at det er bedre å klikke en gang for mye enn en gang for lite er å forenkle det vel mye synes jeg. Poenget er vel kanskje at det er bedre at du klikker en gang for mye enn ikke å klikke i det hele tatt. Det er vel en vanlig nybegynnerfeil at man kanske vegrer seg litt for å klikke fordi timingen skal være riktig og så nøler man så lenge at klikket kommer alt for sent, eller uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det å klikke feil har ikke så stor betydning", sier han og...Nehe, nei... :innocent:

Hvem er bergenseren med rottisen? Noen som vet?

Han er avdelingsleder for avdelingene i Østfold og Bergen i Oslo hundeskole.

Har vært med på to helgekurs med ham som trener. Han er utrolig flink til å lære bort ting slik at man forstår, og på den måten få jobbet med det man hadde problemer med. Skal på et nytt helgekurs igjen når det blir aktuelt.

Har forstått det slik at han driver med IPO, og at han har gjort det bra i vm mesterskap.

Står mer om ham inne på Oslo hundeskole sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir sa da ikke noe særlig galt egentlig, selv om det var ufullstendig, men har man bare to minutter så...Det burde kanskje kommet bedre fram at det er filosofien bak som er viktig og effektivt...ikke klikkeren i seg selv og bruker man ikke positiv forsterkning som filosofi, så klikkertrener man heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt jeg. Syntes det tok litt lang tid før hunden fikk gobiten etter klikke. Så ut som om han skulle høre en sang før han ga gobiten (asså etter klikket).. Jaja.. Vet nå ikke helt jeg.. :innocent: Bruker ikke klikker så mye på Nikita. Men har fått 2 stk fra Canis gratis, hehe også kjøpte jeg en så har endt opp med 3 klikkere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns videoen i og for sei var fin jeg, men kunne droppet det der meg gjør ikke noe å klikke feil.. Tror kanskje det kom ut på en litt feil måte?? Skulle kanskje presistert at om man klikket feil, måtte hunder fremdeles få godbit, og så fikk man heller jobbe med seg selv for å skjerpe ser å bli bedre å klikke rett..

Jeg bruker forresten like lang tid på å gi belønning til min hund ofte.. Klikker, og så løper jeg kanskje litt og tuller, og så kaster jeg leken til henne.. Hun skjønner jo fremdeles hva hun har gjort rett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel neppe dette var ment som veiledning for å starte på egen hånd. Det var vel heller for å vekke nysgjerrighet hos folk, få de på kurs.

Og i grunn er det vel akkurat sånn halvparten av de som kaller seg klikkertrenerne trener.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er jeg ikke akkurat overrasket over at den godeste OS-sjefen presenterer ting på en så "forenklet" måte at det faktisk blir helt feil - han er en god selger, og har solgt inn sin hundeskole til TV2, det skal han ha honnør for. Men å la ham presentere ulike treningsmåter, blir veldig feil i mine øyne - men nå har vel ikke akkurat denne karen utmerket seg tidligere ved å innrømme at han ikke kan alt... og sende ballen (eller problemhunden, eller metodepresentasjonen) videre til noen som faktisk KAN.

Dette sier han på filmsnutten: "En klikker er en måte å belønne hunden sin på"...

Marring hevder at klikkeren er en så presis måte å belønne på, at hunden lærer bedre...

Så viser rottweilerfyren lydighet, forlengst innlærte momenter, og klikker som "belønning"... og så klikker han som belønning akkurat I DET hunden hans begynner å bevege seg fremover i stå'en sin (skikkelig for seint).

Nei, men er det da noe rart i at ymse folk er i besittelse av en klikkedings, klikker litt i hytt og pine (mens de sier fy og nei i neste nå) og hevder de "driver litt med klikkertrening"? Men gir det en hundeskolesjef (skjønt... er han egentlig det lenger?) noe særlig mer kredibilitet når han forklarer det så forenklet at det nærmest blir feilaktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det mest naturlige hadde kanskje vært å vise hvordan man knytter lyden til belønningen først, slik som det virker som de prøver å demonstrere, bare at belønningen kommer råsent. Og dersom det er så innmari effektivt; hvorfor viser de ikke dette med deltagerne i steden? Syntes det ble en teit intro, som jeg ikke skjønner poenget med i det hele tatt. Fint å fortelle hvor bra timing man får og vise det motsatte feks.. Men et lite spørsmål; må man rope sånn i RIK-programmene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg en klikkertrener. Men trodde det var sånn jeg at klikkeren fungerte som "belønning". Når hunden gjør noe rett, så klikker man for på en måte å si "nå gjorde du rett, om litt kommer belønningen". Eller har jeg misforstått alt da?

Synes ikke han sier så mye galt utifra det jeg har lært om klikkertrening,men han sier vel ikke så mye om klikkertrening. Han sier igrunn ganske lite. Og, som de sier i filmen, kan man ikke etterhvert øke tiden før hunden får klikket (f.eks i dekk e.l)? Selvfølgelig bruker man en hund som kan det når man bare skal si 50 ord om en metode, det er jo ikke vits å vise folk hvordan en hund ikke gjør det? hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://heim.ifi.uio.no/~theiss/clicker/klshaping.html

Kanskje noe såpass enkelt kunne vært vist? Har man en litt klikkerklok valp, så er det utrolig hvor raskt det kunne gått å fått frem en atferd som seerne fikk med seg - for eksempel det å rygge bakover.

Det handler om å forsterke en adferd som hunden tilbyr, så det går gradvis frem mot et sluttresultat - ikke om noen "enkel måte å belønne på", da kan man liksågodt slenge til hunden en pølse etter å ha lokket frem ønsket atferd, eller dyttet den ned i sitt eller hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...