Gå til innhold
Hundesonen.no

bruksklasse på utstilling


borderen

Recommended Posts

Fant denne tråden på nkk sin side og hoppet først i taket av glede, får jeg leste at det kun gjeller for deltakelse i brukshundklasse.

Men hvorfor deltar folk i brukshundklasse fremfor åpen klasse? Har man noen fordeler av det? Får man lettere cert her f.eks (fordi det kanskje er færre hunder her og det deles ut et eget cert i brukshundklassen?)?

Jeg synes det skulle vært flere hunderaser inne på lista forøvrig. Jeg synes aussien skulle vært der, og den skulle hatt krav om gjodkjent gjeterhundprøve for å kunne i stille eller i det minste for å kunne blir champion...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det skulle vært flere hunderaser inne på lista forøvrig. Jeg synes aussien skulle vært der, og den skulle hatt krav om gjodkjent gjeterhundprøve for å kunne i stille eller i det minste for å kunne blir champion...

Sånn rent teknisk:

Hvor sannsyndelig er det for at man klarer å finne nok instruktører og sauer for å få gjennomført noe slikt med raser som ikke gjeter på samme måte som BC?

Kroppsgjeterene har jo ofte problemer med gjeterhund prøven vi har i Norge pga dem holder ikke så stor avstand fra dyrene og gjeter på en helt annen måte.

Er det ikke da bedre å innføre HIT (Herding Instinkt test) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor deltar folk i brukshundklasse fremfor åpen klasse? Har man noen fordeler av det? Får man lettere cert her f.eks (fordi det kanskje er færre hunder her og det deles ut et eget cert i brukshundklassen?)?

Fordi at de rasene som har brukskrav på Int.Ch. må stille i den klassen for å få sitt Int.Ch. Og så er det vel de som ser muligheten for at det eksteriørmessig sett ofte er liten konkurranse i Bruksklassen (da de fleste ikke stiller i BK men i AK... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :P

Det er ikke så veldig vanskelig å gjete med kroppsgjetere. Hadde det vært krav om gjeterhundprøve, ville nok miljøet for gjeting vært større. Instruktører og kurs er det nok av. Vi skal ikke lenger enn til danmark for å få god opplæring i "aussie-instruktører" (hadde disse lært opp noen instruktører i Norge, hadde det ikke vært så vanskelig lenger) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :P

Det er ikke så veldig vanskelig å gjete med kroppsgjetere. Hadde det vært krav om gjeterhundprøve, ville nok miljøet for gjeting vært større. Instruktører og kurs er det nok av. Vi skal ikke lenger enn til danmark for å få god opplæring i "aussie-instruktører" (hadde disse lært opp noen instruktører i Norge, hadde det ikke vært så vanskelig lenger) :P

Jeg sier ikke at det er vanskelig å gjete med kroppsgjetere, men prøven er ikke lagt opp til en kroppsgjeter. Hva med Heelerene eller cattldog hvor det er ønsket at dem skal inn å nappe? Dem kan ikke delta på en gjeterhund prøve i Norge.

Jeg er enig at det bør være brukskrav, men for bruks raser som Belger, AK o.l. som brukes til brukshund konkurranse, redningshund o.l. så syns jeg heller at kravene bør være oppnåde resultater der eller gjeterhund prøve. Dette viser jo at hunden kan jobbe.

Og hvem skal gå inn å bestemme hvilken raser som skal ha gjeterhund prøve?

Jeg har null interesse for gjeting selv og kjøper derfor ikke noen BC.... Og hadde kravene kommet på min rase så hadde jeg sluttet å stille AK, men fortsatt å avle på egenskaper. Men jeg klarer ikke se at det hjelper så mye på rasen da det heller hadde blitt sore eksteriøre feil (som jeg ofte ser på BC, kroppen er rett og slett lite funksjonell og belaster hunden så det holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at de rasene som har brukskrav på Int.Ch. må stille i den klassen for å få sitt Int.Ch. Og så er det vel de som ser muligheten for at det eksteriørmessig sett ofte er liten konkurranse i Bruksklassen (da de fleste ikke stiller i BK men i AK... :P )

Det er helt feil. Man trenger ikke å stille i bruksklasse for å få internasjonalt championat. INT CH får man når man har fått tilstrekkelig antall CACIB i tilstrekkelig antall land (for brukshundene gjelder det to CACIB i to forskjellige land for to ulike dommere) - SAMT at de må ha tilstrekkelige bruksmeritter. CACIB deles ut i beste hannhund og beste tispeklasse.

Det har overhodet ingen hensikt å stille i brukshundklasse for de rasene som ikke har brukskrav for oppnåelse av championat. Jeg aner ikke poenget med en slik klasse engang... annet enn for å vise dommeren at hunden har bruksmeritter (noe de færreste dommere ser ut til å bry seg nevneverdig om.. jepp - jeg har forsøkt jeg - de lar seg ikke synlig imponere for å si det sånn *flir*). For rasene uten krav til bruksmeritter for oppnåelse av championat deles certene ut i beste hannhund/tispeklasse, så det spiller ingen rolle hvilken klasse man deltar i - man har lik sjanse til å få certet uansett.

I Norge kan man stille hund i brukshundklasse så lenge den har bruksmeritter tilsvarende det som kreves for å bli internasjonal champion - man kan til og med stille sin champion i brukshundklassen om man vil.

Der certet deles ut i bruksklassen (for jakthunder med krav til jaktmeritter for å få championatet) må man selvsagt stille i den klassen for å få certet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Bruksklasse hadde først hatt en mening om certet ble delt ut i den klassen, da først ville det blitt ett mål å få stilt hunden sin i bruksklasse. Når den uansett kan bli champion uten så er det jo meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og nå ser jeg jo at NKK har endret utstillingsreglene NOK EN GANG, og har nå følgende krav for deltakelse i bruksklassen på utstilling (som jeg fortsatt ikke ser hensikten med så lenge det ikke kreves en tøddel av bruksmeritter for å få championatet - men kanskje kan man håpe på at dette er et skritt på vegen for å få innført slik krav for rasene...):

Krav for deltakelse i brukshundklasse alt II for rasene:

Belgiske fårehunder (groenendael, laekenois, malinois, tervueren)

Bouvier des ardennes

Bouvier des flandres

Briard

Picard

Pyreneisk gjeterhund

Schäferhund

Et av følgende krav må være oppfylt:

-opprykk fra klasse D til C - brukshundprøve nordisk program

-bestått kåringsprøve

-opprykk fra kl 1 til 2 RIK bruksprøve (RSP eller RRP)

-bestått IPO 1

-bestått BHP 1

-bestått SchH 1

Dette betyr mao at det nå er enklere å delta i brukshundklassen på utstillinger for følgende raser, men jeg lurer da på: Kan ingen av de andre rasene i gruppe 1 delta i en brukshundklasse ? Hvor har der f eks blitt av beauceron ? Den er da vitterlig en brukshundrase på linje med min egen rase ? Kanskje de bare har glemt den ? Og hva gjør pyreneisk gjeterhund der - når andre tilsvarende raser IKKE er med på lista ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil. Man trenger ikke å stille i bruksklasse for å få internasjonalt championat. INT CH får man når man har fått tilstrekkelig antall CACIB i tilstrekkelig antall land (for brukshundene gjelder det to CACIB i to forskjellige land for to ulike dommere) - SAMT at de må ha tilstrekkelige bruksmeritter. CACIB deles ut i beste hannhund og beste tispeklasse.

Ja der kan du se... Jeg som trodde endelig jeg hadde skjønt det... Klart jeg rotet det til... Vet jo at Cacibet deles ut i BHK/BTK.... :P

Det er jo totalt meningsløst å ha bruksklassen... blir mer en "symbolsk" klasse for de som har bruksmeritter, og for at NKK tilsynelatende skal ha "like"(ere) regler med en del andre Europeiske land.... eller no sånt... jeez...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der kan du se... Jeg som trodde endelig jeg hadde skjønt det... Klart jeg rotet det til... Vet jo at Cacibet deles ut i BHK/BTK.... :P

Det er jo totalt meningsløst å ha bruksklassen... blir mer en "symbolsk" klasse for de som har bruksmeritter, og for at NKK tilsynelatende skal ha "like"(ere) regler med en del andre Europeiske land.... eller no sånt... jeez...

Hehehhehe... ikke så lett å holde orden på alle disse reglene - det gjør jo tydeligvis ikke NKK selv heller :glare:

Jepp - det ER totalt meningsløst, men sånn er det vel også i Danmark... Og er nok en tilpasning til reglene i andre land. Dog har nok NKK slurvet litt - og jeg blir ikke overrasket om det kommer nye oppgraderinger og endringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå dem kunne plassert andre raser der, bla dem som har brukskrav for å oppnå Int.uch...

AK har jo brukskrav for det, mentale krav i Finland for å oppnå champ og brukskrav i Sverige for å konkurrere om Cert.

Men hva bryr NKK seg om en liten rase som dem skal forvalte.. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der certet deles ut i bruksklassen (for jakthunder med krav til jaktmeritter for å få championatet) må man selvsagt stille i den klassen for å få certet.

For oss med jakthunder betyr BK ganske mye, siden en må være med der for å få Cert, slik som Siri sier.

Hvorfor de har BK for andre raser kan en lure på.

Jeg var på foredraget til NKK i januar (?) 07 hvor de forklarte om de nye reglene. Og som en annen nevnte, så er dette en light versjon av reglene som de europeiske landene har og Norge skal forsøke å tilnærme seg de reglene på en "myk" og sakte måte. Dette var iflg NKK en krav fra FCI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men; min hund er jo ikke så veldig fin utstillingshund... Planen er jo å klare minst et av de kravene som er når man skal stille i brukshundklassen. Svarer det seg for meg å stille i den klassen? Eller blir de dømt på lik linje med "utstillingshundene"?

(I så fall, hva er vits med denne klassen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men; min hund er jo ikke så veldig fin utstillingshund... Planen er jo å klare minst et av de kravene som er når man skal stille i brukshundklassen. Svarer det seg for meg å stille i den klassen? Eller blir de dømt på lik linje med "utstillingshundene"?

(I så fall, hva er vits med denne klassen?)

Jeg håper da virkelig de blir bedømt på lik linje med "utstillingshundene", i og med at det skal være samme standard de bedømmes fra. Om du ikke helt skjønner vitsen med den klassen da, så prøv å tenk deg en egen klasse for "utstillingshunder" i bruksgrenene, hvor dommeren var snillere med poengene fordi man ikke forventer mer, om du skjønner hva jeg vil frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksklassen er vel for å sørge for / oppmuntre til å ivareta en hunds opprinnelige egenskaper (avle på funksjonelle hunder i like stor grad som show-hunder). For myndene betyr dette bl.a. at dersom de skal stilles i brukshundklasse må de ha lc-lisens og deltatt på lc-prøver (jaktprøve) for mynder. Det er vel også grunnen til at mange stiller schäfere på egne utstilliner og spesialer med *store* ringer hvor de blir vurdert mye strengere og over lengre tid enn på en vanlig utstilling. Dommeren skal se at dette er en hund som faktisk vil klare å bevege seg langt og lenge. Det burde nesten være et krav for flere raser.....?

Hundene som stilles i brukshundklassen skal bedømmes utfra samme kriterier som resten av hundene, men fortsatt er det dessverre endel dommere som ser på bruksklassen (iaff for mynder) som annenrangs. Derfor blir det litt utstillers ansvar og vise at man faktisk kan få i pose og sekk. Man kan ha vakre, og funksjonelle, hunder! Og det må jo være det viktigste.

Jeg er veldig glad for at brukshundklassen har kommet - nå får vi bare håpe at mange "tør" å stille hundene i den også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig de blir bedømt på lik linje med "utstillingshundene", i og med at det skal være samme standard de bedømmes fra. Om du ikke helt skjønner vitsen med den klassen da, så prøv å tenk deg en egen klasse for "utstillingshunder" i bruksgrenene, hvor dommeren var snillere med poengene fordi man ikke forventer mer, om du skjønner hva jeg vil frem til?

Jeg forstår :icon_redface: Men si at jeg hadde stilt Ex i brukshundklassen, og hun hadde kommet videre. Stiller hun mot beste hannhund i brukshundklassen da? Og evt. om cert? Eller går hun videre og stilles mot "utstillingshundene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår :icon_redface: Men si at jeg hadde stilt Ex i brukshundklassen, og hun hadde kommet videre. Stiller hun mot beste hannhund i brukshundklassen da? Og evt. om cert? Eller går hun videre og stilles mot "utstillingshundene"?

Hu går vel videre til Beste tispeklasse. Og belgerne får vel certet utdelt i den klassen enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det skal ikke være lett og følge med i alle disse relgene. jafal ikke for oss som er litt uerfarne :icon_redface:

men forstå det så at de endret alder på mangen klasser jeg. . .

junior skulle nå være fra 9-18 mnd er det ikke fra 9-15 mnd nå?

å veteran fra 8år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår :icon_redface: Men si at jeg hadde stilt Ex i brukshundklassen, og hun hadde kommet videre. Stiller hun mot beste hannhund i brukshundklassen da? Og evt. om cert? Eller går hun videre og stilles mot "utstillingshundene"?

Hvis du stiller i Sverige så, ikke i Norge :angry:

Hu går vel videre til Beste tispeklasse. Og belgerne får vel certet utdelt i den klassen enda?

Riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det skal ikke være lett og følge med i alle disse relgene. jafal ikke for oss som er litt uerfarne :icon_redface:

men forstå det så at de endret alder på mangen klasser jeg. . .

junior skulle nå være fra 9-18 mnd er det ikke fra 9-15 mnd nå?

å veteran fra 8år

Hva hadde dette med brukshundklasse å gjøre?

-----

Jeg har fått et inntrykk av at det er "lettere" å få god plassering i brukshundklasse enn om man hadde stilt på i en "vanlig" klasse. Jeg er klar over at det ikke skal være noen forskjell, men for å ta et eksempel: en hund jeg vet om, som kun trenger 2. premie på utstilling for å få championat i en annen gren. Denne stilte i bruksklassen, og fikk 2. premie (blå sløyfe). Dersom denne hunden hadde stilt i vanlig klasse hadde den garantert ikke fått mer enn gult, da den er så lite rasetypisk som det går an... Det er andre hunder som får blått, som fremdeles er mye mer rasetypisk enn denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et inntrykk av at det er "lettere" å få god plassering i brukshundklasse enn om man hadde stilt på i en "vanlig" klasse. Jeg er klar over at det ikke skal være noen forskjell, men for å ta et eksempel: en hund jeg vet om, som kun trenger 2. premie på utstilling for å få championat i en annen gren. Denne stilte i bruksklassen, og fikk 2. premie (blå sløyfe). Dersom denne hunden hadde stilt i vanlig klasse hadde den garantert ikke fått mer enn gult, da den er så lite rasetypisk som det går an... Det er andre hunder som får blått, som fremdeles er mye mer rasetypisk enn denne.

Jeg må jo bare spørre, er det en utstilling du baserer deg på nå, eller flere? For om det er bare en, så kan det jo ha mer med dommeren å gjøre enn at den er meldt på i bruksklasse, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått et inntrykk av at det er "lettere" å få god plassering i brukshundklasse enn om man hadde stilt på i en "vanlig" klasse. Jeg er klar over at det ikke skal være noen forskjell, men for å ta et eksempel: en hund jeg vet om, som kun trenger 2. premie på utstilling for å få championat i en annen gren. Denne stilte i bruksklassen, og fikk 2. premie (blå sløyfe). Dersom denne hunden hadde stilt i vanlig klasse hadde den garantert ikke fått mer enn gult, da den er så lite rasetypisk som det går an... Det er andre hunder som får blått, som fremdeles er mye mer rasetypisk enn denne.

Interessant. Og egentlig ganske ille da de SKAL bedømmes etter like kriterier. Det er fremdeles samme rase liksom...

I min rase har jeg motsatt inntrykk, og det er basert på mange utstillinger i både Norge og Sverige. Som Bazzin skrev, det er dessverre en del dommere som fremdeles ser på denne klassen, snakker mynder akk nå, som annenrangs. Og hvorfor det tro? Jeg tror at de ikke vet hva det dreier seg om og oppfatter at det er bare "søpla" som stiller i BK og ergo ikke plasserer dem. Når jeg har stilt BK har min(e) hund(er) oftest kommet dårligere ut enn når de er stilt i AK/CH (i Norge kan man stille CH i BK, ikke i Sverige). Jeg har flere ganger måttet forklare både dommer og ringpersonell hva en bruksklasse for mynder er, ikke bra. Tror både raseklubber og kennelklubber har en del jobb å gjøre i forhold til dette gitt.

Men jeg er veldig glad for endelig å ha fått denne klassen for mynder, den har vært i Sverige i mange år, og håper veldig vi får beholde den. Syntes det er viktig å kunne vise at hunden også bedriver det den er ment til og ikke bare er vakker :angry:

Så jeg stiller konsekvent BK til tross for at jeg flere ganger sikkert burde ha stilt AK/CH for å få en bedre plassering :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...