Gå til innhold
Hundesonen.no

"Herregud"

Vala

Herregud, en poll  

58 stemmer

1. 1.

• Ja
      15
    • Nei
      44

Recommended Posts

Hva sier folket? Jeg ble sittende å diskutere med en påstålig unge på 9 år om hvorvidt det ovenstående er et banneord. Jeg mener at det NEI ikke er et banneord, men at noen kan føle ubehag over å høre "Gud" ytret i hytt og gevær er jeg med på. Banneord for meg er av et litt annet kaliber.

Nå skal det nevnes at nevnte barn ikke har noen dypere formening om noenting som helst, h*n bare motsier alt jeg sier. Men jeg begynte uansett å tenke litt rundt emnet og kan faktisk ikke huske hva jeg kom frem til sist dette var oppe på agendaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
I følge De Ti Bud i Bibelen skal man ikke misbruke Guds navn. Hvis du sier "herregud" uten den intensjonen å skulle henvende deg til Gud, misbruker du det. Og i den forstand er det et banneord.

Nja, jo... men samtidig, man bruker jo herregud i oppgitte situasjoner, nettopp hvor en gjerne ville ha henvendt seg til en høyere makt i håp om at redningen skulle komme styrtene ned fra oven :yawn:

Jeg er med på at *****, ****, ******* osv osv er banneord, men kan ikke forstå noe annet enn at herregud mer dyttes i den retningen fordi kristne vil ha seg frabedt at andre bruker Guds navn? (nå blir det jo spennende å se hva sonen sladder eller ei ;P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jo... men samtidig, man bruker jo herregud i oppgitte situasjoner, nettopp hvor en gjerne ville ha henvendt seg til en høyere makt i håp om at redningen skulle komme styrtene ned fra oven :yawn:

Jeg er med på at *****, ****, ******* osv osv er banneord, men kan ikke forstå noe annet enn at herregud mer dyttes i den retningen fordi kristne vil ha seg frabedt at andre bruker Guds navn? (nå blir det jo spennende å se hva sonen sladder eller ei ;P)

Jeg må nok si meg enig med deg, og stemte mot at det var en banneord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. så "herregud for en dritfin kjole" er en situasjon hvor man egentlig skulle henvendt seg til Gud? Nei, jeg tviler sterkt på det, gitt. Tror de aller, aller fleste situasjoner ikke handler om oppgitthet hvor en skulle ønske Gud hjalp til litt.. Og uansett, i så fall må man vel virkelig MENE å henvende seg til han, for at det ikke skulle blitt et banneord?

Nå har vel strengt tatt kristne mer vetorett hva angår bruken av Guds navn, enn de fleste andre, som ofte kaller seg ateister..? Eller hur?

De fleste er vel kanskje enige i at Muhammedtegningene i aviser rundt omkring krenker muslimer, deres religion og kultur. På samme måte krenker man kristne når man bruker ordet "herregud" uten å mene noe med det. Det er i alle fall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge De Ti Bud i Bibelen skal man ikke misbruke Guds navn. Hvis du sier "herregud" uten den intensjonen å skulle henvende deg til Gud, misbruker du det. Og i den forstand er det et banneord.

Hva om man ikke er kristen? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste er vel kanskje enige i at Muhammedtegningene i aviser rundt omkring krenker muslimer, deres religion og kultur. På samme måte krenker man kristne når man bruker ordet "herregud" uten å mene noe med det. Det er i alle fall min mening.

Føler at det muligens ikke helt kan sammenlignes, da "herregud" etter hvert har blitt et vanlig ord å bruke i vanlig dagligtale. Det har mer blitt et ord som brukes i en situasjon hvor man f.eks. er oppgitt, enn et ord man bruker for å med overlegg være grov i kjeften. (Ehm. Dårlig forklaring) Å stappe muhammedtegninger rundt i alle aviser er ikke akkurat dagligdags, og noe muslimer har opplevd daglig i lang tid.

For ikke-religiøse lille meg, så vil jeg ikke si at herregud er et banneord. Jeg har ennå ikke møtt noen som krymper seg når de hører ordet, fordi det er så fælt. Det VAR kanskje et banneord en gang, men for meg er det i dag utgått på dato som banneord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner veldig mange som tar det som et banneord. Selv ser jeg ikke på det som et banneord, men som et ord som kan støte mange dersom man bruker det i hytt og gevær. Derfor prøver jeg å unngå det, men det er fryktelig vanskelig- sikkert et av de ordene jeg bruker mest:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. så "herregud for en dritfin kjole" er en situasjon hvor man egentlig skulle henvendt seg til Gud? Nei, jeg tviler sterkt på det, gitt. Tror de aller, aller fleste situasjoner ikke handler om oppgitthet hvor en skulle ønske Gud hjalp til litt.. Og uansett, i så fall må man vel virkelig MENE å henvende seg til han, for at det ikke skulle blitt et banneord?

Nå har vel strengt tatt kristne mer vetorett hva angår bruken av Guds navn, enn de fleste andre, som ofte kaller seg ateister..? Eller hur?

Tja, jeg mener at en bør kunne ta i bruk Guds navn uavhengig av bakgrunn eller overbevisning. Hvis jeg skal bli voldsomt kverulerende her, så ville jo en slik nektelse medføre at jeg måtte ha snakket om "han der opp" uten å bruke navn. Og da blir det litt ala "han-hvis-navn-skal-være-unevnt" :yawn:

Men uansett, om det krenker en kristen person at en bruker herregud, så er ikke det ensbetydende med at det er et banneord og skal en se på skrivemåten så er det ingen stor bokstav ala herreGud liksom, slik at den helt klare navne hentydningen er iaf falt ut av begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg mener at en bør kunne ta i bruk Guds navn uavhengig av bakgrunn eller overbevisning. Hvis jeg skal bli voldsomt kverulerende her, så ville jo en slik nektelse medføre at jeg måtte ha snakket om "han der opp" uten å bruke navn. Og da blir det litt ala "han-hvis-navn-skal-være-unevnt" :yawn:

Men uansett, om det krenker en kristen person at en bruker herregud, så er ikke det ensbetydende med at det er et banneord og skal en se på skrivemåten så er det ingen stor bokstav ala herreGud liksom, slik at den helt klare navne hentydningen er iaf falt ut av begrepet.

Sier du "Gud" tror jeg de fleste skjønner hvem du snakker om, men selvsagt avhengig av religion. :D Trenger ikke å bli noe Harry-Potter-aktig av det.

Grunnen til at herregud ikke skrives med stor bokstav, er jo fordi de som bruker ordet har degradert det. Personlig synes jeg det er ganske respektløst egentlig. Å degradere noens gud.

Hørte en liten forklarende fortelling en gang; hvis du hadde noen venner som plutselig ropte navnet ditt, ville du reagere. Selvsagt. Snu deg mot de, spørre hva det var? Neida, ingenting, svarer de. Så gjentar det seg; de roper navnet ditt, men vil deg ingenting, og de snakker heller ikke om deg. Mange folk rundt deg begynner å gjøre dette, men ingen (veldig få i alle fall) henvender seg til deg, de bare bruker navnet ditt som et uttrykk for noe. Ganske irriterende å ha det navnet da? Som Søren, fx.. eller Gud. For å skjønne det, må man jo først anta at Gud finnes, og kan høre hva vi sier. Og forståelig nok er det litt vanskelig å tenke seg hvis man ikke tror på Gud. For da har det jo selvsagt ingenting å si.. Men nå har det seg nå engang slik at noen tror Gud fins, andre tror ikke han fins.

Men hvorfor skal "herregud" IKKE være et banneord? Og hvordan vil du evt tolke budet som sier man ikke skal misbruke Guds navn? Vil herreud bare være banneord for kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan vil du evt tolke budet som sier man ikke skal misbruke Guds navn? Vil herreud bare være banneord for kristne?

Ja, i følge min mening så vil herregud bare være et banneord for kristne. For dem som ikke er kristne, hvorfor skal det å bruke ordet "herregud" være støtende når de ikke har noen gud å støte? Og det jo forøvrig ganske så mange religioner rundt om med mange guder... Norge blir mer og mer flerkulturelt, hvorfor skal herregud(med liten g), nødvendigvis bare gjelde den kristne guden, selv om det i utgangspunktet var tiltenkt den?

(Selv om det kanskje ikke høres slik ut, så banner jeg svært sjeldent, og jeg vil påstå at jeg bruker ordet "herregud" svært sjeldent også forøvrig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for at det er et banneord.

I mine barneår ble jeg lært at slike uttrykk er blasemi - kanskje ikke på linje med å brenne flagg eller nevnte karikatur, men uansett et misbruk av Guds navn og vanære.

Men må jo innrømme at jeg bruker ordet titt og ofte... :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for at det er et banneord.

I mine barneår ble jeg lært at slike uttrykk er blasemi - kanskje ikke på linje med å brenne flagg eller nevnte karikatur, men uansett et misbruk av Guds navn og vanære.

Men må jo innrømme at jeg bruker ordet titt og ofte... :yawn:

Godt poeng! Man kan gjerne mene det er et banneord, men likevel bruke det.

Blir det derimot sånn at man føler man er nødt å si det ikke er et banneord, bare sånn at man kan bruke det med litt mindre dårlig samvittighet (eller en annen grunn) så blir det litt for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener herregud er et banneord. Selv om det blir mer og mer akseptert i språket vårt, og at meningen kanskje er litt utvannet hos mange, så mener jeg fremdeles at det er et banneord. Og tror man ikke på en gud er det vel litt rart å bruke et uttrykk med ordet gud i? Eller? Selv om jeg må innrømme det glipper ut av meg også iblant... Rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng! Man kan gjerne mene det er et banneord, men likevel bruke det.

Blir det derimot sånn at man føler man er nødt å si det ikke er et banneord, bare sånn at man kan bruke det med litt mindre dårlig samvittighet (eller en annen grunn) så blir det litt for dumt.

*ler* De som kjenner meg vet at det iaf ikke er min grunn (dessverre). Jeg er med på at Bibelen sier at Guds navn ikke skal misbrukes, men at det alene gjør "herregud" til et banneord, kan jeg virkelig ikke si meg enig i.

Det eneste det egentlig betyr er at man ikke skal rope navnet titt og ofte (dama trenger jo litt ro kan skjønne :yawn:), ikke at det er et banneord......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* De som kjenner meg vet at det iaf ikke er min grunn (dessverre). Jeg er med på at Bibelen sier at Guds navn ikke skal misbrukes, men at det alene gjør "herregud" til et banneord, kan jeg virkelig ikke si meg enig i.

Det eneste det egentlig betyr er at man ikke skal rope navnet titt og ofte (dama trenger jo litt ro kan skjønne :D ), ikke at det er et banneord......

Og herregud som banneord BLIR jo nettopp ropt titt og ofte. Jeg ser bare ikke forskjellen..? :yawn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si meg enig med Huldra her jeg, herregud er et banneord, blasfemisk ifølge kristendommen. Jeg er ikke personlig kristen selv, men har X-slekt som var det, og de syns ikke veldig mye om at man sier sånt i hytt og pine..

At det sånn generelt sett har blitt mindre "følsomhet" for banning, betyr jo ikke at det ikke er banning? Før så besvimte jo folk nesten om du sa faan, ***** og *******, liksom, det skal litt mer til nå for at folk rødmer og syns du er ufin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei i mine ører er herregud ikke et banneord. Banneord er mye værre enn det.

Haha! :yawn: Du er fra nord-norge, så du får ikke lov å delta i diskusjonen! :D Jobbet med en "sånn en" en gang, og han var ganske morsom til tider! *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si meg enig med Huldra her jeg, herregud er et banneord, blasfemisk ifølge kristendommen. Jeg er ikke personlig kristen selv, men har X-slekt som var det, og de syns ikke veldig mye om at man sier sånt i hytt og pine..

At det sånn generelt sett har blitt mindre "følsomhet" for banning, betyr jo ikke at det ikke er banning? Før så besvimte jo folk nesten om du sa faan, ***** og *******, liksom, det skal litt mer til nå for at folk rødmer og syns du er ufin..

Hey! Du omgår jo sonens sladding jooo, *ler*

Joda, er med på at noen kristne vil reagere. Men at noen reagerer betyr ikke at det er banning.

Det at noen finner det blasfemisk å bruke dette i hytt og pine tilsier ikke at det er et banneord! Det tilsier bare at det ikke skal brukes i hytt og pine. Og når jeg først er på denne tanken, hvem skal da bestemme når det passer seg å ta det i bruk og hva som ikke er for ofte?? (og ikke si "han der oppe nå", da tror jeg at jeg slår :yawn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! Du omgår jo sonens sladding jooo, *ler*

Joda, er med på at noen kristne vil reagere. Men at noen reagerer betyr ikke at det er banning.

Det at noen finner det blasfemisk å bruke dette i hytt og pine tilsier ikke at det er et banneord! Det tilsier bare at det ikke skal brukes i hytt og pine. Og når jeg først er på denne tanken, hvem skal da bestemme når det passer seg å ta det i bruk og hva som ikke er for ofte?? (og ikke si "han der oppe nå", da tror jeg at jeg slår :yawn: )

"Uuææ! Det gir jo nesten ikke mening! :D " (Fritt etter Dilbert)

Jeg skjønner rett og slett ikke ressonnementet ditt her.. :o Så jeg spør: hva er det som gjør et ord til et banneord? Og når vi vet det, kan vi jo se på forskjellene mellom de kriteriene og hva som kjennetegner "herregud". :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Uuææ! Det gir jo nesten ikke mening! :yawn: " (Fritt etter Dilbert)

Jeg skjønner rett og slett ikke ressonnementet ditt her.. :D Så jeg spør: hva er det som gjør et ord til et banneord? Og når vi vet det, kan vi jo se på forskjellene mellom de kriteriene og hva som kjennetegner "herregud". :o

*sukk* Ja, jeg vet at jeg har vondt for å forklare meg, men cluet er at eksagt hva som er blasfemisk endres til stadighet! Kristendom har i alle årtider endret sin mening om dette som feks. bøker....

At noen finner "herregud" blasfemisk tilsier at det er gudsbespottendei deres øyne og men ikke banning. Andre mener at det ikke er blasfemisk, men unngår bruk fordi det står at det ikke skal brukes i hytt og gevær jf. måteholden bruk som Bibelen maser om. Noen (som blant annet meg) bruker det som et uttrykk, som regel i oppgitthet og i håp om at noen for eksempel skal komme og oppdra denne umulige pelsen jeg har til tider :o

Mens andre ser på det som banning (begrunnet i litt forskjellig over her), og dette mener jeg blir fullstendig feil...

Utgangspunktet for forståelsen for banning, var ikke den at man skulle komme til *******? Og hvis man maser på Gud, er det ensbetydende med at en kommer til *******?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...