Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårsaften


Karina&Chica

Recommended Posts

Dere som har en nervøs og redd hund, på og rundt nyttårsaften, hva gjør dere med hundene?

Chica blir et nervevrak på nyttårsaften, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få hun til ikke å bli altfor redd.

Dyrlegen snakket om DAP. Er dette noe effektivt? kan noen fortelle meg mer om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er inne på nyttårsaften... Vi er jo så heldige å bo rett ved siden av områdets beste utskyttningsplass av rakketter... <_< ...

Hestene svetter flere tonn på denne dagen.. Raketter er noe herk.

Som sagt så er han inne. han pleier å ligge under bord, stoler osv. Så kommer han og søker trøst til han fykker ned igjen :D ... Vi har et ganske gammelt hus, og har ingen rom som er lydtette...

Andre folk stenger dem jo langt nede i kjelleren og setter på rolig musikk... Slik at dem ikke skal høre rakketete så bra. Andre igjen doper ned hundene og lar dem være i kjelleren... Litt forskjellig hva folk gjør.. Han overlever jo, men han liker det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birk er skuddredd så han får være med meg hele tiden for da mestrer han det forholdsvis greit.

Musikk, gardiner og tyggebein demper litt også.

Passer også på å slite han litt ut tidligere på dagen med lang tur og hodetrim.

I fjor var jeg på fest og da hadde jeg pass til han, vil ikke la han være alene. Kun evnt korte stunder visst jeg selv skal ut å se på fyrvekeriet sel, da ligger han i bur.

DAP kan muligens fungere, må ærlig talt si at jeg ikke har den store troen på dette i situasjoner som er veldig skremmende for hunden. Dop ser ikke jeg helt på som alternativ siden det kun er kroppen som dopes og ikke hodet til hunden.

I år har jeg ikke planer enda, en tur på fjellet kanskje...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophus var panisk redd raketter og skudd, og nyttårsaften var et *******.

Det jeg gjorde var å starte med DAP sånn i oktober-november, 2 stk slik at hele huset var dekket av DAP'n. Jeg kjøpte også "Rakett, skudd og torden" cd fra Canis som jeg spilte ved jevne mellomrom året rundt, jeg synes at det hjalp litt, men redd på nyttårsaften var han uansett. Jeg mener at takket være cd'n sluttet han å reagere på rakettlyder og skudd fra tv'n om ikke annet. På nyttårsaften fikk han beroligende (Xanor), og det fungerte greit.

Forøvrig så lønner det seg å starte forberedelsene til nyttårsaften nå, med tanke på å kjøpe DAP (det tar litt tid før det virker) og evnt utprøving av beroligende medikamenter. Desensitiviseringstrening med cd må gjøres året rundt og systematisk, det er ikke sikkert du rekker å trene stort før nyttårsaften er her.

Lykke til. :D

Mvh LivB

...

DAP kan muligens fungere, må ærlig talt si at jeg ikke har den store troen på dette i situasjoner som er veldig skremmende for hunden. Dop ser ikke jeg helt på som alternativ siden det kun er kroppen som dopes og ikke hodet til hunden.

I år har jeg ikke planer enda, en tur på fjellet kanskje...?

Bare for å presisere, så blir hjernen dopet også. For eksempel Xanor påvirker sentralnervesystemet som sitter i hjernen og ryggmargen. Men for en tilfredstillende effekt må "dopet" være riktig dosert og det må være riktig preparat for hunden.

Mvh LivB

*Dobbelpost, mod. Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere, så blir hjernen dopet også. For eksempel Xanor påvirker sentralnervesystemet som sitter i hjernen og ryggmargen. Men for en tilfredstillende effekt må "dopet" være riktig dosert og det må være riktig preparat for hunden.

Fikk forklart av vetten til en venninne med hest at kun kroppen blir sløvet, noe som dessverre vises tydelig på hesten hennes hver nyttårsaften. Mulig dette kun gjaldt for hest da.

Til trådstarter: Nei ikke alle hunder blir redd, min labrador snorker seg gjennom bråket liggende på rygg med beina i været. Utendørs er hun lykkelig hver gang det smeller og venter med stor glede på at fulglen skal falle ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alle hunder redde på nyttårsaften? Virker jo nesten sånn. :D Jeg gruer meg til å se Kaizers reaksjon..

Nei, ikke alle blir redde, og du vil få en indikasjon på om han er det i dagene fram til nyttårsaften med alle som sliter med tidlig utløsning og fyrer av raketter midt på lyse dagen (hva er poenget liksom?). Blir han synlig nervøs av alle smellene fram til nyttårsaften så vet du hva du har i vente og kan forberede deg på det.

Dyret her kan heldigvis ikke ha brydd seg mindre. Hun synes bare det er stas hun og ville være med ut for å se på alle de fine lysene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collien vår er LIVREDD.. Vi gir henne beroligende.. Viss vi ikke gir henne det så ligger hun å sikler og nekter å bevege seg. Dessuten var hun utslitt i lang tid etterpå.. Nå gir vi henne beroligende, og lar henne ligge der hun vil selv uten og forstyrre. Hun er sitt normale jeg igjen neste dag..

Da jeg fikk Dvergpinschern var jeg redd redselen skulle smitte over på henne, men hun bryr seg ikke i det hele tatt. Bryr seg ikke om torden, skudd, eller raketter. :D Håper det går like greit med henne denne nyttårsaften også. Sist var hun bare 9 uker gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alle dyr bryr seg heldigvis ikke. Jeg føler virkelig med dere som har dyr som er livredde raketter. Det må være helt grusomt. Jeg har heldigvis to hester som gir blanke, så jeg slipper å sitte i stallen på nyttårsaften (Har gjort det tidligere og vet de er rolige, har faktisk kjørt gjennom boligområdet når *barnerakettene* ble skutt opp ) de står i havna si og titter på rakettene de :D Bikkja opplevde sin første nyttår i fjor og det var veldig spennende og se hvordan det gikk. VI var selvsagt inne, siden vi ikke visste hvordan hun reagerte, og jeg gikk inn på soverommet for å se der, med slukket lys fikk jeg god utsikt. Da sto Aquila i senga bak meg og tittet ut av vinduet ;) Og etterpå sto hun i veranda døren og tittet på alt som lyste ute. MArsvina er vettskremte, men de løper og gjemmer seg lengst inn under sofaen, og blir der til det er rolig, så er alt glemt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikke kjempebegeistret akkurat, men de er ikke livredde heller.

Jeg har bare pleid å være hjemme i stua og gjøre det vi alltid gjør, ser på tv eller noe.

Mine hunder har ikke for vane å stresse så mye selvom de blir redde, de bare skvetter litt av de høyeste smellene, og kanskje bjeffer litt og det er alt.

Men det er irriterende å ikke kunne ha de løs i rundt 2uker da, tørr ikke slippe de løs i tilfelle de blir skremt og stikker av.

Heldigvis drar vi kanskje inn på hytta i år, og der er det nok ikke i nærheten av like mye raketter som her i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alle hunder redde på nyttårsaften? Virker jo nesten sånn. :D Jeg gruer meg til å se Kaizers reaksjon..

Mikey er ikke redd på nyttårsaften. I fjor når vi var på kveldstur smalt det en hel del (at ikke folk klarer å vente til midnatt :glare: ), men Mikey titta ikke opp engang.. Når klokka ble 00.00 og det virkelig smalt sovna han inne i stolen sin... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prada har aldri opplevd raketter før, så det skal bli spennende å se hennes reaksjon. Kjenner jeg henne rett så gidder hun vel ikke blunke engang.

Forrige hunden min, en beardis, hun var med oss ute og så på rakettene. Hun fantes ikke redd dem. Håper Prada også blir slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting dere med nervøse hunder kan se frem til, er at nyttårsaften 2008 er den siste nyttårsaften privatpersoner har lov til å kjøpe raketter. Istedenfor blir det antagelig en samling på en offentlig plass der kommunen sender dem opp.

Ikke så heldig for dere som bor rett på siden av disse offentlige plassene, men dersom dere har slekt eller venner som bor et stykke unna, kan dere jo spørre om hunden kan være der mens rakettene foregår.

Hundene mine er heldigvis ikke redde for raketter, men den ene kan finne på å bjeffe litt.

Ingen får være ute å lage bråk uten at hun får være med :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er livredd torden og skudd, men takler raketter helt fint. Men vi pleier å gi henne et bein og sette på musikk uansett. Hun synes liksom ikke det er så veldig kult, men viser ikke tegn til redsel heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har hunder som er redde for raketter. Det er gjerne fint å reise til et utsiktspunkt som har oversikt over byen/tettstedet da blir smellene lave og dere får sett alle rakettene. Ta gjerne med noe god mat og drikke og gjør det til en hyggelig tur. Dette gjorde jeg for mange år siden sammen med en kompis som hadde en hund som var livredd raketter og det var da ikke noe å sløve dem ned på. Dette fungerte utrolig bra. Det har jeg siden gjort med mine hunder selv om dem ikke har vært redde for raketter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike hadde sin første nyttårsaften i fjor, og han bare sov når rakettene ble sendt opp, nå er han ikke skuddredd heller, er vel lysene jeg var redd han skulle reagere på. Men han har forandret adferden sin fullstendig siden i fjor jul, så blir spennende å se i år også om det går like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt spent på hvordan valpen min kommer til å reagere. Har hatt med henne til skytebanen et par ganger og det ser ut som at hun ikke bryr seg så mye om skuddsmell. Håper at hun er like stødig når det gjelder raketter og da det ser ut som London 1940 i nabolaget mitt hver nyttårsaften.

Angående rakettforbudet fra neste år så gjelder det dessverre bare raketter med styringspinne. Bakkebaserte bomber og effektbatterier vil fremdeles være lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg tok opp dette emnet nå, slik at jeg kunne få "lagt en plan" innen nyttårsaften. Hvis jeg skal få godt nok utbytte av DAP, bør jeg vel kanskje kjøpe det nå.. Hvor får jeg tak i det, og ca hva koster det? Ingen som kan fortelle litt mer om hvordan det fungerer?

Jeg har forøvrig ikke så veldig lyst til å dope henne ned, nettopp fordi at da vil hun ikke ha sjansen til å reagere. Jeg vet hun blir stressa - i fjor var hun livredd, skalv som bare søren og jeg var sikker på at hjertet skulle sprenges :wub: - vi prøvde å ta hun med ned i kjelleren, sette hun i buret, gi henne godbiter, leke med henne, men ingenting funket.. Hun var i helt sin egen paniske verden, og skulle bare være nær oss..

Et alternativ er jo å ta hun med til et sted hvor det ikke sendes opp så mye raketter, men jeg vet at foreldrene mine er bedt bort, så vet ikke om det skjer..

Hele nyttårsaften blir ødelagt for meg pga de rakettene, og jeg kan aldri dra fra Chica når hun er så redd. Hun er jo mitt ansvar!

Så blir veldig glad om noen kommer med noen konkrete råd eller om noen kan fortelle meg mer om DAP.

Jeg unner dere som ikke har nervøse hunder undt nyttårstider, dere er heldige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig ikke så veldig lyst til å dope henne ned, nettopp fordi at da vil hun ikke ha sjansen til å reagere.

Må bare rette litt.. Hunden reagerer når den blir dopet ned.. Den får ikke så mye at den ikke klarer å bevege seg.. Vi gir til Ronja, Borderen, hun er fremdeles redd, men ikke sååå redd.. Pluss at hun er ikke utslitt uken etterpå.. Hun tør å være med rett ut på tissetur, osv.. Men å si at dem ikke har sjansen til å reagere er bare tull..

Godt mulig det finnes bedre løsninger for din hund enn medisin altså, men det er en god siste løsning :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder blir desverre redde på nyttårsaften. Vi forebygde dette med å ta igjen gardinene, ha på tv, radio og oppføre oss helt normalt. Hunden var redd første nyttårsaften, og vi lot hunden få ligge der den ville (under stuebordet), neste år ble det bedre, og ifjor var hun ikke spesiellt redd, og jeg kunne se på rakettene i vinduet og "feire litt mer". Tror litt har å si med hvordan man selv er og hele inntrykket fra hunden er valp. Mange gjør nok mye av det, og er selv urolig for hunden.

De jeg kjenner som har redde hunder, tar de enten med seg på hytta, eller doper dem ned. noen sløver andre sover helt.

Jeg tror selv ikke DAP virker på nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare rette litt.. Hunden reagerer når den blir dopet ned.. Den får ikke så mye at den ikke klarer å bevege seg.. Vi gir til Ronja, Borderen, hun er fremdeles redd, men ikke sååå redd.. Pluss at hun er ikke utslitt uken etterpå.. Hun tør å være med rett ut på tissetur, osv.. Men å si at dem ikke har sjansen til å reagere er bare tull..

Godt mulig det finnes bedre løsninger for din hund enn medisin altså, men det er en god siste løsning :wub:

Okay.. :lol: Jeg skjønner jo at hunden får muligheten til å bevege seg, ikke det jeg mente.. Raksha har forklart det fint her, hva jeg egentlig mente:

Dop påvirker hjernen også, men hørselen er den siste sansen som blir "borte", så man skal være forsiktig med dop da dette ofte kan sjule en stressreaksjon mer enn den minsker stresset.

Men jeg tar det til meg, kan tenke over det og forhøre meg litt med dyrlegen, kanskje..

Du kan forresten bruke DAP ved siden av dopet? Og kan dette dopet ha noen bivirkninger?(ja, det dukker opp mange spm nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka bryr seg ikke om raketter så lenge hun er innendørs, og smeller det når vi er ute så avreagerer hun så fort at det ikke er noe å stresse med. Vil allikevel komme med et tips... Skal vi se om jeg klarer å gjengi det riktig også (hørte det av Runar Næss på foredrag i sommer):

Når nyttårsaften nærmer seg og folk begynner å smelle med rakettene, plasserer du skåler med godbiter oppi rundt omkring i huset, slik at du aldri trenger å gå langt for å få tak i dem. Når det da smeller, hiver du noen godbiter utover gulvet som hunden får spise. Etterhvert som det blir mer og mer intensivt, hiver du mer og mer godbiter utover gulvet. Trikset er å holde redselen i sjakk og få bikkja til å forbinde lyden med mat (dvs noe godt). Dette fungerer sannsynligvis best som forebygging, og ikke hos hunder som allerede er redde for raketter.

Et annet tips er å "trene" på nyttårsaften med CD med rakettlyder (de solgte den på canis tidligere i alle fall, men du finner den sikkert andre steder også, ta kontakt med en dyrebutikk ellerno). Igjen - jeg har ikke erfaring med det selv siden Tinka er rolig på nyttårsaften, men siden du er ute i såpass god tid med planlegging, kan det sikkert ha effekt på åssen hunden din reagerer på lydene innen nyttårsaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...