Gå til innhold
Hundesonen.no

Om Gardermoen


Ingvild

Recommended Posts

Jeg føler egentlig ikke at min erfaring med å fly er helt representativ - på de siste to årene har jeg vært i et fly fem ganger (fire av dem var nå i helga). Jeg har riktignok flydd langt mer tidligere, men allikevel. Mitt inntrykk er at det er utrolig mye forsinkelser! I november i fjor skulle jeg fly fra Gardermoen til Værnes, men flyet ble tre kvarter forsinket pga tåke. På fredagen var flyet mitt fra Værnes til Gardermoen tjue minutter forsinket, og siden jeg skulle videre til Kristiansand og hadde dårlig nok tid i utgangspunktet, stresset jeg fælt med å finne riktig utgang osv. Da jeg endelig fant ut hvilken utgang jeg skulle til, viste det seg at det var akkurat det samme flyet som jeg hadde kommet med fra Værnes (og jeg skulle faktisk ha setet ved siden av det jeg satt på fra Værnes), og dermed var jo flyet fra Gardermoen til Kjevik tjue minutter forsinka også.

I går skulle jeg fra Kjevik til Gardermoen til Værnes igjen, og hadde et fly som gikk 1815 fra Kristiansand. Dette flyet ble en time forsinket (pga tåke på Gardemoen og dermed for seint ankommet fly til Kristiansand), så idet jeg gikk inn i terminalbygningen så jeg flyet mitt til Trondheim lette fra bakken. Nuvel, det var jo ikke min feil at jeg mistet det flyet, så SAS var snille og booket meg over på et fly som skulle gå 2330, i tillegg til å gi meg en matbillett på 125 kroner, noe som bringer meg over på noe annet: Hvorfor i alle dager er det INGEN av matstedene som serverer vegetarmat, bortsett fra PizzaHut som har en svær vegetarpizza (da blir man i alle fall mett, liksom)? Det er jo virkelig helt elendig.... SAS endte forresten opp med å spandere sjokolade-croissant, kakao og brus på meg, hehe

Flyet jeg skulle ta fra Gardermoen, som altså egentlig skulle gå 2330, lettet ikke før kvart over tolv ca, dvs at jeg hadde soset rundt på flyplassen i fire timer før jeg endelig fikk dra hjem. For all del, det var jo nok å gjøre, med en evig søken etter vegetarmat og tre utgangsbytter på tjue minutter, men allikevel.

Er det bare jeg som har helt vrangsyn på åssen flytrafikken er, eller ER det virkelig så ofte at fly til/fra Gardermoen blir forsinket pga tåke? Og i så fall, hvorfor i alle dager har de lagt landets hovedflyplass til det mest tåkete stedet i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa... Jeg har flydd veldig mye det siste året, og enkelte av gangene har det selvfølgelig vært forsinkelser. Er helt enig i at det er dårlig med informasjon (hvertfall har det vært det de gangen jeg har vært med på forsinkelser og slikt). F. eks en gang ble flyet kjempeforsinket uten at vi fikk noen informasjon om hvor lang tid det kom til å ta, hvilken gate det var byttet til osv. Folk var irriterte da, ja.

I og med at jeg har flydd mye og dette har skjedd flere ganger, har jeg lært meg til å beregne noen ekstra timer inn i reiseplanen. F. eks at om jeg skal videre med et tog, så ser jeg realistisk på det og selv om jeg kanskje hadde rukket det toget som går 15 min etter at flyet har landet, så regner jeg ikke med det. Fordi plutselig er flyet 8 min forsinket, du skal ut av flyet, det er kø.. you name it.

På en måte så er jeg ikke lenger irritert for at flyene blir forsinket, for det er alltid en grunn. Selv om ja, det er irriterende å måtte vente 3-4 timer på en flyplass, selvfølgelig! Jeg har jo gjort det selv, mer enn en gang. Men, så har det jo ikke akkurat vært sånn hver eneste gang heller, de fleste gangene går jo ting som de skal :lol:

Det blir litt sånn som med sikkerhetskontroll.. heller vente 1 time ekstra på at det skal være sikkert å lette/lande, enn å kaste seg ut i det og ta sjansen. De gjør det jo ikke for å være vrange, hehe :P

Men ja, som sagt, informasjonen kan være dåårlig og det er irriterende når det først skjer og du sitter der og glor. En flyplass er ikke kjempespennende å være på alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute å fløy for en uke siden. Da var også flyene forsinka, både opp og ned til Bodø. Var ikke mer enn 20 min da riktignok. Det kjedeligste var at vi måtte vente så sykt lenge på bagasjen. Da er det bra og være to. Som tidsfordriv tok vi tiden på hvor fort en jakke kan gå rundt dette båndet all bagasjen kommer. Det morsomste var at alle som stod og venta fikk seg en god latter når vi skulle ta runderekorder osv. Ja da, vi kan finne på mye rart vi :icon_redface:

Men uansett, jeg er veldig enig i at det er mye dårlig på gardermoen. Informasjon er de ikke alltid like gode til å komme med. Nå kan vel ikke jeg uttale meg da, ettersom jeg har flydd fire ganger i løpet av de fem siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen er bygget på et sted hvor det naturlig er litt vriene værforhold for flyplasser, som f.eks mye tåke. Dette går i perioder, og derfor er det også perioder med ekstremt mye forsinkelser, mens andre ganger (f.eks i sommerhalvåret), flyter trafikken nokså lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det var greit med informasjon, jeg - de sa fra på høytalerne om utgangsbyttene og forsinkelsene, og ellers er det jo bare å følge med på skjermene, liksom. Personalet var hyggelig, både i service-skranken, og ved de to utgangene hvor de hadde fly til Trondheim som gikk før det jeg var booket over til (jeg spurte om de hadde plass til meg, noe de selvsagt ikke hadde, men de var allikevel veldig trivelige, til tross for at begge flyene var nesten en time forsinket de også, og dessuten var vi ca femten stykker som alle kjempet om å få den ene plassen som kanskje var til overs...). På flyet fra Kristiansand var de også trivelige og forståelsesfulle, og annonserte over høytalerne hva som skjedde med oss som hadde fly vi skulle rekke.

Gardermoen er bygget på et sted hvor det naturlig er litt vriene værforhold for flyplasser, som f.eks mye tåke. Dette går i perioder, og derfor er det også perioder med ekstremt mye forsinkelser, mens andre ganger (f.eks i sommerhalvåret), flyter trafikken nokså lett.

Det kan jo selvsagt forklare hvorfor jeg har såpass dårlig erfaring med Gardermoen - jeg fløy i november i fjor også, og før det husker jeg ikke helt når det var jeg fløy. Men det er jo allikevel utrolig teit å legge hovedflyplassen til et sted hvor det er vriene værforhold - for jeg regner med de visste det før de begynte å bygge, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo selvsagt forklare hvorfor jeg har såpass dårlig erfaring med Gardermoen - jeg fløy i november i fjor også, og før det husker jeg ikke helt når det var jeg fløy. Men det er jo allikevel utrolig teit å legge hovedflyplassen til et sted hvor det er vriene værforhold - for jeg regner med de visste det før de begynte å bygge, liksom?

Joda, de visste om tåkeproblemene på Gardemoen lenge før det ble hovedflyplass - mens fornebu ennå ble brukt, gikk mye utenlandsk charter fra gardemoen. TV2 laget masse styr og dokumentar om "mafialignende" opplegg i valget av hovedflyplass, da det var mye penger involvert. Visstnok hevder de som kjempet for Hurum nettopp at det var mye "politisk grums" involvert. Hva som egentlig skjedde får vi nok aldri vite helt sikkert, det eneste vi vet er at vi står igjen med hovedflyplass på det kanskje mest tåke-belastede området på østlandet. Kjekt å bo i nisseland :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Dog må jeg si at de problemene jeg tidligere opplevde med forsinkelser har blitt mye bedre etter at jeg konsekvent flyr med Norwegian så lenge det er mulig. Litt pussig egentlig - eller?

Og pussig nok er du ikke alene om den erfaringen <_< . Jeg fløy mye (blir en del flying når man har flytta 200 mil unna familie og venner og bor i en landsdel uten veldig gode alternativer) med sas/sasbraatens før og opplevde ekstremt mye forsinkelser og annet tull som overfylt fly, streik og manglende deler (ok, bare en gang det da). Men etter jeg har begynt å, stort sett, bruke norwegian er det ikke noe problem lenger. Været rår selvfølgelig ikke de over heller, men ellers er det lite tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog må jeg si at de problemene jeg tidligere opplevde med forsinkelser har blitt mye bedre etter at jeg konsekvent flyr med Norwegian så lenge det er mulig. Litt pussig egentlig - eller?

Det la jeg merke til i går jeg også - alle SAS sine fly var forsinket fra Gardermoen (nesten i alle fall), mens kun et fåtall av Norwegian sine var det. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det la jeg merke til i går jeg også - alle SAS sine fly var forsinket fra Gardermoen (nesten i alle fall), mens kun et fåtall av Norwegian sine var det. Merkelig.

Det er vel ikke bare et inntrykk dere har, det er vel ganske rett inntrykk. Har ikke sett statistikken for i år, men i fjor ihvertfall hadde norwegian prosentvis færre forsinkelser og kanselleringer enn hva sas hadde, de "vant" vel ganske overlegent om jeg ikke husker feil.

Likevel, har reist mye med jobben i det siste, og reist både med norwegian og sas - og må si at på de turene har jeg vært glad jeg har reist med sas, for da har det vært mye krøll med norwegian sine avganger til samme flyplasser. Og er det bare jeg eller er det sabla mye trangere mellom deg og setet foran deg i en norwegian enn i et sas-fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reiste med Norwegian alle gangene jeg har flydd, bortsett fra èn, og da var det Widerøe, tror jeg. Eller SAS :icon_redface: Husker faktisk ikke. Var ingen forsinkelse den dagen, da. Men jeg sier meg fornøyd med Norwegian, selv om de også har forsinkelser og av og til litt dårlig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...