Gå til innhold
Hundesonen.no

Om Gardermoen


Ingvild

Recommended Posts

Jeg føler egentlig ikke at min erfaring med å fly er helt representativ - på de siste to årene har jeg vært i et fly fem ganger (fire av dem var nå i helga). Jeg har riktignok flydd langt mer tidligere, men allikevel. Mitt inntrykk er at det er utrolig mye forsinkelser! I november i fjor skulle jeg fly fra Gardermoen til Værnes, men flyet ble tre kvarter forsinket pga tåke. På fredagen var flyet mitt fra Værnes til Gardermoen tjue minutter forsinket, og siden jeg skulle videre til Kristiansand og hadde dårlig nok tid i utgangspunktet, stresset jeg fælt med å finne riktig utgang osv. Da jeg endelig fant ut hvilken utgang jeg skulle til, viste det seg at det var akkurat det samme flyet som jeg hadde kommet med fra Værnes (og jeg skulle faktisk ha setet ved siden av det jeg satt på fra Værnes), og dermed var jo flyet fra Gardermoen til Kjevik tjue minutter forsinka også.

I går skulle jeg fra Kjevik til Gardermoen til Værnes igjen, og hadde et fly som gikk 1815 fra Kristiansand. Dette flyet ble en time forsinket (pga tåke på Gardemoen og dermed for seint ankommet fly til Kristiansand), så idet jeg gikk inn i terminalbygningen så jeg flyet mitt til Trondheim lette fra bakken. Nuvel, det var jo ikke min feil at jeg mistet det flyet, så SAS var snille og booket meg over på et fly som skulle gå 2330, i tillegg til å gi meg en matbillett på 125 kroner, noe som bringer meg over på noe annet: Hvorfor i alle dager er det INGEN av matstedene som serverer vegetarmat, bortsett fra PizzaHut som har en svær vegetarpizza (da blir man i alle fall mett, liksom)? Det er jo virkelig helt elendig.... SAS endte forresten opp med å spandere sjokolade-croissant, kakao og brus på meg, hehe

Flyet jeg skulle ta fra Gardermoen, som altså egentlig skulle gå 2330, lettet ikke før kvart over tolv ca, dvs at jeg hadde soset rundt på flyplassen i fire timer før jeg endelig fikk dra hjem. For all del, det var jo nok å gjøre, med en evig søken etter vegetarmat og tre utgangsbytter på tjue minutter, men allikevel.

Er det bare jeg som har helt vrangsyn på åssen flytrafikken er, eller ER det virkelig så ofte at fly til/fra Gardermoen blir forsinket pga tåke? Og i så fall, hvorfor i alle dager har de lagt landets hovedflyplass til det mest tåkete stedet i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa... Jeg har flydd veldig mye det siste året, og enkelte av gangene har det selvfølgelig vært forsinkelser. Er helt enig i at det er dårlig med informasjon (hvertfall har det vært det de gangen jeg har vært med på forsinkelser og slikt). F. eks en gang ble flyet kjempeforsinket uten at vi fikk noen informasjon om hvor lang tid det kom til å ta, hvilken gate det var byttet til osv. Folk var irriterte da, ja.

I og med at jeg har flydd mye og dette har skjedd flere ganger, har jeg lært meg til å beregne noen ekstra timer inn i reiseplanen. F. eks at om jeg skal videre med et tog, så ser jeg realistisk på det og selv om jeg kanskje hadde rukket det toget som går 15 min etter at flyet har landet, så regner jeg ikke med det. Fordi plutselig er flyet 8 min forsinket, du skal ut av flyet, det er kø.. you name it.

På en måte så er jeg ikke lenger irritert for at flyene blir forsinket, for det er alltid en grunn. Selv om ja, det er irriterende å måtte vente 3-4 timer på en flyplass, selvfølgelig! Jeg har jo gjort det selv, mer enn en gang. Men, så har det jo ikke akkurat vært sånn hver eneste gang heller, de fleste gangene går jo ting som de skal :lol:

Det blir litt sånn som med sikkerhetskontroll.. heller vente 1 time ekstra på at det skal være sikkert å lette/lande, enn å kaste seg ut i det og ta sjansen. De gjør det jo ikke for å være vrange, hehe :P

Men ja, som sagt, informasjonen kan være dåårlig og det er irriterende når det først skjer og du sitter der og glor. En flyplass er ikke kjempespennende å være på alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute å fløy for en uke siden. Da var også flyene forsinka, både opp og ned til Bodø. Var ikke mer enn 20 min da riktignok. Det kjedeligste var at vi måtte vente så sykt lenge på bagasjen. Da er det bra og være to. Som tidsfordriv tok vi tiden på hvor fort en jakke kan gå rundt dette båndet all bagasjen kommer. Det morsomste var at alle som stod og venta fikk seg en god latter når vi skulle ta runderekorder osv. Ja da, vi kan finne på mye rart vi :icon_redface:

Men uansett, jeg er veldig enig i at det er mye dårlig på gardermoen. Informasjon er de ikke alltid like gode til å komme med. Nå kan vel ikke jeg uttale meg da, ettersom jeg har flydd fire ganger i løpet av de fem siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardermoen er bygget på et sted hvor det naturlig er litt vriene værforhold for flyplasser, som f.eks mye tåke. Dette går i perioder, og derfor er det også perioder med ekstremt mye forsinkelser, mens andre ganger (f.eks i sommerhalvåret), flyter trafikken nokså lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det var greit med informasjon, jeg - de sa fra på høytalerne om utgangsbyttene og forsinkelsene, og ellers er det jo bare å følge med på skjermene, liksom. Personalet var hyggelig, både i service-skranken, og ved de to utgangene hvor de hadde fly til Trondheim som gikk før det jeg var booket over til (jeg spurte om de hadde plass til meg, noe de selvsagt ikke hadde, men de var allikevel veldig trivelige, til tross for at begge flyene var nesten en time forsinket de også, og dessuten var vi ca femten stykker som alle kjempet om å få den ene plassen som kanskje var til overs...). På flyet fra Kristiansand var de også trivelige og forståelsesfulle, og annonserte over høytalerne hva som skjedde med oss som hadde fly vi skulle rekke.

Gardermoen er bygget på et sted hvor det naturlig er litt vriene værforhold for flyplasser, som f.eks mye tåke. Dette går i perioder, og derfor er det også perioder med ekstremt mye forsinkelser, mens andre ganger (f.eks i sommerhalvåret), flyter trafikken nokså lett.

Det kan jo selvsagt forklare hvorfor jeg har såpass dårlig erfaring med Gardermoen - jeg fløy i november i fjor også, og før det husker jeg ikke helt når det var jeg fløy. Men det er jo allikevel utrolig teit å legge hovedflyplassen til et sted hvor det er vriene værforhold - for jeg regner med de visste det før de begynte å bygge, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo selvsagt forklare hvorfor jeg har såpass dårlig erfaring med Gardermoen - jeg fløy i november i fjor også, og før det husker jeg ikke helt når det var jeg fløy. Men det er jo allikevel utrolig teit å legge hovedflyplassen til et sted hvor det er vriene værforhold - for jeg regner med de visste det før de begynte å bygge, liksom?

Joda, de visste om tåkeproblemene på Gardemoen lenge før det ble hovedflyplass - mens fornebu ennå ble brukt, gikk mye utenlandsk charter fra gardemoen. TV2 laget masse styr og dokumentar om "mafialignende" opplegg i valget av hovedflyplass, da det var mye penger involvert. Visstnok hevder de som kjempet for Hurum nettopp at det var mye "politisk grums" involvert. Hva som egentlig skjedde får vi nok aldri vite helt sikkert, det eneste vi vet er at vi står igjen med hovedflyplass på det kanskje mest tåke-belastede området på østlandet. Kjekt å bo i nisseland :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Dog må jeg si at de problemene jeg tidligere opplevde med forsinkelser har blitt mye bedre etter at jeg konsekvent flyr med Norwegian så lenge det er mulig. Litt pussig egentlig - eller?

Og pussig nok er du ikke alene om den erfaringen <_< . Jeg fløy mye (blir en del flying når man har flytta 200 mil unna familie og venner og bor i en landsdel uten veldig gode alternativer) med sas/sasbraatens før og opplevde ekstremt mye forsinkelser og annet tull som overfylt fly, streik og manglende deler (ok, bare en gang det da). Men etter jeg har begynt å, stort sett, bruke norwegian er det ikke noe problem lenger. Været rår selvfølgelig ikke de over heller, men ellers er det lite tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog må jeg si at de problemene jeg tidligere opplevde med forsinkelser har blitt mye bedre etter at jeg konsekvent flyr med Norwegian så lenge det er mulig. Litt pussig egentlig - eller?

Det la jeg merke til i går jeg også - alle SAS sine fly var forsinket fra Gardermoen (nesten i alle fall), mens kun et fåtall av Norwegian sine var det. Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det la jeg merke til i går jeg også - alle SAS sine fly var forsinket fra Gardermoen (nesten i alle fall), mens kun et fåtall av Norwegian sine var det. Merkelig.

Det er vel ikke bare et inntrykk dere har, det er vel ganske rett inntrykk. Har ikke sett statistikken for i år, men i fjor ihvertfall hadde norwegian prosentvis færre forsinkelser og kanselleringer enn hva sas hadde, de "vant" vel ganske overlegent om jeg ikke husker feil.

Likevel, har reist mye med jobben i det siste, og reist både med norwegian og sas - og må si at på de turene har jeg vært glad jeg har reist med sas, for da har det vært mye krøll med norwegian sine avganger til samme flyplasser. Og er det bare jeg eller er det sabla mye trangere mellom deg og setet foran deg i en norwegian enn i et sas-fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reiste med Norwegian alle gangene jeg har flydd, bortsett fra èn, og da var det Widerøe, tror jeg. Eller SAS :icon_redface: Husker faktisk ikke. Var ingen forsinkelse den dagen, da. Men jeg sier meg fornøyd med Norwegian, selv om de også har forsinkelser og av og til litt dårlig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...