Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og Hest?


MegaMarie

Recommended Posts

Har tenkt masse på dette siden jeg merker at fritiden min uten om hund og hest flyr vekk nå som det er så mye skole og jeg driver med både hund og hest. Så sa mamma til meg at hun måtte velge en gang også. Enten hund eller hest og da valgte hun hund. Jeg skjønner det at en dag må jeg også velge men lurer på om det er noen som driver aktivt med begge deler?

Altså aktivt da mener jeg eks driver konkurranse med hest og hund eller er 2 eller flere dager i stallen og i tillegg har egen hund som en trener 1 eller flere ganger i uken med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det nå pga sykdom og skole (+hunden da), men har gjort og det gikk bra (tar mye tid å være aktiv med begge), men jeg syntes det da er greit at hunden kan være med i stallen og da kreves det at den er ok blandt hestene.

Nå er jeg og Chicka i stallen ca 3 dager i uka og det holder egentlig i massevis for meg akkurat nå.

Jeg driver med trav + galopp og syntes at det å ha en startklar hest tar såpass mye tid at jeg har valgt bort å være aktiv med hest mot å ha gooood tid til hunden og skole, trives veldig godt med å være i stallen ca annen hver dag mot å holde på med hest hele tiden (har gjort det i så mange år at det var godt med en pause)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har drevet med hund, heste og andre dyr hele mit liv, redet konkurrenser på højt plan både indenfor springning og dressur, og en del military. Jeg valgte både hest og hund i starten da jeg flyttede hjemmefra, havde begge dele et par år, men endte ud med at vælge kun at have hund. Dog vil jeg gerne have hest igen en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drev aktivt men hest (konkuranse da sprang på høyt nivå) og merket det at hest tar myyyye tid, trening, krefter +++. planen var at jeg skulle drive på med både hest og hund men desverre endret en ulykke med hesten alt. Hesten sto til behandling 1 år etter at den hadde blitt påkjørt og ble avlivet. Bare 5 uker etter at hesten var bort skulle den lille tassen forlate moren sin og flytte hjem til meg. hunden var planlakt ca 1 år før den kom fordi jeg skulle ha en konkuranse og utstillings hund. Jeg fant ut at jeg tok jafal noen måneder fri før jeg begynnte og ri igjen.( var alt for tunkt og se en tom boks men navnet hennes på: Marillian. nor jeg hadde passet på den hesten i 4 år og eigt henne i 3. 7 år altså) men jeg så fort at all den tiden valpen trengte at jeg ikke kunna klare og drive aktivt med begge deler og valgte derfor hund noe jeg ikke angrer på. hunden har du alti foreldre som kan lufte, gi mat ol. hvis du skulle være syk eller vekke og du kan ta den med deg, noe du aldeles ikke kan med en hest den trenger noen som kan lufte den morsjonere den gi den mat renske ut +++

jeg angrer ikke et sekund på at jeg ikke kjøpte ny hest selv om jeg savnet den gamle meeer en noe annet og hadde hun fortsatt vert i live ville jeg selvsakt hat henne men tror bare det ville vært på hobby bases med litt konkuranse av og til. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver aktivt feltritt. Har ei kaldblodshoppe jeg konkurrerer 80-90 i terrenget med, 110-115cm sprang og LC-LB dressur.

Skal nå begynne å ri lille hingsten min igjen, som ser ut til å kunne bli helt utrolig innen dressur, i tillegg til at jeg rir ei 6 år gammel halvblod/varmblod hoppe som går aktivt 130 sprang :-) rir hu kun når jeg er i sande, stort sett i helgene. ;-)

Ellers går jeg på lydighetskurs med hunden min, og håper vi kan konkurrere i Lp1 etter hvet :cool: Skal bare bli ferdig med bronsjemerket. Har også gått noe gjeterkurs og skal gå agility med han nå ;) Så håper vi snart er å se på kunkurransebanene i lydighet, gjeting (noe han er veldig god i), agility og/eller utstilling !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver aktivt feltritt. Har ei kaldblodshoppe jeg konkurrerer 80-90 i terrenget med, 110-115cm sprang og LC-LB dressur.

Skal nå begynne å ri lille hingsten min igjen, som ser ut til å kunne bli helt utrolig innen dressur, i tillegg til at jeg rir ei 6 år gammel halvblod/varmblod hoppe som går aktivt 130 sprang :-) rir hu kun når jeg er i sande, stort sett i helgene. ;-)

Ellers går jeg på lydighetskurs med hunden min, og håper vi kan konkurrere i Lp1 etter hvet :cool: Skal bare bli ferdig med bronsjemerket. Har også gått noe gjeterkurs og skal gå agility med han nå ;) Så håper vi snart er å se på kunkurransebanene i lydighet, gjeting (noe han er veldig god i), agility og/eller utstilling !

Oyy, du må da ha dårlig tid til annet! Går du på skole eller jobber du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kanskje ikke helt det du er ute etter men..

Jeg hadde store amibsjoner innen både hund og hest, men måtte gi slipp på noe. I dag har jeg to hunder, og sluttet med hest for 2(!) år siden!

Jeg var i stallen 5 dager i uken++, hadde hest på fôr, var hestepasser for ei dame med flere hester(snakk om å ri og stelle mange salgshester og mange av hennes hester), red på ridekurs og på treninger, startet små stevner innimellom og var stallhjelp. (hjalp til på ridekurs, stelte skolehestene osv) Ja, i tilegg til dette så hadde jeg et liv med hunden min, med venner og skolearbeid.

Jeg ble lei. Veldig lei. Med en gang jeg kom hjem fra stallen så var det dusjen, lekser også legge seg.

Hvis noe gikk innpå meg i stallen (man blir knyttet til en hest, ogsådrar den til en annen landsdel, og du får 5 min på å ta farvel liksom..), så gikk det utover skolearbeid, og jeg mistet lysten på å jobbe med hunden tilogmed.

Fikk beskjed om at min daværende fôrhest skulle selges, og jeg hadde bestemt meg for å kjøpe henne. Ja, det fikk jeg faktisk lov til av de her hjemme også, men det var kun hvis jeg kjøpte henne med ei veninne. Nå hadde det seg sånn at det å dele hest med noen som oftest ender i krangler og rot, og dessuten så var det ikke så mange som likte henne, så det ble med tanken. Jeg søkte midler som gladmeldingen i se og hør osv, men slo aldri igjennom. Jeg ga opp drømmen om hest sånn smått. Jeg sluttet før jeg rakk og miste denne hoppa også. Jeg forlot henne.

Hadde jeg kjøpt henne så hadde jeg ikke hatt unghunden min på 6. mnd heller, kunne aldri hatt to hunder og en hest som 14-15åring.

Med dette så sluttet jeg med hest. Har vært noen turer i stallen, ridd smått på hestene til vennene mine, og jeg savner det. Ikke missforstå meg, men jeg angrer på at jeg ikke jobbet mer for å få den hesten. Jeg angrer meg veldig den dag i dag, og har ikke peiling på hvor hu står ellernoe. Savnet er faktisk så stort at jeg vurderer å kontakte stalleieren og få nummeret til han som kjøpte henne, for å reise nedover for å besøke henne.

Mitt råd til deg er å tenke nøye igjennom. Jeg var ganske snar i avgjørelsen når jeg slutta med hest, men det kjenner jeg at jeg får svi for, inni meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min driver med hest ;P . Jeg har aldri hatt noe spesiell interesse for disse dyrene.. Men hunder derimot <33 . Starta i det små på barneskulen (6.klasse eller 7.klasse). Så etter MYE masing så fikk jeg endelig lov til å fpå hund. Men det var nok ikke så gjennomtenkt nei :unsure: .

Jeg og ei venninde gikk mye tur i lag med en hund som hun passet på. Så fikk hun seg en japanske spisshund på ungdomskolen(?). Min hund går dessverre ikke så bra i lag med den. Så vi ser hverandre ikke så ofte lengre :cool: .

Så endte det opp i at jeg fant sonen (via Christine sin hjemmeside faktisk ;D). Så nå begjunner det å ta helt av (håper jeg :unsure: )

Uten hund, gir ikke mitt liv noe mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har for øyeblikket ingen av delene.. hesten eg hadde på fôr blei avliva (i går) :S :cool: Og hunden min gav vi fra oss i oktober.

Men da eg hadde begge deler, så var det veldig stress dei dagane eg hadde hest. Men det var jo sjølvsagt koslig også. Merka godt no at dagane er heilt tomme. Eg veit sjølv ikkje om eg skal fortsette med hest. Eg finne ingen som var som hesten eg hadde, men merka også at hest er ein del av meg, og det har vore det lenge. Og det går jo faktisk ann å ha hest på fôr, og kanskje ikkje konkurrere på eit høgt nivå, men litt lokalt og kose seg. I alle fall medan ein går på skule samtidig! Eg synst døgnet skulle minst ha 6t til! Det er eit vansklig valg, men ein må tenke på framtida også, kanskje ikkje velge hest no, for det tar mykje tid og vansklig å ta med seg og få folk til å passe hesten om noko skulle skje. Så kan ein heller velge eit yrke der ein har tid og ressursar til å ha begge deler. Det trur eg nok blir min plan, men MÅ ha hest no også, berre ikkje så mykje.

Håpa du finne ut av kva du vil satse på. Og om du finne ein måte å ha begge dele på uten at det går utover skulen og sosiallivet så må du rope ut! ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktivt og aktivt... Jeg konkurerer ikke selv, men har hest og hund. Hesten er det stort sett datteren som har tar seg av, trener og konkurerer, men jeg er jo også i stallen omtrent daglig. Hver onsdag er hesten utleid til rideskolen som handicaphest, men vi har selv ansvar for at hun er klar til timene begynner, så det betyr ikke at vi har fri. Hver torsdag er det sprangtrening, så da må jeg i allefall være tilstede.

Hver tirsdag er det ringtrening med hunden. Pluss at jeg og ei venninne ofte går tur med hundene og trener dem om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hest og hund tidligere. Da ble det hunden som ble nedprioritert, og hesten som fikk trening osv. Hunden hadde det fint han også, men ble vel ikke akkurat trent noe.

Det ble for mye. Jeg har to barn, jobb og hund og hadde hest. Døgnet hadde ikke nok timer, så jeg solgte hesten. Er fortsatt bestemt på å ha hest igjen en gang, men det blir lenge til.... når det passer bedre :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med begge deler! Har to hester som jeg reiser på travløp med pluss at jeg konkkurerer litt i western men en tredje hest. I tillegg har jeg jo Oscar som jeg trener bruks, rundering, feltsøk og spor. Jeg skal godkjenne han som ettersøkshund, så det jobber vi mye med nå, i tillegg reiser vi mye på utstilling. Det er mye jobb i tillegg til skole, men jeg kommer ikke til å droppe noen av delene så jeg vil nok ha det travelt leeenge enda :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er vanskelig. Fåreløpig så skal jeg fortsette å være i stallen 2 dager i uken å gå på ringtrening frem til sommeren.

Vil leite etter sprang ponni å begynne på når jeg merker ossen det er med lekser osv på vidergående.

Så skal jeg begynne på Agility med vofsen og gå på ringtrening inni mellom...

Men om jeg hadde kuttet hest så hadde jeg jo kunnet hatt 2 hunder. Men om jeg kutter hund, så har jeg bare tid til 1 hest :lol: Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har tre hester, en travhest som trenes mot travløp, ett føll som skal trenes og en merr som ris på turer noen dager i uka. Jeg har fortiden to hunder som trenes, en som konkurreres med i lydighet og bruks, en som trenes i gjeting. I tillegg bor det et par hannhunder her, men de er ikke mine..

Og jeg jobber..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tja....... full jobb fra morgen til sen ettermiddag setter sine begrensninger på heste fronten - men jeg har liksom ordna meg jeg da... *ler*

Jeg har hunder - som trenes litt nå og da, og så har jeg fri tilgang til hest når jeg måtte ønske - alt jeg yter i retur er to faste dager i uken hvor jeg møkker ut og tar kveldsforingen - så kan jeg ri så mye jeg vil, når jeg vil og hvor jeg vil. Stort sett så blir det ridning i helgene nå på denne tiden av året - så longerer vi og leker litt på ridebanen ellers om vi føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid egen hest siden 1999, og har den alene, dvs har ikke fórvert. Jeg er i stallen så å si 7 dager i uka. Mormor og morfar stiller opp og tar seg av ham når jeg har ekstremt mye på skole, og de har han mer eller mindre en dag i uka, der de flir og ordner fór. Likevel hender det at jeg er oppover for å ri eller at han skal skoes osv disse dagene. I tillegg kjøpte jeg min første egne hund for ett år siden. Jeg studerer i tillegg 100%, og jobber en sjelden gang. Det er vel ingen underdrivelse å si at jeg har det travelt. Mange av mine studievenner forstår heller ikke at jeg bare kan bli med på ting som foregår hele dagen. Jeg faktisk hjemom for å dra i stallen og aktivisere hund. Til tider kan det bli veldig slitsomt å hele tiden måtte forklare hvorfor jeg ikke kan være med på alt..

Jeg trente "aktivt" med hesten før, red sprang og dressur og startet på stevner. Startet også kjørestevner og red westernkurs. Nå er han imidlertid 23 år, og jeg har ingen ambisjoner lenger, også fordi jeg ikke har tid. Vi har imidlertig ridd dressurtreninger hele tiden, med unntak av det siste 1,5 året, selv om vi har startet litt igjen nå. Likevel så trenger han jo trening hver dag, og jeg bruker mellom 2-4 (5-6 i helgene) timer i stallen hver dag. Hunden trener jeg også aktivt med, vi trener litt lydighet, søk og triks så å si hver dag. I tillegg til at vi har og skal fremover være med på flere kurs i lydighet og agility. I tillegg er hunden med i stallen nesten hver dag :icon_redface: I dag har jeg en rolig dag, har vært ute i 1,5 time med hunden nå, skal bare spise og dra i stallen. Så er jeg vel hjemme i 4-5 tida, for så å ut med hund igjen, og deretter lese til eksamen. Kanskje blir det en liten julegaveshopping i løpet av kvelden også. Nå er jeg heldig som bor hjemme, og mamma er hjemmeværende så dermed kan hu ut med hunden om det trengs. Mine foreldre og besteforeldre er også kjempegreie til å stille opp i stallen om det skulle bli nødvendig (de hadde ham tross alt i 7 uker da jeg ikke kunne forlate huset pga kraftig kyssesyke).

Så ja, det er travelt å drive aktivt med både hest og hund, men du verden hvor mye man får tilbake! Jeg ville ikke byttet i det hele tatt! Om jeg går glipp av en kinokveld med venner, javel, jeg har i stedet verdens beste dyr som har gitt meg så mye positivt :lol: Ikke misforstå, jeg elsker å være sammen med venner også, og får som regel tid til en fest eller to i løpet av helga også ;) Vet ikke hvor gammel du er jeg? Men mens jeg gikk på ungdomsskole og delvis også vgs. så var det jo mye mindre å gjøre på skolen enn jeg har nå. Fordelen nå er imidlertid at jeg har mange timer i uka fri fra skole :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg driver ikke med hest nå, men drev mye med det før. Da hadde jeg ikke hundeinteressen, og jeg kan ikke se for meg å gjøre begge deler samtidig. Hestene tok veldig mye fritid, og det gjør hunden min også. En hund kan selvsagt være med på rideturer etc, men i det lange løp hadde det blitt litt mye. For min del. Jeg liker å gjøre ingenting også :lol: For jeg jobber hele dagen lang, men hvis jeg hadde vært arbeidsledig/trygdet hadde det ikke vært noe problem! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid egen hest siden 1999, og har den alene, dvs har ikke fórvert. Jeg er i stallen så å si 7 dager i uka. Mormor og morfar stiller opp og tar seg av ham når jeg har ekstremt mye på skole, og de har han mer eller mindre en dag i uka, der de flir og ordner fór. Likevel hender det at jeg er oppover for å ri eller at han skal skoes osv disse dagene. I tillegg kjøpte jeg min første egne hund for ett år siden. Jeg studerer i tillegg 100%, og jobber en sjelden gang. Det er vel ingen underdrivelse å si at jeg har det travelt. Mange av mine studievenner forstår heller ikke at jeg bare kan bli med på ting som foregår hele dagen. Jeg faktisk hjemom for å dra i stallen og aktivisere hund. Til tider kan det bli veldig slitsomt å hele tiden måtte forklare hvorfor jeg ikke kan være med på alt..

Jeg trente "aktivt" med hesten før, red sprang og dressur og startet på stevner. Startet også kjørestevner og red westernkurs. Nå er han imidlertid 23 år, og jeg har ingen ambisjoner lenger, også fordi jeg ikke har tid. Vi har imidlertig ridd dressurtreninger hele tiden, med unntak av det siste 1,5 året, selv om vi har startet litt igjen nå. Likevel så trenger han jo trening hver dag, og jeg bruker mellom 2-4 (5-6 i helgene) timer i stallen hver dag. Hunden trener jeg også aktivt med, vi trener litt lydighet, søk og triks så å si hver dag. I tillegg til at vi har og skal fremover være med på flere kurs i lydighet og agility. I tillegg er hunden med i stallen nesten hver dag :icon_redface: I dag har jeg en rolig dag, har vært ute i 1,5 time med hunden nå, skal bare spise og dra i stallen. Så er jeg vel hjemme i 4-5 tida, for så å ut med hund igjen, og deretter lese til eksamen. Kanskje blir det en liten julegaveshopping i løpet av kvelden også. Nå er jeg heldig som bor hjemme, og mamma er hjemmeværende så dermed kan hu ut med hunden om det trengs. Mine foreldre og besteforeldre er også kjempegreie til å stille opp i stallen om det skulle bli nødvendig (de hadde ham tross alt i 7 uker da jeg ikke kunne forlate huset pga kraftig kyssesyke).

Så ja, det er travelt å drive aktivt med både hest og hund, men du verden hvor mye man får tilbake! Jeg ville ikke byttet i det hele tatt! Om jeg går glipp av en kinokveld med venner, javel, jeg har i stedet verdens beste dyr som har gitt meg så mye positivt :lol: Ikke misforstå, jeg elsker å være sammen med venner også, og får som regel tid til en fest eller to i løpet av helga også ;) Vet ikke hvor gammel du er jeg? Men mens jeg gikk på ungdomsskole og delvis også vgs. så var det jo mye mindre å gjøre på skolen enn jeg har nå. Fordelen nå er imidlertid at jeg har mange timer i uka fri fra skole :lol:

Kan jeg spørre hvordan du har råd til å ha hest når du er student og ikke jobber noe særlig?

Jeg drev aktivt med hest før, hadde egen (uten fòrrytter), som jeg red opp. Mye arbeid, med andre ord. Samtidig hadde vi en GS-tispe, men hun var ikke mitt hovedansvar. Dersom jeg skulle hatt hest+hund nå ville jeg vært avhengig av å ha en hund som ikke krever all verdens av hodetrim og trening, men som gjerne er med på lange rideturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvordan du har råd til å ha hest når du er student og ikke jobber noe særlig?

Jeg drev aktivt med hest før, hadde egen (uten fòrrytter), som jeg red opp. Mye arbeid, med andre ord. Samtidig hadde vi en GS-tispe, men hun var ikke mitt hovedansvar. Dersom jeg skulle hatt hest+hund nå ville jeg vært avhengig av å ha en hund som ikke krever all verdens av hodetrim og trening, men som gjerne er med på lange rideturer.

Fordi jeg bor hjemme og fordi jeg har foreldre som er like glad i hesten som meg, slik at de hjelper til for at det skal være mulig å beholde hesten. Da vi kjøpte hesten når jeg var 14 (jeg betale en del selv og fikk resten) fikk jeg beskjed om at det ikke kom til å bli penger å få til noe annet. Og slik har det fortsatt. Jeg har ikke fått klær, ting og tang med mindre det er noe helt nødvendig siden jeg fikk hest. Det var et valg jeg tok den gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på ungdomskolen i 10 klasse. Vis det bare blir mer skole arbeid enn hva jeg har nå så MÅ jeg kutte en av delene om ikke lenge. Jeg har jo nærmest ikke tid til annet en hest og hund. Og nå gå jeg bare i stallen 2 dager i uken og trener av og til fast(liksom kurs på en måte) 1 gang i uken med hunden. Ellers er det lekser og lekser og eneste tiden jeg har tid til venner er i helgen. Og da er det gjerne annet som skal gjøres også, eller du vil være hjemme å bare slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...