Gå til innhold
Hundesonen.no

Pris på hunder med feil


Gjest

Recommended Posts

Hallo! Jeg er ny her på forumet så jeg håper jeg poster i riktig tråd. :)

Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye en burde betale for en valp når det er noe "feil" med den.

Hunden er 16 måneder gammel og har underbitt, er derfor ubrukelig i utstillings sammenheng.

Blir prisen redusert med en prosent eller er det avhengig av rase?

Håper på svar.

-xaNder-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Jeg er ny her på forumet så jeg håper jeg poster i riktig tråd. :)

Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye en burde betale for en valp når det er noe "feil" med den.

Hunden er 16 måneder gammel og har underbitt, er derfor ubrukelig i utstillings sammenheng.

Blir prisen redusert med en prosent eller er det avhengig av rase?

Håper på svar.

-xaNder-

Tja, det er forskjellig fra oppdretter til oppdretter, men en hund som ikke kan stilles, enten det gjelder den ene eller den andre lyten, er mindre verdifull enn en hund som kan delta på utstilling - sånn økonomisk sett. På en annen side kan du konkurrere med hunden din i andre hundesporter, selv om den har utstilligsfeil, og det kan man ikke med en uregistrert hund, rase eller blanding. Jeg vil tro at halve kjøpesummen av ordinær valpepris er rimelig, men det kan som sagt variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Jeg er ny her på forumet så jeg håper jeg poster i riktig tråd. :)

Jeg er litt nysgjerrig på hvor mye en burde betale for en valp når det er noe "feil" med den.

Hunden er 16 måneder gammel og har underbitt, er derfor ubrukelig i utstillings sammenheng.

Blir prisen redusert med en prosent eller er det avhengig av rase?

Håper på svar.

-xaNder-

Hei og velkommen!

Det kommer an på når man betaler for hunden, mener jeg. Om hunden er 16 måneder gammel når man kjøper den, og den har underbitt, kommer det vel an på kjøper hvor mye h*n er villig til å betale for en hund med utstillingsfeil. Mange vil nok ikke være villige til å betale full pris for en slik hund. Akkurat hvor mye mindre prisen blir, tror jeg ikke det er noen fasit på. Alt mellom full pris og halv pris virker rimelig for meg. Hunden er like mye verdt som selskapshund, og man slipper arbeidet og en del utgifter som følger med det å ha en liten valp.

Om det derimot er snakk om en hund kjøpt som 8-12 uker gammel valp som har utviklet en utstillingsfeil, synes jeg ikke man kan kreve noen tilbakebetaling (unntaket er kanskje testikkelmangel - det er det en slags sedvane for). Det er som regel ikke noe selger kan forutse.

Edit: Dessuten kan testikkelmangel medføre en viss helsefare i form av økt risiko for testikkelkreft. Feil som kan medføre merutgifter for den nye eieren synes jeg det bør gis prisreduksjon for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når det gjelder bitt eller tannfeil, så har noen oppdrettere skrevet en sum i kontrakten eller en prosentandel. Jeg vet at alt fra 1000kr i refusjon opptil erstatningsvalp har blitt tilbakebetalt. Sjekk hva det står i kontrakten din. Har du kjøpt hunden som voksen og med feilen kan du ikke regne med å få refusjon, da skulle du ha sagt i fra da du hentet hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hos enkelte raser er det et krav om å oppnå en viss premiering på utstilling for å oppnå en premiering i en annen sport.

Noen oppdrettere skriver i sin avtale at de ikke kan garantere at hunden blir noen utstillingshund og selges derfor som en familiehund for full pris. Da kan ikke noe gjøres desverre.

Å betale full pris for en hund som har feil når du henter den hadde ikke jeg gjort. Da hadde jeg heller sett meg om etter en annen oppdretter. Men å kjøpe en liten valp på 8 uker (noen oppdrettere beholder dem lengre) og det da ikke er noen utstillingsfeil blir en annen sak. Men som når jeg starter som oppdretter ville jeg gitt tilbake noe av kjøpesummen hvis det viser seg at noen av av valpene jeg har solgt har en feil som gjør at de ikke kan stilles ute eller noe slikt. Dette er bare hva jeg ville gjort. Noen oppdrettere ser ikke på den slags.

Synes du skal snakke med oppdretter om dette. Kan jo hende dere kommer til en enighet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Jeg skal prate med oppdretter om dette, men ville helst ha en tredje mening om hva som var vanlig og moralsk riktig før jeg begynnte å sette krav :)

Hunden er solgt før og er omplassert tilbake til oppdretter.

-xaNder-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - for å oppnå f.eks LP-championatet må hunden ha minimum en blåsløyfe (2. premie) i eksteriør.

Men nå er det jo faktisk en del små utstillingsfeil som er så ubetydelige, eller at hunden er så bra ellers i dommerens øyne, at hunden alikevel kan oppnå både blått og rødt i eksteriørringen.

Har selv en collie med en brett i ytterste ørebrusk som gjør at han ikke har korrekte ører, dvs. at ørene hans kan minne litt om BC-ører, men han har en superkropp, svært gode vinkler og gåsehudbevegelser som har bidratt til at han tiltross for denne feilen er både Nordisk Unghundvinner og NUCH. Hunden ble solgt 11 uker gammel med et prisavslag på kr. 1.000,- pga disse "stygge" ørene som en utstillingsfeil.

Er noe som heter at alt er relativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - for å oppnå f.eks LP-championatet må hunden ha minimum en blåsløyfe (2. premie) i eksteriør.

Men nå er det jo faktisk en del små utstillingsfeil som er så ubetydelige, eller at hunden er så bra ellers i dommerens øyne, at hunden alikevel kan oppnå både blått og rødt i eksteriørringen.

Har selv en collie med en brett i ytterste ørebrusk som gjør at han ikke har korrekte ører, dvs. at ørene hans kan minne litt om BC-ører, men han har en superkropp, svært gode vinkler og gåsehudbevegelser som har bidratt til at han tiltross for denne feilen er både Nordisk Unghundvinner og NUCH. Hunden ble solgt 11 uker gammel med et prisavslag på kr. 1.000,- pga disse "stygge" ørene som en utstillingsfeil.

Er noe som heter at alt er relativt...

Selvsagt *ler* Det visste jeg jo, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
×
×
  • Opprett ny...