Gå til innhold
Hundesonen.no

Mamma?


siljestokka

Recommended Posts

Hmm.. Nei, jeg kaller meg faktisk ikke mamma til hundene mine, mest fordi at den eldste ER mammaen til den yngste, og folk blir kjempeforvirra (det gjør de forsåvidt nå og) om jeg skal være mamma samtidig som eldstemann skal være mamma.. Men jeg må innrømme at jeg sier sånt som "gullet til mor, du" og sånt når jeg snakker med de.. Skal jeg ha de til meg, så sier jeg bare "kom hit", liksom.. Og min mat er ganske enkelt bare "min!"

EDIT: Det er forøvrig alle andre som er "damen" og "mannen" - sånn som "var damen rar" osv.. Folk vi kjenner er stort sett "tanten" (vi kjenner mest hunkjønn.. hehe), men det starta med en "tante grusom"-greie, tror jeg? Også har det bare blitt til at det er "hyggelige tanten" og "leketanten" og "snille tanten" i tillegg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Altså, jeg mener det er forskjell på å kalle seg selv mamma eller pappa, og det å snakke til hunden sin. Tulla er dum, men Casper var et geni. Han kunne over 200 ord, og han forstod hva vi sa. Vi navnga folk, og han kunne "gå til...." Han skjønte også hele setninger, siden han da plukket ut ord han kunne, og tydeligvis skjønte det. Eksempel: "kontoret og hent skilpadden (en leke) som ligger oppi sengen og gi den til Gunhild.) Eksempel 2: "Skal vi ta tog og gå på besøk til Gunhild og Barco?" (Hadde en venninne som het Gunhild, med en hund som het Barco.) Ordene som er understreket eller i kursiv skjønte han, satte sammen til mening, og gjorde det vi sa. Snål hund. Tror nesten gubben har rett i at han var et slags geni, og at genier ofte har litt problemer ute av denne verden.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil også ha genihund <_<

Tanta mi kaller seg tante til Tassen. Eksempel: "Kom du på besøk til ho tante i dag da Tassen?" (i en sånn gla og munter tone)

Besta kaller meg mammaen hans. Eksempel: "Va du me ho mamma på tur i dag du då?" Og så kaller ho mammaen min for bestemora hans. Ho sjølv er oldemor til han. (skulle tro han var et barn vettu, slik som hun gir ham altslags godt. VED BORDET(!), selv om hun vet godt at det ikke er lov.. :rolleyes: ) Hehe, ikke rart han dulter etter henne når vi er på besøk..

Jeg kaller han vel gutten min, vennen min eller kjærsten min (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Nei, jeg kaller meg faktisk ikke mamma til hundene mine, mest fordi at den eldste ER mammaen til den yngste, og folk blir kjempeforvirra (det gjør de forsåvidt nå og) om jeg skal være mamma samtidig som eldstemann skal være mamma.. Men jeg må innrømme at jeg sier sånt som "gullet til mor, du" og sånt når jeg snakker med de.. Skal jeg ha de til meg, så sier jeg bare "kom hit", liksom.. Og min mat er ganske enkelt bare "min!"

EDIT: Det er forøvrig alle andre som er "damen" og "mannen" - sånn som "var damen rar" osv.. Folk vi kjenner er stort sett "tanten" (vi kjenner mest hunkjønn.. hehe), men det starta med en "tante grusom"-greie, tror jeg? Også har det bare blitt til at det er "hyggelige tanten" og "leketanten" og "snille tanten" i tillegg :(

Tror ikke jeg går rundt å kaller meg Mamma, og ja jeg hadde syns det var litt rart å kalle meg for "Mammaen" til Talli når Blaze er det. Men jeg kan kalle dem for "bebisene, mine".

Alle bikkjene liker og kjenner blir også her automatisk leke-tante eller tante. X-en sin hund er min tidligere "stesønn" (og jeg er den onde stemoren)

Kom på en annledning jeg sier "Mamma" til Bikkjene, det er når alle ligger helt rolig og koser oss. Da er dem "mamma dine gull unger" eller "gull ungene mine" Ellers så tror jeg ikke jeg gjør det. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med hva jeg skal kalle min foreldre jeg da... Jeg kaller dem jo mamma og pappa, men når jeg skal be bikkja gå til feks min mor, hva skal jeg si da...? I bloggen og sånn, blir de jo kalt "mormor og bestefar" o.l, men jeg får meg liksom ikke helt til å si "gå på kjøkkenet til mormor nå..." "Gå på kjøkkenet til mamma" blir også feil, og jeg bruker IKKE navn på mine foreldre altså....

Besteforeldrene mine derimot, de er helt og totalt oldreforeldre til Snorre i egne øyne. Han er helt på høyde med det 1-årige menneskeoldebarnet, og om jeg snakker om farmor/farfar (som jeg kaller dem) i forbindelse med Snorre, blir jeg kjapt rettet på; oldemor/oldefar... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker vi matte og husse, men så bor jo vi i Sverige da :(

Matte og husse er jo egentlig bare en forkortelse for matmor og husfar, så jeg ser ingen anledning til at det ikke kan brukes i Norge også.

Mamma og pappa synes jeg bare er dumt, jeg er mamma til barna mine ikke til hundene. Barnas "farmor" sier at hun er tante til hundene - det er nesten enda dummere synes jeg.

Mamma, pappa og tante blir litt for mye formenneskeliggjöring av hundene synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg mener det er forskjell på å kalle seg selv mamma eller pappa, og det å snakke til hunden sin. Tulla er dum, men Casper var et geni. Han kunne over 200 ord, og han forstod hva vi sa. Vi navnga folk, og han kunne "gå til...." Han skjønte også hele setninger, siden han da plukket ut ord han kunne, og tydeligvis skjønte det. Eksempel: "kontoret og hent skilpadden (en leke) som ligger oppi sengen og gi den til Gunhild.) Eksempel 2: "Skal vi ta tog og gå på besøk til Gunhild og Barco?" (Hadde en venninne som het Gunhild, med en hund som het Barco.) Ordene som er understreket eller i kursiv skjønte han, satte sammen til mening, og gjorde det vi sa. Snål hund. Tror nesten gubben har rett i at han var et slags geni, og at genier ofte har litt problemer ute av denne verden.. :(

Hehe, Orry er ikke den glupeste, men et lite geni er han nok... Han plukker også ut ord han forstår i setninger, og setter dem i sammenheng; "skal vi kjøre bil til bestemor og bestefar og spise is?" Da løper han i full fart til bilen, logrer som en gal når vi nærmer oss riktig hus og løper rett til fryseren når vi kommer inn. Hundene er smartere enn vi tror ;)

Når det gjelder dette med "mamma", bruker jeg ikke det om meg selv. Derimot kaller alle andre i familien meg for "mamma'n" til hundene, så de har jo begge lært seg hvem "mamma" er :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma for hundene mine, og mannen min er pappa. Da foreldrene mine levde var de bestemor og bestefar.

Og jeg er tante for alle hundene til vennindene mine (en ære):-))

Og hvorfor skulle det ikke være sånn?

Jeg gjør jo alle mammatingene, gir dem omsorg, kjærlighet, trøst. Lærer dem om livet (miljøtrening), følger dem til kurs (skolen), hjelper dem med leksene (trener), gir dem riktig mat, vasker opp etter uhell, tar dem med til legen når de er syke, gir medisiner, bader og børster, setter grenser og roser, støtter dem i vanskelige situasjoner og ordner opp på lekeplassen når det trengs.

Jeg legger til rette for at de har trygge, gode lekekamerater og for at de hele tiden lever et liv med passe utfordringer og mestring.

Forskjellen på dyrebarn og menneskebarn (de fleste) er at de alltid er like avhengig av meg og de dør før meg...

Så jeg er, både i navnet og gavnet, mamma for dyrene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å guuud dette var festlig!

Jeg synes jeg tjatrer fælt til hundene jeg, men det blir ingen mamma, pappa greier nei - hvis det blir omtale om noe som helst så er det på nivået "Nå skal vi på tur" eller "Nå drar vi" - ellers så heter beskjeden "Nok" (spesielt til flat-tomsingen den da) hvis jeg vil ha fred, eller "Fanget" hvis basenjien skal få ligge på fang..

Gubben min derimot, omtaler meg som "mamma" til hundene - "Gå til mamma så får du mat" (ja, den er pillråtten..). Han vet det irriterer meg, men jeg kan ta igjen ihvertfall. Til vanlig er kanskje Basenjien mammas lille snuske, men når hun har løpetid er hun pappas lille ludder.. (NB! Mener ikke noe suspekt her altså, det så bare litt lugubert ut sånn skriftlig..hmm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma for hundene mine, og mannen min er pappa. Da foreldrene mine levde var de bestemor og bestefar.

Og jeg er tante for alle hundene til vennindene mine (en ære):-))

Og hvorfor skulle det ikke være sånn?

Jeg gjør jo alle mammatingene, gir dem omsorg, kjærlighet, trøst. Lærer dem om livet (miljøtrening), følger dem til kurs (skolen), hjelper dem med leksene (trener), gir dem riktig mat, vasker opp etter uhell, tar dem med til legen når de er syke, gir medisiner, bader og børster, setter grenser og roser, støtter dem i vanskelige situasjoner og ordner opp på lekeplassen når det trengs.

Jeg legger til rette for at de har trygge, gode lekekamerater og for at de hele tiden lever et liv med passe utfordringer og mestring.

Forskjellen på dyrebarn og menneskebarn (de fleste) er at de alltid er like avhengig av meg og de dør før meg...

Så jeg er, både i navnet og gavnet, mamma for dyrene mine!

Åå! Den likte jeg! :) God sammenligning! (Spesielt hvis man skal begynne å trekke inn lederskap og sånt her.. *host*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd! :) Selv bruker jeg far/mor, som i ; "kom til far/mor" men der stopper det vel omtrent også. Noe som skurrer for meg, er når folk "snakker" for hundene sine , eller "skriver" historier og slikt for hundene.. For meg blir det helt fjollete og jeg har mer en en gang tenkt; håper bikkja ikke er like dum, som eieren framstiller den! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er ikke mamma hverken til barn eller hunder, jeg har riktignok ett datterbarn som jeg ikke har født, men det blir litt anderledes..

Jeg kan til nød kalle dem englebarna eller jævelunger, men bortsett fra det så opphører alt slektskap til menneskeheten.

Gubben sier: gå og plag mora di når han syns de er slitsomme, men de har tydligvis lav IQ, for ingen av dem vet hvem "mora di" er..

Min mor heter mamma, siden jeg kaller henne det, vet igrunn ikke hva bikkjene kaller henne..

Når jeg skriver i gjesteboka til opdretteren vår på en hest, så skriver jeg "for" hesten med ett menneskelig, humoristisk perspektiv, da omtales jeg forøvrig som "tyrannen"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mamma, og samboeren min er pappa!

Vist jeg sier 'hvor e pappan din henn'? Så springer han til mannfolket mitt;) Eller omvendt..hvor e mamman?

Jeg snakker med en fin lys stemme til 'gutten min', og han blir såå glad når jeg snakker sånn i motsetning til vanlig :)

Haha det er kanskje litt teit.. men why not :P Det plager ingen, og jeg går ikke akkurat å snakker sånn til folk :P

Men sånn er det vel når man ikke har barn i hus, da blir hunden barnet. Selv om jeg langt ifra behandler han som en baby (ja han er litt borskjemt på sofa/seng, men vi har vanlig grenser og dressur).

Vi har et lite dilemma da. Vi bor rett under pappa, og vist jeg skal si 'gå til pappan(min sin) så går han jo til samboeren. Bestefar blir litt for dumt, da jeg ikke har barn. hehe. Broren min er Øystein, ikke onkel. Tar ikke heelt av heller:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "mamsen"... Rett og slett fordi jeg ikke syns det høres spesielt kos ut med "Komme til eiere'n da Mikey" og "komme til matmor" er bare for tungt... :)

Jeg skiller klart mellom å være "mamma" for en hund og faktiske mødre med menneskebarn. Det er for søkt å sammenligne dem. Men på mange måter blir en jo som en forelder for en hund; de klarer ikke seg selv, de må mates (i den forstand av at de ikke lager mat selv), stelles, børstes, vaskes, læres opp til å oppføre seg osv osv... På mange måter er det en ganske lik posisjon. Derfor syns jeg ikke det er så ille å kalle seg for mamma eller pappa for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Men en annen "greie" jeg har, er at selv om jeg egentlig snakker østlandsk med "egen vri", så slår jeg over på nordlandsdialekt når jeg snakker med hundene mine.

.

Det gjør jeg og! :) Jeg aner virkelig ikke hvorfor, jeg kan ikke nordlandsk engang så det høres bare tåpelig ut. Ei vennine av meg har lett for å slå over til det samme når vi har hengt mye sammen og hun har fått komentarer for det av treningskompisene sine . "Hvorfor prater du så teit til bikkja?" :P Det bare blir sånn, helt uten noen åpenbar grunn. Loke kalles i perioder bare sikleåtter, men det startet lenge før Team Antonsen kom på banen så jeg har ingen god forklaring på språkforvirringen.

Godt det ikke bare er meg som har hund som skjønner setninger, jeg er så vant med at Loke skjønner "alt" jeg sier at jeg ikke tenker over det før andre komenterer det. Feks kan jeg si "ta med deg den pinnen til bilen" eller " du må vente til mamma har blitt ferdig, legg deg ved stolen i mens" etc uten å tenke over det, men han skjønner godt hva jeg sier. Sånn når han vil vel og merke...

Andre mennesker blir omtalt som "rare mannen" (mye brukt *flir*), "rare damen" eller - hvis det er venner han møter ofte - Tante. Menn blir alltid omtalt som "mannen" uansett hvor godt vi kjenner de :P Min mor og far er mannen og damen, alt av min slekt blir faktisk omtalt av meg som mannen, damen, jenta eller gutten, men de omtaler seg selv som tante, onkel, bestemor, bestefar etc, noe JEG faktisk reagerer på.. At jeg kaller meg for "mamma" når jeg prater med han, betyr ikke at han er i slekt med dem liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig er kanskje Basenjien mammas lille snuske, men når hun har løpetid er hun pappas lille ludder.. (NB! Mener ikke noe suspekt her altså, det så bare litt lugubert ut sånn skriftlig..hmm)
Pappas lille ludder! Dagens!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie, både den innerste til den ytterste krets, bruker betegnelsene "Mor og Far"

Disse er enkle ord som nødvendigvis ikke har noe med foreldrerolle å gjøre, selv om de gjerne assosieres med det. dessuten er de ganske koselige også, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å kalle meg mamma, men når jeg skriver for henne i bloggen, eller gb så kaller jeg meg mamsen... :)

Min far er "pappa" fordi jeg pleier å si, "gå til pappa, se hva pappa har på kjøkken" osv. Men venner og slikt sier forexpl. "nå må hu morå di snart kjøba et grisaøyra t deg..." Da sier de mamma om meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...