Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase


-Vilde-

Recommended Posts

Vet det er utrolig mange tråder om hvilke raser man burde velge osv. Men jeg trenger virkelig råd og tips fordi jeg står helt fast. Jeg har funnet 3 hunderaser som alle har noe forskjellige egenskaper både gode og dårlige, men kom gjerne med flere forslag for jeg er ikke sikker på noen av dem.

Hunden jeg leter etter bør ha egenskaper som leken, livlig, glad i å trene og være en frisk hunderase. Jeg har planer om å satse mest på agility med min hund nummer 2, men også lydighet, utstilling og spor på hobbybasis (mulig noe konkuranse). Foreldrene mine er med på dette og hunden blir ønsket av familien. Jeg skal sannsyneligvis ikke kjøpe hunden før om 1-2 år, men jeg elsker å planlegge :no:

Ble litt rotete da, men håper dere får noe ut av det.

Skriver opp kriteriene jeg:

Viktigst:

- Bør passe godt/veldig godt i agility (litt usikker på whippeten der....)

- mellomstor eller stor rase

- Glad i å trene

- Godt lynne (Skal sosialisere og miljøtrene mye selvfølgelig, men helst ikke en rase som er kjent for å være veldig vanskelig)

- Leken

- Livlig

- Rase som kan stilles

- Helst ikke mye jakt innstikt

- Frisk rase

Jeg har sikkert mange andre ting jeg skulle ha skrevet under kriterier, men kommer ikke på noen fler nå.

Rasene jeg har tenkt på er forresten: Berger de Pyreneès a face rase, Whippet og Nova Scotia Duck Tolling Retriever. Jeg er overhode ikke sikker på noen av dem, men det er de jeg har sjekket litt ekstra. Blir veldig glad hvis dere kommer på noen raser som passer til kriteriene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador eller Golden Retriver :)?

Har jo Labbis da og Labbis/golden blandings, men hadde litt lyst på en ny rase :) Elsker jo alt ved labbisen da :no:

Skessa: Har tenkt litt på Groendal. Setter tror jeg er ganske uaktuelt pga. jaktinnstinkt og setter er vel kanskje ikke rasen du skaffer for å satse på agility :no: ? Dalmisen er jo utrolig fin da. Noen som vet noe om dalmis i ag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, helt objektivt selvsagt (:)), men hva med springer? Den passer i det minste til kriteriene dine :no:

Ja springeren er jo innmari fin! Den har jeg faktisk ikke tenkt på... Har du link til et sted det står om den eller litt info sånn generelt?

:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spaniels.org er siden til raseklubben for Spaniels. Ellers kan du jo søke litt rundt om på hjemmesider til oppdrettere og lese hva de skriver. Hjemmesider hos folk som har rasen kan også gi en pekepinn på hvordan de er. Men skal du ha springer ville jeg vært ekstremt nøye med å finne en sunn hund! Begynner å bli endel tull ute og går på rasen, og da tenker jeg ikke på synlige, beviselige ting som HD og PRA, statistikken der er jo rimelig bra og det er enkelt å finne hunder som er arvelig fri for PRA og har god HD statistikker i slekten. Jeg tenker på andre ting, som hudproblemer, allergi, og mer i den "diffuse gaten". I tillegg har endel spaniels ganske bra med ressursforsvar, og noen har dominansproblemer. Vil tro mye av dette er arvelig, men siden ikke alle oppdrettere syns det er like kult å snakke om sånt, så ville jeg sjekker nøye, nøye! Gemyttproblem som fx å være skeptisk/usikker innbiller jeg meg også er et økende problem.

Men for ikke å skremme deg helt; springere flest er supre, omgjengelige hunder! Søte (hvis det er et kriterie) og enkle å trene. De passer bra til både agility og spor og utstilling og de er vel hva man kaller mellomstore. Grunnen til at jeg kjøpte springer, var fordi jeg ville prøve så mye rart, og trengte en anvendelig hund som ville like mye av mine sprell og lopper. Jaktinstinkt har de jo. Merker det godt på Tulla, men jeg har lært meg å kontrollere det ganske bra etterhvert. Hun har ikke oppdaget fugl enda, men elg og klovvilt, hare og rev er morsomt. Men så er jo dette støtende hunder, så de SKAL ikke løpe så langt bort fra jegeren. Så hvis hun likevel skulle finne på å stikke av, er hun ikke lenge borte (det bare virker sånn..) 30 sekunder er laaaang tid for meg, når jeg er vant til en hund som tusler rundt beina mine store deler av turen..

Det er forskjellige linjer innen springere også; noen avler for at hundene skal bare være søte og pene på utstilling (og de instinkter som måtte følge med er det kanskje ikke så viktig med?), andre avler hunder som de bruker både på utstilling og praktisk jakt (uten å være jaktpremiert), andre avler springere til familiehunder eller kanskje litt mer treningsrettet. Skal du gjøre det bra på utstilling, ville jeg satset på en dual-purpose springer; som er avlet både til utstilling og mer "praktiske ting" (jakt, blodsporprøver, viltspor osv). Hvis du er mest opptatt av å nå lengst mulig i fx agility og spor med springeren, ville jeg prioritert ned utstillingsbiten (noe som ikke betyr hunden er stygg, men at andre kvaliteter vektlegges mer).

Skulle jeg kjøpt springer i dag, ville jeg kjent til foreldrene, hilst på de. Lært mer om hvordan rasen er generelt, hva skiller seg ut? Hvordan er en "god" springer? Hva vil du ha, og hva vil du ikke ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En australian shepherd kunne kanskje passet. Kommer vel lit an på om du vil ha en hund som kan vokte eller ikke.

Ja tenkte en del på aussien og den er på listen min :) Vokting er ikke et stort problem egentlig, men ikke sånn at den tar helt av bare de ringer på.

Angående springer så ville jeg nok valgt en springer, hvor utstillingsbiten er litt prioritert ned. For jeg ser vel mer etter egenskaper enn ekstriør, men jeg synes egentlig springeren er søt uansett jeg :) Leste litt om den nå og den virker jo helt fantastisk! Den eneste springeren jeg har møtt var søte sjarmerende Orry så kanskje jeg får se og pelle meg på noen utstillinger og titte på flere springerne :)

EDIT:

Lagde en liten liste over de foreløpige rasene. Tilfeldig rekkefølge:

- Berger de pyreneès a face rase

- Engelsk Springer spaniel

- Australien Shepherd

- Nova Scotia Duck Tolling Retriever (mulig Tolleren går ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Poil Long varianten på Pyreneisk gjeterhund?

Det er jo mye større avlsmateriale der, og du trenger liksom ikke å dra helt til Frankrike og de landene for å finne hunden du har lyst på. :) (Selvom det er noen få oppdrettere i Sverige også..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke Poil Long varianten på Pyreneisk gjeterhund?

Det er jo mye større avlsmateriale der, og du trenger liksom ikke å dra helt til Frankrike og de landene for å finne hunden du har lyst på. :) (Selvom det er noen få oppdrettere i Sverige også..)

sier de ikke at face race er mer arbeidsom? Mener jeg har lest det noen steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sier de ikke at face race er mer arbeidsom? Mener jeg har lest det noen steder..

Det jeg har lest om face rasen er at den er mer stabil, ikke så mistenksom og lettere og sosialisere enn poil longen. Jeg har også "falt" mer for face rasens utseende, og jeg synes de ser nokså forskjellige ut til å være samme rase. Har også lest at den er noe mer spretten og livlig :) Hvis det blir en berger blir det nok face rase. Vet om en veldig godt oppdrett i Sverige som har avlet fra gode, stabile hunder :) Hun har også noen agility champions :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lest om face rasen er at den er mer stabil, ikke så mistenksom og lettere og sosialisere enn poil longen. Jeg har også "falt" mer for face rasens utseende, og jeg synes de ser nokså forskjellige ut til å være samme rase. Har også lest at den er noe mer spretten og livlig :) Hvis det blir en berger blir det nok face rase. Vet om en veldig godt oppdrett i Sverige som har avlet fra gode, stabile hunder :) Hun har også noen agility champions :)

hadde du giddet å fortelle meg hvem oppdretteren er? kan godt gjøre det på pm altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte en del på aussien og den er på listen min :) Vokting er ikke et stort problem egentlig, men ikke sånn at den tar helt av bare de ringer på.

Det kan være noen som tar helt av når det ringer på døra, som vokter bilen, deg eller når de hører lyder utenfra. Det krever at man er oppmerksom på det og tar tak i det fra dag en. Ellers er jo aussien veldig bra til agility, spor og det du måtte ønske. En virkelig allroundhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte en del på aussien og den er på listen min :) Vokting er ikke et stort problem egentlig, men ikke sånn at den tar helt av bare de ringer på.

Angående springer så ville jeg nok valgt en springer, hvor utstillingsbiten er litt prioritert ned. For jeg ser vel mer etter egenskaper enn ekstriør, men jeg synes egentlig springeren er søt uansett jeg :) Leste litt om den nå og den virker jo helt fantastisk! Den eneste springeren jeg har møtt var søte sjarmerende Orry så kanskje jeg får se og pelle meg på noen utstillinger og titte på flere springerne :D

EDIT:

Lagde en liten liste over de foreløpige rasene. Tilfeldig rekkefølge:

- Berger de pyreneès a face rase

- Engelsk Springer spaniel

- Australien Shepherd

- Nova Scotia Duck Tolling Retriever (mulig Tolleren går ut)

Flott at du vurderer springer, da jeg virkelig tror den kan passe deg! Den kan brukes til mer eller mindre alt, den er glad, sosial, vennlig og forholdsvis lettrent. Enkelte kan ha en del konsentrasjonsvansker, men det avhenger helt av hvor morsom man gjør innlæringen.

Orry har egentlig lite jaktinnstinkt; han løper etter fugl hvis de er på bakken noen få meter unna, ellers synes han ikke jakt i seg selv er så fryktelig spennende. Katter jager han jo, men det er det er jo mange hunder som gjør uavhengig av rase.

Litt helseproblemer er det jo på rasen, men dette har Huldra allerede nevnt. Derfor er det veldig viktig å finne en seriøs og flink oppdretter, fordelen med springer er jo da at det er en del å velge mellom :)

Ellers har vel egentlig Huldra nevnt det meste, men dersom det er noe spesielt du lurer på er det bare å spørre!

Og dersom du vil treffe Orry og Norma er det bare å si i fra, for du bor vel også i Oslo? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokting dukker jo opp hos andre raser enn bare "typiske" vokter-raser. Tulla har endel vokting i seg (eller er det vakt jeg mener?), og hun er jo ikke en sånn rase som "skal" ha det. Men så har jeg møtt en hel drøss springere som ikke har hatt noe sånt, og noen som har vært "verre" enn Tulla, og som noen nevner, så kommer det an på hva man gjør det til. Jeg har nok vært litt for slepphendt med sånt dessverre, pluss negativ påvirkning fra forrige hunden som hadde mye av det. Men alle raser kan mer eller mindre lett "læres" å bjeffe når det ringer på, være vàr på lyder utenfor, holde utkikk med vinduet osv, det tror jeg i alle fall da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det mange svar :)

Helle: Har sendt PM :D

Pus: Er du sikker på det? Jeg synes det hørtes litt feil ut, men hvis du har en kilde vil jeg gjerne lese litt om det. Mitt inntrykk er at det finnes ganske mange face raser (ikke veldig). Men det er en god del oppdrett i Frankrike og noen få i Sverige. Ett i Norge også forresten. Men hvis de blander poil long og face rase blir ikke det en slags mellomting da? De korthårede har jo ganske mye mindre pels enn de langhårede. Det er vel ikke veldig stor sjanse for at det vil bli noen poil long valper og noen face rase valper er det? ;)

Linepip: SAGCH SAG(HOPP)CH Light My Fire Loubella ;) Hun er poil long da. Men mener jeg fant et sted med noen face rase ag champions. Skal se om jeg finner det igjen :)

Peers: Ja hadde vært veldig koslig å hilse på Orry og Norma. Kanskje vi kan fikse et hundetreff en dag og prate springer :) Siden du er moderator du kunne ikke sende meg en pm med en lynkurs i hvordan jeg quoter flere innlegg? Jeg greier det bare ikke :)

EDIT: OT : Linepip det er du som har Kennel Real scoop ikke sant? Gikk ikke du med prøvehund på agility vm? Btw er du på berger forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er nok sånn. Jeg har den kunnskapen fra mannen som kjenner rasen best, Alain Pecoult(?), og fra svenske oppdrettere. Har selv en poil long, min venninne har face rase, og disse to har felles bestefar.

Når det gjelder pelsen på poil long, så kommer den i flere lengder og kvaliteter. Dette kan du finne ut av ved å gå inn på Bergerforumet. Alltid lurt å sjekke med de som har erfaring med rasene en er interessert i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er nok sånn. Jeg har den kunnskapen fra mannen som kjenner rasen best, Alain Pecoult(?), og fra svenske oppdrettere. Har selv en poil long, min venninne har face rase, og disse to har felles bestefar.

Når det gjelder pelsen på poil long, så kommer den i flere lengder og kvaliteter. Dette kan du finne ut av ved å gå inn på Bergerforumet. Alltid lurt å sjekke med de som har erfaring med rasene en er interessert i...

hva er adressen til bergerforumet? jeg er også innterresert! :)

EDIT: tror jeg fant det http://berger.forum24.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokting dukker jo opp hos andre raser enn bare "typiske" vokter-raser. Tulla har endel vokting i seg (eller er det vakt jeg mener?), og hun er jo ikke en sånn rase som "skal" ha det. Men så har jeg møtt en hel drøss springere som ikke har hatt noe sånt, og noen som har vært "verre" enn Tulla, og som noen nevner, så kommer det an på hva man gjør det til. Jeg har nok vært litt for slepphendt med sånt dessverre, pluss negativ påvirkning fra forrige hunden som hadde mye av det. Men alle raser kan mer eller mindre lett "læres" å bjeffe når det ringer på, være vàr på lyder utenfor, holde utkikk med vinduet osv, det tror jeg i alle fall da.

Jeg tror dette med vakt/vokting (kan ikke helt forskjellen på de begrepene gitt...) er veldig individsavhengig innenfor springeren, og en del raser generelt. Orry har mer eller mindre ingen vakt/vokting i seg, men kan komme med et boff eller to dersom det er noe veldig unormalt som foregår (f eks hvis det henger en fremmed mann utenfor stuevinduet og vasker :rolleyes:).

En ting som ikke er nevnt (tror jeg?) angående springeren, er pelsstellet. Det er ikke veldig krevende, men de må børstes og klippes med jevne mellomrom. Det er helt overkommerlig, til og med late meg får til det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette med vakt/vokting (kan ikke helt forskjellen på de begrepene gitt...) er veldig individsavhengig innenfor springeren, og en del raser generelt. Orry har mer eller mindre ingen vakt/vokting i seg, men kan komme med et boff eller to dersom det er noe veldig unormalt som foregår (f eks hvis det henger en fremmed mann utenfor stuevinduet og vasker :rolleyes: ).

En ting som ikke er nevnt (tror jeg?) angående springeren, er pelsstellet. Det er ikke veldig krevende, men de må børstes og klippes med jevne mellomrom. Det er helt overkommerlig, til og med late meg får til det :)

Menn i hagen reagerer hun faktisk ikke på, men kom med en bil som høres ut som vår i innkjørselen..! :rolleyes:

Pelsstell, ja.. Jeg er egentlig ikke noe pelsmenneske selv heller, men til og med jeg klarer det! Nå er ikke jeg sånn som drar på utstilling og har Tulla i showkondisjon i tide og utide (se kritikken fra helgen, haha), men ørene holder jeg kort, og så tar jeg det andre litt sånn innimellom når det passer seg sånn. Etter et bad, fx. Kamming trengs overraskende lite her i huset (hun har jo så lite pels kan skjønne!), så det holder å kammen annenhver uke, og i tillegg før bad og etter at hun har hatt på seg kondomdress (merkelig hvordan det floker seg til inni der).

Stort sett synes jeg springere er veldig medgjørlige, kan ikke komme på at jeg har møtt noen som har satt seg spesielt til motverge mot noe. Det er evt pelsstell, som de da ikke har blitt vent til tidlig nok (viktig å gjøre!). Liker gemyttet veldig godt sånn sett; det er sjelden protester, de finner seg i det rareste (i alle fall min variant), og de har ikke all verdens med egne meninger, slik en del andre raser kan ha. For å nevne noe positivt, siden jeg kanskje har virket litt negativ her; de er ingen stressbomber (syns fx flat er stressa dyr), de er ikke ekstreme på noe vis (mtp mat som en labbis, pinne/ball som en bc, jakt som en münsterländer, lukting/snusing som en harehund osv). De er stort sett blide og enkle å ha med å gjøre (personlig tror jeg de er enklere enn labbis), og de er klare for å bli med på det meste. Men fart og intensitet som man kan finne hos andre raser (aussie, terv) er sjeldent å se hos springer. De gjør så godt de kan, men kroppen er bygd litt annerledes, så en slalåm vil aldri uansett trening, se ut som en bc sin slalåm.. Men av den grunn mener jeg også at de er enklere å trene og holde følge med på banen. I mine øyne er det ikke noe vits i en rask hund, hvis det er eier som sinker. Det er først når hunden sinker at man trenger den farten. Men det er bare min teori, spørs om så mange er enig med meg der.. :closedeyes: I forhold til cockere er de roligere, mer konsentrerte og førerorienterte. Kanskje ikke så matgale, men absolutt matgale nok. Cockere er mer vimsete, snusete og har mer "energi" og bevegelse i seg. Opplever også at cockere ofte har egne meninger om ting og tang, som å bli løftet eller styrt med. Mer pelsstell på cocker også forresten. Jeg har jo nevnt ressursforsvar som en litt kjip greie for spaniels generelt, men dette gjelder aller mest for cockere spesielt. Springere kan selvsagt ha sine greier de også, men ike nødvendigvis i samme utstrekning eller i samme grad som en cocker. (Så hvis du har litt kjennskap til cocker, kan du jo sammenligne.) På den andre siden er cockere i en veldgi hendig størrelse, de ER stort sett trivelige hunder, og de krever og tåler så utrolig mer enn de aller fleste gir de. De er mer alvorlige enn springere, som er mer lekne opp i voksen alder. Cockere blir "voksen" raskere, og leker ikke så mye med andre hunder. Springere kan synes det er gøy å leke og er mer barnslige, selv når de er voksne. Dette varierer også endel fra individ til individ. Cockere har også endel jakt i seg, og til tider syns jeg de kanskje har mer jakt enn springere! Nesa går konstant på en cocker, mens en springer faktisk kan konsentrere seg om andre ting innimellom, men dette avhenger også av hva du tillater og hva/hvordan du trener. Tror en cocker faller lettere ut pga lukter enn en springer.

Springere krever sitt når det gjelder aktivisering og mosjon. I dag har vi gått halvannen-to mil, hvor Tulla har fått dra. Det er en ganske lang tur for vår del. Hun er sliten, men kan også bli sliten av mye hodebry/trening, eller det å oppleve nye ting. De takler noen dager i ro uten å gå på veggene, hvis det skulle være behov for det, men som alle andre må de bli vant til at det ikke alltid skjer noe. Kunne ha skrevet mye mer, men nå er det natta.

Når du skal quote flere innlegg, trykker du på sitèr-knappen rett ved siden av qoute-knappen. Trykk på alle de innleggene du vil sitere. Når du har gjort det, trykker du på "skriv svar". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...