Gå til innhold
Hundesonen.no

Annonsering av hvalper på Finn.no.


QUEST

Recommended Posts

Jeg skjønte at du gjorde det.. Jeg sammenlignet annonsørene - du veit, man trenger ikke nødvendigvis å kikke på finn.no for å finne passende bil heller, det kan du finne hos de seriøse bilforhandlerene det, om du bare gidder å lete, f.eks.. Samme med boligannonser - de fleste meklerene har egne nettsider.. Om jeg annonserer noe der, er jeg automatisk useriøs da?
Som jeg sa, jeg syns fremdeles det er en vesensforskjell på å kjøpe/selge en bil og et dyr..Det første er en ting og det andre er et levende vesen..

Så hvis du mot all formodning en dag skulle snuble over en annonse av en oppdretter av din rase med et kull etter interessante linjer, så vil denne oppdretteren automatisk bli useriøs i dine øyne, og du en useriøs valpekjøper om du ringer på dette kullet?

- eh jo, det har med snobberi å gjøre, det er ikke "bra nok" å annonsere på finn..

Nei, jeg ville ikke "automatisk" ha tatt oppdretteren for å være useriøs men jeg ville ha stusset litt..

Nei, det har ikke med snobberi å gjøre, men jeg forstår at det kan oppfattes slik. Jeg burde muligens ha formulert startinnlegget noe anderledes og/eller skrevet litt mer utfyllende om hva jeg mente med useriøs. Jeg får ondt i meg, når jeg ser alle annonsene på slike steder..Og det gjelder ikke minst alle de uønskede omplasseringshundene. Jeg kan ikke la være å reflektere over hvilken skjebne de får, annonsert på et "bruktmarked". Og la meg legge til, jeg har ingenting mot brukthandlere, syns det er er alldeles utmerkete tiltak, men jeg føler fremdeles(med fare for å bli tatt for snobberi) at levende vesener fortjener "litt mer" enn å bli lagt ut for salg, som en hvilken som helst vaskemaskin eller bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler fremdeles(med fare for å bli tatt for snobberi) at levende vesener fortjener "litt mer" enn å bli lagt ut for salg, som en hvilken som helst vaskemaskin eller bil.

Gjelder det alle dyr, eller bare hunder? Hvordan skal man ellers omsette dyrene hvis ikke gjennom annonser? Finn er et utmerket marked på den måten at det samler mange, både kjøpere og selgere slik at muligheten for å finne det rette øker. Kjøp og salg av f.eks. hobbyhester ville vært veldig mye vanskeligere uten slike annonsemarkeder, og jeg kan ikke se at det reduserer verdien av det enkelte dyret. Tvert imot, siden det er enklere å finne den rette kjøperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg lurer litt på hvor man mener det er seriøst å annonsere jeg da? Aviser? Canis? Hundesport?

Det er ikke mange år siden det ble ansett som skikkelig harry og useriøst å annonsere på tekst-tv - omtrent samtidig som tekst-tv ble en yndet plass for de useriøse så gjorde internett sitt inntog i de norske hjem. Til å begynne med var det harry å ha hjemmeside, det var ekstremt harry å annonsere valper på internett og ikke minst særdeles useriøst.

Til og med å annonsere bil på internett var litt bob bob...

Nå har alle internett (eller nesten alle), det meste foregår på internett, oppdrettere profilerer seg på internett osv. I den sammenhengen er det helt naturlig at også internett har overtatt som annonseringsplass i forbindelse med valpekull i forhold til aviser og tidsskrifter.

Igjen, hvor er det seriøst å annonsere? Eller bør man ikke annonsere? Er de seriøse oppdretterne kun de som har lange ventelister på kull?

Aviser? (tror det er 15 år siden jeg så en annonse for min rase i en lokalavis)

Canis? (da blir spørsmålet om en Canisbruker er det jeg ønsker som valpekjøper, hvilket jeg ikke er helt ovebevist om)

Hundesport (de fleste som leser Hundesport har jo allerede de trenger av hund)

Om man skal annonsere, så må man annonsere på ett sted der annonsen blir sett - DET er det som er poenget med annonsering - det er ikke sånn at alle som leser på Finn nødvendigivis er de jeg vil ha som valpekjøper, men jeg ønsker nå i alle fall at mine annonser skal nå flest mulig - inkludert de jeg faktisk mener er egnet som valpekjøpere. At alle som annonserer på Finn kanskje ikke er like seriøse - det kan man ikke gardere seg mot - men de finnes overalt - også på dyresider osv. Man kan ikke ekskludere noen fordi man har en personlig oppfatning om at de er dumme liksom.

Mitt inntrykk er imidlertid ikke at de fleste som annonserer på finn er useriøse - tvert imot - jovisst finnes rariteter, men det finnes da langt flere som ser både ordentlige og ryddige ut.

Jeg tenker heller som så at jo flere som bruker finn som faktisk ER seriøse - desto større er sjansene for at de useriøse faktisk ikke får solgt sine fordi "kjøperne" heller velger de som ser ryddige og ordentlige ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det alle dyr, eller bare hunder? Hvordan skal man ellers omsette dyrene hvis ikke gjennom annonser? Finn er et utmerket marked på den måten at det samler mange, både kjøpere og selgere slik at muligheten for å finne det rette øker. Kjøp og salg av f.eks. hobbyhester ville vært veldig mye vanskeligere uten slike annonsemarkeder, og jeg kan ikke se at det reduserer verdien av det enkelte dyret. Tvert imot, siden det er enklere å finne den rette kjøperen.

Det kan muligens avskrives som bare "føleri" fra min side, men jeg syns fremdeles det er en forskjell på å annonsere dyr i "fagblader/nettsider" og å annonsere de sammen med, biler , vaskemaskiner og annet løsøre. Som sagt, kan være "bare" føleri fra min side, men jeg føler at det reduserer verdien ( og nå snakker jeg IKKE om den økonomiske verdien) på levende dyr og som sagt, er med på å fremstille de som ting, på lik linje med sykler, biler , og andre livløse varer.

Jeg skal prøve å illustrere hva jeg mener; Hvis din lokale kommune hadde annonsert etter fosterhjem på Finn.no, hadde det vært helt greit? Det hadde ikke vært med på å redusere "verdien" av disse barna? Skjønner du hva jeg vil frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan muligens avskrives som bare "føleri" fra min side, men jeg syns fremdeles det er en forskjell på å annonsere dyr i "fagblader/nettsider" og å annonsere de sammen med, biler , vaskemaskiner og annet løsøre. Som sagt, kan være "bare" føleri fra min side, men jeg føler at det reduserer verdien ( og nå snakker jeg IKKE om den økonomiske verdien) på levende dyr og som sagt, er med på å fremstille de som ting, på lik linje med sykler, biler , og andre livløse varer.

Jeg skal prøve å illustrere hva jeg mener; Hvis din lokale kommune hadde annonsert etter fosterhjem på Finn.no, hadde det vært helt greit? Det hadde ikke vært med på å redusere "verdien" av disse barna? Skjønner du hva jeg vil frem til?

Artig eksempel siden jeg har erfaring med dette, jfr. tråden om yrker :rolleyes: . Jeg hadde ikke hatt problemer med det, det annonseres stadig etter fosterhjem i aviser og det blir da nøyaktig det samme. Disse annonseres ikke med navn og bilde, men det er uavhengig av medium det annonseres i, og av naturlige årsaker. Det er jo litt mindre personlig belastende for en hund å legges ut med navn og bilde i en annonse enn det er for et barn... Hadde man bare annonsert etter fosterhjem i fagblader, hadde man jo ikke truffet det publikumet man ønsker å treffe, og da er vi tilbake til det med riktig kjøper til dyrene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting har endret seg; husker da Aftenpostens "dyr jakt fiske"-spalte var det som gjaldt. Og så kommer det jo an på rase også - noen er det sånn etterspørsel etter, at oppdretterne ikke behøver annonsere på samme måte.

Jeg merker det sjøl, at jeg ikke engang tenker på å sjekke Finn.no og lignende... jeg går på raseklubbers nettsider og leter opp kull der, sjekker linkene til ulike oppdretteres hjemmesider via dette, spør om når de venter kull, og når det gjelder nettet... så er det nok Canis som jeg anser som "seriøst" hvis noe skal "masseannonseres".

Det jeg har hørt rundt om, er vel at endel oppdrettere starter på den måten - og blir de sittende igjen med et par valper og etterspørselen har minket en smule, så "utvider" de leteområdet etter valpekjøpere til å gjelde først Canis, deretter Finn og så videre. Men de gode oppdretterne jeg vet om, STARTER ikke der... men samtidig ser jeg jo at de har fått riktig bra valpekjøpere til "restvalpene" på slike steder også.

Det har vel noe med at på de generelle nettannonsestedene treffer man folk som ikke er så bevisst kanskje, eller "inne" i hvordan de mer drevne leter opp hund - eller som kanskje ikke har tenkt så veldig på å skaffe hund AKKURAT da... men som lar seg friste?

Men jeg lar meg forbløffe av annonsetekster i slike fora ja - mange av dem er veldig "selgende", også på raser der man burde vært mer "advarende"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lar meg forbløffe av annonsetekster i slike fora ja - mange av dem er veldig "selgende", også på raser der man burde vært mer "advarende"....

Det er jeg enig i, men det er vel heller ikke noe nytt. Jeg kan huske mange annonser fra lokalavisen i "gamle dager" hvor de rareste blandinger ble annonsert som fortreffelige familiehunder.

Når det er sagt, starter jeg alltid via raseklubben selv. Samtidig ser jeg at folk rundt meg som bare vil ha en familiehund, de bruker Finn der de tidligere ville brukt avisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa, jeg syns fremdeles det er en vesensforskjell på å kjøpe/selge en bil og et dyr..Det første er en ting og det andre er et levende vesen..

Som jeg sa, jeg er enig med deg i at det er en vesensforskjell på å kjøpe/selge en bil og et dyr - jeg ser bare ikke at det å annonsere på Norges største annonsemarked skal gjøre en oppdretter useriøs automatisk..

Nei, jeg ville ikke "automatisk" ha tatt oppdretteren for å være useriøs men jeg ville ha stusset litt..

Javel? Det er stadig oppdrettere av min rase som annonserer på finn.no, og opptil flere av de er oppdrettere jeg anser som seriøse.. Men det er kanskje litt flere oppdrettere i min rase enn i din?

Nei, det har ikke med snobberi å gjøre, men jeg forstår at det kan oppfattes slik. Jeg burde muligens ha formulert startinnlegget noe anderledes og/eller skrevet litt mer utfyllende om hva jeg mente med useriøs. Jeg får ondt i meg, når jeg ser alle annonsene på slike steder..Og det gjelder ikke minst alle de uønskede omplasseringshundene. Jeg kan ikke la være å reflektere over hvilken skjebne de får, annonsert på et "bruktmarked". Og la meg legge til, jeg har ingenting mot brukthandlere, syns det er er alldeles utmerkete tiltak, men jeg føler fremdeles(med fare for å bli tatt for snobberi) at levende vesener fortjener "litt mer" enn å bli lagt ut for salg, som en hvilken som helst vaskemaskin eller bil.

Jeg er ikke helt sikker på om jeg syns at "føleri" er noe spesielt bedre enn "snobberi" akkurat her.

Jeg tror at alle vi som er innom finn.no (for jeg er nysgjerrig nok til å kikke både der og på andre annonsemarkeder - det være seg "bruktmarked" eller "dyremarked" - selv om jeg ikke er ute etter hund nå, og veit hvor jeg skal kjøpe hund hen neste gang jeg skal ha) reflekterer litt over alle de uønskede omplasseringshundene og hva slags skjebne de får. Men jeg mener det er en ørliten forskjell på å annonsere et valpekull på straks 8 uker, enn den typiske "blandingsgutt på 12-24 mnd omplasseres pga allergi/tidsmangel/flytting"-annonsene.

Det kan muligens avskrives som bare "føleri" fra min side, men jeg syns fremdeles det er en forskjell på å annonsere dyr i "fagblader/nettsider" og å annonsere de sammen med, biler , vaskemaskiner og annet løsøre. Som sagt, kan være "bare" føleri fra min side, men jeg føler at det reduserer verdien ( og nå snakker jeg IKKE om den økonomiske verdien) på levende dyr og som sagt, er med på å fremstille de som ting, på lik linje med sykler, biler , og andre livløse varer.

Jeg skal prøve å illustrere hva jeg mener; Hvis din lokale kommune hadde annonsert etter fosterhjem på Finn.no, hadde det vært helt greit? Det hadde ikke vært med på å redusere "verdien" av disse barna? Skjønner du hva jeg vil frem til?

Kommunene her omkring annonserer i de lokale avisene etter fosterhjem, tror du kommunen kutter ut all mulig form for kvalitetssikring for disse fosterhjemmene "bare" fordi at de får svar gjennom sånne annonser? I såfall, hvorfor skiller du på "bruktmarkeder" på nett og aviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er litt teit.. men sikkert en løsning. men når jeg ser annonser der .. så tenker jeg det må vell vær siste løsning eller noe.

men det er jo en del som går på finn får og finne(dyr/ting/utstyr) ¨så hvorfor ikke egentlig

det var min lille mening :no:

Edit: jeg mener for balndings hunder og ikke rase hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hmmm. Jeg er litt ambivalent her.. Jeg har kjøpt brukt salong på finn.no, jeg annonserte etter katt på finn.no, noe som forøvrig endte med en katt, men jeg trodde jeg skulle bli nedrent i henvendelser. Jeg fikk 5.. Jeg planlegger ett valpekull til sommeren, men det blir ikke annonsert på finn av den enkle grunn at den rasen renner det over av der og det er de lite seriøse. Jeg er så heldig at jeg har 4 valpekjøpere på hånden til mitt evt kull og håper at jeg skal få flere i det etablerte miljøet innen rasen. Det blir da meget dårlig reklame for eget oppdrett og annonsere på finn.

Når det gjelder andre oppdrettere av andre raser ser jeg stadig vekk folk jeg kjenner og anser som flinke, seriøse og faglig sterke folk annonserer på finn, det gjør ikke dem dårligere i mine øyne. Det er litt avhengig av rase tror jeg..

Største problemet jeg ser på disse annonsene er hva de "reklameres" for. Særlig blandingshunder og uregistrerte hunder; "fine brukshunder". Den vil aldri bli en brukshund etter min definisjon, da den ikke kan konkurrere (jeg mener at en brukshund er mer enn en hund som "brukes"). Største problemet er at man ser gjengangere som stadig kommer med nye raser og blandinger, som ofte er gjentatte "uhell". Det må jo bety at markedet for useriøs handel er stort og tydligvis blir bare større.

Jeg surfer finn stadig vekk, jeg- ikke fordi jeg er på jakt etter noe som helst men syns det er intressant og se en trend i utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Når det gjelder rasen "min" kjenner jeg godt til de "store aktørene" og de best kjente kennelene. Jeg har mye grunnleggende kunnskaper om linjer og slikt, så dersom jeg ser en oppdretter annonsere kull på finn blir jeg skeptisk. Grunnen er at etterspørselen på rasen er så stor at det, for de "beste" oppdretterne, vil være helt unødvendig å måtte annonsere kull på nettet for å få solgt valpene sine. Derimot ser jeg at mange førstegangsoppdrettere uten kennelnavn må annonsere på finn. Det er forsåvidt greit i seg selv, men jeg personlig mener at et bedre forarbeid med å skaffe valpekjøpere og å registrere seg i f.eks. raseklubben er veldig viktig. De som da ikke har gjort dette, ender ofte opp med å annonsere uten å ha noe med hverken raseklubb eller andre oppdrettere å gjøre. Useriøst? Vel, det kommer helt an på den enkelte annonsøren, som flere nevner her.

Når det gjelder andre raser blir jeg generelt mer skeptisk dersom en oppdretter annonserer på nett, i aviser etc. Men grunnen til det er muligens at jeg er "godt vant" når det kommer til rasen min. Det er ganske uvanlig å sitte igjen med valper som ikke blir solgt. Jeg kan forstå at raser det finnes mange individer av kan være vanskeligere å få solgt om man først har kull.

Har hørt uheldige historier med folk som har endt opp med syke hunder f.eks. Men det skal sies at Norges mestvinnende hannhund av min rase ble annonsert på finn da han var 4 mnd. gammel. Ingen ville kjøpe han. Hun som kjøpte han har fått en av de beste bikkjene jeg har sett, så det kan gå begge veier. Og alle har ulike fremgangsmåter. Hva som er best er opp til den enkelte å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen folk som annonserer min rase (papillon) med overskriften "miniatyrhunder". Sikkert for at folk forbinder det navnet med chi og pomeranian. Og et sted fikk jeg vite at en papillon var en korthårsrase. Ja, kanskje den veldig lite rasetypiske papillonen på bildet var det, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst vell både og... Seriøse oppdrettere mener jeg. Men jeg er veldig skeptisk til finn egentlig. Føler det er mange svindlere... Men finn er en bra plass, dersom du er på utkikk etter en helt normal blandingsfamilie hund. Er jo bc-blandinger der inne året rundt .. <_< ...

Det finst jo folk som bare er ute etter en hund og ikke har peiling på hva de ser etter (Noe som vi var, men aldri mer)... men ja.. Man skal være litt skeptiske til kjøp av hund via finn, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde tenkt på Finn om jeg skulle kjøpt meg ny hund i dag, er aldri inne der og titter heller. Har solgt hundebur der, men titter ikke på hunder der. Synes ikke det er stedet for salg/kjøp av hund for min del. Nå er ikke min rase så ofte der heller, da det meste går gjennom raseklubben og evt noen jakt/fiske blader.

Har ikke noe i mot det, men sitter vel med en inntrykk av at det er mye useriøst der. Rare annonser osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke negativ til oppdretterene der, men generellt synes jeg finn blir for mye(populært) og rotete. Jeg har verken kjøpt bolig eller søkt jobb gjennom finn da jeg synes andre steder er bedre. (sparte blant annet MYE penger ved å kjøpe bolig som ikke lå utlagt på finn, men kun hos obos;) Ingen søkte jo andre steder enn på finn tyderligvis,hehe)

Jeg har det inntrykket at på finn blir det lagt ut så utrolig mye at man må bla flere sider for å finne forrige ukers annonser. det vil si at skal man få solgt så bør man legge ut annonse i det valpene er leveringklare. Noe jeg har sett mye av og for min del er uaktuelt. Blir litt for mye innpuls kjøp for min del:)

Jeg vil gjerne ha flere å velge mellom i god tid og i tillegg få en god dialog med oppdretter og kunne følge valpenes oppvekst hos oppdretter.

Så jeg synes det er enklere da å gå inn på raseklubbens side og finne oppdrettere der, eller få tips fra noen man kjenner. Finner man en eller to seriøse oppdrettere som man liker så har de i tillegg linker og tips om andre oppdrettere de "samarbeider" med og liker også som kan være veldig akutuelle.

Jeg f.eks kontaktet en oppdretter som jeg synes var veldig aktuell og siden valpene muligens kommer for sent for min del så fikk jeg da en liste med 5 andre oppdrettere som de kunne anbefale sterkt. Så greit var det og jeg slipper da å henge på finn.no hver eneste dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke helt de store problemene med å legge ut annonser på steder som finn.no.

Jeg har kjøpt hundeutstyr, 2 biler, 2 boliger, og gitt bort en haug med dritt på dette nettstedet, så finn.no er kurant nok det.

På den andre siden er det tvilsomt om det blir nødvendig med annonsering av valper med det første, da listen over interesserte valpekjøpere foreløbig er noe lengre enn ett eksepsjonelt stort kull...Men, så lenge en finner gode kjøpere og hjem til valpene sine, er det for meg likegyldig hvor en legger ut annonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rimelig fort gjort å grovt skille mellom de seriøse og useriøse oppdretterne på Finn.no. Noen av tekstene ser ut som om de har vært skrevet av en dyslektisk tiåring. Import fra utlandet er jeg også veldig skeptisk til!

Jeg har også kommet over noen annonser som ser rimelig greie ut, men senere sett at samme oppdretter har annonser ute for fem-seks ulike rasekull...!

Noen hunder er jo vanligere enn andre, for eksempel dachsen. Jeg venter på at valpen min skal bli leveringsklar (riktinok ikke fra finn.no!), og fra samme kull er4 det fortsatt to valper som ikke er solgt. Da blir det jo naturlig å legge ut noe for å nå et bredere publikum.

Som nevnt over her er nok ansvaret dumpet over på oppdretter når man legger ut sånne annonser også! Med tanke på å skille seriøse hendvendelser fra de useriøse.

Lenge leve vettet :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fant jento mi inne på finn.no. Og har aldri tenkt noe mer på nettopp det.

Det var på "slike" plasser eg begynte å lete etter kvalp. Hadde jo heller ikkje noe

økonomi til å kjøpe noe ren raset, og var vel heller ikkje på jakt etter noe sånt heller.

Synst slike plasser er greie, men ser det er mange useriøse.

Men på en slik plass når de også ut til et større publikum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...