Gå til innhold
Hundesonen.no

Navnehjelp til RR-valp?


Mailin

Recommended Posts

Da har endelig sambo fått vite at han får seg valp! Så i begynnelsen av desember kjører vi fra Tromsø til Stocholm for å hente hjem ei lita (eh..) RR frøken!

Navn står vi derimot stilt på.. Sambo vil ha navn som kan stå på stamtavla, være afrikansk også må det starte på P (p-kullet), noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rhodesian ridgeback ja:) Nå har han ventet på et bra kull og en "perfekt valp" i noen år, og endelig kom det tid og valp:) Stakkars sambo, han har hatt litt uflaks både med livssituasjon (før han traff meg) og kull de siste årene...men,men, nå har lykken snudd!

Pili-Pili var kult, samme var Pamoja, har funnet litt flere navn av interesse også. Er litt greit om en kan korte det litt ned til et hverdagsnavn også som står i stil til stamtavlenavnet.

Gleder meg jeg, særlig siden jeg får mesteparten av kosen, og han skal løpe ut om natta :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i og med at dette er en "løvehund" så hadde jeg ikke vært i tvil..

Mufasa eller Simba!

Grattis med NYDELIG vovve!

Takker:) Siden det er ei tispe så passer ikke de navnene helt. Dessuten vil min kjære ha noe litt uvanlig:) Kom med mine L-forslag (jeg har dilla på L-navn til hund), men han vil ha noe som passer til å stå på stamtavla også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... ifølge min swahiliske navnebok betyr "Pili" sekund. Mulig Pili Pili betyr noe annet, men.

Du har jo også:

Phila- In good health

Philani- To be patient

Phumlani - rest

Paka - cat (løvehund...)

Panya - mouse

Pacha - Symmetry / Twin

Så kan du jo slenge på med andre bokstaver bak. Feks. Thando betyr "Love"

Philani Thando (Patient Love)

Pacha Phila (Symmetry in good health)

Du kan lete etter swahilske navn/ betydninger selv på:

http://kamusiproject.org/

Bruker den selv når jeg skal ha swahilske navn til mine valper :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker:) Siden det er ei tispe så passer ikke de navnene helt. Dessuten vil min kjære ha noe litt uvanlig:) Kom med mine L-forslag (jeg har dilla på L-navn til hund), men han vil ha noe som passer til å stå på stamtavla også.

Aaaah tispevalp ja :no: da blir nok mine forslag ikke helt passende..

Leyla? Liva? Lana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... ifølge min swahiliske navnebok betyr "Pili" sekund. Mulig Pili Pili betyr noe annet, men.

Du har jo også:

Phila- In good health

Philani- To be patient

Phumlani - rest

Paka - cat (løvehund...)

Panya - mouse

Pacha - Symmetry / Twin

Så kan du jo slenge på med andre bokstaver bak. Feks. Thando betyr "Love"

Philani Thando (Patient Love)

Pacha Phila (Symmetry in good health)

Du kan lete etter swahilske navn/ betydninger selv på:

http://kamusiproject.org/

Bruker den selv når jeg skal ha swahilske navn til mine valper :)

Gode forslag, også kan de jo kortes ned til Lani? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra navn som har blitt foreslått!

Jeg kommer med litt brainstorm her, ikke nødvendigvis afrikansk:

Puma

Piri

Panthera

Panthera leo (latinsk for løve, tror jeg)

Punguza (betyr noe om å redusere prisen)

Port Bell (en plass i Uganda)

Pian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke mange afrikanske jentenavn på P, men kan da gi deg de jeg fant :)

Pemba - betyr styrke & gave

Peni (fant ikke betydningen)

Palesa - blomsterprakt

Navn på P som ikke er afrikanske :

Prisca - latin, betyr ærverdig

Pilar - spansk, betyr søyle

Paz - arabisk, betyr gylden

Ellers så er jeg veldig glad i Pernille jeg da, og Petronella, men afrikansk er det jo ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke mange afrikanske jentenavn på P, men kan da gi deg de jeg fant :)

Pemba - betyr styrke & gave

Peni (fant ikke betydningen)

Palesa - blomsterprakt

Navn på P som ikke er afrikanske :

Prisca - latin, betyr ærverdig

Pilar - spansk, betyr søyle

Paz - arabisk, betyr gylden

Ellers så er jeg veldig glad i Pernille jeg da, og Petronella, men afrikansk er det jo ikke :)

OT, men jeg håper virkelig ingen finner på å kalle hunden sin Peni :Laugh: Fikk en del festlige setninger i hodet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Peni hadde tatt seg bra ut.

RR er kjempe pen rase! Elsker de på utseende. Blir spennede dette.

Navneforslag:

LAKEISHA- engelsk. kan kortes ned til eks keisha

LILAC - engelsk.betyr= From the name of the shrub with purple or white flowers

LILA - indisk. betyr leke, fornøyelse

LIORA - Jewis. femenim form av Lior som betyr mitt lys på hebraisk tror jeg

LIORIT - samme som Liora

PING - fredfull på kinesisk

PILAR/PILI >(ps: noen som vet hvor jeg har hørt PILAR fra før?)

Kan du lage en liste etter hvert av navn du liker?

Er så kjekt med navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...