Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokting over bein


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

hihihi.. er nok ikke sint :) Nettopp kommet på skolen og er i nokså godt humør... Det jeg mente er at jeg er lei av å høre "lederskap finnes ikke". og jeg var nok litt brysk, og det beklager jeg.

Lederskap er alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde nettopp nå, vi hadde spist viltsteik og Tjorven fikk et stort bein å gnage på, så det har hun ligget og gnagd på en stund nå, så gikk en vi har på besøk her (voksen) bort til henne og klapper på hodet, da snur hun seg og biter henne i armen.

Da tar hun og tar henne i nakkeskinnet og i skinnet mellom øra, for og straffe henne...

Hun har vært her før og Tjorven har respekt for henne

Men jeg lurer på, var det riktig å straffe henne? Jeg mener, selfølgelig skal hun ikke få lov til å bite, men likevel... :?

Synes det var feil at gjesten fikk lov til å straffe henne jeg. Det er liksom IKKE hjelp i at hun har vært hos dere før.... For i hundens øyne så blir hun en inntrenger som nærmer seg hundens mat. Og da går hunden i forsvar.

Om jeg hadde fått besøk og min gjest hadde gjort noe sånt så tror jeg nesten jeg hadde blitt sint.

Ser at det blir nevnt noe om lederskap her, og det er jo IKKE gjesten som har det, det er jo eier som skal ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihihi.. er nok ikke sint :) Nettopp kommet på skolen og er i nokså godt humør... Det jeg mente er at jeg er lei av å høre "lederskap finnes ikke". og jeg var nok litt brysk, og det beklager jeg.  

Lederskap er alt :P

Du er heller ikke Gud, og du har heller ikke 60 års erfaring, Hvordan kan du da si at "lederskap er alt"?

Jeg trener utifra det jeg ser hunden min gjør, ikke utifra det jeg tror hun tenker. Jeg trener utifra det at ingen av oss er ulver, og at Tinka og jeg er to forskjellige dyrearter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heller ikke Gud, og du har heller ikke 60 års erfaring, Hvordan kan du da si at "lederskap er alt"?

Jeg trener utifra det jeg ser hunden min gjør, ikke utifra det jeg tror hun tenker. Jeg trener utifra det at ingen av oss er ulver, og at Tinka og jeg er to forskjellige dyrearter.

nei, jeg trener også utifra det jeg har observert, og det som er mest effektivt :P Min hund ser på meg som en rettferdig leder, derfor trenger ikke jeg å være redd for at min hund noen gang skal knurre på meg eller gjøre annet tull :P Har du lederskapet i orden lar den deg gjøre hva som helst, og har den en leder lar den hvem som helst ta beinet :P sånn er det. Jeg aksepterer hverken knurring eller biting, derfor har aldri min hund gjort dette :P aldri har den prøvd å jokke på meg heller.

Wesminster: Hva mener du hunden gjør når den jokker på folk når det ikke har med lederskap å gjøre? Hunden føler ikke sexuell nytelse, så man er ganske sikker på at det ikke er det. Siden du ikke tror på lederskap, hva tror du det betyr? Når det ikke er sex, hva har du som forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky prøver ikke å forsvare beinet i det hele tatt. Hun gir meg det gjerne med en gang :) alltid stas å gi noe til lederen.

Første gangen du ga henne et griseøre eller noe annet hun virkelig syntes var snadder, hun knurret ikke engang da du tok det fra henne?

Forresten, jeg har ikke lest noe sted i den klikkerboken av de prøver å forstå seg på hva hunden tenker! Selv om de skriver at de ikke tror på lederskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky skrev: Har du lederskapet i orden lar den deg gjøre hva som helst, og har den en leder lar den hvem som helst ta beinet sånn er det.

Det er ikke /skal ikke være sånn å være en leder... Og dessuten for at hunden IKKE skal gjere noko når fremmede (du sa hvem som helst) skal ta beinet så må du da som leder stå og gi hunden kommando for at den ikke skal reagere. For en hund har bla. et naturlig instinkt og det er å vokte maten sin...

Og ikke ser jeg hensikten med å ta det fra hunden igjen når den først har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen du ga henne et griseøre eller noe annet hun virkelig syntes var snadder, hun knurret ikke engang da du tok det fra henne?

Forresten, jeg har ikke lest noe sted i den klikkerboken av de prøver å forstå seg på hva hunden tenker! Selv om de skriver at de ikke tror på lederskap.

Vicky har aldri knurra mot meg fordi hun vokter på noe. Hun syns kun det er stas at jeg skal kikke på det hun har. Tenk hvis et barn hadde prøvd å ta tingen. Man kan ikke la hunden knurre på sånt. Vicky vet at sånt ikke er lov, derfor gjør hun det ikke :P Hvem som helst kan ta det fra henne. Sånn liker jeg å ha det. En hund skal IKKE knurre på noen som skal ta det den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky skrev: Har du lederskapet i orden lar den deg gjøre hva som helst, og har den en leder lar den hvem som helst ta beinet  sånn er det.  

Det er ikke /skal ikke være sånn å være en leder... Og dessuten for at hunden IKKE skal gjere noko når fremmede (du sa hvem som helst) skal ta beinet så må du da som leder stå og gi hunden kommando for at den ikke skal reagere. For en hund har bla. et naturlig instinkt og det er å vokte maten sin...  

Og ikke ser jeg hensikten med å ta det fra hunden igjen når den først har fått det.

nei men tenk hvis et barn prøver å ta beinet. Jeg tollerer hverken knurring eller biting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei men tenk hvis et barn prøver å ta beinet. Jeg tollerer hverken knurring eller biting.

Det blir en helt annen diskusjon.... Det er noe som heter å passe på barna! Mine hunder har opp igjennom tidene fått diverse ting å gnage på, men da har for det første hunden fått det på "sin egen plass" og så har ungene fått beskjed at hunden SKAL ha fred. Og vet du, mine unger respekterer det. Men igjen, det blir en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en helt annen diskusjon.... Det er noe som heter å passe på barna! Mine hunder har opp igjennom tidene fått diverse ting å gnage på, men da har for det første hunden fått det på "sin egen plass" og så har ungene fått beskjed at hunden SKAL ha fred. Og vet du, mine unger respekterer det. Men igjen, det blir en helt annen diskusjon.

ja, men hva hvis du ikke holder ungene under oppsikt en gang? En hund skal IKKE knurre eller bite uansett om man tar fra den noe eller om en unge gjør noe annet. Jeg vil ikke ha en hund som kan knurre på meg eller barn, eller bite. Jeg er ærlig mot hunden å forteller at DETTE ER IKKE LOV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men hva hvis du ikke holder ungene under oppsikt en gang? En hund skal IKKE knurre eller bite uansett om man tar fra den noe eller om en unge gjør noe annet. Jeg vil ikke ha en hund som kan knurre på meg eller barn, eller bite. Jeg er ærlig mot hunden å forteller at DETTE ER IKKE LOV!

Om du leser svaret mitt så står alt der.... nemlig å passe på barna når hunden har fått noe... Og det å lære de at når hunden ligger på sin egen plass og eter på noe så SKAL den ha fred! Nå er min eldste sønn 25 år, og er vokst opp med dette, og han har til dags dato IKKE gått bort til hunden da og har heller aldri fått seg et bitt av hunden. Og det kaller jeg lederskap både overfor hund OG barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man som en ansvarlig hundeejer bør sikre sig at børn ikke kommer hen til hund, når den spiser noget rigtigt lækkert, enten ved at holde øje hele tiden, eller gøre som Sølvi har gjort. Nu har jeg jo ikke selv børn, men jeg har aldrig haft problemer med at mine hunde knurrede af børn, når de har ben, det skyldes to ting: hundene får altid sånne lækkerier på deres tæppe, hvor alle både voksne og børn ved de skal lade hunden være, og har jeg haft besøg af børn (eller voksne) som jeg ikke var sikker på kunne respektere hundens sted, når den spiser, da har jeg ventet med at give hunden snask indtil de igen er gået.

Selv har jeg aldrig haft problemer med at mine hunde knurrede af hverken os eller nogen andre. Og selvom jeg ved at jeg til enhver tid kan tage et ben fra min hund gør jeg det ikke hele tiden... at gå og gøre det i tide og utide bare for at bevise at man kan, det mener jeg er dårligt lederskab, og det viser meget lidt respekt for hundens instinkter. Og i øvrigt så er det blandt hunde selv meget frækt (og ikke tegn på godt lederskab) at rane andres mad. Så at sige at man er en god leder fordi man hele tiden kan tage mad fra sin hund vil jeg mene er en fejlforståelse af hunden og hvad lederskab er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at man som en ansvarlig hundeejer bør sikre sig at børn ikke kommer hen til hund, når den spiser noget rigtigt lækkert, enten ved at holde øje hele tiden, eller gøre som Sølvi har gjort. Nu har jeg jo ikke selv børn, men jeg har aldrig haft problemer med at mine hunde knurrede af børn, når de har ben, det skyldes to ting: hundene får altid sånne lækkerier på deres tæppe, hvor alle både voksne og børn ved de skal lade hunden være, og har jeg haft besøg af børn (eller voksne) som jeg ikke var sikker på kunne respektere hundens sted, når den spiser, da har jeg ventet med at give hunden snask indtil de igen er gået.  

Selv har jeg aldrig haft problemer med at mine hunde knurrede af hverken os eller nogen andre. Og selvom jeg ved at jeg til enhver tid kan tage et ben fra min hund gør jeg det ikke hele tiden... at gå og gøre det i tide og utide bare for at bevise at man kan, det mener jeg er dårligt lederskab, og det viser meget lidt respekt for hundens instinkter. Og i øvrigt så er det blandt hunde selv meget frækt (og ikke tegn på godt lederskab) at rane andres mad. Så at sige at  man er en god leder fordi man hele tiden kan tage mad fra sin hund vil jeg mene er en fejlforståelse af hunden og hvad lederskab er.

Det var meget godt skrevet Tina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis du er uoppmerksom da? Er det ikke bedre med en hund som garantert aldri knurrer eller biter!?! jeg aksepterer uansett ikke knurring eller biting. jeg lar heller ikke barn tulle for mye med henne, men knurre eller bite skal hun ikke uansett. min hund er 100% sikker og det er sånn JEG vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis du er uoppmerksom da? Er det ikke bedre med en hund som garantert aldri knurrer eller biter!?! jeg aksepterer uansett ikke knurring eller biting. jeg lar heller ikke barn tulle for mye med henne, men knurre eller bite skal hun ikke uansett. min hund er 100%  sikker og det er sånn JEG vil ha det.

Er det jeg som skriver på en rar måte....??? Man skal IKKE være uoppmerksom når det gjelder BARN og HUND! Og ikke har jeg hørt at mine hunder har knurret mot barn heller. Og det er nettopp fordi jeg er oppmerksom serlig i sånne situasjoner. Og ikke har jeg skrevet at barn får tulle/leke for mye med hundene heller... Det er som regel da det går galt. Men igjen så går alt dette på lederskap overfor både barn og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som skriver på en rar måte....??? Man skal IKKE være uoppmerksom når det gjelder BARN og HUND! Og ikke har jeg hørt at mine hunder har knurret mot barn heller. Og det er nettopp fordi jeg er oppmerksom serlig i sånne situasjoner. Og ikke har jeg skrevet at barn får tulle/leke for mye med hundene heller... Det er som regel da det går galt. Men igjen så går alt dette på lederskap overfor både barn og dyr.

Ja, enig med Sølvi! Vi siger jo begge to at man absolut ikke skal være uopmærksom! Klarer jeg ikke at være fuldt opmærksom, da skal hundene mine ikke være sammen med børn samtidig med de har et ben.

Desuden mener jeg det er helt i skoven at sige at din hund er 100% sikker, det er og bliver en hund! 99.9 måske, men 100% det vil jeg aldrig nogensinde tro på at Nogen hund er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mener det er stressfaktor som gjør at hunden "jokker". Jeg tror vel egentlig selv at det har med dominans å gjøre.

nei, jeg trener også utifra det jeg har observert, og det som er mest effektivt :P Min hund ser på meg som en rettferdig leder, derfor trenger ikke jeg å være redd for at min hund noen gang skal knurre på meg eller gjøre annet tull :P Har du lederskapet i orden lar den deg gjøre hva som helst, og har den en leder lar den hvem som helst ta beinet :P sånn er det. Jeg aksepterer hverken knurring eller biting, derfor har aldri min hund gjort dette :P aldri har den prøvd å jokke på meg heller.

Wesminster: Hva mener du hunden gjør når den jokker på folk når det ikke har med lederskap å gjøre? Hunden føler ikke sexuell nytelse, så man er ganske sikker på at det ikke er det. Siden du ikke tror på lederskap, hva tror du det betyr? Når det ikke er sex, hva har du som forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wesminster: Hva mener du hunden gjør når den jokker på folk når det ikke har med lederskap å gjøre? Hunden føler ikke sexuell nytelse, så man er ganske sikker på at det ikke er det. Siden du ikke tror på lederskap, hva tror du det betyr? Når det ikke er sex, hva har du som forklaring?

Jeg mener at hunden rir fordi den er stressa. Tinka gjør det f.eks. når hun vil ut og røre på seg/trene, når hun er overtrent og oversliten eller når hun er tørst. Dette er typiske situasjoner hvor hunder er stressa.

Hvis hunden min rir på meg mens vannskåla hennes tilfeldigvis er tom, og jeg gir henne vann og hun drikker, også skjer det ikke noe etterpå, men Tinka legger seg ned og slapper av i stedet for å gå bort til meg. Hvordan tolker du det da? At hunden min bare er "dominant" når den er tørst liksom? For det er jo i såfall latterlig å si noe sånt.

nei, jeg trener også utifra det jeg har observert, og det som er mest effektivt  :wink:  Min hund ser på meg som en rettferdig leder,

Er ikke det du sa der litt selvmotstridende? Du trener utifra det du ser hunden gjør, men allikevel kan du si at hunden din ser på deg som en rettferdig leder? Det blir som å si at jeg elsker hunder, men deretter si at jeg ikke liker dem!

Hvordan kan du vite at hunden din ser på deg som en rettferdig leder? Hvordan vet du at det er det hunden din synes/tenker om deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<Jeg mener at hunden rir fordi den er stressa. Tinka gjør det f.eks. når hun vil ut og røre på seg/trene, når hun er overtrent og oversliten eller når hun er tørst. Dette er typiske situasjoner hvor hunder er stressa.

Hvis hunden min rir på meg mens vannskåla hennes tilfeldigvis er tom, og jeg gir henne vann og hun drikker, også skjer det ikke noe etterpå, men Tinka legger seg ned og slapper av i stedet for å gå bort til meg. Hvordan tolker du det da? At hunden min bare er "dominant" når den er tørst liksom? For det er jo i såfall latterlig å si noe sånt. >

Når hunden rir sånn mener jeg det er for å dominere, jeg aksepterer ikke sånt.

<Er ikke det du sa der litt selvmotstridende? Du trener utifra det du ser hunden gjør, men allikevel kan du si at hunden din ser på deg som en rettferdig leder? Det blir som å si at jeg elsker hunder, men deretter si at jeg ikke liker dem! >

Jeg ser at hunden følger meg som leder :) Sånt ser man med tiden.

<Hvordan kan du vite at hunden din ser på deg som en rettferdig leder? Hvordan vet du at det er det hunden din synes/tenker om deg?>

Dette ser man, som jeg skrev ovenfor. En hund som har en god leder er mer avslappet og selvsikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall øvd mer på det nå, uten straff, nærmet meg henne, gitt henne godbit, klappet henne uten å ta beinet, og det funker bra :)

Så regner med det vil gå helt fint etterhvert, må bare fortsette å øve med henne så hun forstår at det er ingenting å vokte over, for jeg vil ikke ta det fra henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ihvertfall øvd mer på det nå, uten straff, nærmet meg henne, gitt henne godbit, klappet henne uten å ta beinet, og det funker bra :)  

Så regner med det vil gå helt fint etterhvert, må bare fortsette å øve med henne så hun forstår at det er ingenting å vokte over, for jeg vil ikke ta det fra henne...

Det er flott! Høres ut som du gjer en god jobb! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig i det astrid sier og litt ikke.

Jeg er veldig usikker på det med vokting av bein...

Pito har aldri hatt noen problemer med å gi fra seg beinene sine/maten sin/godbitene sine til verken meg eller barn.

Jeg har sett at søsknene mine har gått bort og satt seg ned ved siden av henne og tarr borti henne når hun har spist. Det FINNES ikke bevegelser eller blikk fra henne som viser at dette har hun problemer med. Lillebroren min har tatt fra henne beinet også for han skulle se hva det var engang. Hun slipper det uten ett KNYST og liksom ser på ham med et blikk som sier "Sant det var fint bein? Kan jeg få det tilbake nå?"

Jeg mener ikke at man skal hive bikkja veggimellom (jeg sier ikke at noen har skrevet at de gjør det) men jeg mener heller ikke at når hunden har fått bein så skal man liksom "rope ut" PASS DERE FOR HUNDEN FOR DEN HAR FÅTT BEIN!!

Hunden er den del av familien. Den SKAL tåle at det gjerne er aktivitet rundt den når den spiser eller tygger bein. Greit at man skal IKKE drive og erte hunden ved å ta fra beinet bare på tull liksom "æddabædda nå har jeg beinet!" men man skal heller ikke "isolere" hunden når den tygger bein. Da er jo den vant med å få HELT fred når den spiser og på den måten få det til å virke som en trussel når noen først nærmer seg hunden. For det har jo aldri ferdes noen rundt den før når den har spist så da MÅ jo de skulle ta fra den beinet når noen først nærmer seg den en gang i mellom.

Hva syns dere er best? At hunden f.eks tygger bein på stueteppet blandt alle familiemedlemmene og er vant med at søsken/barn leker rundt den og kommer borti den og den tolerer slik fordi at det er ingen trussel for den for den vet at ingen skal ta fra den maten.

ELLER en hund som ligger seg alene i et hjørne og at alle familie medlemmene går i bue rundt den fordi at den er ikke vant med å ha folk rundt seg når den spiser så dermed blir den usikker når noen først nærmer seg..

Jeg vet iallefall hva JEG mener er rett...

Pito SKAL tåle at jeg tar fra henne beinet. Enten jeg bytter mot godbit eller ikke.

Klikkertrening eller ei men DET er en ting jeg ikke kommer til å skifte mening om. Hunden SKAL tåle at eier tar fra den bein.

Tenk hvis hunden ikke er vant med det og man en dag f.eks skal ut i bilen og hunden ikke lytter og kommer ikke til døren fordi at den er så ivrig med beinet sitt..Skal alle sammen stå og vente på at den skal spise opp beinet før en kan gå? Eller skal hunden tåle at "nå har du fått nko bein,nå går vi ut" ???

Jeg vet hva som er riktig for oss iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...