Gå til innhold
Hundesonen.no

Overvinklet = lettere å få HD?


Tyson

Recommended Posts

Håper dette er rett forum å poste dette innlegget på...

Altså : Hvis en hund er overvinklet bak, kanskje bare på ene benet, og i tillegg har slakk overlinje,

har den da lettere for å få HD/AD/Spondylose?

Jeg er ikke så flink på sånn... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at det har noen sammenheng. En rask "granskning" i hodet mitt på egne hunder gjennom årene, viser at det ikke stemmer. Jeg har hatt dårlig vinklete hunder som var fri for HD, jeg har hatt godt vinklete hunder uten HD, jeg har hatt godt vinklet tispe med HD, jeg har hatt alle kombinasjoner.

Men hvis det likevel stemmer, så er jeg jo glad for at valpen min som ligger her er litt dårlig vinklet bak! :-)

P.S. Det er jo relativt sett sunnere for en hund å ha for eksempel D på begge bakbeina, enn å ha en med A og en med D. Så det er mulig at store forskjeller i vinkler kan gi noen påvirkning, selv om jeg ikke klarer å se for meg en hund som er dårlig vinklet på høyre side, men bra på venstre side...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det har noen sammenheng, har sett tilfeller av HD både med dårlige vinkler og mer ekstreme vinkler. Derimot har en velkonstruert (dvs. normalt vinklet) hund bedre forutsetning for å klare seg godt med HD enn en som har svakheter i konstruksjonen.

Så det har den altså.. Men en overvinklet hund TRENGER ikke få mer helseproblemer enn "normale"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overvinklet hund vil gjerne være kuhaset. Dette i seg selv kan vel medføre belastningsskader i det lange løp? Hvis overvinkling skulle bety HD, så hadde nok HD-forekomsten på schæfere vært skyhøy...

Den er skyhøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille gutt, som hadde sterk og ble avlivd 11 mnd gammel grunnet HD, hadde så bra bakbensvinkler at tilfeldig forbipasserende hundefolk bemerket det.. Men det er jo klart at en hund som er "riktig" og brukandes bygd har større sjanse for å klare seg bra gjennom flere ledd- og skjelettsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare meg hva egentlig disse vinklene er?

Her er det snakk om bakbeinsvinkler, dvs. vinkelen mellom overlår og underlår. Hun her er relativt normalt vinklet, på en dårlig/knapt vinklet hund er denne vinkelen mer åpen, og på en overvinklet hund er den mer lukket.. Ble det noe klarere? :(

Image022_23Aredcopyvinkler.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om bakbeinsvinkler, dvs. vinkelen mellom overlår og underlår. Hun her er relativt normalt vinklet, på en dårlig/knapt vinklet hund er denne vinkelen mer åpen, og på en overvinklet hund er den mer lukket.. Ble det noe klarere? :(

Image022_23Aredcopyvinkler.jpg

Også vinkelen mellom underlår og hase kan variere, og det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom vinklingen i kneledd og haseledd. Mitt inntrykk er i hvert fall at det er vinklingen i haseleddet som som regel er overdrevet hos schæfere, mens kneleddsvinkelen er mer moderat - omtrent som på denne tegningen:

http://www.arcatapet.com/fullsize/11175.jpg

Om det har noen betydning for HD, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...