Gå til innhold
Hundesonen.no

Torill Malmer/Are Thoresen


Mud

Recommended Posts

Loke er dårlig igjen og en ny runde med kiropraktor er egentlig ganske uaktuellt. Det hjelper ikke i lengden har vi erfart og behandlingen gjør vondt for han. Vurderer å teste ut Torill Malmer i asker, og se om hun vil stikke nåler i dyret. Har hørt positive ting om henne, og lurer på om det er noen her inne som har erfaring. Vurderer å dra til vestfold (Are Thoresen)men det er så fryktelig langt og klønete hvis han må tilbake flere ganger. Vi bor litt over en time unna asker så det frister mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Det er da virkelig ikke fryktelig langt til Vestfold, Anette! Nå har jeg sagt til deg at du får pelle deg til Thoresen i nesten halvannet år, hvis du ikke gjør det snart blir jeg sur. (Og når jeg blir sur får du to små cavaliertotter etter deg, som røyter ned alle klærne dine :P)

Det Loke sliter med høres ut som sånn klassisk ting Thoresen er god på, så å kjøre en halvtime lenger hver vei får du bare tåle. punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke fryktelig langt til Vestfold, Anette! Nå har jeg sagt til deg at du får pelle deg til Thoresen i nesten halvannet år, hvis du ikke gjør det snart blir jeg sur. (Og når jeg blir sur får du to små cavaliertotter etter deg, som røyter ned alle klærne dine :P)

Det Loke sliter med høres ut som sånn klassisk ting Thoresen er god på, så å kjøre en halvtime lenger hver vei får du bare tåle. punktum.

Halvtime?? :P Det er da lengre enn en halvtime fra asker til Thoresen vel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvtime?? :P Det er da lengre enn en halvtime fra asker til Thoresen vel??

Si en symbolsk halvtime da - du kjører jo ikke om asker for å komme til Thoresen, vel? Og tenk så deilig det hadde vært å få fikset ryggen til Loke engang for alle, liksom. Det er verdt en stund i bil, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si en symbolsk halvtime da - du kjører jo ikke om asker for å komme til Thoresen, vel? Og tenk så deilig det hadde vært å få fikset ryggen til Loke engang for alle, liksom. Det er verdt en stund i bil, vel?

Symbolsk halvtime *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vet ikke om jeg har sagt det før jeg altså - men jeg vil uansett si det igjen........ Så mye som Loke har vært plaget med ryggen - uten at det finnes en eksakt diagnose så ville nok jeg startet i den enden.

Han har jo fått behandling for den ryggen i evigheter, greit nok om det er en kronisk ting - men det må da være en ide å få greie på hva det er sånn helt eksakt.

Jeg ville skrapt sammen til en MR/CT av hunden - dratt til Jeløya og fått en diagnose en gang for alle. Da kan man også finne frem til den behandlingen Loke er best tjent med - istedet for å prøve litt her og litt der og litt hist og her uten bedring.

Bare ett tips - sånn for Loke sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er dårlig igjen og en ny runde med kiropraktor er egentlig ganske uaktuellt. Det hjelper ikke i lengden har vi erfart og behandlingen gjør vondt for han. Vurderer å teste ut Torill Malmer i asker, og se om hun vil stikke nåler i dyret. Har hørt positive ting om henne, og lurer på om det er noen her inne som har erfaring. Vurderer å dra til vestfold (Are Thoresen)men det er så fryktelig langt og klønete hvis han må tilbake flere ganger. Vi bor litt over en time unna asker så det frister mer..

Har ikke selv brukt Torill Malmer, men vært på et foredrag med henne og fikk et veldig godt inntrykk. Hun virket på meg som hun vet godt hva hun snakker om. Flere av mine venner har brukt henne med godt resultat.

Har brukt Are Thoresen på et par av mine hunder og i et tilfelle var jeg sterkt fristet til å døpe han for "mirakelmannen". Flere av mine venner har også brukt han med godt resultat.

Lang avstand, kort avstand, ikke la det være det avgjørende for å hjelpe Loke ut av uføret :devil:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg fikk høre i forhold til Mikeys rygg er MR/CT i 4-5000kr prisklassen. Stemmer det? Koster det såpass for MR/CT?

Si heller 7-8 tusen :devil:

Jeg har blitt frarådet det fordi man visstnok ikke blir særlig klokere der enn hvis man går til en fysio som også kan fortelle akkurat hvor i muskulaturen smerten sitter.

Vet om flere som har angret i etterkant fordi de ikke har funnet noe "nytt", men bare mått fortsette behandlingen og da brukt opp mange penger som heller kunne vært lagt i behandlingen av dyret. Derfor venter jeg heller og prøver heller en ny dyrlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8 tusen!? :shocked: Sh*t for en dyr undersøkelse.. Selvsagt verdt det om en får noe ut av det, men hvis ikke er det mye penger å "kaste bort"...

Jeg ble anbefalt å vurdere MR/CT av Mikey for å sjekke om noen av skivene mellom ryggvirvlene er skadet. Har ikke tatt det enda da jeg ikke har hatt sjans til å skrape sammen nok penger ennå...

Hva er det Are Thoresen driver med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8 tusen!? :shocked: Sh*t for en dyr undersøkelse.. Selvsagt verdt det om en får noe ut av det, men hvis ikke er det mye penger å "kaste bort"...

Jeg ble anbefalt å vurdere MR/CT av Mikey for å sjekke om noen av skivene mellom ryggvirvlene er skadet. Har ikke tatt det enda da jeg ikke har hatt sjans til å skrape sammen nok penger ennå...

Hva er det Are Thoresen driver med?

Har han vondt på et konstant sted?

Loke sin aua forflytter seg og han har ingen symptomer i lengre perioder så de mener at det ikke kan være slikt på han.

Are Thoresen er akupunktur og homeopat. Han behandler ikke symptomene men bare årsaken. Men det er fryktelig vanskelig å få time hos han og ofte lang ventetid desverre :devil: Hos Loke oppstår problemene brått og uforklarlig derfor har jeg ikke vært hos han enda fordi jeg er en evig optimist som tror han er frisk hver gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg fikk høre i forhold til Mikeys rygg er MR/CT i 4-5000kr prisklassen. Stemmer det? Koster det såpass for MR/CT?

Jeg betalte nettopp 5500 for en CT på Orry. Denne ble bare gjort på et begrenset område (bakparten), siden det er der problemet sitter. Hadde de måttet sjekke større områder hadde prisen blitt høyere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte nettopp 5500 for en CT på Orry. Denne ble bare gjort på et begrenset område (bakparten), siden det er der problemet sitter. Hadde de måttet sjekke større områder hadde prisen blitt høyere...

Ble du klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ut med 2500 for CT av to nakkevirvler på Rikke på vet.høyskolen. Der ble jeg ikke noe klokere. Men betalte (les: forsikringa betalte) 6500 for MR på jeløy. Der fant de hovedårsaken og to prolapser lenger bak i ryggen som ikke var mulig å finne på røntgen.

Forsikringa dekker vel både CT og MR, men ikke kiropraktor og annen "rehab"?

Enig med BP her, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ut med 2500 for CT av to nakkevirvler på Rikke på vet.høyskolen. Der ble jeg ikke noe klokere. Men betalte (les: forsikringa betalte) 6500 for MR på jeløy. Der fant de hovedårsaken og to prolapser lenger bak i ryggen som ikke var mulig å finne på røntgen.

Forsikringa dekker vel både CT og MR, men ikke kiropraktor og annen "rehab"?

Enig med BP her, jeg.

Hvilken forsikring har du som dekker MR? Jeg innbiller meg at min ikke gjør det (Agria Optimal), og den er jo ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Si heller 7-8 tusen :)

Jeg har blitt frarådet det fordi man visstnok ikke blir særlig klokere der enn hvis man går til en fysio som også kan fortelle akkurat hvor i muskulaturen smerten sitter.

Vet om flere som har angret i etterkant fordi de ikke har funnet noe "nytt", men bare mått fortsette behandlingen og da brukt opp mange penger som heller kunne vært lagt i behandlingen av dyret. Derfor venter jeg heller og prøver heller en ny dyrlege.

Jeg er litt nysgjerrig på hvem som har frarådet det jeg da. En fysioterapeut kan ikke fortelle hvor smerten sitter, en fysioterapeut kan behandle symptomer - men ikke stille diagnose. Det samme med kiropraktor. Og det finne masse som ikke synes på røntgen som kommer frem på MR.

Om du vet om flere som har angret - så vet jeg om flere som har spart flerfoldige tusen på nyttesløs behandling hos andre fordi de fikk en diagnose og faktisk kunne behandle problemområdet en gang for alle - eller som ett par av dem, fått beskjed om at det ikke er noe å gjøre med.

Kun en av de jeg vet om tok MR hvor de ikke fant noenting der andre veterinærer mente det var problemer - og vedkommede ble forøvrig superglad for det - de fant feilen ett annet sted, den ble behandlet og vips så har man en frisk hund.............

Nei, jeg ville brukt de pengene det koster på å gå runden å få en skikkelig diagnose en gang for alle, det er både du og hunden best tjent med på sikt.

Og forsikringen dekker MR dersom det etter MR stilles en diagnose. Men man må da legge ut såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner i allafall 2 stk som har vært inne med hundene sine til MR/CT (husker ikke hvilken type) med resultater som første til en avlivelse og en friskemeldt brukshund.

(Den som ble avlivet ble det bevist at den faktisk må ha lidd noe j***g med dem skadene han hadde, mange små skader over større område)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville brukt de pengene det koster på å gå runden å få en skikkelig diagnose en gang for alle, det er både du og hunden best tjent med på sikt.

Og forsikringen dekker MR dersom det etter MR stilles en diagnose. Men man må da legge ut såvidt jeg vet.

Og hva om det ikke kan stilles noen diagnose etter en eventuell MR-skanning? Da jeg var til veterinær med min hund som slet med smerter fikk jeg bare beskjed om, etter å ha røntget hunden i alle bauger og kanter uten å finne noe unormalt, at MR var mest sannsynlig 10.000 kroner (skanning av hele hunden) ut av vinduet. Ikke visste veterinæren hva han skulle se etter - og vet man ikke hva man leter etter, kan det bli vanskelig ja - og om han fant noe så var det fortsatt stor sannsynlighet for at det var lite å gjøre med symptomene.

Det er ikke alle sykdommer man vet om effektive behandlingsmetoder for, og ikke alle symptomer det er lett/mulig å diagnostisere heller. Men om veterinæren din, Loke, tror at en MR-skanning kan gjøre susen, så ville jeg prøvd det, og dersom ikke, tja, da ville jeg faktisk stått over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Og hva om det ikke kan stilles noen diagnose etter en eventuell MR-skanning? Da jeg var til veterinær med min hund som slet med smerter fikk jeg bare beskjed om, etter å ha røntget hunden i alle bauger og kanter uten å finne noe unormalt, at MR var mest sannsynlig 10.000 kroner (skanning av hele hunden) ut av vinduet. Ikke visste veterinæren hva han skulle se etter - og vet man ikke hva man leter etter, kan det bli vanskelig ja - og om han fant noe så var det fortsatt stor sannsynlighet for at det var lite å gjøre med symptomene.

...og fikk du det av en veterinær som faktisk kunne gjøre MR på sin klinikk? Det synes jeg høres ekstremt rart ut, og da mener jeg ekstremt rart - for de fleste veterinærer burde vite at man på en MR ser langt mer enn på røntgen - blant annet ligimenter osv. - og det er faktisk ekstremt mye som ikke synes på røntgen.

At en veterinær som ikke har mulighet til å gjøre MR sier at det ikke er noe vits i å ta MR ville gjort at jeg hadde utelukket vedkommede fra min liste over vettuge veterinærer relativt fort, for da handler det om mangel på kunnskap eller rett og slett dumskap.........

Ett eksempel - sånn ikke hunderelatert - men etter ett noe ugreit fall fra hesteryggen i sommer har jeg - i tillegg til seks knuste ribbein - hatt ett kne som har vært sinnsykt vondt - det ble røntget mens jeg var på sykehuset og da fant de ingenting - kneet fortsatte å krangle uten at man "fant" noe galt - ble sendt til MR - MR viste at bakre korsbånd er litt rufsete og jeg blir nå henvist videre til spesialist slik at man kan få gjort noe med dette korsbåndet. Altså - tross røntgen og da sykehuslegenes beskjed om at det ikke var noe galt - så var noe galt allikevel - noe galt som man kan fikse sånn at jeg slipper å ha vondt.......

Det er jo en grunn til at man har muligheten til MR liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokes forsikring dekker ikke ryggproblemer da dette er problemer han har hatt før forsikringen ble tegnet. Jeg er åpen for MR hvis ikke neste dyrlege finner en diagnose heller, men det er et poeng at man skal ha råd til behandlingen i etterkant, hvis de finner noe. Det er ikke gitt at Lokes problemer har opphav i ryggen- som sagt, han har ikke vondt på et eksakt sted, derfor er det liksom ikke slik at man kan sjekke bakpart eller nakke. Per dags dato har han smerteutslag og er hoven i venstre side av nakke (den er ny forøvrig), muskelfeste på forbeina og i mellom skulderbladene. Sist var det hofter og kne.. ergo må hele dyret sjekkes. Jeg er "aleneforsørger" i heimen her og har for mye lån fra før liksom.

Nå har han fått time hos Are Thoresen, vi fikk time allerede tirsdag! Er fryktelig spent og håper jeg ikke har for store forhåpninger, men hitill har alle som har vært der skrytt mannen opp i skyene. Håper det bare er muskulært og kan løses ved akupunktur og at jeg ikke må legge om hele kostholdet hans slik jeg vet andre av samme rase har mått gjort :)

Har hatt hund som ikke har tålt tørrfòr før så jeg vet det er styrete :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Lokes forsikring dekker ikke ryggproblemer da dette er problemer han har hatt før forsikringen ble tegnet. Jeg er åpen for MR hvis ikke neste dyrlege finner en diagnose heller, men det er et poeng at man skal ha råd til behandlingen i etterkant, hvis de finner noe. Det er ikke gitt at Lokes problemer har opphav i ryggen- som sagt, han har ikke vondt på et eksakt sted, derfor er det liksom ikke slik at man kan sjekke bakpart eller nakke. Per dags dato har han smerteutslag og er hoven i venstre side av nakke (den er ny forøvrig), muskelfeste på forbeina og i mellom skulderbladene. Sist var det hofter og kne.. ergo må hele dyret sjekkes. Jeg er "aleneforsørger" i heimen her og har for mye lån fra før liksom.

Nå har han fått time hos Are Thoresen, vi fikk time allerede tirsdag! Er fryktelig spent og håper jeg ikke har for store forhåpninger, men hitill har alle som har vært der skrytt mannen opp i skyene. Håper det bare er muskulært og kan løses ved akupunktur og at jeg ikke må legge om hele kostholdet hans slik jeg vet andre av samme rase har mått gjort :)

Har hatt hund som ikke har tålt tørrfòr før så jeg vet det er styrete :/

Ja, jeg skjønner at økonomien spiller en stor rolle midt oppi dette - men hva om MR gir en diagnose da - en diagnose som gjør at man kan fokusere behandlingen på rett sted - tenk da på alle de flerfoldige tusnene du har "kastet" bort på behandling som ikke har virket.

Jeg ville valgt å se på MR som en investering, ja - det er dyrt - men vel verdt det mener nå jeg om man kjapt og greit kan få en diagnose som gjør at man kan behandle årsaken og ikke bare symptomer - det lønner seg i lengden både for hund og lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på hvem som har frarådet det jeg da. En fysioterapeut kan ikke fortelle hvor smerten sitter, en fysioterapeut kan behandle symptomer - men ikke stille diagnose. Det samme med kiropraktor. Og det finne masse som ikke synes på røntgen som kommer frem på MR.

Om du vet om flere som har angret - så vet jeg om flere som har spart flerfoldige tusen på nyttesløs behandling hos andre fordi de fikk en diagnose og faktisk kunne behandle problemområdet en gang for alle - eller som ett par av dem, fått beskjed om at det ikke er noe å gjøre med.

Kun en av de jeg vet om tok MR hvor de ikke fant noenting der andre veterinærer mente det var problemer - og vedkommede ble forøvrig superglad for det - de fant feilen ett annet sted, den ble behandlet og vips så har man en frisk hund.............

Nei, jeg ville brukt de pengene det koster på å gå runden å få en skikkelig diagnose en gang for alle, det er både du og hunden best tjent med på sikt.

Og forsikringen dekker MR dersom det etter MR stilles en diagnose. Men man må da legge ut såvidt jeg vet.

Vi kan palpere oss frem til en smerte hvis den sitter i ledd, muskler, ligamenter osv, MEN som du sier så kan vi ikke sette diagnose (selvom vi er veldig sikre på hva det kan være så skal vi IKKE gjøre det, det er en veterinærs jobb) og en hund som er diffus SKAL man sende videre/tilbake til veterinær med forespørsel om ny utredning med evt CT/MR eller Røntgen eller andre prøver for å komme frem til hva som feiler hunden.

Man opplever veldig ofte at folk tror at vi fysioterapauter skal kunne gjøre hunden helt frisk og at de kun trenger å gå til oss for behandling, og det kan vi i noen situasjoner (hvor hunden er stabil og viser fremskritt), men kommer en hund med stadige tilbakefall eller som blir verre etter en stund med behandling så skal denne hunden sendes tilbake for utredning hos en veterinær eller spesialist.

Jeg vet, som Belgerpia skriver, om veldig mange som har fått riktige diagnoser ved å ta CT/MR (selvom det er good og bad resultat, så er det iallefall godt å vite HVA som feiler hunden) og det er veldig lurt å ta dette hvis man har diffuse problemer som man ikke finner ut av ved røntgen eller annen behandling.

Jeg (personlig) heller ville tatt CT/MR og fått vite hva problemet virkelig ER enn å dra frem og tilbake til behandlere og hunden blir bra i en liten periode for så å få tilbake fall igjen etter en liten stund for så å dra til en ny behandler, blir ofte en litt ond sirkel ut av det og i denne sirkelen så bør en eller flere behandlere stoppe opp og prøve å få hunden til en veterinær så prøver (CT/MR/Røntgen eller andre prøver) blir tatt så man finner skikkelig ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...