Gå til innhold
Hundesonen.no

För til Kastrert/ sterilisert hund er nå kommet


Guest Jonna

Recommended Posts

Jeg var inne på RC sin hjemmeside og så at dem har fått eget för til dette.

Vet at det er mange som sliter med vekten på hunder etter ett slikt inngrep (har selv hatt en sterilisert tispe med vekt problemer), så kanskje dette kan hjelpe :D

Informasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kastrert labrador som fra før av var ekstremt matvrak, men har ikke hatt problemer med å holde vekta hennes etter operasjonen (snart ett år siden). Det er jo egentlig bare å passe på mengde mat (inkludert godbiter og stjålet mat) ift aktivitet, det er i alle fall det jeg har erfart... Og uansett ser jeg ikke helt den store fordelen med å fôre med dette fôret framfor å bruke et vanlig light-fôr eller et fôr for normalt aktive hunder? Hadde noen kunnet forklare det, hadde jeg blitt veldig glad. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også 2 kastrerede hanhunde, men vil nok aldrig komme til at bruge foder der specielt er fremstillet til kastrater/steriliserede hunde. Har aldrig haft problemer med deres vægt, og de får en masse ben og godbidder. Og Charlie kan forresten ikke tåle RC foder da han fordøjer det for hurtigt, så han kaster galle op når hans mave er tom efter et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at de også utvikler ett fôr for ulydige hunder, og gleder meg virkelig til dette kommer! :P :P

Ja, jeg skjønner virkelig ikke hvordan hundene klarte seg før alle disse spesialfôrene!

Selv syns jeg det er på høy tide noen lager forskjellig fôr til tisper og hannhunder, for ikke snakk om de forskjellige hundesportene - det er klart det er stor forskjell på næringsbehov for bruks-, agility- og lydighetshunder!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner virkelig ikke hvordan hundene klarte seg før alle disse spesialfôrene!

Selv syns jeg det er på høy tide noen lager forskjellig fôr til tisper og hannhunder, for ikke snakk om de forskjellige hundesportene - det er klart det er stor forskjell på næringsbehov for bruks-, agility- og lydighetshunder!

:P

Ja, du kan så si! Hvordan hundene overlevde før i verden, før alle disse spesialforene kom, ja det er en gåte! Hovedårsaken til utviklingen av alle disse nye spesialforene, tror jeg er enkel og grei; kreative sjeler i forindustrien ser store inntjeningsmuligheter.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne på RC sin hjemmeside og så at dem har fått eget för til dette.

Vet at det er mange som sliter med vekten på hunder etter ett slikt inngrep (har selv hatt en sterilisert tispe med vekt problemer), så kanskje dette kan hjelpe :P

Informasjon

Tusen takk for at du delte dette tipset. Jeg ante ikke at det fantes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ja, jeg skjønner virkelig ikke hvordan hundene klarte seg før alle disse spesialfôrene!

Selv syns jeg det er på høy tide noen lager forskjellig fôr til tisper og hannhunder, for ikke snakk om de forskjellige hundesportene - det er klart det er stor forskjell på næringsbehov for bruks-, agility- og lydighetshunder!

:lol:

Det fins fôr for agilityhunder.. :P Sikkert flere også, men dette bet jeg meg merke i.

Edit: Link til Mera Agility (ikke boken altså..) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om jeg har en sterilisert 8 år tispe av rasen schæfer som jeg driver med agility med, og som i tillegg har allergi? Skal jeg bruke schæferfôr, agilityfôr, sterilisert fôr, seniorfôr eller allergifôr??! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om jeg har en sterilisert 8 år tispe av rasen schæfer som jeg driver med agility med, og som i tillegg har allergi? Skal jeg bruke schæferfôr, agilityfôr, sterilisert fôr, seniorfôr eller allergifôr??! :lol:

Da bruker du fór som hunden tåler (f.eks. et sensitivfór for seniorhunder), og regulerer mengden ettersom hvor mye hunden er i aktivitet, men gir ikke så mye at den blir fet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om jeg har en sterilisert 8 år tispe av rasen schæfer som jeg driver med agility med, og som i tillegg har allergi? Skal jeg bruke schæferfôr, agilityfôr, sterilisert fôr, seniorfôr eller allergifôr??! :lol:

Neimen Huldra da! Det er jo enkelt! Du bruker 1/5 av hver type! :P Fra spøk til alvor; for å være ærlig, så syns jeg alle disse spesialforene som etterhvert har kommet, for både hund og katt, er latterlige! Schæferfor, puddelfor, boxerfor o.s.v. o.s.v.. Hvis noen er i stand til å gi meg en vettug forklaring på hvorfor det skal være nødvendig med spesiellt for, for nær sagt, hver enkelt rase, så er jeg lutter øre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om jeg har en sterilisert 8 år tispe av rasen schæfer som jeg driver med agility med, og som i tillegg har allergi? Skal jeg bruke schæferfôr, agilityfôr, sterilisert fôr, seniorfôr eller allergifôr??! :lol:

Oioioi! Her har du et potensielt stort problem! Jeg forslår at du sporenstraks hendvender deg til en fôrprodusent og forlanger at de skal lage agilityfôr for allergiske seniorer - og selvsagt må det være rasespesifikt, det er da stor forskjell i fordøyelse hos en boxer og en schæfer!

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen Huldra da! Det er jo enkelt! Du bruker 1/5 av hver type! :lol: Fra spøk til alvor; for å være ærlig, så syns jeg alle disse spesialforene som etterhvert har kommet, for både hund og katt, er latterlige! Schæferfor, puddelfor, boxerfor o.s.v. o.s.v.. Hvis noen er i stand til å gi meg en vettug forklaring på hvorfor det skal være nødvendig med spesiellt for, for nær sagt, hver enkelt rase, så er jeg lutter øre!

Doh! :wallbash: Selvsagt..! :rolleyes: Godt vi fikk oppklart det!

Men jeg skjønner heller ikke alle disse nye fôrene, og hva de skal være godt for. Jeg har absolutt ingen tro på at hunder er SÅ forskjellige at de ikke kan spise omtrent det samme. En ting er lightfôr, eller ekstrem-aktiv fôr, valpefôr osv, men agilityfôr? Og boxerfôr?

Oioioi! Her har du et potensielt stort problem! Jeg forslår at du sporenstraks hendvender deg til en fôrprodusent og forlanger at de skal lage agilityfôr for allergiske seniorer - og selvsagt må det være rasespesifikt, det er da stor forskjell i fordøyelse hos en boxer og en schæfer!

:P

Skal ta kontakt sporenstreks! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke forundret at det var RC som måtte komme med nok et spesialfòr, på hvilket grunnlag kan RC påstå at kastererte hunder trenger spesial for ?

Dette er faktisk en av grunnene til at jeg ikke gir hundene RC. De har jo med sin profilering et klart behov for å melke mest mulig ut at hundeeierne med å tilegne hundene spesielle behov.

Hvorfor må det være forskjell på fòrbitene for labrador og schaefer ??????? har de ikke tenner begge rasene ? Men det er klart når en hunde eier kommer inn i dyrebutikken og ser hunden "sin" på en fòr sekk så bare må man kjøpe den. RC tjener så godt på oss forbrukere at det har råd til å sponse alle slags utstillinger, hundeskoler etc. etc.

En kamerat av meg driver hundekjøring og har fått en pris på 280.- pr.sekk mens oppdrettere betaler ca. 400.- og vi vanlige forbrukere må opp i over 500.- pr. sekk

Mange av tilhengerne av RC framstiller det slik at RC nærmest er en veiledighets organisasjon som kun tenker på dyrenes beste og glemmer at RC eies av en av verdens største næringsmiddel produsenter nemlig Mars (prod. bla.a Snickers) og slike multikonsern går ofte over lik for til stadighet å presse råvare prisen nedover noe som til slutt selvsagt vil medføre dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsjell på hvordan en Schäfer og labbe spiser (Jeg har hatt begge rasene, en av dem spiser... den andre sluker.)

Men ja, jeg er enig at det begynner å bli litt voldsomt.

Men så lenge föret fungerer på dyrene så er jeg faktisk fornøyd :icon_clapping: (jeg har selv föret Barf og V&H over lengre tid og ikke vært fornøyd) Jeg velger heller å se på Bikkja enn å henge meg opp i navnet på maten :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke forundret at det var RC som måtte komme med nok et spesialfòr, på hvilket grunnlag kan RC påstå at kastererte hunder trenger spesial for ?

Dette er faktisk en av grunnene til at jeg ikke gir hundene RC. De har jo med sin profilering et klart behov for å melke mest mulig ut at hundeeierne med å tilegne hundene spesielle behov.

På meg virker det latterlig og useriøst, når jeg ser at en forprodusent lager "spesialfor" til schæfer, boxer, pudler, persere, maine coon og siamesere, for bare å nevne noen få. Jeg styrer vekk fra en slik forprodusent og kjøper ikke for derfra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
På meg virker det latterlig og useriøst, når jeg ser at en forprodusent lager "spesialfor" til schæfer, boxer, pudler, persere, maine coon og siamesere, for bare å nevne noen få. Jeg styrer vekk fra en slik forprodusent og kjøper ikke for derfra.

Det er det som er så fint med oss forbrukere, vi er forskjellige. Jeg har foret på RC for i mange år og er superfornøyd med dette.

Jeg tror ikke at RC er en veldedig organisasjon som skal være snill mot hele verden, det er et millionkonsern som tjener penger på alle dyreeiere som ønsker å fore dyra sine med tørrfor, enkelt og greit.

Før dere kritiserer RC for å lage spesial for, er det kanskje greit å sette seg littegranne inn i saker og ting, eller? Liker du det ikke, greit nok, la være å kjøpe. Det er vel ikke nødvendig å komme "usannheter" for det.. Jeg har foret på de fleste av forene til RC og har enn viss erfaring med de forskjellige for produktene til hund. Når det gjelder steriliseringsforet er det så langt det beste jeg har brukt på min steriliserte tispe, da hun er et matvrak og aldri føler seg mett etter å ha spist. Det er lett å si at har man en kastrert hund så må man fore mindre og trimme mer, det gjelder ikke for de som allerede får ekstremt mye morsjon, de trenger nemlig mere energi også.. Min hund følte seg snytt når ikke maten skjulte bunnen i matfatet engang.. Da er det vel bedre å bruke et for som pelsen funker på og alle er fornøyde enn å henge seg oppi om produsenten lager for for flere raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er så fint med oss forbrukere, vi er forskjellige. Jeg har foret på RC for i mange år og er superfornøyd med dette.
Jeg har og prøvd Royal Canin og syns foret var hverken bedre eller verre enn andre fortyper, i samme prisklasse.

Jeg tror ikke at RC er en veldedig organisasjon som skal være snill mot hele verden, det er et millionkonsern som tjener penger på alle dyreeiere som ønsker å fore dyra sine med tørrfor, enkelt og greit.
Nå tror jeg ikke NOEN som helst forprodusent, er så voldsomt opptatt av dyrenes beste men produserer for som er så pass "brukelige" at de kommer unna med det og , først og fremst TJENER på det. Etikk og inntjening henger nok ikke alltid sammen. Det er jo noe som heter; "En god selger kommer aldri til himmelen.." :icon_clapping:

Før dere kritiserer RC for å lage spesial for, er det kanskje greit å sette seg littegranne inn i saker og ting, eller? Liker du det ikke, greit nok, la være å kjøpe. Det er vel ikke nødvendig å komme "usannheter" for det.. Jeg har foret på de fleste av forene til RC og har enn viss erfaring med de forskjellige for produktene til hund. Når det gjelder steriliseringsforet er det så langt det beste jeg har brukt på min steriliserte tispe, da hun er et matvrak og aldri føler seg mett etter å ha spist. Det er lett å si at har man en kastrert hund så må man fore mindre og trimme mer, det gjelder ikke for de som allerede får ekstremt mye morsjon, de trenger nemlig mere energi også.. Min hund følte seg snytt når ikke maten skjulte bunnen i matfatet engang.. Da er det vel bedre å bruke et for som pelsen funker på og alle er fornøyde enn å henge seg oppi om produsenten lager for for flere raser..
Jeg kan ikke se at jeg har kommet med noen usannheter om RC, fint om jeg kunne få en oppklaring på hva eventuelle "usannheter" skulle bestå i? Selvfølgelig er det opp til meg og andre, å bestemme hvilket for man skal bruke, men det må da være lov til å påpeke "merkverdigheter" hos en forprodusent?

Tilslutt, du sier din steriliserte tispe, er hun virkelig sterilisert og ikke kastrert? I så fall hvorfor? Så vidt meg bekjent er det rimelig sjeldent forekommende at dyr blir sterilisert.

Edit; En rask titt inne på RC hjemmeside forteller at det er hele 11 (elleve) ulike fortyper beregnet på forskjellige hunde raser, av disse er hele fem beregnet på ulike miniatyrhundraser... Jeg må bare gjenta meg selv, det virker tåpelig på meg men som også nevnt før; kan noen komme med en holdbar og troverdig forklaring på behovet for spesialfor til så mange raser, jeg er lutter øre...

For å ta meg selv som eksempel; skulle jeg fulgt RC foranvisninger, så måtte jeg ha brukt hele seks ulike fortyper, til mine hunder..,. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg kan ikke se at jeg har kommet med noen usannheter om RC, fint om jeg kunne få en oppklaring på hva eventuelle "usannheter" skulle bestå i? Selvfølgelig er det opp til meg og andre, å bestemme hvilket for man skal bruke, men det må da være lov til å påpeke "merkverdigheter" hos en forprodusent?

Tilslutt, du sier din steriliserte tispe, er hun virkelig sterilisert og ikke kastrert? I så fall hvorfor? Så vidt meg bekjent er det rimelig sjeldent forekommende at dyr blir sterilisert.

Du har helt rett, hun er kastrert, jeg som så mange andre bruker de to begrepene om hverandre helt medisinsk feil. Jeg sa heller ikke at det var du som skrev usannheter om RC, det var myntet på andre i tråden, derfor avsnittet for å markere at jeg ikke lenger svarte på din quote, men jeg ser at det kunne misforståes.

Edit; En rask titt inne på RC hjemmeside forteller at det er hele 11 (elleve) ulike fortyper beregnet på forskjellige hunde raser, av disse er hele fem beregnet på ulike miniatyrhundraser... Jeg må bare gjenta meg selv, det virker tåpelig på meg men som også nevnt før; kan noen komme med en holdbar og troverdig forklaring på behovet for spesialfor til så mange raser, jeg er lutter øre...

Når det gjelder miniatyrhunder vet jeg ikke, men går utifra at det har noe med vekst og pelsstruktur evt tenner og gjøre. Men jeg har ihvertfall blitt fortalt at schäfer har en annen opptak av maten enn retrievere pga tarmens utforming og lengde. I tillegg har schäferen generelt lavere PH verdi i mavesekken og lettere for pelsproblemer (tørr pels) derfor har RC utvilet ett eget schäferfor. Labrador foret er med tanke på at overvekten av labradorer er matvrak og har laget kulene slik at maten ikke kan slukes, men må tygges. Det er også lavere fettinnhold enn i andre vedlikeholdfor.

For å ta meg selv som eksempel; skulle jeg fulgt RC foranvisninger, så måtte jeg ha brukt hele seks ulike fortyper, til mine hunder..,. :rolleyes:

Nå vet ikke jeg hvor mange hunder du har, men her har vi fire og de går på tre forskjellige for pga ulike behov, vi hadde i en periode fire fortyper pga aldersforskjeller. Jeg tar ikke hensyn til størrelse serien, de går på maxiserien pga synoqintilskuddet i dette, uansett om de er over eller under 25kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men jeg har ihvertfall blitt fortalt at schäfer har en annen opptak av maten enn retrievere pga tarmens utforming og lengde. I tillegg har schäferen generelt lavere PH verdi i mavesekken og lettere for pelsproblemer (tørr pels) derfor har RC utvilet ett eget schäferfor.

Dette vil jeg svært gjerne se faglig begrunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fansinerende at schæferen har overlevd i så mange år uten eget for..

Enig med de andre som mener at dette bare er tull. Jeg er enig i at det kan være forskjell på en liten og stor hund, men at det finnes 5 for for små hunder er ganske utrolig. Sikkert ikke laget for å tjene penger ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når RC reklamerer for sine produkter, og kommer med diverse "fakta" er det som å sette bukken til å passe havresekken. At det har blitt behov for forskjellig for til forskjellige raser er vel ikke dokumentert av et nøytralt forsknings institutt men bare av RC selv, det finnes vel ikke noen ernærings eksperter som har samme mening om de ikke er ansatt av RC.

Og hvordan finne et fòr som er "spesial" tilpasset din rase , når man kan ha to hunder av samme rase, men som behøver to vidt forskjellige fòr. Fòret til RC blir kvalitets sikkret ved et lab. i England mht. nærings innhold og vitaminer etc. etc. men det finnes ikke noen slik sikring når det gjelder de andre "testene" RC har gjort.

Og hvorfor har ingen andre produsenter, vetrinærer osv påpekt et slikt behov ? Er det bare Royal Canin i hele verden som har denne kompetansen ? Så for meg er dette kun en genial måte å villede kundene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...