Gå til innhold
Hundesonen.no

Relgiøs slakting og dyrevern


Nirm

Recommended Posts

Artikkel fra P4.

Reglene for relgiøs slakting skal gjennomgås på nytt med tanke på mulig relgiøs diskriminering. I Norge så må dyret bedøves før det kuttes strupen over på, men dette er tydeligvis ikke godt nok for enkelte.

Nå får vi håpe på at politikerne har vett nok til å ikke tillate i skjære strupen over på bevisste dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bli sett på som en intolerant slask og slubbert, men er det ikke grenser for hva det norske samfunn skal tilpasse seg våre nye landsmenn ? Jeg trodde i all min naivitet at man tilpasset seg det samfunnet man flyttet til jeg - og ikke omvendt (nå skal det legges til at jeg overhodet ikke har forståelse for religioner og overtroiske mennesker heller da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke rasist men jeg er imot at norske normer skal tilpasses mer barbariske ting fra andre land. Mat er mat, og istedetfor å stryke med hårene for å prøve og gjøre den norske maten spiselig for muslimer, så synes jeg heller at en holdningsendring er på sin plass. Vi tillater jo heller ikke omskjæring på jenter, hvorfor skal vi tillate strupeskjæring på bevisste dyr. Jeg liker ikke å finne halal-pizza i frysedisken. Og jeg vet om sauer som har blitt solgt privat til muslimer for så å bli slaktet på grusomste vis. At endel norske slakterier ikke tar nok hensyn til dyrevelferden heller, blir en annen diskusjon.

Mat er ikke religion, men tradisjon!

Hvorfor kommer disse menneskene til Norge hvis de skal ha det akkurat likedan som i det landet de flyktet fra. Jeg kan forestille meg behandlingen jeg hadde fått, hvis jeg var flyktning i et muslimsk land og forlangte å gå i bikini og få svinekoteletter til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er for reiligion og at hver og en må selv bestemme hva h*n ønsker å tro, men når kirken får homofile prester og dyrevelferd burde stå i hovedfokus, hva skjer da med at EU vurderer å tillate slakt uten bedøvelse? Vel dør vel dyret, men vi kan jo alikevel være litt greie med dem før vi skal spise dem. Blir iallefall aldri halal eller jødisk kjøtt i min fryser...

http://www.nationen.no/landbruk/article3134878.ece

EDIT: ser at denne kanskje skulle vært på dyrevern, kan en "sjef" finne ut hvor den egener seg best og evt. flytte den?

Flyttet. Mod.buhundjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er enda en link.

Jeg mener at i vårt land, får de holde våre regler. Norge er et kristent land (enn så lenge), og ikke jødisk eller muslimsk. Skal de ha alt på sin måte, får de reise til landene som aksepterer det.

Hvis ikke så kan vi starte med dødsstraff (halshugging, steining, henging) også, hvis de skal få alt på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt hårreisende å tenke på at slikt kanskje skal tillates igjen! Hallo, utviklingen går feil vei! mens forskningen peker på dyrs evne til å føle frykt og smerte, forsøker det mosaiske trossamfunn å få oss til å tro at dette er skremselspropaganda.. blir så provosert!

Det var nettopp innslag på nrk2, innslaget kan ses på http://www.nrk.no/nyheter/1.4084877.

synes de kunne vist en video av hvordan slik slakting foregår! Så ser folk hva som ønskes tillatt!

Kosherslakting kan ses på peta`s hjemmesider. ikke noe trivelig syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er ikke religion, men tradisjon!

Hvorfor kommer disse menneskene til Norge hvis de skal ha det akkurat likedan som i det landet de flyktet fra. Jeg kan forestille meg behandlingen jeg hadde fått, hvis jeg var flyktning i et muslimsk land og forlangte å gå i bikini og få svinekoteletter til middag.

Mat er i aller høyeste grad religion for mange, så det blir bare dumt å si det- vi som kristne kan jo ikke sitte og mene hva som skal være innholdet i andre religioner. Disse menneskene kommer til Norge fordi de svever i livsfare i sine hjemland. De kommer ikke fordi de har lyst. De kommer ikke for å snylte på vår stat, eller gjøre vårt land til en muslimsk høyborg. De kommer fordi de flykter fra krig (og det er jo svært få som kommer). Allikevel mener jeg at det blir helt feil å tillate en avlivning av dyr som medfører unødig smerte, og det står faktisk i koranen at dersom man lever under forhold som gjør at man ikke kan opprettholde lovene og skikkene, så kan unntak gjøres (dette er tatt totalt etter husken, så correct me if I'm wrong). Sånn må det bare være, i Norge tillater vi ikke hverken kjønnslemlesting eller vold mot barn eller dyr. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kommer de aller fleste fra krisgherjede områder og mat kan være reiligion, men det er merkelig hvor mye tilpasninger vi må gjøre for dem mens flere fortsatt turer frem med sine skikker og forventer at vi skal tilpasse oss. jeg har ikke noe imot hverken utenlandske eller fremmedkulturelle, men når nordmenn må tilpasse seg dem i vårt eget land og de lærer barna våre "kebab"norsk er det et eller annet som går feil vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kommer de aller fleste fra krisgherjede områder og mat kan være reiligion, men det er merkelig hvor mye tilpasninger vi må gjøre for dem mens flere fortsatt turer frem med sine skikker og forventer at vi skal tilpasse oss. jeg har ikke noe imot hverken utenlandske eller fremmedkulturelle, men når nordmenn må tilpasse seg dem i vårt eget land og de lærer barna våre "kebab"norsk er det et eller annet som går feil vei.

Noen her oppe nevnte at Norge er et kristent land, og kristendommen er en tro som skal være tolerant ovenfor andre religioner (vel, det er ikke alltid sånn, men i prinsippet skal den være det). Jeg synes det er hårreisende at du mener at "de" lærer "våre" barn "kebabnorsk" (hvem er de, og hvem er vi, forresten? Regnes amerikanere, tyskere og briter, som er de som har den største innvandringsprosenten til "de", eller regnes de til "oss"?). For det første er det foreldre som lærer ungene sine språket. Så kommer lærerne, og lærere i norsk skal kunne snakke og skrive flytende norsk og nynorsk (vel, skrive nynorsk iallefall). En araber, f.eks, vil bruke mange, mange år på i det hele tatt høre forskjellen på Live, Lyve og Låve, rett og slett fordi de ikke har denne vokalskilningen i sitt eget språk. Er det det du mener? At de ikke snakker språket vårt godt nok? Og forventer de at vi skal tilpasse oss? Kristne har bygget kirker i alle deler av verden, og er den religionen som driver mest misjonering, selv i dag. Er det noe bedre? (Eller går kristne også under "de"? Hvem er isåfall "vi" da?) Hvite, vestlige er desidert den "rasen" (finnes ikke menneskeraser, så derfor " ") som tar seg mest til rette i andre land og kulturer. Og hva er nordmenn egentlig? Inkluderer det f.eks en somalier som har fått permanent oppholdstillatelse og norsk personnummer, eller må man være andre-generasjons? Tredje-generasjons?

Beklager, dette ble skikkelig OT, men jeg har aldri skjønt hva som menes med at "vi" tilpasser oss "dem" i "vårt" land, så jeg skjønner heller ikke hvordan noe kan gå feil vei. Bortsett fra når det gjelder loven om religiøs slakting, for dyrepining ønsker vi jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, dem, de, vårt og deres varierer. Jeg ser at forrige innlegget kanskje presneterer meg på en måte som ikke er helt rett i forhold til min oppfattning.

Jeg mener at skal man bo i et land skal man tilpasse seg det landets kultur og lære seg språket, om enn ikke perfekt så godt nok til å kunne kalles flytende. Jeg har mange venner fra flere samfunnslag, land og miljøer. Det er også dette jeg bygger min uttalelser på.

Men dette er et tema som er alt for komplekst og vanskelig til å kunne diskutere på et forum på internett. Meningene kommer ikke rett frem, selv føler jeg iallefall ikke at jeg får frem det jeg mener og tenker på en måte som gir forståelse.

For ikke å snakke om hvor totalt off topic det er... så skal vi la diskusjonen ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi, dem, de, vårt og deres varierer. Jeg ser at forrige innlegget kanskje presneterer meg på en måte som ikke er helt rett i forhold til min oppfattning.

Jeg mener at skal man bo i et land skal man tilpasse seg det landets kultur og lære seg språket, om enn ikke perfekt så godt nok til å kunne kalles flytende. Jeg har mange venner fra flere samfunnslag, land og miljøer. Det er også dette jeg bygger min uttalelser på.

Men dette er et tema som er alt for komplekst og vanskelig til å kunne diskutere på et forum på internett. Meningene kommer ikke rett frem, selv føler jeg iallefall ikke at jeg får frem det jeg mener og tenker på en måte som gir forståelse.

For ikke å snakke om hvor totalt off topic det er... så skal vi la diskusjonen ligge?

Vi gjør det, og jeg er mer enig med deg nå, etter det siste innlegget ditt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det, og jeg er mer enig med deg nå, etter det siste innlegget ditt;)

Bra!

Trodde nemlig egentlig vi var på samme nett, men jeg fikk bare ikke frem det som foregikk og foregår oppi lille hodet mitt. Det er dessverre litt mer komplisert enn et tastatur fullt av knapper:P

Men slakting av levende dyr uten bedøvelse, uanset grunn, er iallefall ikke noe jeg vil støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og vir det en litt annen vei. Tenk de som holder på med hest. Jeg har selv levert en hest til slakteren. Og jeg måtte tilogmed forsikre meg om at hun ikke kjente noen ting under det som skjedde og at de ville passe godt på henne de siste sekundene. Jeg (tror ingen andre som har hest heller) vill levert sine kjæledyr som er en stor del av seg til noen som skulle kutte av strupen på dem mens de var beviste og kjente smerte. Tenk den smerten disse stakker dyrene vil kjenne :icon_clapping: tenk skulle noen avlive hunden din på det viset? Disse dyrene kjenner smerte!! de er ikke bare en ting de LEVER!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En gang såg jeg på tv at noen konservative innenfor en religion skulle slakte. Det var i amerika på ett slakteri. Jeg husker ikke helt hva religion det var men tror det var jødedommen eller noe. Det de gjorde var å henge sauene med beina opp i ett tau. Å de bare lot de henge der, til de hadde "velsignet" dem. Det var det verste jeg hadde sett, la en sau henge på hodet i 10 minutter for å velsigne dem....??? at det er lov!!

Dette burde være ytterst ulovlig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke rasist men jeg er imot at norske normer skal tilpasses mer barbariske ting fra andre land. Mat er mat, og istedetfor å stryke med hårene for å prøve og gjøre den norske maten spiselig for muslimer, så synes jeg heller at en holdningsendring er på sin plass. Vi tillater jo heller ikke omskjæring på jenter, hvorfor skal vi tillate strupeskjæring på bevisste dyr. Jeg liker ikke å finne halal-pizza i frysedisken. Og jeg vet om sauer som har blitt solgt privat til muslimer for så å bli slaktet på grusomste vis. At endel norske slakterier ikke tar nok hensyn til dyrevelferden heller, blir en annen diskusjon.

Mat er ikke religion, men tradisjon!

Hvorfor kommer disse menneskene til Norge hvis de skal ha det akkurat likedan som i det landet de flyktet fra. Jeg kan forestille meg behandlingen jeg hadde fått, hvis jeg var flyktning i et muslimsk land og forlangte å gå i bikini og få svinekoteletter til middag.

Her er enda en link.

Jeg mener at i vårt land, får de holde våre regler. Norge er et kristent land (enn så lenge), og ikke jødisk eller muslimsk. Skal de ha alt på sin måte, får de reise til landene som aksepterer det.

Hvis ikke så kan vi starte med dødsstraff (halshugging, steining, henging) også, hvis de skal få alt på sin måte.

Her kommer de fleste av mine meninger fram.

Mener det er helt på TRYNE at de skal komme hit om de ikke klarer å tilpasse seg...

som sagt lengre opp...

komme til ett muslimsk land og f eks KREVE å få bygget en kirke, siden det var min tro... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer de fleste av mine meninger fram.

Mener det er helt på TRYNE at de skal komme hit om de ikke klarer å tilpasse seg...

som sagt lengre opp...

komme til ett muslimsk land og f eks KREVE å få bygget en kirke, siden det var min tro... :rolleyes:

(Nå gjør jo kristne det i rimelig stor skala da.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer de fleste av mine meninger fram.

Mener det er helt på TRYNE at de skal komme hit om de ikke klarer å tilpasse seg...

som sagt lengre opp...

komme til ett muslimsk land og f eks KREVE å få bygget en kirke, siden det var min tro... :rolleyes:

De kristne har vel ikke akkurat "rent mel i posen" når det gjelder å påtvinge sin egen tro på andre gjennom tidene. Og de er sikkert ikke så dårligere nå mhp hvor de vil ha kirker (uten at jeg følger med så veldig mye det bygges kirker da...). Man må jo få mulighet til å utøve sin relgion, innenfor visse rammer vel og merke. I Norge er det norsk lov som gjelder, og ikke Koranen. Og akkurat det er en ting de faktisk må akseptere i mine øyne. Dvs at man ikke kan pine dyr som man ønsker fordi det står i Koranen, og det gjelder også en del andre ting som ikke er helt forenelig med vårt samfunn og våre lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...