Gå til innhold
Hundesonen.no

Laseroperere øynene


Espen

Recommended Posts

Trodde du visste jeg hadde tungt for det :)

Det er sant det du sier om laser, men etterhvert kan man sikkert få rettet det som blir gjort feil denne gangen hvis det er noe - det som er med denne er at de ikke ødelegger noe..

Er 75% sikker på og ta operasjonen - men skal snakke med de på Torsdag, ikke sikkert jeg kan ta den eller...

:( :( *knis* Joa, men tenkte ikke å la ALLE andre få greie på det :P

Men hva er kriteriene for at du får ta den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

At man ikke har for store pupiller - og tynn linse(?) på øyet

Så at man har stabilt syn i 2 år - problemmet der er at jeg ikke har hatt briller så vet ikke om jeg har hatt det.. Det må jeg spørre om... Synes ikke det har vært verre / bedre

Får jeg ikke operasjonen - går jeg for linser tror jeg.. Så da er du ansvarlig for og holde meg i hånden de første gangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man ikke har for store pupiller - og tynn linse(?) på øyet

Så at man har stabilt syn i 2 år - problemmet der er at jeg ikke har hatt briller så vet ikke om jeg har hatt det.. Det må jeg spørre om... Synes ikke det har vært verre / bedre

Får jeg ikke operasjonen - går jeg for linser tror jeg.. Så da er du ansvarlig for og holde meg i hånden de første gangene :)

Klart jeg skal! Jeg stiller opp for sånne søte smågutter som deg ANYTIME! Spesielt når de skal holdes i hånden *flagre med øyenvippene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my god :)

Tror jeg må ha tvangstrøye på for og få inn de linsene... Men operasjon tørr jeg og ta da :(

Knis.. vel, det hadde vært ustyrtelig morsomt å filme hele seansen! Hysterisk Espen i tvangstrøye og meg med linsa på tungen!

Neida, seriøst.. dette fikser du, men holde hender det kan vi! Såfremt du får en optikerassistent til å hjelpe deg med linsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå hadde jeg skikkelig angst for å ta meg på øyet, og hver gang noen kom litt nærme,(slik som optiker) lukket jeg øyet automatisk.. :)

Joa, men det virker som om Espen har like mye angst.. For ikke å snakke om venninnen min som jeg nevnte. Ikke for å være slem, men etter at hun nesten raserte badet mitt var det utrolig vrient å holde seg fra å le!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar begge øynene med engang :-) Så må man lukke øynene i 48 timer og ikke overanstrenge dem på 5 dager.

Så tar det 1 - 3 mnd får man får se resultatet 100% - det beste er at man får gå med solbriller hele tiden.

Jeg er kjemperedd for at noen tar på øynene mine etc, og har lignende erfaringer som Vala sier...

2 dager til testen .... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar begge øynene med engang :-) Så må man lukke øynene i 48 timer og ikke overanstrenge dem på 5 dager.

Så tar det 1 - 3 mnd får man får se resultatet 100% - det beste er at man får gå med solbriller hele tiden.

Jeg er kjemperedd for at noen tar på øynene mine etc, og har lignende erfaringer som Vala sier...

2 dager til testen .... :)

Jeg tror du har skjulte hensikter Espen.... Jeg tror du bare syns det hørtes stilig ut med solbriller i 3 mnd i strekk, og faker nærsynthet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite apropos til kostnadsdiskusjonen operasjon kontra linser. Såvidt jeg har forstått det er heller ikke operasjon evigvarende. Har en kompis som tok laseroperasjon for mange år siden, han begynner nå å bli nærsynt igjen - og påstår det er normalt. Det kan bare gjøres om igjen en gang til, så han vil ikke ta den på nytt riktig ennå, før han virkelig må. Det er ihvertfall ikke mer enn 10 år siden han tok operasjon, så da vil jo årsprisen bli minst 3200 hvis dette er normalt...

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten det er den gamle måten, den nye er annerledes. :)

Den nye er annerledes ja. De skjærer av topplokket på øyet som et egg og laserbrenner før de legger lokket på igjen. En operasjon som har atskillig større mulighet for å gå galt og man har ingen referanser til hvordan øyet reagerer etter flere år på å få lokket kappet av.

Selv opererte jeg med den gamle metoden (PRK) for ti år siden. Det er den metoden hvor de skraper toppen med skalpell for så å brenne med laser. Langt mindre risikofritt selv om det tar litt lengre tid før man ser helt bra.

Edit: jeg gjorde dette mens jeg studerte i Wales og der kostet det ikke mer enn £ 400 pr øye - totalt kr 8 000 norske med datidens kurs. Innspart på tre år på linser med datidens priser på linser og linsevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye er annerledes ja. De skjærer av topplokket på øyet som et egg og laserbrenner før de legger lokket på igjen. En operasjon som har atskillig større mulighet for å gå galt og man har ingen referanser til hvordan øyet reagerer etter flere år på å få lokket kappet av.

Selv opererte jeg med den gamle metoden (PRK) for ti år siden. Det er den metoden hvor de skraper toppen med skalpell for så å brenne med laser. Langt mindre risikofritt selv om det tar litt lengre tid før man ser helt bra.

Edit: jeg gjorde dette mens jeg studerte i Wales og der kostet det ikke mer enn £ 400 pr øye - totalt kr 8 000 norske med datidens kurs. Innspart på tre år på linser med datidens priser på linser og linsevæske.

Det du snakker om er Lasik - det er også en utdatert operasjon - den nye heter ASA

Ved ASA (Advanced Surface Ablation) behandles hornhinnes overflate direkte.

Laserbehandlingen (Zyoptix) er for øvrig lik den som gjøres ved LASIK.

Men imorgen tester jeg så får vi se :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite apropos til kostnadsdiskusjonen operasjon kontra linser. Såvidt jeg har forstått det er heller ikke operasjon evigvarende. Har en kompis som tok laseroperasjon for mange år siden, han begynner nå å bli nærsynt igjen - og påstår det er normalt. Det kan bare gjøres om igjen en gang til, så han vil ikke ta den på nytt riktig ennå, før han virkelig må. Det er ihvertfall ikke mer enn 10 år siden han tok operasjon, så da vil jo årsprisen bli minst 3200 hvis dette er normalt...

mvh

HeliX

Knis.. overså du innlegget fra HeliX eller Espen? Husk å spørre om slike ting imorgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det Helix sier stemmer - så synes jeg 3200 kr i året for og se 100% er kjempebillig :whistle:

Om 10 år vil det sannsynligvis være billigere også...

Må vel også nevne at sykepleieren der var blÅnd =D

Hey! Nå høres det ikke ut som om du tenker med det store hodet!!

*mumle noe om mannfolk...*

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå er jeg skikkelig skuffet - for det første damen var slett ikke blånd!!

For det andre, jeg hadde hakket for tynne hornhinner til operasjon.. Så da blir det ikke laser på meg :'(

Hadde 1,25 og 1,5 da - så var kanskje ikke så ille som jeg trodde... Er litt usikker på om jeg skal ha tv briller eller linser hele tiden.. Går jeg med linser hele tiden vil vel synet svekkes mer?

Hadde også en sånn sted der det var veldig tynnt på det ene øynet... scaary..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linser ekkelt?

Jeg putter den på øyet og går med den i 30dager i strekk, drypper hver morgen og ingen problemer, ser ikke problemet:P

me2, bare jeg slipper å dryppe også... :icon_fun:

Ta de på å glemme synet en mnd, skifte linser en gang i mnd... :closedeyes:

Operasjon må bli billigere, no way at 30min opperasjon koster dem 30.000kr...

Sikkert en buffer mot saksøking og nedbetaling av utstyret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens jeg trenger mere øyehjelp..

Siden jeg ikke får laser trenger jeg linser eller briller.. Så noen som har erfaring med steder der man kan få linser til mennesker med tynne hornhinner?

Og tilslutt har dritvondt i venstre øyne for tiden.. problemmer med og holde det oppe til tider.. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...