Jump to content
Hundesonen.no

MIN valpetråd!

Aussieglis

Recommended Posts

Igår fikk jeg en litt kjip nyhet, men idag føltes den ikke så kjip lengre alikevel. Ble ikke valp fra sverige, men den første oppdretteren jeg snakket med og som jeg også er så heldig å bo 2t unna skal til sverige i slutten av denne mnd for å parre tispa si. Det blir andre forsøk, sist ble uten heng med en ikke helt klar tispe og resultatet ble ingen valper. Denne gangen skal blodprøve taes slik at de er sikre på at de prøver på riktig tid, slik at det ikke blir ubehagelig for tispa igjen.

Faren til det kommende kullet heter Hevntsent Willy Wagtail Spike. Han er svart tricolor med lite hvitt og mye kobber og har en kort liten NBT. Han ser svær ut for han har maasse pels og en ikke så liten benstamme heller. Han skal ha et kjempe godt gemytt og skal være veldig rolig og "down to earth" samtidig som han er glad i å trene og leke. Han er også svensk viltsporchampion, så jeg håper han får noen døtre som er glade i å bruke nesa si! :D Han har noen valper fra tidligere, og de er alle aktive sunne aussier som leker seg igjennom livet som aussier skal.

Scan10037.JPG

Spike var en søt valp! Her står han på et bord i Australia

Moren til kullet kommer fra sandefjord (Aussiegården), og er ei veldig heldig aussietispe som lever sitt glade aussieliv på gård. Hun kjører traktor, passer på dyrene og har også fått seg 4 sauer som hun skal få trene gjeting med. Storfe gjeter hun også på. Jeg har møtt tispa noen ganger, og gleder meg ekstremt mye til å møte henne igjen! En hund man ikke kan mislike rett og slett.. Det er det hun er.. Hun er forresten blue merle, og har en laaang hale som hun stort sett bare logrer med! Hun har gjort det bra på utstillinger, og trener lydighet i tillegg. Hun har kjempe vakre bevegelser og pels, er myk som bomull i pelsen og har de søteste rosenørene.

Sheeba%20-061.JPG

Aussie Gården's Fabulous Blu Sheeba, klikk på bildet for å komme til "valpesiden"

Jeg GLEDER meg så! Dette kullet er det jeg alltid har vært mest sikker på, oppigjennom alle månedene jeg har studert planlagte aussiekull. Jeg kjenner igjen hunder i stamtavla, jeg har klart å funnet en god del info om slekta og jeg har møtt tispa som jeg fallt helt pladask for. I tillegg er det jo SÅ greit å ikke bo så langt unna oppdretteren sin, og jeg vil få komme på besøk før de blir 8 uker og velge min valp sammen med god hjelp fra oppdretter. Jeg føler meg... Heldig! :D

Satt og tenkte litt på navn for noen dager siden, er jo såå vanskelig å la være! :kiss: Jeg har lyst på et spesielt navn, men også et passende navn. Gjerne noe som betyr noe spesielt.. Det ser man kanskje på de snåle forslagene mine.

Her er noen jeg stoppet opp på, hyl ut hvis noen høres HELT harry ut! :(

Fala (a crow)

Fanya (free one)

Jora (høstregn)

Seda (skogs stemmer)

Vala (bestemt)

Tala (ulv)

Bliss (lykke)

Mirrhi (Australsk for 'liten jente')

• Replies 57
  • Created
  • Last Reply
Å gud, det likte jeg også! *smaker på navnet* Er jo ei lita jente jeg ønsker meg også... :kiss: Det går rett inn på lista det også hvis du ikke har noe imot det!

Selvførgelig. Kjempegøy om du ender opp med det navnet :D

For en pels på den hannhunden! :kiss: *grøsse og gjemme børsten*

Aussien er en fin rase, husker første gang jeg møtte et eksemplar for 7-8 år siden, da ble jeg dødsfascinert og la de øverst på ønskelisten min. Etterhvert har de poppet opp overalt og mange av de har blitt så tunge at mye av fascinasjonen gikk over for min del. Men jeg er fortsatt svak for de lyse små tispene, spesielt blue merle med blå øyne og stumphale :D

Synes navneforlaget til Yodel var kjempebra! Morsomt med et australsk navn og så lyder det riktig så vakkert.

Ja han har ikke rent lite pels! Ønsker meg moderat pels på frøkna mi, liker tispa sin pels veldig godt. Mener jeg så henne nedrøytet den ene gangen og fullpelset den andre gangen, og hun var faktisk like søt begge gangene. :kiss: Vi bor jo langt oppi nord, mye snø her om vinteren og resten av året er det mye gjørme for ikke å snakke om kvister og kratt i skogen.. For lang pels kan fort bli litt upraktisk.

Har tittet rundt på siden til oppdretter nå og jeg må si jeg liker tispen kjempegodt av det inntrykket jeg får av henne. Ikke bare er hun vakker, men hun virker som en fornuftig og gjennomført trivelig aussiefrøken. Ble nesten litt misunnelig her nå :kiss:

Jeg har ingen spesielle fargeønsker, er mye viktigere å få en valp som har de egenskapene jeg ønsker meg. Aussien er pen uansett hvordan farge den kommer i! :kiss: Det skal visst være mulighet for at alle fargene dukker opp i kullet, blir utrolig spennende å se hvordan valpene blir! Jeg skal få komme på besøk ettersom de vokser til og velge min valp sammen med oppdretter, noe som høres utrolig greit ut! Ser for meg jeg blir å pakke lommene fulle av leker å ta bussen på valpebesøk :D

EDIT:

Fant et pent hode-bilde av Spike når jeg søkte på google.. Han har vært far til et kull hos mr. Binks i sverige, er der bildet kommer fra.

nyspik.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det beste for henne er å ikke ha kull, især om du som oppdretter ikke innehar nok kunnskap om avl og oppdrett.   Drektighet er alltid risikabelt for hunder, og hjelper ikke med livmorbetennelse slik myten påstår. Tvert imot kan de blir mer utsatte i forbindelse med drektighet og fødsel.
    • Hei jeg har ei blandings hund som er super å god jente, hun er 3 år å har tenkt på å se på parring til neste sommer siden hun blir 4 da.  Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre eller gå fram siden jeg har aldri gjordt dette. Jeg veit lite om parring og hørt at det er best å ha minst 1 kull på dem siden det er beste for å unngå livmorhalskreft. Hun er en sund å frisk hund, aldri vært dårlig eller hadd problemer. Hun er rett å slett perfekt (helse) også hvordan hun er som hund også, så finne noe blir ikke vanskelig men hva skal jeg blade henne med ? Folk er litt opp å ned på blandings raser, men nå lurer jeg på hva kan man blade henne med. Hun er rottwailer-dogo- dobermann fra før av. Lite av disse rasene men mest rottwailer. Noen sier jeg burde ta en av de rasene mens andre sier jeg burde ta en annen en. Jeg er så usikker å vil gjøre det best for henne. 
    • Han har aldri tisset i buret sitt, han er ganske flink. Som sagt i første melding, vi har hatt en god rutine for spise tid og do tid. Når han har tisset inne, er det jo min feil at jeg ikke var rask eller observant nok, og det er selvsagt helt greit å vaske litt.   Bruken av bur er omdiskutert i Norge, og vi ser det tydelig i denne tråden. Jeg spurte jo om anbefalinger for gode valpekurs, men temaet endret seg til burbruk. :)) Jeg skal sjekke det du anbefalte i Fornebu. Takk skal du ha. Takk for alle bidrag. Det er godt å vite at det var greit (til og med et bedre valg) å droppe buret. Han har en stor og trygg kompostgrind på balkongen, men ikke inne, da jeg ikke har nok plass. Jeg skal finne en løsning på det. Ha en fortsatt god dag alle sammen.  
    • Hvis du lufter rett før du skal gå fra litt så går nok det helt fint. Eventuelt timer til å gå fra rett etter han har tisset. Og så om han tisser? Da må du vaske litt. Om hunden er i bur og tisser så må han ligge i sitt eget tiss, og da må du vaske hunden også, pluss at det er en ukomfortabel opplevelse for hunden å ikke kunne tisse bort fra liggestedet sitt. De tisser jo ikke for å være kjipe eller ødelegge, men fordi de må. Håper du greier å finne gode løsninger uten bur! Det høres jo ut som hunden takler det helt fint.
    • Min har sovet i sengen min sammen med meg siden hun var 10 uker gammel, og det har overhodet ikke vært noe problem for hjemme alene-treningen. Men  bur har jeg aldri brukt annet enn i bilen.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...