Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekkelt sår

Poter

Recommended Posts

Se for et ekkelt sår Coyote har fått:

coyotelabb.jpg

Det er på ene baklabben. Aner ikke når han har fått det eller hvordan. Jeg oppdaget det i forrige uke, klippet da pelsen rundt, vasket og smurte med ringblomstsalve. Glemte det rett og slett av denne uken pga mye styr, men oppdaget det igjen i dag etter tur. Da synes jeg det har blitt enda større og mer rødt.

Har klippet, vasket, smurt med ringblomstsalve og lagt en lett bandasje på. Mulig det er slikking som har gjort det værre.

Såret er ikke dypt, det er bare som et skrubbsår. Ser nesten svidd eller brent ut, faktisk. Er helt tørt, bortsett fra da jeg sjekket det tidligere i dag, da var det fuktig. Men det kan være etter turen også.

Noen som har sett lignende? Andre tips til hvordan jeg kan behandle det?

Får ha bandasje på over helgen og evt. skjerm og se om det bedrer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det ser pent ut og anbefaler deg å ta hunden til veterinær for riktig behandling. Hevelsen tyder på en infeksjon av noe slag og da er det mulig at det er nødvendig med antibiotika. Eller er det kuler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyll med sterilt saltvann det både tørker ut og steriliserer.

Hvor får jeg tak i det?

På et førstehjelpskurs jeg var en gang i forbindelse med Norske Redningshunder, på grunnkurset var det vel, så sa veterinæren at pyricept er for sterkt, men at vann med litt salt i gjorde susen. Noen erfaringer?

Vasket bare med vann denne gang.

Hvor ofte bør jeg skifte bandasje?

Jeg syns ikke det ser pent ut og anbefaler deg å ta hunden til veterinær for riktig behandling. Hevelsen tyder på en infeksjon av noe slag og da er det mulig at det er nødvendig med antibiotika. Eller er det kuler?

Det er ingen kuler der, nei. Helt flatt sår, nesten som bare deler av huden er skrapt av.

Han var en anelse hoven etter turen i dag, men i kveld kunne jeg ikke se noen nevneverdig hevelse. Jeg sammelignet med den andre labben, men synes det er litt vanskelig å se også.

*dobbelpost, husk å bruke redigeringsfunksjonen, mod Tijon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikking gjør iallefall sår MYE verre! Sett på en skjerm eller lignende. Sokk eller bandasje vil holde såret fuktig, såret trenger luft for å tørke ut.

Tror jeg ville hatt på skjerm og vasket med pyrisept eller lignende, så kontaktet veterinær på mandag hvis det ikke har blitt bedre til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våteksem vet jeg lite om, så aner ikke om det kan være det. Det har vært en del fuktig vær de siste ukene her, men Coyote tørker fort når han kommer inn, så han har ikke blitt gående å være våt over tid -hvis det har noe å si for utvikling av våteksem.

Jeg synes også det ser mest ut som et brannsår og tenker han kanskje har sklidd på asfalten når han har løpt etter ball her i forrige uke. Da kan det ha blitt et sår som han har gjort større ved å slikke på det.

Tar på skjerm i kveld og bandasjen av. Det er kanskje best å bare ha den på ute. Uansett er dette en type bandasje som gir mye luft, så det blir ikke tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda:S

Da hesten min hadde sår kokte jeg opp vann, med litt salt oppi! (tips fra dyrelegen).

Husker jeg rett vasket jeg også såret med kokt vann med en dråpe grønnsåpe el to oppi, men denne er jeg usikker på... men min første metode er sårvask/rens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlegutten hadde helt like sår over hele buken etter et ublidt møte med piggtråd i stor fart. Ellers kan langline, skliing på asfalt o.l. gi lignende sår. Grønnsåpevann bruke vi på kaninene som antiseptisk, etter anbefaling fra veterinær, fordi det var mildere, men samtidig rensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for vasketips!

I natt har han hatt skjermen på, uten bandasje. Det er allerede blitt bedre ;) Det er tørrere og ser litt mer grodd ut, rett og slett. I går var han noe hoven, men i dag synes jeg ikke han ser hoven ut. Så skjerm er nok tingen. Da regner jeg med han har fått sår ute på tur, av ett eller annet, og at det har blitt større ved at han har slikket på det. Yngstehunden vil gjerne også slikke på det, så her må vi ha øyner i nakken. Men veldig bra at vi ser bedring så raskt!

Tro hvor ofte vi bør vaske/rense det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vasket det to ganger i døgnet og foretrekker klart saltvann fremfor grønnsåpevann.Sterilt saltvann kan du lage selv ved å koke opp 1 liter vann og ha 1 teskje vanlig bordsalt oppi. Ha det over i en steril flaske når det er avkjølt. Bruk rikelig med vann når du vasker. Egentlig er det mer snakk om skylling da du ikke skal gnukke og gni i selve såret. Dette er måten min psoriasis blir behandlet på sykehus når den blir skikkelig ille og virker det på meg så virker det på hunden.

Jeg tror dette såret vil gro helt fint. Det minner meg om brannsår jeg har fått av langline før jeg skjønte at shorts og langline var en dårlig kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline og shorts hørtes ikke godt ut, nei...

Skal vaske såret litt forsiktig i kveld før vi legger oss.

Jeg er overrasket over hvor fort det kom seg over natten. Tydelig det er slikkingen som har gjort det værre, altså. Men det lover jo bra! Kan jo ta bilde senere slik at dere får se og sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet en hund en sommer som fikk et lignende sår. Renset 1 til 2ganger i døgnet med vann(en liter vann og 1t-sje salt) Hadde bandasje på ute slik at det ikke skulle komme noe borti, mens inne hadde jeg på sjerm og lot såret lufte seg. Dette grodde fint etter et par dager :kiss:

Ser jeg gjorde noe av det samme som deg. Håper det gror fint :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er såret slik det ser ut i dag.

Først ett som viser med noe rurlignende greier på:

coyotessrmandag2.jpg

Så ett hvor jeg har plukket av ruret. Lurer faktisk på om det var størknet ringblomstsalve??

coyotessrmandag.jpg

Hva synes dere om forskjellen fra bildet jeg la ut i første post?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aloe-vera spray fra LR på sånne sår. Den virker både sårhelende, desinfiserende og kløestillende. Sist gang fikk hunden min et skrapesår nedpå labben etter fjellklatring på egen hånd. Det var ikke så stort som det din hund har da. Jeg sprayet 3ganger om dagen og etter et par dager var det nesten grodd. Og hun slikket minimalt på det.

Verdt et forsøk tror jeg. Kan ihvertfall ikke skade. Men blir det hovent og væsker mye så kanskje en tur til vet`n hadde vært lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...