Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentalbeskrivelse før bruksprøve


Mud

Recommended Posts

Så vidt jeg har forstått må en hund ha gjennomgått en mentalbeskrivelse før offisell bruksprøve.

Loke gikk MH i sverige, men jeg tror muligens jeg har rotet bort papirene hans :P

Svensk MH blir ikke meldt inn til NKK, men jeg mener det ble meldt inn i sverige. Holder det? Eller må jeg fremdrive papirene på et eller annet vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Oi, dette visste jeg ikke. Holder det med k-test? Tinka er for gammel for MH og funksjonsanalyse. :closedeyes:

Fra og med 1.jan 2008 er det ikke lenger øvre aldersgrense for MH, så da kan alle ta den uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med 1.jan 2008 er det ikke lenger øvre aldersgrense for MH, så da kan alle ta den uansett alder.

Blir det sånn som det er i Sverige da? At det er bare de som går MH før fylte 3 år (er det ikke det da?) som blir med i rasestatestikken? Eller er det ikke rasestatestikk i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tror ikke det finnes noen rasestatestikk i Norge, jeg har i hvertfall ikke sett noe offentliggjort. Hvis det finnes og jeg bare er blind, vær så snill å gi meg link!

Men vil tro at det kommer etterhvert, vil også tro at om det skal ha en misjon så må man kun ta med testede hunder under tre år. Det er jo ikke så lett å få gjennomført med tanke på at det er vel ca 8 MH beskrivere i Norge og man kan ta 8 hunder pr dag, dvs 16 i løpet av en helg. Hvis man sier at 8 MH beskrivere dømmer 16 hunder pr helg og de dømmer 6 helger hver seg i året så får man beskrevet max 768 hunder pr år.. Ikke særlig mange med tanke på total antall hundepopulasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen rasestatestikk i Norge, jeg har i hvertfall ikke sett noe offentliggjort. Hvis det finnes og jeg bare er blind, vær så snill å gi meg link!

Men vil tro at det kommer etterhvert, vil også tro at om det skal ha en misjon så må man kun ta med testede hunder under tre år. Det er jo ikke så lett å få gjennomført med tanke på at det er vel ca 8 MH beskrivere i Norge og man kan ta 8 hunder pr dag, dvs 16 i løpet av en helg. Hvis man sier at 8 MH beskrivere dømmer 16 hunder pr helg og de dømmer 6 helger hver seg i året så får man beskrevet max 768 hunder pr år.. Ikke særlig mange med tanke på total antall hundepopulasjon...

Men det er vel kanskje - dessverre - ikke så veldig mange flere som ønsker å MH-beskrive hunden sin heller? Det er vel i grunnen bare de med ekstra interesse for hund som gidder å gjøre det (evt vet om muligheten og hva MH er), slik at det i praksis ikke er behov for å ha mulighet til å beskrive flere enn ca 770 hunder i året...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen rasestatestikk i Norge, jeg har i hvertfall ikke sett noe offentliggjort. Hvis det finnes og jeg bare er blind, vær så snill å gi meg link!

Det var et spørsmål, ikke en påstand :blink:

Men vil tro at det kommer etterhvert, vil også tro at om det skal ha en misjon så må man kun ta med testede hunder under tre år. Det er jo ikke så lett å få gjennomført med tanke på at det er vel ca 8 MH beskrivere i Norge og man kan ta 8 hunder pr dag, dvs 16 i løpet av en helg. Hvis man sier at 8 MH beskrivere dømmer 16 hunder pr helg og de dømmer 6 helger hver seg i året så får man beskrevet max 768 hunder pr år.. Ikke særlig mange med tanke på total antall hundepopulasjon...

Og når man førstes er inne på det, liksom, hva skal egentlig til for å kunne utdanne seg til MH-beskriver?

Men det er vel kanskje - dessverre - ikke så veldig mange flere som ønsker å MH-beskrive hunden sin heller? Det er vel i grunnen bare de med ekstra interesse for hund som gidder å gjøre det (evt vet om muligheten og hva MH er), slik at det i praksis ikke er behov for å ha mulighet til å beskrive flere enn ca 770 hunder i året...?

Jeg tror at flere ville ha gått MH med sine hunder om de hadde mulighet, og at det er en del som drar til Sverige og går MH der fordi det er nærmere, oftere, osv enn det er i Norge. Jeg hadde dratt til Sverige sjøl med vesla her om det ikke var for at vi "plutselig" fikk tilbud om å være med når Eurasier-klubben arrangerte i Østfold, og det var ikke et stort problem å få fylt opp en dag med bare belgere da, liksom.

Jeg tror nok det er "marked" for flere enn 770 MH'er i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig med 2ne. 770 er nokså lite, og tenk bare på hvor mange som er aktive på hundeforumer rundt omkring i tillegg til alle som er aktiv med hunden sin men kanskje ikke innom hundeforumer. En MH er et utrolig bra redskap, ikke bare for avlshunder og brukshunder - men også for folk som har lyst til å lære litt mer om hunden sin og hva som bor inni der. Jeg veit jeg gjerne skulle gått en MH med Emma om vi hadde hatt muligheten, om det hadde vært "stuerent" og dukket opp med en blandingshund på 3kg på en mentaltest osv og om det hadde vært enklere å gjort. Jeg er utrolig nysgjerrig på hvordan hun hadde reagert på momentene i en MH! Hadde vært årets happening!

Er sikker på at det er flere som meg, som kunne tenkt seg til å gjort det for å lære mer, finne ut av hunden sin osv. Jeg er sikkert ikke SÅ unormal! :poke:

Men det kan vi jo ikke... Når aussien kommer i hus skal vi garantert få tatt en MH though :blink: Gleder meg, det blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Det var et spørsmål, ikke en påstand :blink:

Og når man førstes er inne på det, liksom, hva skal egentlig til for å kunne utdanne seg til MH-beskriver?

Jeg tror at flere ville ha gått MH med sine hunder om de hadde mulighet, og at det er en del som drar til Sverige og går MH der fordi det er nærmere, oftere, osv enn det er i Norge. Jeg hadde dratt til Sverige sjøl med vesla her om det ikke var for at vi "plutselig" fikk tilbud om å være med når Eurasier-klubben arrangerte i Østfold, og det var ikke et stort problem å få fylt opp en dag med bare belgere da, liksom.

Jeg tror nok det er "marked" for flere enn 770 MH'er i året.

Det var ett spørsmål fra min side også: Vær så snill å finn det en eller annen?! Jeg har trålet NKK, men finner ingenting. Det er jo det som er spennende å se resultatet av en rases totale utgangpunkt for videre avel.

For å bli MH beskriver, må man i norge være godkjent FA dommer og ta tilleggsutdannelse på MH. evt kan man utdanne seg i sverige og konvertere i norge etterpå. (For å bli FAdommer må du være godkjent testleder og figurant, du må ha lang erfaring med hund, du må være anbefalt av en klubb og du må ha deltatt i en funksjon på min 5 FA dager dvs min 40 hunder, før du kan starte aspirant arbeidet Mao en krevende og lite lønnsom utdannelse :rolleyes: )

Det er ett stort behov for flere MH tester i norge, men det er for lite dommere, testledere og figuranter til å gjennomføre tilstrekkelig mange nok prøver for å dekke etterspørselen, det er jo derfor flesteparten må til sverige. Det er ikke bare for de såkallte litt over middelsinntresserte hundeeiere, det er ett viktig verktøy for oppdretter og tjenestemenn som ønsker svar på individ, rase og total populasjonen.

Anniken: Hvis du vil prøve hunden din i en testløype så er det alltid behov for testhunder når det arrangeres figurant og testlederkurs, da er det bare å melde seg frivillig, så får du om ikke annet, en uoffisiell test på lille "rotte-dyret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Drar opp denne selv om den er gammel.

My skal gå MH i sverige i mai, blir det reg hos skk? Hun var reg. i skk ved levring, men jeg har ikke betalt noe årskontigent i år så da er hun kanskje ikke medlem der lengre?

Hva gjør jeg med papirene - går det ann å prøve å få resultatet på dogweb etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne selv om den er gammel.

My skal gå MH i sverige i mai, blir det reg hos skk? Hun var reg. i skk ved levring, men jeg har ikke betalt noe årskontigent i år så da er hun kanskje ikke medlem der lengre?

Hva gjør jeg med papirene - går det ann å prøve å få resultatet på dogweb etterhvert?

Som svenskfødt vil My alltid ligge inn i HundData, og offisielle resultat hun gjør i Sverige vil bli lagt inn der - uavhengig av ditt medlemskap. Om hun deltar på utstilling, legges det inn. Om hun tar en MH, vil det også bli lagt inn. Det er i hvert fall praksis jeg har sett på andre.

DogWeb i Norge aner jeg ikke, men jeg antar nei, siden de ikke får lagt inn de norske MH'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant at det er alt for få MH beskrivere i Norge pr i dag. Men akkurat nå sattser NKK ved kompetansegruppa for test stort på nyutdanning og videreutdanning av FA og K test dommere til MH beskrivere. Det er nylig avsluttet et dommerkurs med 16 deltagere. Det er også en del dommere som snart er ferdige som gikk dommerkurs for et par år siden. I sommer blir det stort oppdateringskurs på MH i Norge med Svenske instruktører. Så forhåpentligvis vil det i løpet av dette året bli mange nye MH beskrivere.

Jeg så utdanningsveien til dommer beskrevet over her og den var nesten riktig men ikke helt. Man må først utdanne seg som figurant, så testleder. Så må man gå dommerkurs, under dommerkurset tar man en praktisk og en teoretisk eksamen. Om man består disse er man ferdig K test dommer og får da også elevstatus på både MH og FA. Man kan selv velge om man vil gjøre seg ferdig med MH eller FA først eller sist. Man må ha 15 elevarbeid og 15 aspirantarbeid pr. test type. Når man har gjort det må man opp til en praktisk eksamen på 5 hunder.

Jeg sitter selv i testekomiteen i min klubb og det er utrolig stor rift om plassene på MH og mange blir desverre avvist. Så jeg vil oppfordre klubber rundt omkring til å søke inn MH tester til neste år. Start planleggingen i år og arranger figurant og testlederkurs. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...