Gå til innhold
Hundesonen.no

Straff under trening?


Wheaten terrier

Recommended Posts

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar
nei, eller et klyp i øret er nok :) ingen som legger hunden i bakken som straff... det er helt teit

"ingen" var vel å ta i litt. det er mange som gjør det. ser så mange som behandler hundene sine ille rundt om kring.

I går gikk jeg forbi et sted hvor det ble holdt kurs. Så ut som et vanlig grunnkurs. Og der var det en hund som så på Solo da vi gikk forbi og da tok eieren hans hylte og skreik til hunden sin skikkelig. hun rettet hodet hans mot seg hardt og stirret inn i øynene hans med max 3 cm avstand og skreik rett til han. det så skikkelig bad ut. stakkars hund lukter løpetid og snur seg for å se.. er vel ikke noe å hyle sånn for.

nå er kanskje jeg veldig tillhenger av positiv forsterkning, men jeg tror ikke mange synes det er normal adferd mot hunden sin. instruktøren syntes tydeligvis også det var ille, så han sa først høyt "hva er det der for no'" og så ropte han "SLUUUT!!!!!!!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle hundetrenere må bruke straff under trening for at et hundehold skal fungere :) Men selvsagt ikke slik straff du sikkert mener... Jeg bruker negativ straff, ikke positiv straff :wink: Sier aldri nei, "knurrer" til hunden, stirrer den i øynene eller på andre måter tar den fysisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"ingen" var vel å ta i litt. det er mange som gjør det. ser så mange som behandler hundene sine ille rundt om kring.

I går gikk jeg forbi et sted hvor det ble holdt kurs. Så ut som et vanlig grunnkurs. Og der var det en hund som så på Solo da vi gikk forbi og da tok eieren hans hylte og skreik til hunden sin skikkelig. hun rettet hodet hans mot seg hardt og stirret inn i øynene hans med max 3 cm avstand og skreik rett til han. det så skikkelig bad ut. stakkars hund lukter løpetid og snur seg for å se.. er vel ikke noe å hyle sånn for.

nå er kanskje jeg veldig tillhenger av positiv forsterkning, men jeg tror ikke mange synes det er normal adferd mot hunden sin. instruktøren syntes tydeligvis også det var ille, så han sa først høyt "hva er det der for no'" og så ropte han "SLUUUT!!!!!!!!!"

det er jeg imot selvsagt.. det er selvsagt mange som holder kurs som ikke skulle hatt lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg leste et sted at du klyper i øret hvis hun ikke gjør det du sier, når hun kan det, da blir det jo under trening?

hvis hunden kan det og ikke gidder kan den regne med et nei, eller et lite klyp i øret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi korrigerer under trening med å overse

hihi, prøv det med en Kerry Blue terrier du :) da finner den på noe annet: "hmmm, mor driter i meg... da kan jeg gå å snuse litt på den dritten, eller jeg kan jo sjekke den løpetispa, hmmm, eller kanskje jeg skal sjekke om det er no mat noe sted... "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, prøv det med en Kerry Blue terrier du :) da finner den på noe annet: "hmmm, mor driter i meg... da kan jeg gå å snuse litt på den dritten, eller jeg kan jo sjekke den løpetispa, hmmm, eller kanskje jeg skal sjekke om det er no mat noe sted... "

Nå renner det over for meg. Det her er **** ikke en diskusjon om hva som skjer med en Kerry Blue terrier, så hold kjefen din. Jeg er dritt lei av å høre piss fra deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå renner det over for meg. Det her er **** ikke en diskusjon om hva som skjer med en Kerry Blue terrier, så hold kjefen din. Jeg er dritt lei av å høre piss fra deg nå.

så frekk? jeg bare utrykte at det du sa ikke virket på alle raser :) nå ble du frustrert for du har ikke noe godt svar.

dessuten kan du svare pent, dette er advarsel nr 1.

i et diskusjons forum bør man kunne legge frem synspunkter, man kan ikke drive å bli sur sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så frekk? jeg bare utrykte at det du sa ikke virket på alle raser :) nå ble du frustrert for du har ikke noe godt svar.

dessuten kan du svare pent, dette er advarsel nr 1.

i et diskusjons forum bør man kunne legge frem synspunkter, man kan ikke drive å bli sur sånn!

Hvordan kan du si at klikkertrening er enkelt hvis du ikke klarer å trene en terrier med klikker? :)

hihi, prøv det med en Kerry Blue terrier du :P da finner den på noe annet: "hmmm, mor driter i meg... da kan jeg gå å snuse litt på den dritten, eller jeg kan jo sjekke den løpetispa, hmmm, eller kanskje jeg skal sjekke om det er no mat noe sted...

For å gjøre noe langt veldig kort, og fordi jeg ikke gidder å forklare side opp og side ned om hvordan man trener en kerry blue terrier med klikkertrening (og forresten er Cita helt dønn lik... "kanskje det finnes noe kattedritt her, litt mat, noe å snuse på, en hund å leke med, et menneske å hilse på?") - så kan jeg enkelt si at du har misforstått hele poenget med klikkertrening. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kerry blue terrier trenger bare litt mer motivasjon enn andre raser (og sheepdog for den saks skyld). det er ikke dermed sagt at det ikke funker med klikker på en sånn rase.

jeg tror det ikke før jeg får se det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Romeo gjør no' gæli' under trening så spørs det litt hva je gjør... hvis'n hopper, så snur je meg bort.. Hvis'n står og ser på andre hunder sier je bare"duuuu" med litt sånn spesiell stemme, den er itte bestemt el no' slikt, den er heller itte spesielt blid, men litt leken kanskje :? det er i hvertfall en lyd han begynner og se på meg og logre av :) Funker veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det ikke før jeg får se det :)

Var det ikke du som sa at klikkertrening ikke funker på an Aussie?

Handler91(?) skal jo få en Aussie, og den skal klikkertrenes.

Du sa jo at det kom til å gå kjempefint..

Og en ting til. Det nytter ikke å straffe en Terrier.

Den slår seg vrang eller sier ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke du som sa at klikkertrening ikke funker på an Aussie?

Handler91(?) skal jo få en Aussie, og den skal klikkertrenes.

Du sa jo at det kom til å gå kjempefint..

Og en ting til. Det nytter ikke å straffe en Terrier.

Den slår seg vrang eller sier ifra.

det går fint på en show aussie... men på harde ranch linjer funker ikke det. Vi har to airdale terriere i klasse tre og elite på treninga, og de trener full Nordenstam :) har sett masse klikker terriere og det er helt idiotisk og tragisk spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...