Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan trener dere inn innkalling med stå(kl2)


Cathrine og Killja

Recommended Posts

Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Nå tenker vel du på vanlig innkalling? Her er det spørsmål om hjelp med innkalling med stå, en øvelse fra klasse 2 i LP :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, hvordan kunne jeg unngå å se det? Sto det virkelig i topicen hele tiden? Mener jeg tydelig så "hvordan trener dere innkalling" - og ikke noe mer :lol: Men det kan godt være at morra-brillene enda var på når jeg svarte her.

EDIT: Fant en fin link til trådstarter. Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forslag mottaes med takk :o:lol:

Slik har jeg gjort det:

Når hunden helt av seg selv står så klikker jeg og belønner det. Etterhvert blir "stå" en atferd den tilbyr av seg selv og da setter jeg navn på. Når hunden tilbyr stå i fra ulike posisjoner, f. eks fra sitt, fra dekk, fra når den går bakover, forover, løper i spontan galopp mot meg, da først begynner jeg å tenke på å sette den inn i øvelsen innkalling med stå. Da har allerede hunden lært å stoppe å stå når den løper og det mener jeg er en forutsettning. jeg trener altså aldri på øvelsen innkalling med stå. Bare rene innkallinger og ståmomenter i fra ulike posisjoner. Og da inngår stå fra løp mot meg som en del av det mangfoldet. Man unngår dermed at øvelsen blir forutsigbar og man får full fres med skrubbestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke trent innkalling med stå, men stå under marsj og kanskje det går å gjøre det på samme måten:

Delmomenter: På plass (kan sikkert fra før), STÅ (som beskrevet av ingar), Lære hunden å stoppe under fart, og innkalling.

Sette dette sammen i en kjede. Baklengskjeding --> Begynn med det siste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å trener inn det på svartingen nå. Har ikke trent det mye, men han tok poenget lynkjapt. Han har en bra stå komando og god fart (litt for god :closedeyes: ) på innkallingen fra før så grunnmomentene satt. Det jeg har gjort er å bruke doggie zen for det det er verdt... Først trener jeg frivillig stå under baklengsmarsj og belønner med godbitskål/leke

Så setter jeg han i utgangstilling med godbitskål eller leke bak oss, går i fra, kaller inn, komanderer stå og i det han stopper gir jeg han værsågod signal. De første gangene lot jeg han få tid til å skjønne hva jeg sa, nå lar jeg han bare løpe til belønning hvis han stopper tvert. Det gjør han som oftest, men det hender han har så god fart at han tryner eller stusshopper litt :P

Parallet så trener jeg innkalling fra stå, da også med godbitskål/leke bak han. Dette skal jeg kjede etterhvert, men vi har god tid..

Synes det ser ut som dette fungerer veldig greit for oss, men nå er Loke doggie zen klok fra før og er erfaren i å jobbe i høyt tempo vekk fra belønningen. For en hund som ikke kan dette så godt, fungerer vel muligens det gamle "lure hunden" trikset bedre, men er hunden din klikkerhund så kan den det sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er det best å lære hunden å være sikker på stå mommente før du begynner å sette det inn i innkallingen. Jeg kjører først inn avstandskomanderingen, stå under marsj, stå på tur og stå i div situasjoner som gjør hunden sikker på hva komandoen betyr før jeg setter det inn i en tempo øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...