Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan trener dere inn innkalling med stå(kl2)

Cathrine og Killja

Recommended Posts

Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Nå tenker vel du på vanlig innkalling? Her er det spørsmål om hjelp med innkalling med stå, en øvelse fra klasse 2 i LP :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, hvordan kunne jeg unngå å se det? Sto det virkelig i topicen hele tiden? Mener jeg tydelig så "hvordan trener dere innkalling" - og ikke noe mer :lol: Men det kan godt være at morra-brillene enda var på når jeg svarte her.

EDIT: Fant en fin link til trådstarter. Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forslag mottaes med takk :o:lol:

Slik har jeg gjort det:

Når hunden helt av seg selv står så klikker jeg og belønner det. Etterhvert blir "stå" en atferd den tilbyr av seg selv og da setter jeg navn på. Når hunden tilbyr stå i fra ulike posisjoner, f. eks fra sitt, fra dekk, fra når den går bakover, forover, løper i spontan galopp mot meg, da først begynner jeg å tenke på å sette den inn i øvelsen innkalling med stå. Da har allerede hunden lært å stoppe å stå når den løper og det mener jeg er en forutsettning. jeg trener altså aldri på øvelsen innkalling med stå. Bare rene innkallinger og ståmomenter i fra ulike posisjoner. Og da inngår stå fra løp mot meg som en del av det mangfoldet. Man unngår dermed at øvelsen blir forutsigbar og man får full fres med skrubbestå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Har ikke trent innkalling med stå, men stå under marsj og kanskje det går å gjøre det på samme måten:

Delmomenter: På plass (kan sikkert fra før), STÅ (som beskrevet av ingar), Lære hunden å stoppe under fart, og innkalling.

Sette dette sammen i en kjede. Baklengskjeding --> Begynn med det siste først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å trener inn det på svartingen nå. Har ikke trent det mye, men han tok poenget lynkjapt. Han har en bra stå komando og god fart (litt for god :closedeyes: ) på innkallingen fra før så grunnmomentene satt. Det jeg har gjort er å bruke doggie zen for det det er verdt... Først trener jeg frivillig stå under baklengsmarsj og belønner med godbitskål/leke

Så setter jeg han i utgangstilling med godbitskål eller leke bak oss, går i fra, kaller inn, komanderer stå og i det han stopper gir jeg han værsågod signal. De første gangene lot jeg han få tid til å skjønne hva jeg sa, nå lar jeg han bare løpe til belønning hvis han stopper tvert. Det gjør han som oftest, men det hender han har så god fart at han tryner eller stusshopper litt :P

Parallet så trener jeg innkalling fra stå, da også med godbitskål/leke bak han. Dette skal jeg kjede etterhvert, men vi har god tid..

Synes det ser ut som dette fungerer veldig greit for oss, men nå er Loke doggie zen klok fra før og er erfaren i å jobbe i høyt tempo vekk fra belønningen. For en hund som ikke kan dette så godt, fungerer vel muligens det gamle "lure hunden" trikset bedre, men er hunden din klikkerhund så kan den det sikkert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så er det best å lære hunden å være sikker på stå mommente før du begynner å sette det inn i innkallingen. Jeg kjører først inn avstandskomanderingen, stå under marsj, stå på tur og stå i div situasjoner som gjør hunden sikker på hva komandoen betyr før jeg setter det inn i en tempo øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...