Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan trener dere inn innkalling med stå(kl2)

Cathrine og Killja

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Skrevet
Jeg har brukt utrolig mye langline samtidig som jeg har ropt når hunden er på tur til meg på eget intiniativ. Etterhvert har jeg begynt å rope når jeg er 99% sikker på at hun blir å komme for så å belønne kjempe godt. Så har jeg ropt når hun har gjort noe som interesserer henne litt, som f.eks lukting eller utforsking av en sti. Da stopper jeg opp og roper og belønner suuuper godt når hun kommer. Så har jeg oppsøkt vanskeligere miljøer med mer forstyrrelser og gjort ca. det samme der. :lol:

Nå tenker vel du på vanlig innkalling? Her er det spørsmål om hjelp med innkalling med stå, en øvelse fra klasse 2 i LP :o

Skrevet

LOL, hvordan kunne jeg unngå å se det? Sto det virkelig i topicen hele tiden? Mener jeg tydelig så "hvordan trener dere innkalling" - og ikke noe mer :lol: Men det kan godt være at morra-brillene enda var på når jeg svarte her.

EDIT: Fant en fin link til trådstarter. Her

Skrevet
forslag mottaes med takk :o:lol:

Slik har jeg gjort det:

Når hunden helt av seg selv står så klikker jeg og belønner det. Etterhvert blir "stå" en atferd den tilbyr av seg selv og da setter jeg navn på. Når hunden tilbyr stå i fra ulike posisjoner, f. eks fra sitt, fra dekk, fra når den går bakover, forover, løper i spontan galopp mot meg, da først begynner jeg å tenke på å sette den inn i øvelsen innkalling med stå. Da har allerede hunden lært å stoppe å stå når den løper og det mener jeg er en forutsettning. jeg trener altså aldri på øvelsen innkalling med stå. Bare rene innkallinger og ståmomenter i fra ulike posisjoner. Og da inngår stå fra løp mot meg som en del av det mangfoldet. Man unngår dermed at øvelsen blir forutsigbar og man får full fres med skrubbestå.

• 2 weeks later...
Skrevet

Har ikke trent innkalling med stå, men stå under marsj og kanskje det går å gjøre det på samme måten:

Delmomenter: På plass (kan sikkert fra før), STÅ (som beskrevet av ingar), Lære hunden å stoppe under fart, og innkalling.

Sette dette sammen i en kjede. Baklengskjeding --> Begynn med det siste først.

Skrevet

Jeg driver å trener inn det på svartingen nå. Har ikke trent det mye, men han tok poenget lynkjapt. Han har en bra stå komando og god fart (litt for god :closedeyes: ) på innkallingen fra før så grunnmomentene satt. Det jeg har gjort er å bruke doggie zen for det det er verdt... Først trener jeg frivillig stå under baklengsmarsj og belønner med godbitskål/leke

Så setter jeg han i utgangstilling med godbitskål eller leke bak oss, går i fra, kaller inn, komanderer stå og i det han stopper gir jeg han værsågod signal. De første gangene lot jeg han få tid til å skjønne hva jeg sa, nå lar jeg han bare løpe til belønning hvis han stopper tvert. Det gjør han som oftest, men det hender han har så god fart at han tryner eller stusshopper litt :P

Parallet så trener jeg innkalling fra stå, da også med godbitskål/leke bak han. Dette skal jeg kjede etterhvert, men vi har god tid..

Synes det ser ut som dette fungerer veldig greit for oss, men nå er Loke doggie zen klok fra før og er erfaren i å jobbe i høyt tempo vekk fra belønningen. For en hund som ikke kan dette så godt, fungerer vel muligens det gamle "lure hunden" trikset bedre, men er hunden din klikkerhund så kan den det sikkert :P

Skrevet

Generelt så er det best å lære hunden å være sikker på stå mommente før du begynner å sette det inn i innkallingen. Jeg kjører først inn avstandskomanderingen, stå under marsj, stå på tur og stå i div situasjoner som gjør hunden sikker på hva komandoen betyr før jeg setter det inn i en tempo øvelse.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...