Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemer med lekking og periodevise "kollapser"


Peers

Recommended Posts

Ja, da ble det til at jeg legger ut en tråd om Orrys problemer, i håp om at noen kanskje har erfaringer med lignende. Veterinærene er foreløpig rådville, og jeg blir fryktelig frustrert over å ikke vite nøyaktig hva som er galt med han. Han er ikke veldig plaget, men NOE er galt.

For en tre måneders tid siden begynte han å lekke inne, spesielt mens han sover. Det er snakk om store dammer, og det er trist å se på han når han våkner og han finner ut at han har "tisset på seg". I tillegg hender det at han drypper mens han står stille. Han drikker ikke mer enn vanlig.

Kort tid etter at han begynte å lekke hadde han en kollaps i bakparten. Han hadde ligget i et par minutter, og når han skulle reise seg opp klarte han ikke å bruke bakbeina i det hele tatt. Han slepte seg fram på forbeina, og panikken lyste nærmest fra øynene hans fordi han ikke klarte å komme seg opp i stående stilling. Dette varte et par minutter.

Han lekker fremdeles, men jeg har sett lite problemer med bakparten etter dette. Dog hadde han noen problemer for et par-tre uker siden. Han klarte ikke å komme seg inn i bilen (noe han vanligvis klarer med letthet), og krummet ryggen på en unaturlig måte. På et tidspunkt stod det ene bakbeinet hans vridd i en ekkel vinkel, uten at han virket plaget av det. I tillegg var han denne dagen slapp, trist og uten matlyst.

Dagen før hadde vi trent en del på hinderet i forbindelse med LP, og selv om dette kan ha vært en tilfeldighet, har jeg en mistanke om at han var stiv og dårlig dagen derpå som følge av denne treningen.

Vi har vært hos veterinær, og tatt ultralyd av blære og prostata, røntgen av rygg og bakpart, og blodprøver og urinprøver er grundig sjekket. Ingenting viser noe unormalt, og veterinærene er usikre på hva de skal gjøre videre. CT-scanning av ryggen og bakparten vurderes, for å lete etter ting som kan ha vært "usynlig" på røntgen.

Er det noen her som har innspill på hva problemet kan være? Det er jo selvfølgelig mulig at dette er to enkeltstående problemer, men jeg synes det er merkelig at det har inntruffet mer eller mindre samtidig. Jeg legger ikke ut denne tråden i den tro at noen her skal ha fasitsvaret, men med tanke på at vi ikke engang er i nærheten av en løsning, er jeg interessert i innspill og eventuelle erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt CT med en gang. Det høres ut som prolaps i ryggen. Og dette vises ikke på røntken. Prolaps er når en ryggskive flytter på seg. Dette kan i sin tid trykke på nervene og gå utover resten av kroppen. Tok dere røntken av nakke også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske tilbakemeldinger!

Sist jeg hørte om den type lekking var det snakk om prostataproblemer - men da uten "merkeligheter" i skjelettet... Jeg ville definitivt fått CT-scannet ham så fort som mulig, han høres ikke ut til å være frisk i det hele tatt.

Lykke til!

"Lotta"

Den ene siden av prostataen hans er forstørret, men likevel ikke stor nok til at den egentlig burde være problemet. "Ultralyddamen" sa riktignok at den i teorien kan være problemet, selv om hun ikke tror den siden den ikke er veldig stor.

Jeg ville tatt CT med en gang. Det høres ut som prolaps i ryggen. Og dette vises ikke på røntken. Prolaps er når en ryggskive flytter på seg. Dette kan i sin tid trykke på nervene og gå utover resten av kroppen. Tok dere røntken av nakke også?

Den ene veterinæren nevnte at det kunne være prolaps ja, nettopp på grunn av at disse tingene skjedde med så kort tidsmellomrom. Det ble kun tatt røntgen av bakre del av ryggen og bakbeina, mener du det burde vært tatt av nakken også?

Igjen, jeg vil gjerne si takk for raske tilbakemeldinger. Dere har overbevist meg om at CT-scan er rette veien å gå i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske tilbakemeldinger!

Den ene siden av prostataen hans er forstørret, men likevel ikke stor nok til at den egentlig burde være problemet. "Ultralyddamen" sa riktignok at den i teorien kan være problemet, selv om hun ikke tror den siden den ikke er veldig stor.

Den ene veterinæren nevnte at det kunne være prolaps ja, nettopp på grunn av at disse tingene skjedde med så kort tidsmellomrom. Det ble kun tatt røntgen av bakre del av ryggen og bakbeina, mener du det burde vært tatt av nakken også?

Igjen, jeg vil gjerne si takk for raske tilbakemeldinger. Dere har overbevist meg om at CT-scan er rette veien å gå i første omgang.

De skulle tatt bilde av nakken også. Rart de ikke gjorde det. Det gjorde vetrinæren min for å se. Men som sagt er det veldig vanskelig å se prolaps på røntken bilder. Man kan kanskje se en litt feil stilling på virvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps var det første jeg tenkte på også, hos mennesker kan prolaps og problemer med å holde på urin henge sammen (som komplikasjon, og da haster det som regel med å komme seg til legen, men jeg antar det blir annerledes på hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolaps var det første jeg tenkte på også, hos mennesker kan prolaps og problemer med å holde på urin henge sammen (som komplikasjon, og da haster det som regel med å komme seg til legen, men jeg antar det blir annerledes på hunder).

Det er ikke noe annerledes med mennesker enn hunder når det gjelder prolaps. Nervene kommer i klem og gjør masse rart med kroppen. Utrolig hvor mange symptomer man får med prolaps. Dessuten er det veldig smertefullt. Som regel går det til operasjon.

Tusen takk for raske tilbakemeldinger!

Den ene siden av prostataen hans er forstørret, men likevel ikke stor nok til at den egentlig burde være problemet. "Ultralyddamen" sa riktignok at den i teorien kan være problemet, selv om hun ikke tror den siden den ikke er veldig stor.

Den ene veterinæren nevnte at det kunne være prolaps ja, nettopp på grunn av at disse tingene skjedde med så kort tidsmellomrom. Det ble kun tatt røntgen av bakre del av ryggen og bakbeina, mener du det burde vært tatt av nakken også?

Igjen, jeg vil gjerne si takk for raske tilbakemeldinger. Dere har overbevist meg om at CT-scan er rette veien å gå i første omgang.

Et tips er at kutter ut halsbånd tvert. Begynn med sele. Om det viser seg å være prolaps, gjør du det verre ved å bruke halsbånd. Halsbånd klemmer til på forskjellige steder. Er det prolaps, skal hunden aldri mer bruke halsbånd. Da er det bare sele heretter.

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
. Utrolig hvor mange symptomer man får med prolaps. Dessuten er det veldig smertefullt. Som regel går det til operasjon.

Et tips er at kutter ut halsbånd tvert. Begynn med sele. Om det viser seg å være prolaps, gjør du det verre ved å bruke halsbånd. Halsbånd klemmer til på forskjellige steder. Er det prolaps, skal hunden aldri mer bruke halsbånd. Da er det bare sele heretter.

Dette du skriver er jo bare tull, mulig din hund/ bekjent hund har fått disse beskjedene, men dette er ikke gjengs for alle hunder.

Prolaps blir ikke nødvendigvis operert. Prolaps kan fint sees på røntgenbilder om veterinæren har kunnskapene. Hunder som får prolaps, er i de fleste tilfellene i lumbalregionen(nederste del av ryggen). Da spiller det ingen rolle om hunden går med sele eller halsbånd. Prolaps i nakken er meget skjelden lidelse på hund.

Når det gjelder Orry, ville jeg fått henvisning fra din veterinær til en CT undersøkelse på Veterinærhøgskolen. Da kan de sjekke hunden og få et mye bredere bilde av problemene hans.

Lykke til & god bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Etter å ha sett Emergency vets på Animal Planet og diverse andre i samme leia - vil jeg henge meg på de andre som heller mot prolaps. MEN - som gråtass sier, en prolaps sees på røntgen - det som ikke ses på røntgen er skader på ryggraden som IKKE er brudd.

At han mister kontroll over blære og bakdel er ett klassisk tegn på nerveskade - og kan komme av flere ting enn prolaps - svultster blant annet.

Jeg ville umiddelbart fått tatt en CT av hunden - enten ved vet.høyskolen eller på Jeløya.

Lykke til - håper Orry blir bedre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver er jo bare tull, mulig din hund/ bekjent hund har fått disse beskjedene, men dette er ikke gjengs for alle hunder.

Prolaps blir ikke nødvendigvis operert. Prolaps kan fint sees på røntgenbilder om veterinæren har kunnskapene. Hunder som får prolaps, er i de fleste tilfellene i lumbalregionen(nederste del av ryggen). Da spiller det ingen rolle om hunden går med sele eller halsbånd. Prolaps i nakken er meget skjelden lidelse på hund.

Når det gjelder Orry, ville jeg fått henvisning fra din veterinær til en CT undersøkelse på Veterinærhøgskolen. Da kan de sjekke hunden og få et mye bredere bilde av problemene hans.

Lykke til & god bedring!

Da synes jeg det er rart at det var det vetrinæren sa til oss. Trodde man skulle stole på folk som var utdannet til dette jeg og ikke folk som ikke er utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg siterer meg selv igjen, slik at du kan lese det jeg skriver denne gangen:

mulig din hund/ bekjent hund har fått disse beskjedene, men dette er ikke gjengs for alle hunder.

Forøvrig, vet du vel ikke helt hvilken kunnskap/utdanning jeg har.. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk for gode svar alle sammen.

Nå har han fått en time til en grundig nevrologisk undersøkelse hos Oslo Dyreklinikk tidlig i neste uke, med intensjon om å få tatt en CT-scann etter dette. Veterinæren vi har fått denne gangen skal visstnok ha ryggproblemer og nevrologi som spesialområde, så da håper jeg vi er i "de rette hender".

Den første veterinæren vi hadde nevnte jo at det kunne være prolaps, og det var hun som gjennomførte røntgingen. Hvor god hun var på å tolke røntgenbildene vet jeg ikke, så det kan jo selvfølgelig ha vært noe der som hun ikke så.

Det det høres ut som er at du vet alt og vetrinærene er store løgnere

Det er kanskje dumt å komme med slike kommentarer når du ikke vet noe om bakgrunnskunnskap eller utdanning til vedkommende du diskuterer med...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha tatt det først - nei, veterinærer veit ikke alltid nok om det de uttaler seg om, det er bare folk det og, og som alle andre hender det de uttaler seg på ting de tror de kan noe om istedetfor å innrømme at dette er noe de ikke har all verden av kunnskap om. Andre ganger henger de seg opp i at det kan være en ting, så de glemmer å se etter andre ting. Igjen, veterinærer er bare folk, så å ukritisk stole på hva de sier og mener, ville ikke jeg gjort så sant jeg ikke var veldig sikker på at de hadde greie på det de uttalte seg om.

Jeg tror nok at det er bra at du har time hos en som har ryggproblemer og nevrologi som spesialområde, for det høres ut som at det er noe med nakke/rygg. Det høres jo ut som om det er prolaps et sted, hvorvidt de synes på røntgenbilde eller ikke kommer vel an på hvor utposningen sitter i forhold til hva som har blitt tatt bilder av og hvor stor utglidning det har vært? Skal innrømme at jeg ikke har veldig greie på prolapser (annet enn at det slettes ikke er "alltid" at de blir operert, ikke engang på folk - har ei venninne med ikke mindre enn 6 prolapser i ryggraden, og hun er fortsatt ikke operert for noen av de). Får håpe dere finner ut av det rimelig kjapt ihvertfall, det er leit når de har det vondt og man ikke aner hvorfor eller får gjort noe for at det skal bli bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bistrupdyreklinik.dk/artikler/inkontinens.doc

Det er mye man skal lære!

Det går jo også an, etter at du har tatt de bildene du skal, også å sjekke med litt mer alternative behandlingsformer - som kiropraktor og akupunktur, dersom du ikke synes du kommer noen vei videre. Men godt at du kommer til en spesialist, det er liksom første bud det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Jeg tror nok at det er bra at du har time hos en som har ryggproblemer og nevrologi som spesialområde, for det høres ut som at det er noe med nakke/rygg. Det høres jo ut som om det er prolaps et sted, hvorvidt de synes på røntgenbilde eller ikke kommer vel an på hvor utposningen sitter i forhold til hva som har blitt tatt bilder av og hvor stor utglidning det har vært? Skal innrømme at jeg ikke har veldig greie på prolapser (annet enn at det slettes ikke er "alltid" at de blir operert, ikke engang på folk - har ei venninne med ikke mindre enn 6 prolapser i ryggraden, og hun er fortsatt ikke operert for noen av de). Får håpe dere finner ut av det rimelig kjapt ihvertfall, det er leit når de har det vondt og man ikke aner hvorfor eller får gjort noe for at det skal bli bedre :)

Den første veterinæren sa faktisk at man ikke alltid kunne se prolaps og lignende på røntgen, og at det derfor kunne være lurt å ta en CT-scann for å få grundigere bilder.

Og ja, det er trist å se han sånn... Den nevnte helgen for noen uker siden var virkelig ikke trivelig, det var tydelig at han følte ubehag, og det er også trist å se uttrykket hans når han våkner og ser at han har tisset på seg.

Forresten synes jeg synd på venninnen din med alle de prolapsene i ryggraden!

http://bistrupdyreklinik.dk/artikler/inkontinens.doc

Det er mye man skal lære!

Det går jo også an, etter at du har tatt de bildene du skal, også å sjekke med litt mer alternative behandlingsformer - som kiropraktor og akupunktur, dersom du ikke synes du kommer noen vei videre. Men godt at du kommer til en spesialist, det er liksom første bud det.

Takk for opplysende link. Veterinæren som tok ultralyd sa at hormonsprøyte kunne være et alternativ dersom de ikke finner noe i ryggen som kan være utløsende årsak til lekkingen.

Jeg håper virkelig vi snart finner ut hva som er galt, for det er fryktelig frustrerende å vite at noe er galt uten å finne en løsning. Orry er flink til å pådra seg merkelige problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: nå har vi vært på nevrologisk undersøkelse, så neste skritt blir høyst sannsynlig CT-scan.

Det ble gjennomført flere ulike tester og øvelser. De fleste hadde han helt normale reaksjoner på, men det var ett unntak. Det er en test hvor de setter for- eller bakbeina i kryss, noe som for friske hunder er både ubehagelig og setter kroppen i ubalanse. Normal reaksjon er å sette beina tilbake i normal posisjon mer eller mindre med en gang. Han gjorde dette på forbeina, men ikke bakbeina.. Uansett hvor mye de ble krysset, satte han dem ikke tilbake. Det virket rett og slett som at han ikke merket at noe var unaturlig. Han flyttet dem heller ikke når man dyttet forsiktig borti dem for å "hinte til" at de stod rart.

I tillegg lette veterinæren grundig etter ømme punkter langs ryggraden hans. Ganske langt bak, omtrent mellom hoftekulene, reagerte han. Ikke med lyd, men han skvatt unna og stirret med mord i blikket på veterinæren. Dette skjedde hver gang hun presset der.

Disse to tingene sammen har styrket teorien om at det er noe i ryggen som er galt, og muligens også fører til lekkingen. Veterinæren skulle snakke med et par andre, men var veldig sikker på at CT-scan er rette veien å gå. Hun skal ringe meg i dag, så da får vi se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Kanskje på tide med en oppdatering..

Vi var på CT-scan for noen uker siden, uten at de fant noe unormalt.

Han har mer eller mindre sluttet å lekke, men han har fremdeles problemer med bakparten. I helgen ble han dårlig igjen. Bakbeina skled bare unna under han, han slet med å både sitte og stå. Han hadde rett og slett ikke kontroll :P I tilegg gnagde han mye på forlabbene, det er vel et tegn på at noe kan være vondt? Han slet også med å galoppere, da falt han sammen og hadde rykninger i bakbeina. Han viste også stort ubehag når jeg prøvde å se på beina hans, og kjempet kraftig i mot.

Han var hos veterinærklinikken i hele går (ca 10 timer), og de har konkludert med at de ikke aner hva som er galt... De undersøkte hele han, og han reagerer nå kraftigere når de presser på ryggraden hans (han ble nærmest sint..). I tillegg har han like dårlige reflekser når det gjelder kryssing av bakbein.

Han skal på ny CT neste uke, denne gangen med kontrastvæske. Jeg krysser fingrene, og håper de finner noe (selv om jeg har begynt å gi opp..). Han har vært fin igjen de siste to dagene, dog lei seg fordi han i tillegg har pådratt seg sopp i ørene og infeksjon i munnen. Stakkars Orrisen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...