Gå til innhold
Hundesonen.no

"Skjære-sikker" fuglemater..?

Lemen

Recommended Posts

Sesongen for fuglemating er i gang og jeg kan knapt tenker meg noe kosligere enn å se ut av kjøkkenvinduet på småfuglene som koser seg med maten sin, men... jeg har verdens smarteste skjærer som nabo.

Denne skjæremafian går daglig berserk på fuglematerene mine og vips så ligger all maten på bakken og de søte småfuglene tør ikke nærme seg.

Jeg har bytte ut fuglematerene hvert år de siste årene, men skjærene "mine" er sykt smarte og det tar de vanvittig kort tid å skjønne hvordan de får mest mulig mat ned på bakken. Løsningen har blitt å kutte ut solsikkerfrø, peanøtter og fuglemater. Jeg gir kun meiseboller som omtrent er balsamert inn i hyssing for å hindre skjærene å rive det grønne plastnettet i stykker og det funker sånn halvveis...

Jeg savner en god "skjære- sikker" fuglemater, noen som vet om noen?

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har også dette problemet og har gitt opp, hun mater alle fuglene og de små tørr å komme og spise litt innimellom de setter seg også på bakken.

Må legge til at mamma bruker mengder av mat til fuglene igjennom vinteren, men det er sååå koselig atte, sier hun. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre det ikke bare er jeg som har problemer..

Men jeg kan faktisk ikke bare la skjærene vinne kampen om maten sånn uten videre. Vi mennesker skal da virkelig være smartere enn fugl, og da kan ikke en skjære-sikker fuglemater være en umulighet? :frantics:

Tror jeg får ty til pappa og få han til å snekre noe lurt, for det er så koselig å mate småfuglene atte.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har snekret et lite fuglehus, med småe åpninger slik at småfuglene kommer seg inn for å hente maten. Han har laget tak som henger ned over åpningene, slik at det blir lavt under taket, og kun en liten kant nede rundt huset. Skjura får da ingen plasser å lande for å få tak i frøene, dermed kan småfuglene spise i fred og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Han har det godt i buret. Det står på et varmt underlag og han har myk madrass og tepper. Mer enn nok plass til å snu seg som han vil. Han har vannskål festet på ene burveggen og må han tisse, piper han så jeg går ut med han. Det er ikke bur som er et problem her. Han legger seg inn i det frivillig på dagtid også når han skal sove. 
    • Buret er veldig begrensende, og hunder bruker ulike liggestillinger og underlag for å regulere varmen i løpet av natten. Hunder ligger gjerne stille der fordi de ikke har noe valg. Hvis valpen må gjøre fra seg eller søler når han drikker så blir det fort vått og ubehagelig å ligge der også. Lykke til med kattetreningen, du har nok en jobb foran deg der. Selv om det har gått bra før så er individer forskjellige og har ulike grader av instinkter.
    • Ja, han visste at jeg hadde katter, men mente det ikke var noe problem. Og jeg har hatt både jakthunder og gjeterhunder tidligere og det har gått veldig bra. Valpen ligger fint i buret så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg skal endre på det? Buret står i stuen og valpen sover rolig hele natten der. 
    • Begynner å bli ei stund siden jeg hang på forum nå, ja 😄 dårlig til å sjekke svar og, ser jeg!  Det må jo bli kjøring, da!
    • Visste oppdretter at du hadde katter? Har de noen råd kanskje? Dette er jo en mix av raser som har notorisk høyt jaktinstinkt, så dette kan bli en stor utfordring. Her må det i så fall systematisk trening til med rotrening rundt kattene, belønning for å ignorere dem, og trygge områder for begge. Og det er fortsatt ingen garanti for at det går bra. Har du mulighet til å skille dem i ulike rom om natten så valpen slipper å ligge i bur?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...