Jump to content
Hundesonen.no

"Skjære-sikker" fuglemater..?

Lemen

Recommended Posts

Sesongen for fuglemating er i gang og jeg kan knapt tenker meg noe kosligere enn å se ut av kjøkkenvinduet på småfuglene som koser seg med maten sin, men... jeg har verdens smarteste skjærer som nabo.

Denne skjæremafian går daglig berserk på fuglematerene mine og vips så ligger all maten på bakken og de søte småfuglene tør ikke nærme seg.

Jeg har bytte ut fuglematerene hvert år de siste årene, men skjærene "mine" er sykt smarte og det tar de vanvittig kort tid å skjønne hvordan de får mest mulig mat ned på bakken. Løsningen har blitt å kutte ut solsikkerfrø, peanøtter og fuglemater. Jeg gir kun meiseboller som omtrent er balsamert inn i hyssing for å hindre skjærene å rive det grønne plastnettet i stykker og det funker sånn halvveis...

Jeg savner en god "skjære- sikker" fuglemater, noen som vet om noen?

Mvh LivB

Mamma har også dette problemet og har gitt opp, hun mater alle fuglene og de små tørr å komme og spise litt innimellom de setter seg også på bakken.

Må legge til at mamma bruker mengder av mat til fuglene igjennom vinteren, men det er sååå koselig atte, sier hun. :frantics:

Godt å høre det ikke bare er jeg som har problemer..

Men jeg kan faktisk ikke bare la skjærene vinne kampen om maten sånn uten videre. Vi mennesker skal da virkelig være smartere enn fugl, og da kan ikke en skjære-sikker fuglemater være en umulighet? :frantics:

Tror jeg får ty til pappa og få han til å snekre noe lurt, for det er så koselig å mate småfuglene atte.. :whistle:

Pappa har snekret et lite fuglehus, med småe åpninger slik at småfuglene kommer seg inn for å hente maten. Han har laget tak som henger ned over åpningene, slik at det blir lavt under taket, og kun en liten kant nede rundt huset. Skjura får da ingen plasser å lande for å få tak i frøene, dermed kan småfuglene spise i fred og ro.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Create New...