Gå til innhold
Hundesonen.no

Ein rase for meg?


Susanne&Tapper

Recommended Posts

Hei, jeg skal velge meg en rase, og lurer på hva rase dere mener jeg burde ha. Er litt kjekt å høre hva meninger andre har. Jeg skriver igrunn nynorsk, så dere må unnskylde meg om det kommer skrivefeil her, tenkte at det ikke var alle som skjønner nynorsk like godt, så defor skriver jeg på bokmål.

Men tilbake til hovudpoenget med dette innlegget. Jeg er ei jente på 16 år, som ønsker meg hund. Har hatt en working kelpie i 3 år nå, men han reiste nylig tilbake til oppdretter pga forskjellige grunner. (Nervøs, stor gjeterinnstinkt, og han krevde en erfaren gjetertrener får å få han til å fungere). Han var min lille god gut, men han passet oss ikke fordi han var så nervøs, og leveplassen og levemåten vår passet ikke han. Jeg er ganske erfaren meg det å ha hund, men jeg har aldri gått noen kurs. Det har jeg selvsagt tenkt å gjøre når jeg får en hund. Da er det jeg som skal ha hovudansvaret, og skal trene meg hunden. Jeg er kjempe interessert i hund, og er 100% sikker på at jeg ikke kommer til å miste interessen for hund.

Det jeg er nysgjerrig på å gjøre innenfor hund er agility, har prøvd det før med min forrige hund, og det var kjempe gøy. Jeg har plner om å drive med lydighet og agility aktiv, men vet ikke om jeg kommer til å konkurrere, det spørs om det passer for min hund. Jeg har lyst å begynne med spor, og synst nesearbeid virker veldig spennende. Jeg driver å fantaserer litt om å drive på men redning, for min onkel og tante har dreve på med dette før, og jeg synst der virker veldig spennende, men det er lite aktivitet for det her jeg bor, og siden jeg ikke har bil eller lappen så blir dette bare i drømmene mine, men kanskje når jeg får lappen så kommer jeg til å prøve meg på dette. Hunden trenger ikke å vere avlet for dette da, er ikke en av mine store prioriteter.

Jeg kommer til å ha med hunden mye på tur, og om helgene liker jeg å gå tur på fjellet. Er gode tur muligheter rundt oss, og jeg bor i tillegg på en gård, der hunden har godt med plass som den kan springe på. Hunden må helst vere middels til stor, ønsker meg ikke en liten hund. Ikke noe gale i å ha liten hund, men det er bare ikke det jeg ønsker meg. Helst moderat med pelsstell, og ikke laangt hår. Min mor ønsker seg røytefri hund, men det er ingen prioritet. Hunden skal helst ikke ha mye vokting i seg(individ og linjer teller jo inn her, men dere skjønner hva jeg mener..) Helst skal den ha mye energi, og er villig til å samarbeide og jobbe. Gjerne en leken rase, som er matglad, og liker vatn :whistle: Må gjerne tåle kulde også.. Helst en rase uten mye sykdom som er litt hardfør, og kan tåle å få i seg forskjellig mat uten å bli sikkelig dårlig.

Nå kommer jeg ikke på mer, så nå er jeg nygjerrig på hva dere sier. Er det noe jeg har glemt så bare si i fra :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev en tråd tidligere om røytefrie raser eller raser som røyter lite. Fikk en del tips der. Nå som jeg leste ditt innlegg, tenkte jeg på portugisisk vannhund. Jeg kjenner ikke rasen personlig, har bare lest om den. Har inntrykk av at det er en aktiv rase som kan brukes til det du har lyst til.

En annen rase jeg tenkte på er toller. De røyter jo litt, men er aktive, kjappe, liker vann og gode allroundhunder uten vakt. En lett type labrador kunne kanskje også vært noe, eller jakt utgaven av golden eller labrador.

Lykke til!

Og PS. Det går fint å trene redning uten lappen. Tungvindt, ja, men kanskje foreldrene dine kan kjøre deg på treninger og/eller du får skyss med noen i dioet (laget) eller kanskje det går buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Jeg må si at de 2 rasene jeg har vurdert mest er akkurat toller og portugisisk vannhund. Jeg synst det er for mye pelsstell med p.vannhund. Jeg har lyst å prøve meg på utstilling også, derfor er det bare ikke å klippe ned pelsen.

Toller er en rase jeg har vært fasinert over lenge, og ønska meg. Jeg tror den vil passe veldig bra til meg, har allerede besøkt en oppdretter og vært på utstilling for å se på den rasen. Det erden jeg har bestemt meg for, men likevel så er det alltid tvil, for jeg har jo aldri hatt rasen selv så jeg vet jo ikke om den passer 100%. Jeg skulle bare sjekke har inne hva raser som ble annbefalt og se om jeg gikk i riktig retning :frantics: Tusen takk for svar :) Nå er jeg bare enda mer bestemt på at det er toller jeg vil ha :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tollere er søte og flotte hunder :frantics: . Tenkte litt på tervueren jeg, når jeg leste det første innlegget.. siden du vil gå på agility, lydighet og masse annet :whistle: . Men tollere er utrolige flotte hunder de og :) . Ønsker deg masse lykke til med rasevalg

PS: Skrivefeil gjør ikke så mye det :) . Jeg er også en nynorsker, som prøver ut bokmåleb :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, røytefri er ikke tolleren akkurat. Pelsstell krever den også. Det var spesiellt merkbart når jeg gikk fra belger til toller og tilbake igjen. (ingen løse hår og børsting i ny og ne - masse løse hår og børsting minst hver uke - ingen løse hår og børsting svært svært sjelden)

Men moren din venner seg nok til det når hun får en liten rød sjarmis i hus :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vel, røytefri er ikke tolleren akkurat. Pelsstell krever den også. Det var spesiellt merkbart når jeg gikk fra belger til toller og tilbake igjen. (ingen løse hår og børsting i ny og ne - masse løse hår og børsting minst hver uke - ingen løse hår og børsting svært svært sjelden)

Men moren din venner seg nok til det når hun får en liten rød sjarmis i hus :whistle:

Så du sier at tollern røyter mye mer enn belgern? Sikkert individsforskjeller også, men det høres jo bra ut :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk for svar :whistle:

Trur nok at tervueren blir for aktiv for meg, må ha tid til skule også for å seie det sånn :frantics::rolleyes:

Til Lone: Har sjølv oppdaga kor plagsomt det er med folk som skriv dialekt, så når eg skriv nynorsk har det ein tedens til å komme dialekt ord innemellom :) Men da får dykk berre seie ifrå om det er noko dykk ikkje skjønner :P Så får eg heller bytte litt fram og tilbake mellom bokmål og nynorsk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker aldri å foreslå min egen rase når folk spør om rase-hjelp, men det eneste jeg kan komme på med springer, som ikke passer med dine ønsker, er pelsstell og røyting, men røyting var jo ikke så viktig. Hvis den går ute mye av tiden, så faller jo de fleste hårene av ute også.. med tanke på at dere bor på gård, mener jeg. En annen ting, er at jeg ikke helt skjønner hva du mener med at den må tåle å få i seg mat av forskjellige slag, uten å bli syk? De fleste hunder tåler dette fint, bare de blir vant til det. Jeg vet ikke om du har tenkt å gi hunden middagsrester eller om du bare er opptatt av at hunden ikke skal bli syk bare den får i seg noe den finner, men min springer er i alle fall ikke sart i magen! Det eneste jeg kan komme på at hun har blitt dårlig i magen av (etter å ha spist noe), er gammel, gammel siloball og råttent myrvann.. :whistle: Jeg tror i alle fall at en springer ville hatt det supert hos deg! Men selvsagt finnes det mange andre raser som også passer, syns en aktiv labbis kanskje hadde vært flott også, mindre pelsstell i alle fall! :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror at en tervueren blir for aktiv for deg så lurer jeg på om ikke tolleren også blir hakket for aktiv. Iallefall slik jeg kjenner rasene (men jeg skal ikke være for bastant på den). Da ville jeg heller satset på en golden eller en labrador (ikke fra jaktlinjer). Tror egentlig en labrador hadde vært et bra rasevalg for deg. De har også litt mindre pelsstell enn tolleren og har kortere pels. Glad i mat, glad i vann, lekne, osv. Jeg tenkte labrador med en gang jeg leste startinnlegget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, eg vil ikkje legge noke vekt på redningshund treninga, fordi eg må reise ca. 5-6t for å komme dit(Veit ikkje om noke nærare), så det er ganske urealistisk. Mest av alt kjem det til å vere ein familiehund som eg skal trene agility, lydighet og spor med. Og KANSKJE prøve meg på redning om sjansen byr seg, fordi eg synst det virka interresant.

Har planar om å bruke hunden min aktivt, trene og drive på med kjekke ting, men eg veit jo ikkje enda kva eg synst e kjekkast fordi eg har ikkje prøvd alt. Takk for svar alle sammen :lol: Kosa meg med å sjå på svara og tenke på rasar eg aldri har vurdert :o

Eg har eit inntrykk av at tervueren har et eksremt energi nivå, derfor trur eg den blir for aktiv for meg. Har aldrid møtt en tervueren før, så kjenner ingenting til rasen bortsett fra det lille som står på canis :o Eg har derimot møt noken tollera, og besøkt oppdrettarar og vore på utstilling, så eg veit kva eg går til. Gleda meg sikkelig til å få jobbe med ein hund igjen:D Men får kose meg med å passe en liten Scæferkvalp i mellomtida :o Som Btw facinera meg meir og meir <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at hvis du går inn for å være aktiv så kan en toller passe fint ja :lol: Men de er veldig aktive de også, og de tollerene jeg kjenner til er på samme aktivitetsnivå som tervuerenene jeg kjenner. At du har møtt flere tollere er jo bra, da får du et inntrykk av dem. Hvis du vurderer tolleren som en av de rasene du har lyst til å ha så er det bare å sende pm hvis du vil ha råd om oppdrettere eller høre om hvordan hverdagen med en toller er o.l :o

(og ja, tollere røyter mye. Det er helt utrolig hvor mye hår som kan komme av de søte små kroppene deres :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...