Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis man vil konkurrere spor-


Aya

Recommended Posts

Jeg føler at det omtrent daglig dukker opp, for meg nye, organisasjoner/måter å konkurrere de klassiske bruksgrenene i/på. Noen som har lyst til å fortelle litt om de forskjellige mulighetene, samt hva som skiller de? F.eks IPO (kan man konkurrere i bare lydighet og spordel?), NBF, redningshund? Hm, jeg er like forvirra som en høne på flatmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo langt fra noen ekspert på området. Men i IPO kan du konkurrere i bare spor og lydighet ja, og da får du titler på stamtavla på samme måte som IPO 1, 2 og 3 bare at det heter noe annet (SL 1, 2 og 3 mon tro?).

I nbf kan du jo velge om du vil trene rundering eller spor eller begge deler. På en konkurranse har du i tillegg (til enten spor eller rundering) en lydighetsdel og feltsøk. Her lurer jeg faktisk også på en ting, og det er er hvor budføring kommer inn i bildet? Kan en ha det i stedet for feltsøk?

I tillegg til de du har nevnt finnes det jo rene sporhundprøver, sporhund 1 og sporhund 2. Dette er visstnok det vanskeligste 'sier de' fordi det er ønskelig med samme nøyaktighet som i IPO-sporet også er det ganske lange spor. Sporhund 2 strekker seg over to dager mener jeg å huske.

Også er det jo RSP/RRP innen RIK-programmet. RSP er spor og RRP rundering, disse er vel nokså like nbf sitt med hva som er med i konkurranse og hvor lange løyper det er osv, reglementet kan du lese på nkk's sider - også synes jeg at jeg så en klistret post på bruksforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nbf kan du jo velge om du vil trene rundering eller spor eller begge deler. På en konkurranse har du i tillegg en lydighetsdel og feltsøk. Her lurer jeg faktisk også på en ting, og det er er hvor budføring kommer inn i bildet? Kan en ha det i stedet for feltsøk?

Jeg regner med at Siri arresterer meg om jeg tar feil her, men det er budføring istedet for feltsøk i klasse D og C. I klasse C er det i tillegg budføring med skudd. (Edit: Altså, det er budføring MED skudd i klasse C, ikke i tillegg.. Noe klønete forklart.. hehe)

Reglene finner man her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo langt fra noen ekspert på området. Men i IPO kan du konkurrere i bare spor og lydighet ja, og da får du titler på stamtavla på samme måte som IPO 1, 2 og 3 bare at det heter noe annet (SL 1, 2 og 3 mon tro?).

I nbf kan du jo velge om du vil trene rundering eller spor eller begge deler. På en konkurranse har du i tillegg (til enten spor eller rundering) en lydighetsdel og feltsøk. Her lurer jeg faktisk også på en ting, og det er er hvor budføring kommer inn i bildet? Kan en ha det i stedet for feltsøk?

I tillegg til de du har nevnt finnes det jo rene sporhundprøver, sporhund 1 og sporhund 2. Dette er visstnok det vanskeligste 'sier de' fordi det er ønskelig med samme nøyaktighet som i IPO-sporet også er det ganske lange spor. Sporhund 2 strekker seg over to dager mener jeg å huske.

Også er det jo RSP/RRP innen RIK-programmet. RSP er spor og RRP rundering, disse er vel nokså like nbf sitt med hva som er med i konkurranse og hvor lange løyper det er osv, reglementet kan du lese på nkk's sider - også synes jeg at jeg så en klistret post på bruksforumet?

Takk for svar. Det skal ikke være lett for en stakkar å velge da! EDIT: Det som kjennetegner SL/IPOspor er vel at de skal være så fryktelig nøyaktige, eller hur? Og hvordan skiller IPO-lydighetsdelen seg ut ift "brukslydigheten" og vanlig lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPOspor er lydighetsspor og helt forskjellig fra skogsspor (NBF/RSP). I IPO skal hunden gå dypt, helst søke i hvert fotavtrykk og ha jevnt tempo hele veien. Markeringene på gjenstand bedømmes også og derfor velger de fleste dekkmarkering. Dommeren er med deg i hele sporet og bedømmer hundens gjennomføring.

I skogsspor er det ett fett hvordan hunden går sporet så lenge dere finner alle pinnene. Her er dommeren ikke med ut i skogen (unntak i kl.D), men det er en makstid for å fullføre (tidtaker i enden av sporet). Det er også sporoppsøk som bedømmes (ikke i kl.D).

Lydigheten i IPO skiller seg ved at du ikke blir kommandert, men må huske programmet selv. Det er langt (og kjedelig :( ) og hundens intensitet og arbeidslyst er viktig i tillegg til presisjon. Du må også ha innsitt i front i IPO. Øvelsene står i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å delta i RIK-programmet må du dessuten ha bestått ferdselsprøve med hunden, har jeg nå lært!, uansett om du velger å gå spor med lydighet eller bare spor. Ferdselsprøven består av en lydighetsdel og en del hvor dere ferdes blant forstyrrelser (bymiljø). Ved bestått ferdselsprøve får dere BH foran stamtavlenavnet.

Dessuten så har du jo også blodsporprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at Siri arresterer meg om jeg tar feil her, men det er budføring istedet for feltsøk i klasse D og C. I klasse C er det i tillegg budføring med skudd. (Edit: Altså, det er budføring MED skudd i klasse C, ikke i tillegg.. Noe klønete forklart.. hehe)

Reglene finner man her :(

Ååå, er det sånn det er! Jeg har jo kikket i regelverket mange ganger for å finne ut av det, men kikket bare på D og C og dermed skjønte jeg ingenting av hvor feltsøket ble av. :( Også var jeg på konkurranse og da var det feltsøk og ingen budføring, så var jo forvirringen komplett. :rolleyes: I tillegg spurte jeg en dude, og han sa at de hadde stort sett gått vekk fra budføring. :( Så jeg skjønte egentlig mindre og mindre jo mer jeg undersøkte...

Når det gjelder innsitt i front så kan en jo ha det på nbf-lydigheten også hvis man vil konkurrere i begge deler.

Og IPO og brukslydigheten er på langt nær så 'pirkete' som vanlig lydighet (så det var noen som nevnte dette med presisjon osv) ut fra det jeg har sett iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, er det sånn det er! Jeg har jo kikket i regelverket mange ganger for å finne ut av det, men kikket bare på D og C og dermed skjønte jeg ingenting av hvor feltsøket ble av. :( Også var jeg på konkurranse og da var det feltsøk og ingen budføring, så var jo forvirringen komplett. :rolleyes: I tillegg spurte jeg en dude, og han sa at de hadde stort sett gått vekk fra budføring. :( Så jeg skjønte egentlig mindre og mindre jo mer jeg undersøkte...

Når det gjelder innsitt i front så kan en jo ha det på nbf-lydigheten også hvis man vil konkurrere i begge deler.

Og IPO og brukslydigheten er på langt nær så 'pirkete' som vanlig lydighet (så det var noen som nevnte dette med presisjon osv) ut fra det jeg har sett iallefall.

2ne har helt rett :(. Budføring har du i klasse D og C, mens den er bytta ut med feltsøk i klasse B og A (den duden som nevnte at man "stort sett har gått bort fra budføring" kan ikke ha vært særlig up to date for å si det sånn - det er jo ikke valgfritt om man skal ha med noen øvelser eller ikke i et fastsatt, offisielt program liksom :P).

Og angående dette med pirk på lydigheten: det er en GRUNN til at jeg ikke gidder å konkurrere mer i lydighet. Når en hund får 1 poeng trekk på felles sitt bare fordi den flytter på en labb - men ellers sitter i ro - så synes jeg det har gått over alle støvelskaft :P. Nei - fram for bruksen folkens *flir*. MEEEEEEN... det er gjerne lettere å nulle på øvelsene i bruksen da (nå snakker jeg om NBF-bruks), siden det trekkes veldig for dobbeltkommandoer, og har man mer enn to doble så er det null i den øvelsen :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens! Jeg er litt enig med deg, Siri, når det gjelder lydigheten. Det skal jo tross alt være gøy også! Jeg synes det høres litt tiltalende ut med IPO-sporet faktisk.. Hmm.. Vanskelig.

EDIT: rart at ingen er aktive med Rapport her til lands, det høres jo kjempegøy ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens! Jeg er litt enig med deg, Siri, når det gjelder lydigheten. Det skal jo tross alt være gøy også! Jeg synes det høres litt tiltalende ut med IPO-sporet faktisk.. Hmm.. Vanskelig.

EDIT: rart at ingen er aktive med Rapport her til lands, det høres jo kjempegøy ut!

Det er sikkert fordi det er så mye single hundefolk nå, så de fleste mangler en naturlig "makker" til rapport. :)

Prøvd deg på SL og SPH du. Og bli bitt av basillen. Det er kjempemoro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at Siri arresterer meg om jeg tar feil her, men det er budføring istedet for feltsøk i klasse D og C. I klasse C er det i tillegg budføring med skudd. (Edit: Altså, det er budføring MED skudd i klasse C, ikke i tillegg.. Noe klønete forklart.. hehe)

Reglene finner man her :)

Budføring MED skudd!??? Allerede i kl c? *kikke skremt på Loke*

Begynne å trene skudd fort som bare F vi tenker jeg.. Trodde det bare var på dekken jeg :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...