Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor privat er PM'er for deg?

Renate A

Recommended Posts

Lurer litt på rundt dette med PM'er, hvor privat er det som blir tatt opp i en PM?

-Er det noe du kan finne på å dele med andre i åpne forum hvis du føler for det?

Jeg tar PM'er veldig privat og det som diskuteres der det prater jeg ikke om og ville ikke falle meg inn å legge ut i åpen forum ved en senere anledning.

Når jeg er ferdig med å prate med personen så slettes alle meldingene, borte vekk...

Syntes det kanskje er ok å høre med dere andre hvor privat dere syntes PM er, kanskje jeg er litt for "snill pike" når det gjelder PM og behandlingen av disse hendvendelsene, men jeg har iallefall tenkt å fortsette med å være "snill pike", det som man prater om privat det ser jeg på som privat og konfidensielt.

Hva mener dere andre om dette? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står i PM er personlig, og det deles ikke med andre så lenge det ikke er et ønske fra vedkommende. Så om noen vil si noe over PM så er det ofte fordi man ikke vil dele med alt og alle på et forum. Og jeg skla være til å stole på, så da gjelder det kun meg også. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre skriver, så er en PM privat, om det er her eller andre steder, det er underordnet.

For mig har de altid været privat, har aldrig delt dem med min samboer heller, ikke uden at spørge den anden part om det er ok at vise frem/fortælle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM - personlig melding. Kunne ikke falle meg inn å bringe frem noe som er sagt på PM for å bruke det i en diskusjon. Regner med det er fra tråden til Jaktlykke du kom på det.. Har jo selv sendt PM's med f. eks tanker og bekymringer, og noe som kanskje var et problem tidligere er ikke slik i dag og sånne ting. Derfor kan det fort bli feil om man skal plukke frem PM's og bruke det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM - personlig melding. Kunne ikke falle meg inn å bringe frem noe som er sagt på PM for å bruke det i en diskusjon. Regner med det er fra tråden til Jaktlykke du kom på det.. Har jo selv sendt PM's med f. eks tanker og bekymringer, og noe som kanskje var et problem tidligere er ikke slik i dag og sånne ting. Derfor kan det fort bli feil om man skal plukke frem PM's og bruke det på den måten.

Nja det + bare lufte og høre hva andre syntes og høre hvor seriøst folk ser på denne "funksjonen"

Bra det ikke bare er meg som er veldig nøye med at det er privat :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det like privat som brev, mail, sms og annet, men på den andre siden, om jeg hadde opplevd at folk jugde på forumet i forhold til hva de sier i PM, ville jeg nok ha hintet om at jeg visste bedre, om ikke noe annet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er det like privat som brev, mail, sms og annet, men på den andre siden, om jeg hadde opplevd at folk jugde på forumet i forhold til hva de sier i PM, ville jeg nok ha hintet om at jeg visste bedre, om ikke noe annet..

Men da ville jeg tatt den hintingen også på PM....

For meg er det som for de fleste andre også helt privat, det er noe jeg aldri ville tatt frem i et forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Så om jeg skulle sende en PM til hvilken som helst av dere og spørre om råd til hva jeg skulle gjøre med yngstemann som plutselig har begynt å glefse etter unger og knurre på folk og freake ut på alt som kom litt brått på (et SVÆRT fiktivt eksempel), og samtidig sitter og forteller i "offentlige" diskusjoner at nei, yngstemann her er så fin og flott, supersosial med folk og takler alt med glad oppmerksomhet, så ville dere holdt kjeft?

As if.. Tipper det ville blitt en del baksnakking jeg - det er det jo en del av her fra før av, sant? - hvor alle sladra om hvor dårlig den hunden EGENTLIG er på msn osv.. Men klart, kjekt å leke skinnhellig..

Og før det blir noe mumling om "på seg selv kjenner man andre", så antar jeg at de fleste av dere har fått med seg at jeg pleier å ta ting direkte med folk? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe - Så om jeg skulle sende en PM til hvilken som helst av dere og spørre om råd til hva jeg skulle gjøre med yngstemann som plutselig har begynt å glefse etter unger og knurre på folk og freake ut på alt som kom litt brått på (et SVÆRT fiktivt eksempel), og samtidig sitter og forteller i "offentlige" diskusjoner at nei, yngstemann her er så fin og flott, supersosial med folk og takler alt med glad oppmerksomhet, så ville dere holdt kjeft?

As if.. Tipper det ville blitt en del baksnakking jeg - det er det jo en del av her fra før av, sant? - hvor alle sladra om hvor dårlig den hunden EGENTLIG er på msn osv.. Men klart, kjekt å leke skinnhellig..

Og før det blir noe mumling om "på seg selv kjenner man andre", så antar jeg at de fleste av dere har fått med seg at jeg pleier å ta ting direkte med folk? :blink:

Jeg diskuterer heldigvis ikke så mye adferd på PM, men har fått endel spørsmål om helse på min PM og der er jeg knall hard på det med taushet.

Jeg kan ikke gi så mye råd over data/internett fordi man alltid vil se hunden før man gir videre råd, men man kan gi råd om kosttilskudd, mat, litt lett trening osv

I og med at folk spørr så får jeg også vite endel om helsen til forskjellige hunder her inne og det kunne ALDRI falt meg inn å gi ut info om den hunden samme hva.

Jeg hadde ikke sagt noe imot et medlem her inne om h*n hadde sagt at hunden var frisk og sunn, og jeg feks viste at den kanskje slet med beinproblem eller noe annet, det er ikke mitt bord, det er noe eier selv får stå for hva h*n sier.

Jeg har veldig få her inne på MSN, er vel på MSN kanskje 2ganger i uka og da har jeg nok med å snakke med venner som bor i utlandet eller andre steder i Norges land som jeg ser skjelden, så her er det iallefall ikke noe baksnakking på MSN, der har iallefall jeg rent mel i posen :blink:

Og hvis folk har så stor interresse av å baksnakke andres hunder på MSN så sier vel det litt om de personene og deres antenner, og ikke minst roten til alt ondt, sjalusi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Vel, jeg vurderte å spørre en sonis her inne om noe ang Archie (en jeg faktisk ikke kjenner men respekterer), men turte ikke likevel. Sender vanligvis ikke noen private pm'er, men det skal ikke ut uansett. :lol:

Er kanskje ikke så altfor engasjert i forumet og miljøet her, så håper det ikke går noe snusk om meg og vofsen. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å diskutere atferd på PM jeg heller, og det var ikke nødvendigvis deg eller noen spesielle i denne diskusjonen jeg mente heller.

Jeg syns forøvrig at dette her ikke er spesielt bedre, hvor det diskuteres på "generelt grunnlag" liksom, sånn bortsett fra at det egentlig er ett spesielt tilfelle. Det er også en greie her på sonen, at man diskuterer "generelt", men egentlig mener noen spesielt. Hva med å bare ta det opp med vedkommende? Gjerne på PM, om det føles ille å ta det i diskusjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å diskutere atferd på PM jeg heller, og det var ikke nødvendigvis deg eller noen spesielle i denne diskusjonen jeg mente heller.

Jeg syns forøvrig at dette her ikke er spesielt bedre, hvor det diskuteres på "generelt grunnlag" liksom, sånn bortsett fra at det egentlig er ett spesielt tilfelle. Det er også en greie her på sonen, at man diskuterer "generelt", men egentlig mener noen spesielt. Hva med å bare ta det opp med vedkommende? Gjerne på PM, om det føles ille å ta det i diskusjonen..

Man må da ha lov til å spørre hva andre ser på PM som, om jeg har tatt PM for privat.

For det meste så er ikke jeg så veldig "hemmelig" av meg,men det kan være greit å vite hvordan folks syn på en PM er.

Jeg har faktisk lurt på det en stund, men ja det var pga en tråd jeg la ut dette spørsmålet fordi jeg ble i tvil hva folk la i PM, så unnskyld meg om jeg har spurt et upassende spørsmål, og er det veldig upassende så hadde vel moderatorene slettet det og gitt meg en advarsel regner jeg med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i å ha en sånn tråd, men da er det tydeligvis noen som føler seg tråkket på tærne, og ikke tåler det.

PM sier seg jo selv hva står for, så syns det er uten respekt om man legger ut noe høyst privat. Det er tross al noen som ønsker å spørre om noe, og det sier jo bare at de har tillit til den personen, og er det da passende å legge ut innhold, eller hinte til innhold senere.?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noe galt i å ha en sånn tråd, men da er det tydeligvis noen som føler seg tråkket på tærne, og ikke tåler det.

PM sier seg jo selv hva står for, så syns det er uten respekt om man legger ut noe høyst privat. Det er tross al noen som ønsker å spørre om noe, og det sier jo bare at de har tillit til den personen, og er det da passende å legge ut innhold, eller hinte til innhold senere.?!

Jeg skjønner heller ikke hvorfor lage oppstyr over en sånn tråd, sikkert litt au au i tærne ja... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fryktelig leit at du i det hele tatt må spørre om dette. Selvfølgelig er PM privat korrespondanse mellom to medlemmer. Det er en selvfølge at innholdet forblir mellom disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg skuffer dere jenter, men mine tær er ikke litt ømme engang - jeg har ikke diskutert atferden til noen hund på PM, ergo har jeg heller ikke sagt noe om det utenom. Jeg tror faktisk at det bare har skjedd en gang at JEG har tatt kontakt med noen på PM, stort sett så svarer jeg bare på spørsmål jeg får - og syns, om jeg får være ærlig, at jeg er ****** flink til å ikke ta opp ting i forumet som ikke har vært skrevet om i forumet (dvs når vi har møtt hunder IRL som kanskje ikke er helt som forespeilet her f.eks).

Sa ikke at det var noe galt i å ha en sånn tråd heller, jeg sa det var veldig typisk sonen, at det dukker opp en diskusjon om noe som liksom skal være generelt, men som egentlig er om noe spesielt - gjerne som følge av noen som har vært litt "slem" med noen (det ringer kanskje ingen bjeller?) - og jeg syns det blir litt små-feigt? Hvorfor ikke spørre Akela om hvorfor hun nevnte dette med Amigo i den diskusjonen?

- og der var det vel forøvrig Jaktlykke selv som sa HVA som var diskutert på PM, Akela nevnte vel bare at det hadde vært noe "smågrums" med den i tillegg til hva som var i denne tråden..

Igjen - ikke MINE tær som er ømme, jeg pleier å ta opp ting jeg lurer på enten i den tråden det dukker opp i, eller på PM med personen det gjelder. Men dere snakker kanskje om deres vonde tær? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg skuffer dere jenter, men mine tær er ikke litt ømme engang - jeg har ikke diskutert atferden til noen hund på PM, ergo har jeg heller ikke sagt noe om det utenom. Jeg tror faktisk at det bare har skjedd en gang at JEG har tatt kontakt med noen på PM, stort sett så svarer jeg bare på spørsmål jeg får - og syns, om jeg får være ærlig, at jeg er ****** flink til å ikke ta opp ting i forumet som ikke har vært skrevet om i forumet (dvs når vi har møtt hunder IRL som kanskje ikke er helt som forespeilet her f.eks).

Sa ikke at det var noe galt i å ha en sånn tråd heller, jeg sa det var veldig typisk sonen, at det dukker opp en diskusjon om noe som liksom skal være generelt, men som egentlig er om noe spesielt - gjerne som følge av noen som har vært litt "slem" med noen (det ringer kanskje ingen bjeller?) - og jeg syns det blir litt små-feigt? Hvorfor ikke spørre Akela om hvorfor hun nevnte dette med Amigo i den diskusjonen?

- og der var det vel forøvrig Jaktlykke selv som sa HVA som var diskutert på PM, Akela nevnte vel bare at det hadde vært noe "smågrums" med den i tillegg til hva som var i denne tråden..

Igjen - ikke MINE tær som er ømme, jeg pleier å ta opp ting jeg lurer på enten i den tråden det dukker opp i, eller på PM med personen det gjelder. Men dere snakker kanskje om deres vonde tær? :lol:

Små feigt å legge ut en tråd hvor man spørr om hva folk legger i en funksjon som PM??

Nå skal ikke jeg diskutere hva og hvorfor i den tråden, jeg spørr KUN om HVA folk legger i PM, punktum finale, er ikke snakk om å henge noen eller i den duren som du ymter om, det er iallefall ikke min intensjon.

Nå gidder ikke jeg bruke flere poster på å si hvorfor jeg la ut dette spørsmålet (tror jeg har forklart det godt nok nå), men skjønner jo at det ikke går ann å poste noe her lenger uten at noen må henge seg på ryggen til folk som igler, veldig synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...