Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan uttale "boerboel"?


C.J

Recommended Posts

Jeg har lest gjennom "den store uttale-tråden", men jeg føler at det bare blir gjetting av hvordan navnet "Boerboel" uttales. Derfor spør jeg: er det noen her inne som VET hvordan "boerboel" skal uttales?

Noen sier boerbol, andre sier boerboel (slik det skrives), mens andre igjen sier borbol. Jeg hilste på en fyr som hadde en boerboel og spurte om det var det det var - da uttalte jeg navnet slik "boerbol". Han sa bare fort "hæ, nei det er en (og så sa han hva det var, og jeg fikk så vidt med meg at det var boerboel) Men jeg husker ikke helt hvordan han uttalte det..? Ikke at det er så viktig, men er litt greit å vite :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på et engelskspråklig forum (vet ikke om det hjelper):

It's Boer (like Boar) and boel (Bowl like the dish)

Siden språket er afrikaans (og litt likt nederlandsk), vil jeg tro r-en skal uttales også. På norsk skulle vel det bli noe sånt som "båerbåol" ... kanskje? O uttales jo som å på de fleste andre språk enn de nordiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på et engelskspråklig forum (vet ikke om det hjelper):

It's Boer (like Boar) and boel (Bowl like the dish)

Siden språket er afrikaans (og litt likt nederlandsk), vil jeg tro r-en skal uttales også. På norsk skulle vel det bli noe sånt som "båerbåol" ... kanskje? O uttales jo som å på de fleste andre språk enn de nordiske.

Jeg spurte liksågodt en sør-afrikaner og en nederlender. Og da fikk jeg til svar at det uttales BOOR-bol, med trykket på BOOR. Her i Norge blir det, uvisst av hvilken grunn, oftest uttalt bor-BOOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte liksågodt en sør-afrikaner og en nederlender. Og da fikk jeg til svar at det uttales BOOR-bol, med trykket på BOOR. Her i Norge blir det, uvisst av hvilken grunn, oftest uttalt bor-BOOL.

Tusen takk, da har jeg fått det klart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...