Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang. poenggrenser og sannsynlighet


Aya

Recommended Posts

Jeg satser alt på å komme inn på journalistikkutdanningen ett eller annet sted i Norge høsten 2009. Det inkluderer å gå på sonans neste år og ta flere fag for å bl.a samle realfagspoeng og fordypningspoeng. Nå har det seg sånn at journalistikk er riimelig vanskleig å komme inn på, snittet er høyt. Tingen er, at jeg har sjekket poenggrenser fra 2003, på alle høyskolene/universitetene som har linjen, og poengene synker jevnlig hos alle. Mitt spørsmål er da om jeg faktisk tør å satse på at de ikke går opp igjen i løpet av 08? Jeg har snitt 5,3 etter å ha gått på sonans, uavhengig av karakter i fagene, og i 07 var snittet der jeg ønsker å gå 5,05. Året før 5,3, året før der igjen 5,7. Så hva tror dere, folkens? Pokker at man ikke kan søke tidlig opptak, sånn som i USA *knurr*

EDIT: må bare understreke at alle de andre lærestedene har hatt samme tendens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samlet absolutt alt av poeng jeg kan; men altså, dersom poenggrensene skyter i været neste år, så har jeg jo hele 08/09-skoleåret til å ta enda flere fag.. Tror dere at trenden fortsetter, eller at dette plutselig snur? Er det ikke noen som forsker på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke full peil på alle sånne poenggreier da, men du har regnet med alt av tilleggspoeng+alderspoeng? Har du mulighet til å ta (flere?) realfag for poengens del? Ville ikke være for trygg på at snittet ikke går opp, men forhåpentligvis vil det vel ikke stige til værs...

Edit: Ser at du allerede hadde skrevet om realfagspoengene... Men du kan ikke forbedre litt karakterer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket opp dette angående fordypingspoeng. For oss som går ut av vgs våren 09 så er det ingenting som heter fordypningspoeng lenger. Det betyr at for oss som tar allmenn/studiespesialisering får vi kun realfagspoeng slev om vi fordyper oss i andre fag utenom.

Siden du da tar sikte på høsten 09, ville jeg sjekket opp om de da tar med fordypingspoengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke tenke deg å starte å jobbe som journalist da? De flest små aviser trenger folk :) Det går også ann å freelance for fylkesendinga på NRK1.

Søsteren min tok en multimediautdannelse i Norge og i England, som var helt ubrukelig når det gjaldt å få jobb her hjemme. Etter endt utdanning hadde hun div jobber innen film/tv produksjon og nesten ingen erfaring i journalistikk, og nå sitter hun med drømmejobben. :P Hun søkte på stilling som journalist i lokalavisa etter å ha freelancet litt på radioen i NRK1. Hun har jobbet i lokalavisa i 4 måneder og ble nylig headhuntet til den størst avisa i fylket..( jeg vet om en ledig stilling) :D Fetteren min (som forøvrig er kjempeflink til å skrive) har tatt journalistikkutdanningen i Volda og han jobber i nettavis og klipper og limer fra Reuter og andre byråer, han skriver fint lite selv, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...