Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang. poenggrenser og sannsynlighet

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Jeg satser alt på å komme inn på journalistikkutdanningen ett eller annet sted i Norge høsten 2009. Det inkluderer å gå på sonans neste år og ta flere fag for å bl.a samle realfagspoeng og fordypningspoeng. Nå har det seg sånn at journalistikk er riimelig vanskleig å komme inn på, snittet er høyt. Tingen er, at jeg har sjekket poenggrenser fra 2003, på alle høyskolene/universitetene som har linjen, og poengene synker jevnlig hos alle. Mitt spørsmål er da om jeg faktisk tør å satse på at de ikke går opp igjen i løpet av 08? Jeg har snitt 5,3 etter å ha gått på sonans, uavhengig av karakter i fagene, og i 07 var snittet der jeg ønsker å gå 5,05. Året før 5,3, året før der igjen 5,7. Så hva tror dere, folkens? Pokker at man ikke kan søke tidlig opptak, sånn som i USA *knurr*

EDIT: må bare understreke at alle de andre lærestedene har hatt samme tendens.

Skrevet

Hm, du har ikke vært på folkehøyskole eller noe da? Kommer vel noen poeng opp med det også?

Skrevet

Jeg har samlet absolutt alt av poeng jeg kan; men altså, dersom poenggrensene skyter i været neste år, så har jeg jo hele 08/09-skoleåret til å ta enda flere fag.. Tror dere at trenden fortsetter, eller at dette plutselig snur? Er det ikke noen som forsker på sånt?

Skrevet

Nå har jeg ikke full peil på alle sånne poenggreier da, men du har regnet med alt av tilleggspoeng+alderspoeng? Har du mulighet til å ta (flere?) realfag for poengens del? Ville ikke være for trygg på at snittet ikke går opp, men forhåpentligvis vil det vel ikke stige til værs...

Edit: Ser at du allerede hadde skrevet om realfagspoengene... Men du kan ikke forbedre litt karakterer da?

Skrevet

Jeg ville sjekket opp dette angående fordypingspoeng. For oss som går ut av vgs våren 09 så er det ingenting som heter fordypningspoeng lenger. Det betyr at for oss som tar allmenn/studiespesialisering får vi kun realfagspoeng slev om vi fordyper oss i andre fag utenom.

Siden du da tar sikte på høsten 09, ville jeg sjekket opp om de da tar med fordypingspoengene dine.

Skrevet

Du kan ikke tenke deg å starte å jobbe som journalist da? De flest små aviser trenger folk :) Det går også ann å freelance for fylkesendinga på NRK1.

Søsteren min tok en multimediautdannelse i Norge og i England, som var helt ubrukelig når det gjaldt å få jobb her hjemme. Etter endt utdanning hadde hun div jobber innen film/tv produksjon og nesten ingen erfaring i journalistikk, og nå sitter hun med drømmejobben. :P Hun søkte på stilling som journalist i lokalavisa etter å ha freelancet litt på radioen i NRK1. Hun har jobbet i lokalavisa i 4 måneder og ble nylig headhuntet til den størst avisa i fylket..( jeg vet om en ledig stilling) :D Fetteren min (som forøvrig er kjempeflink til å skrive) har tatt journalistikkutdanningen i Volda og han jobber i nettavis og klipper og limer fra Reuter og andre byråer, han skriver fint lite selv, dessverre..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med ausse, mener du da australsk gjeterhund? I Norge finner vi australsk kelpie, working kelpie, australsk gjeterhund og australsk cattledog. I tillegg er australsk gjeterhund delt i show- og arbeidslinjer. Alle er gjeterhunder med litt forskjellig opprinnelse og bruksområder. Den beste måten å finne informasjon om en rase på er å sjekke raseklubben i hjemlandet dens.  Begge kelpierasene vil jeg si er en del mer energisk og både fysisk og mentalt mer krevende enn australsk gjeterhund. Working kelpie mer enn australsk kelpie. Australsk gjeterhund er mildere og mer brukt som familiehund, men krever fortsatt en del aktivisering.
    • Ja og nei. De har medfødte instinkter, men de lærer masse kommunikasjon de første 8-10 ukene i valpekassa med mor og søsken. Etter det er det også viktig med sosialisering med voksne, trygge hunder som viser dem hva som er normal oppførsel.
    • Er de ganske like i gemytt og væremåte?
    • Kan en hund fødes uten hint til hvordan den oppfører seg til andre hunder? Spør for en jeg kjenner.
    • Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...