Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang. poenggrenser og sannsynlighet

Aya

Recommended Posts

Jeg satser alt på å komme inn på journalistikkutdanningen ett eller annet sted i Norge høsten 2009. Det inkluderer å gå på sonans neste år og ta flere fag for å bl.a samle realfagspoeng og fordypningspoeng. Nå har det seg sånn at journalistikk er riimelig vanskleig å komme inn på, snittet er høyt. Tingen er, at jeg har sjekket poenggrenser fra 2003, på alle høyskolene/universitetene som har linjen, og poengene synker jevnlig hos alle. Mitt spørsmål er da om jeg faktisk tør å satse på at de ikke går opp igjen i løpet av 08? Jeg har snitt 5,3 etter å ha gått på sonans, uavhengig av karakter i fagene, og i 07 var snittet der jeg ønsker å gå 5,05. Året før 5,3, året før der igjen 5,7. Så hva tror dere, folkens? Pokker at man ikke kan søke tidlig opptak, sånn som i USA *knurr*

EDIT: må bare understreke at alle de andre lærestedene har hatt samme tendens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samlet absolutt alt av poeng jeg kan; men altså, dersom poenggrensene skyter i været neste år, så har jeg jo hele 08/09-skoleåret til å ta enda flere fag.. Tror dere at trenden fortsetter, eller at dette plutselig snur? Er det ikke noen som forsker på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke full peil på alle sånne poenggreier da, men du har regnet med alt av tilleggspoeng+alderspoeng? Har du mulighet til å ta (flere?) realfag for poengens del? Ville ikke være for trygg på at snittet ikke går opp, men forhåpentligvis vil det vel ikke stige til værs...

Edit: Ser at du allerede hadde skrevet om realfagspoengene... Men du kan ikke forbedre litt karakterer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket opp dette angående fordypingspoeng. For oss som går ut av vgs våren 09 så er det ingenting som heter fordypningspoeng lenger. Det betyr at for oss som tar allmenn/studiespesialisering får vi kun realfagspoeng slev om vi fordyper oss i andre fag utenom.

Siden du da tar sikte på høsten 09, ville jeg sjekket opp om de da tar med fordypingspoengene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke tenke deg å starte å jobbe som journalist da? De flest små aviser trenger folk :) Det går også ann å freelance for fylkesendinga på NRK1.

Søsteren min tok en multimediautdannelse i Norge og i England, som var helt ubrukelig når det gjaldt å få jobb her hjemme. Etter endt utdanning hadde hun div jobber innen film/tv produksjon og nesten ingen erfaring i journalistikk, og nå sitter hun med drømmejobben. :P Hun søkte på stilling som journalist i lokalavisa etter å ha freelancet litt på radioen i NRK1. Hun har jobbet i lokalavisa i 4 måneder og ble nylig headhuntet til den størst avisa i fylket..( jeg vet om en ledig stilling) :D Fetteren min (som forøvrig er kjempeflink til å skrive) har tatt journalistikkutdanningen i Volda og han jobber i nettavis og klipper og limer fra Reuter og andre byråer, han skriver fint lite selv, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...